ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΕΡΓΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ
Aριθμός απόφασης:903/2020
ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Aποτελούμενο από τη Δικαστή Ευφροσύνη – Μαρία Ντόρτου, Πρωτοδίκη, την οποία όρισε ο Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διοίκησης του Πρωτοδικείου και τη Γραμματέα Κρυστάλλω Κριμιζά.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του την 12η.2.2019, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:
Του ενάγοντος: … του …, κατοίκου … (Α.Φ.Μ. …), ο οποίος εκπροσωπήθηκε από την πληρεξούσια δικηγόρο του Ελένη Κοντοσέα.
Της εναγομένης: Εταιρίας με την επωνυμία “….”, που εδρεύει στον … και εκπροσωπείται νόμιμα, η οποία εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο της Νικόλαο Κουντούρη.
Ο ενάγων ζητεί να γίνει δεκτή η από 13.12.2018 και υπ’ αριθμ. κατάθεσης 13082/5903/2018 αγωγή του, συζήτηση της οποίας ορίσθηκε η ανωτέρω αναφερόμενη.
Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης, οι πληρεξούσιοι δικηγόροι των διαδίκων ζήτησαν να γίνουν δεκτά όσα αναφέρονται στα πρακτικά της δίκης και στις κατατεθείσες προτάσεις τους.
ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Από τη διάταξη του άρθρου 14 της Σ.Σ.Ν.Ε. εργασίας πληρωμάτων ακτοπλοϊκών επιβατηγών πλοίων, έτους 2017, σε συνδυασμό προς εκείνες των άρθρων 2, 3 και 7 της υπ’ αριθμ. 70109/8008/14-12-1982 απόφασης του υπουργού εμπορικής ναυτιλίας «περί των προϋποθέσεων χορηγήσεως επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα προς τους δικαιούμενους ναυτικούς» (ΦΕΚ β’ 1/07-01-1982) προκύπτει ότι οι ως άνω ναυτικοί δικαιούνται επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα ίσων προς ένα μηνιαίο μισθό και μισθό 15 ημερών αντιστοίχως, εάν η σχέση εργασίας διήρκησε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ης Απριλίου αντιστοίχως, ή 2/25 του μηνιαίου μισθού ανά έκαστο δεκαεννεαήμερο χρονικό διάστημα και 1/15 του ημίσεως του μηνιαίου μισθού ανά έκαστο οκταήμερο χρονικό διάστημα αντιστοίχως ή ανάλογο κλάσμα επί χρονικού διαστήματος μικρότερο του δεκαεννεαημέρου ή του οκταημέρου, εάν η σχέση εργασίας δεν διήρκεσε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ης Απριλίου αντιστοίχως, προς υπολογισμό των οποίων λαμβάνεται υπ’ όψιν ο πράγματι καταβαλλόμενος μισθός τη 10η Δεκεμβρίου και τη 15η ημέρα προ του Πάσχα αντιστοίχως, ως καταβαλλόμενος μισθός νοείται το σύνολο των τακτικών αποδοχών του ναυτικού. Tακτικές αποδοχές για την εφαρμογή των διατάξεων της εν λόγω υπουργικής απόφασης θεωρούνται ο μισθός, καθώς και κάθε άλλη παροχή εφόσον καταβάλλεται από τον εργοδότη σαν συμβατικό ή νόμιμο αντάλλαγμα της παρεχόμενης από το μισθωτό εργασίας, τακτικά κάθε μήνα ή κατ’ επανάληψη περιοδικά, κατά ορισμένα χρονικά διαστήματα του χρόνου. Ως τέτοιες δε, προσδιορίζονται ενδεικτικά στην ανωτέρω υπουργική απόφαση: α) η προσαύξηση της νομίμου και τακτικής εργασίας κατά τις Κυριακές, εφόσον δίνεται στο μισθωτό σταθερά και μόνιμα σαν τακτικό αντάλλαγμα για την παροχή εργασίας κατά τις ανωτέρω ημέρες τακτικά κάθε μήνα, β) η αμοιβή που καταβάλλεται από τον εργοδότη στο μισθωτό για νόμιμη υπερωριακή εργασία. Εφόσον η υπερωριακή αμοιβή για παροχή υπερωριακής εργασίας δεν καταβάλλεται υπό μορφή επιδόματος παγίως και τακτικώς κατά μήνα, υπολογίζεται κατά μέσον όρο, αν κατά τα κρίσιμα χρονικά διαστήματα καταβάλλεται τακτικώς, γ) το επίδομα αδείας και οι λοιπές τακτικές παροχές. Επιπλέον, σ’ αυτές συμπεριλαμβάνονται, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, το επίδομα βαρείας και ανθυγιεινής εργασίας, η αποζημίωση μη πραγματοποιήσεως αδείας και η τροφοδοσία, είτε παρέχεται σε χρήμα, είτε αυτουσίως (ΑΠ 1013/2003 ΕΝΔ 2003.345, ΕφΠειρ 521/2009 ΕΝΔ 2009.273, ΕφΠειρ 71/2014, δημ. ΝΟΜΟΣ). Άλλωστε, το προβλεπόμενο από τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1-3 και 20 της ως ίδιας συλλογικής σύμβασης επίδομα ιματισμού, που δικαιούνται οι ναυτικοί, οι οποίοι αποτελούν το κατώτερο πλήρωμα των επιβατηγών ακτοπλοϊκών πλοίων, προς αντιμετώπιση των δαπανών της καθιερωμένης στολής του εμπορικού ναυτικού, την οποία υποχρεούνται να φέρουν, δεν οφείλεται, εάν η στολή παρέχεται από τον πλοιοκτήτη και δεν αποτελεί παροχή καταβαλλόμενη ως αντάλλαγμα της παρεχόμενης εργασίας, αφού, όπως σαφώς προκύπτει από τις προαναφερθείσες διατάξεις, η κύρια και βασική αιτία χορήγησής του είναι η εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών του πλοίου και, συνεπώς, σύμφωνα με τα ανωτέρω, δεν λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της πρόσθετης αμοιβής δρομολογίων εξπρές και των επιδομάτων εορτών (ΑΠ 774/2003 ΔΕΝ 59.1300, Α.Π.226/2003 ΔΕΝ 59.1138, Εφ.Πειρ. 434/2013 (Μον.) Τ.Ν.Π. ΝΟΜΟΣ, Εφ.Πειρ.53/2013, Εφ.Πειρ. 661/2012 (Μον.), Εφ.Πειρ.377/2011 ΕΝΔ 2011.262, Εφ.Πειρ.283/2009 ΕΝΔ 2009.102).
Κατά δε τις διατάξεις του άρθρου 33 παρ. 1, 2, 3, 4 και 7 των ίδιων, ως άνω, συλλογικών συμβάσεων, που τιτλοφορείται, “Δρομολόγια εξπρές” ορίζεται ότι, “σε κάθε περίπτωση, κατά τον καθορισμό, την έγκριση και την εκτέλεση των δρομολογίων, πρέπει να προνοείται από την αρμόδια Υπηρεσία του YEN (ήδη Υ.Θ.Υ.Ν.ΑΛ) και από τους πλοιοκτήτες, η παραμονή των πλοίων στο λιμάνι αφετηρίας τουλάχιστον έξι (6) ώρες πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο, προκειμένου να παρασχεθεί στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα ο αναγκαίος χρόνος ανάπαυσης, καθώς και προετοιμασίας του πλοίου, για το επόμενο δρομολόγιο (παρ. 1). Αν κατ`εξαίρεση αυτό δεν καθίσταται δυνατόν ή αποφασίζεται και εκτελείται έκτακτο δρομολόγιο κατά τη διαδικασία του ν. 2932/2001 ή του ΚΔΝΔ, η περί εγκρίσεως του οποίου απόφαση κοινοποιείται στην Π.Ν.Ο., καταβάλλεται στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα του πλοίου πρόσθετη αμοιβή, όπως καθορίζεται στις επόμενες παραγράφους αυτού του άρθρου (παρ. 2). Δρομολόγια “εξπρές”, για τα οποία καταβάλλεται στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα, πρόσθετη αμοιβή, κατά την παραγρ. 7, θεωρούνται εκείνα για την εκτέλεση των οποίων, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού, κατά περίπτωση, πριν περάσουν τουλάχιστον έξι (6) ώρες από τον κατάπλου του πλοίου στο αντίστοιχο λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού (παρ. 3). Για τον υπολογισμό της πρόσθετης αμοιβής αθροίζονται οι ώρες πρόωρης αναχώρησης του πλοίου εβδομαδιαίως, δηλαδή πριν από τη συμπλήρωση έξι (6) ωρών από την άφιξη στο λιμάνι και το άθροισμα διαιρείται δια του αριθμού 8, το δε πηλίκο αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων για τα οποία καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή (παρ. 4). Ειδικά, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή για τα πέραν των πέντε (5) δρομολογίων κάθε εβδομάδα, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την προηγούμενη παράγραφο 2, προσδιορισμού (παρ. 5). Για την πρόσθετη αυτή απασχόληση καταβάλλεται στον πλοίαρχο και το πλήρωμα πρόσθετη αμοιβή υπολογιζόμενη, εφόσον η διάρκεια του κυκλικού ταξιδιού (δηλαδή η μετάβαση στο λιμένα ή τους λιμένες προορισμού και επιστροφή στο λιμάνι αφετηρίας) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών (παρ. 7α)”. Εάν είναι μικρότερη των 12 ωρών είναι ίση προς το ήμισυ της, ως άνω προβλεπόμενης (παρ. 7β). Από τις διατάξεις αυτές, προκύπτει, καθόσον αφορά την προβλεπόμενη απ` αυτές πρόσθετη αμοιβή ότι αυτή καταβάλλεται εφόσον σε κάθε δρομολόγιο το πλοίο δεν παραμείνει τουλάχιστον έξι ώρες στο λιμάνι αφετηρίας πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο. Κατά τη σαφή δε έννοια της παρ. 1 του άρθρου αυτού, δρομολόγιο νοείται το ταξίδι του πλοίου προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής, δηλαδή το δρομολόγιο αρχίζει με τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι αφετηρίας προς το λιμάνι (ή τα λιμάνια) προορισμού και λήγει με τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας. Η υποχρέωση δε εξάωρης παραμονής του πλοίου στο λιμάνι αφετηρίας ορίζεται σαφώς ότι πρέπει να γίνεται “πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο”. Με τη διάταξη δε της παρ. 3 του ίδιου άρθρου δίδεται δυνατότητα παραμονής του πλοίου, στο λιμένα προορισμού, για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παρ. 1 αυτού, οπότε στην περίπτωση αυτή δρομολόγιο για το οποίο θα καταβληθεί η πρόσθετη αμοιβή της παρ. 7 θεωρείται εκείνο, για την εκτέλεση του οποίου το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι προορισμού πριν περάσουν έξι τουλάχιστον ώρες από τον κατάπλου στο λιμάνι αυτό. Εξάλλου, όπως προκύπτει από την παρ. 5 του ίδιου άρθρου, πρόσθετη επίσης αμοιβή καταβάλλεται για τα πέραν των πέντε δρομολογίων κάθε εβδομάδα, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, “ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την παρ. 2 προσδιορισμού”. Δηλαδή, κατά την έννοια της διατάξεως αυτής, οι ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία που εκτελούν καθημερινώς και περισσότερα από πέντε (5) (κυκλικά) δρομολόγια την εβδομάδα (δηλαδή 6, 7 …) είτε παραμένουν στο λιμάνι 6 ώρες, είτε όχι, λαμβάνουν την πρόσθετη αμοιβή που προβλέπεται στην παρ. 7, για τον καθορισμό της οποίας, δεν γίνεται ο υπολογισμός που προβλέπεται από την προαναφερθείσα παρ. 4 του άρθρου αυτού, αλλά εφόσον η διάρκεια του κάθε δρομολογίου (κυκλικού ταξιδιού) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, η πρόσθετη αυτή αμοιβή είναι ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών για κάθε δρομολόγιο, εφόσον δε είναι μικρότερη των 12 ωρών, είναι ίση προς το ήμισυ αυτής, κατά τα προεκτεθέντα. Δηλαδή, αν εκτελούν 6 τακτικά δρομολόγια την εβδομάδα διάρκειας μεγαλύτερης των 12 ωρών το καθένα, λαμβάνουν ως πρόσθετη αμοιβή το 1/30 των ως άνω αποδοχών, αν δε εκτελούν 7 τακτικά δρομολόγια τα 2/30 αυτών. Αν όμως εβδομαδιαίως εκτελούν μόνο πέντε (5) δρομολόγια Express ή λιγότερα των πέντε, τότε έχει εφαρμογή η παρ. 4 του ως άνω άρθρου, οπότε η δικαιουμένη για την εκτέλεση δρομολογίων “Express” πρόσθετη αμοιβή υπολογίζεται κατά το διαγραφόμενο από την παράγραφο αυτή τρόπο, κατά τον οποίον το προκύπτον πηλίκον από τη διαίρεση του αθροίσματος των ωρών πρόωρης αναχωρήσεως του πλοίου, δια του αριθμού 8, αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων αυτών. «Τακτικά» θεωρούνται τα δρομολόγια εκείνα, κατά τα οποία, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας σε προκαθορισμένη για κάθε ημέρα ώρα (έστω και αν η ώρα κάθε ημέρας δεν είναι ίδια, αρκεί να είναι προκαθορισμένη), σε εκτέλεση τακτικού δρομολογίου, χωρίς να ασκεί επιρροή, για το χαρακτηρισμό του δρομολογίου ως τακτικού, η ύπαρξη τυχόν καθυστερήσεων, κατά την εκτέλεσή του (σχ. ΑΠ 259/2014 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΕΝαυτΔ 2014,27, ΕφΠειρ 379/2013, ΕφΠειρ 587/2011 ΕΝαυτΔ 2012,19, ΕφΠειρ 34/2008 ΕΝαυτΔ 2008, 290, ΕφΠειρ 540/2006 ΕΝαυτΔ 2006,363, ΕφΠειρ 740/2005 ΕΝαυτΔ 2005,341). Όμως, με τη διάταξη της παρ. 6 του ίδιου άρθρου 33 ορίζεται ότι οι προαναφερθείσες διατάξεις δεν ισχύουν και δεν εφαρμόζονται σε ημερόπλοια, καθώς και σε πλοία δευτερευουσών και τοπικών γραμμών, εκτός εάν τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυχτερινές ώρες, δηλαδή 23.00 μέχρι 7.00 ώρας. Από το περιεχόμενο της διατάξεως αυτής, προκύπτει σαφώς, ότι μ` αυτήν εισάγεται, κατ` αρχή, εξαίρεση, όσον αφορά τα ημερόπλοια, επί των οποίων, συμφωνήθηκε με την ως άνω ΣΣΝΕ να μην ισχύουν και να μην εφαρμόζονται οι προαναφερθείσες διατάξεις για καταβολή πρόσθετης αμοιβής, σε περίπτωση εκτελέσεως δρομολογίων “Express”. Ως ημερόπλοια νοούνται τα πλοία, που εκτελούν ημερινούς πλόες. Όμως, και για τα ημερόπλοια, κατά το τελευταίο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 33 εισάγεται εξαίρεση της ως άνω εξαιρέσεως, σύμφωνα με την οποία και επί των πλοίων αυτών έχουν εφαρμογή όλες οι προαναφερθείσες διατάξεις, εφόσον, όμως, τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυκτερινές ώρες, δηλαδή από 23.00 μμ μέχρι 07.00 πμ, όπως ειδικότερα ορίζεται με τη ΣΣΝΕ αυτή. Επομένως, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή και στους απασχολουμένους στα ημερόπλοια, τα οποία όμως εκτελούν τα παραπάνω δρομολόγια (Express) μόνον τις νυκτερινές ώρες ή επεκτείνουν τα δρομολόγια τους αυτά, τις ώρες αυτές δηλαδή 23.00 μέχρι 07.00 ώρας (ΕφΠειρ 366/2016, ΕφΠειρ 33/2002 δημ. ΝΟΜΟΣ).
Εν προκειμένω, ο ενάγων ισχυρίζεται με την υπό κρίση αγωγή του, ότι με σύμβαση ναυτικής εργασίας αορίστου χρόνου, την οποία κατήρτισε με την εναγόμενη την ….2017, ναυτολογήθηκε από τον πλοίαρχο αυθημερόν, στο λιμάνι της Ραφήνας, με την ειδικότητα του ναύτη, στο υπό ελληνική σημαία και αριθμό νηολογίου … επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο “…”, κόρων ολικής χωρητικότητας 3.947,99, υπό Διεθνές Διακριτικό Σήμα SYZI και αριθμό ΙΜΟ:9000443, το οποίο ανήκει κατά πλοιοκτησία στην εναγόμενη. Ότι την 11.4.2017, απολύθηκε «λόγω αδείας», την 22.4.2017, προσλήφθηκε εκ νέου για αόριστο χρόνο, με την ίδια ειδικότητα, μέχρι και την 9.10.2017, οπότε απολύθηκε «αμοιβαία συναινέσει» αυτού και του πλοιάρχου, ενώ την 26.3.2018, επαναπροσλήφθηκε από την εναγομένη για αόριστο χρόνο μέχρι και την ….2018, οπότε απολύθηκε λόγω ασθενείας και συγκεκριμένα, λόγω οξείας οσφυοϊσχυαλγίας, νοσηλευόμενος εκτός νοσοκομείου μέχρι 31.7.2018. Ότι η σύμβαση εργασίας του συμφωνήθηκε να διέπεται από τις ΣΣΝΕ Πληρωμάτων Επιβατηγών Ακτοπλοϊκών Πλοίων των ετών 2017 και 2018 αντίστοιχα. Ότι η εναγομένη του οφείλει για διαφορά υπερωριακής αμοιβής, δεδουλευμένων παροχών έτους 2018, δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα 2017 και 2018, δρομολογίων εξπρές και μισθών ασθενείας, το συνολικό ποσό των 25.078,33 ευρώ, το οποίο (ποσό), με απόφαση προσωρινώς εκτελεστή, ζητεί – δια της κρινόμενης αγωγής – να υποχρεωθεί η εναγομένη να του καταβάλει, νομιμοτόκως από της (τελευταίας) απόλυσεώς του, άλλως από την επίδοση της αγωγής, καθώς και να καταδικασθεί αυτή στα δικαστικά του έξοδα.
Η αγωγή αυτή, αρμοδίως εισάγεται προς συζήτηση ενώπιον του παρόντος δικαστηρίου (α. 16§1 περ. 3 και 25§2 Κ.Πολ.Δ. άρθρο 51 § 3α του ν. 2172/1993, λόγω του ναυτικού χαρακτήρα της διαφοράς), κατά την ειδική διαδικασία των περιουσιακών διαφορών και ειδικότερα, των εργατικών διαφορών (άρθρα 614 αρ. 3 στοιχ. α και 621 επ. Κ.Πολ.Δ., όπως αυτά ισχύουν μετά την τροποποίησή τους με το άρθρου 1 του ν. 4335/2015) και είναι επαρκώς ορισμένη και νόμιμη, στηριζόμενη στις ανωτέρω αναφερόμενες διατάξεις, καθώς και σε αυτές των άρθρων 53, 54, 60, 66 ΚΙΝΔ, 648, 649, 653, 655, 341, 345, 346 ΑΚ, σε συνδυασμό με τις διατάξεις των ΣΣΕ Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων των ετών 2017 και 2018, οι οποίες κυρώθηκαν με τις ΥΑ 2242.5/77056/2017 και 2242.5-1.5/80350/2018 αντίστοιχα, 176, 907, 908§1ε Κ.Πολ.Δ. Πρέπει συνεπώς, η υπό κρίση αγωγή να ερευνηθεί περαιτέρω ως προς την ουσιαστικής της βασιμότητα, δοθέντος ότι για το καταψηφιστικό αντικείμενό της, κατά το ποσό που αυτό υπερβαίνει το προβλεπόμενο επί εργατικών διαφορών ελάχιστο όριο απαλλαγής από την καταβολή τέλους δικαστικού ενσήμου (ήτοι το ποσό των 20.000 ευρώ [Βλ. άρθρ. 71 ΕισΝΚΠολΔ, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 6 παρ. 17 του ν. 2479/1997 και όπως το δεύτερο εδάφιο αυτού προστέθηκε με τα άρθρα 34 και 45 του Ν. 4446/2016 (ΦΕΚ A 240/22.12.2016)], ο ενάγων επικαλείται και προσκομίζει το υπ’ αριθ. 2601611518959 0416 0015 παράβολο δικαστικού ενσήμου).
Από την εκτίμηση της υπ’ αριθμ. …/11.2.2019 ένορκης βεβαίωσης του μάρτυρα του ενάγοντος … ενώπιον της Ειρηνοδίκου Πειραιώς Ιωάννας Κορδαλή που λήφθηκε μετά από νομότυπη και εμπρόθεσμη κλήτευση της αντιδίκου κατ’ άρθρα 421 και 422 Κ.Πολ.Δ. (βλ. υπ’ αριθμ. …/6.2.2019 έκθεση επιδόσεως της δικαστικής επιμελήτριας στο Πρωτοδικείο Πειραιώς …) και των υπ’ αριθμ. … και …/11.2.2019 ενόρκων βεβαιώσεων των μαρτύρων ανταπόδειξης … και … … αντίστοιχα, ενώπιον της Ειρηνοδίκου Πειραιώς Ιωάννας Κορδαλή που λήφθηκαν μετά από νομότυπη και εμπρόθεσμη κλήτευση του ενάγοντος κατ’ άρθρα 421 και 422 Κ.Πολ.Δ. (βλ. υπ’ αριθμ. …/6.2.2019 έκθεση επιδόσεως της δικαστικής επιμελήτριας στο Πρωτοδικείο Πειραιώς …) από όλα τα νομίμως προσκομιζόμενα μετ’ επικλήσεως έγγραφα των διαδίκων, είτε προς άμεση απόδειξη, είτε για την συναγωγή δικαστικών τεκμηρίων, τις ομολογίες των διαδίκων και τα διδάγματα της κοινής πείρας, απεδείχθησαν τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά:
Ο ενάγων, με σύμβαση ναυτικής εργασίας, την οποία κατάρτισε με την εναγόμενη την ….2017, προσελήφθη για αόριστο χρόνο και ναυτολογήθηκε από τον πλοίαρχο αυθημερόν, σύμφωνα με τα άρθρα 53 και 54 ΚΙΝΔ, στο λιμάνι της Ραφήνας, με την ειδικότητα του ναύτη, στο υπό ελληνική σημαία και αριθμό νηολογίου … επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο “…”, κόρων ολικής χωρητικότητας 3.947,99, υπό Διεθνές Διακριτικό Σήμα SYZI και αριθμό ΙΜΟ:9000443, το οποίο ανήκει κατά πλοιοκτησία στην εναγόμενη. Κατά την πρόσληψή του, συμφωνήθηκε η σύμβαση εργασίας να διέπεται από τις διατάξεις της Συλλογικής Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας Πληρωμάτων Επιβατηγών Ακτοπλοϊκών Πλοίων του έτους 2017 που κυρώθηκε από την ΥΑ 2242.5/77056/2017 (ΦΕΚ Β’ 4005/17.11.2017), σύμφωνα με την οποία έπρεπε να λαμβάνει μηνιαίως: Ως μισθό ενεργείας € 1.157,99, ως επίδομα Κυριακών σε ποσοστό 22% επί του μισθού ενεργείας € 254,76, ως επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας € 35,22, ως επίδομα ιματισμού € 56,50, ως αντίτιμο της σε είδος παρεχόμενης τροφής € 19,21 την ημέρα και (Χ30) € 576,30 το μήνα, ως επίδομα αδείας € 417,13 [(ήτοι μισθός ενεργείας € 1.157,99 + επίδομα Κυριακών € 254,76) / 22 + ημερήσια τροφοδοσία € 19,21] X 5 ημερομίσθια = επίδομα αδείας € 417,13} και επιπλέον υπερωριακή αμοιβή, δώρα εορτών, αμοιβή για την έχμαση οχημάτων, για την πραγματοποίηση έξτρα εργασιών, για την εκτέλεση εξπρές δρομολογίων, καθώς και κάθε άλλο επίδομα και αμοιβή που προβλέπεται και καθορίζεται από την πιο πάνω ΣΣΝΕ. Την 11.4.2017, στο λιμάνι της Ραφήνας, απολύθηκε από το ανωτέρω πλοίο, «λόγω αδείας» και την 22.4.2017, προσλήφθηκε εκ νέου για αόριστο χρόνο και ναυτολογήθηκε και πάλι στο ανωτέρω πλοίο, στο λιμάνι της Ραφήνας, με την ίδια ειδικότητα και τις ίδιες ως άνω αποδοχές, μέχρι και την 9.10.2017, οπότε απολύθηκε, στο λιμάνι της Ραφήνας, “Αμοιβαία Συναινέσει” αυτού και του πλοιάρχου. Την 26.3.2018, με νέα σύμβαση ναυτικής εργασίας, που κατήρτισε με την εναγόμενη στον Πειραιά, προσλήφθηκε για αόριστο χρόνο και ναυτολογήθηκε αυθημερόν από τον Πλοίαρχο στο λιμάνι της Ραφήνας, στο ίδιο πλοίο υπό την αυτή ειδικότητα. Η τελευταία αυτή σύμβαση εργασίας συμφωνήθηκε να διέπεται από τις διατάξεις της ΣΣΝΕ Πληρωμάτων Επιβατηγών Ακτοπλοϊκών Πλοίων του έτους 2018 που κυρώθηκε από την ΥΑ 2242.5-1.5/80350/2018 (ΦΕΚ Β’ 5084/ 14.11.2018), σύμφωνα με την οποία έπρεπε να λαμβάνει μηνιαίως: Ως μισθό ενεργείας € 1.181,15, ως επίδομα Κυριακών σε ποσοστό 22% επί του μισθού ενεργείας € 259,86, ως επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας € 35,92, ως επίδομα ιματισμού € 57,63, ως αντίτιμο της σε είδος παρεχόμενης τροφής € 19,59 την ημέρα και (Χ30) € 587,70 το μήνα, ως επίδομα αδείας € 425,45 [(ήτοι μισθός ενεργείας € 1.181,15 + επίδομα Κυριακών € 259,86) / 22 + ημερήσια τροφοδοσία € 19,59] X 5 ημερομίσθια = επίδομα αδείας € 425,45} και επιπλέον υπερωριακή αμοιβή, δώρα εορτών, αμοιβή για την έχμαση οχημάτων, για την πραγματοποίηση έξτρα εργασιών, για την εκτέλεση εξπρές δρομολογίων.
Τέλος, την ….2018, στο λιμάνι της Ραφήνας, ο ενάγων απολύθηκε από το ανωτέρω πλοίο «Λόγω ασθένειας».
Το πλοίο κατά το επίδικο χρονικό διάστημα εκτέλεσε τα εξής δρομολόγια:
Κατ’ εξαίρεση, την 15.8.2018, ημέρα Τρίτη, το πλοίο αναχώρησε από Ραφήνα στις 7.25 για Τήνο – Μύκονο – Τήνο – Ραφήνα (21.20, ώρα άφιξης), την Παρασκεύη 30.3.2018, το πλοίο αναχώρησε από Ραφήνα 7.25 για Άνδρο – Τήνο – Μύκονο – Τήνο – Άνδρο – Ραφήνα (18.00 ώρα άφιξης) και εκ νέου αναχώρηση στις 18.45 για Ανδρο και επιστροφή Ραφήνα (23.00). Το Σάββατο 31.3.2018 και Κυριακή 1.4.2018, το πλοίο αναχώρησε από Ραφήνα 7.30 για Άνδρο – Τήνο – Μύκονο – Τήνο – Άνδρο – Ραφήνα (21.00 ώρα άφιξης).
Περαιτέρω, ο ενάγων προσέφερε τις υπηρεσίες του ως ακολούθως: α. Κατά το έτος 2017:– 25 Σάββατα των χρονικών διαστημάτων από 8.4.2017 μέχρι 11.4.2017 και από 22.4.2017 μέχρι 9.10.2017, (ήτοι, στις 8, 22 και 29/4, 6, 13, και 27/5, 3, 10, 17 και 24/6, 1, 8, 15, 22 και 29/7, 5, 12, 19 και 26/8, 2, 9, 16, 23 και 30/9 και την 7/10/2017), και τις 5 αργίες (ήτοι, τις: 23/4 (Αγ. Γεωργίου), 1/5 (Πρωτομαγιά), 25/5 (Αναλήψεως), 15/8 και 14/9), και συνολικά επί 30 ημέρες, – 135 καθημερινές και Κυριακές του διαστήματος από 8.4.17 μέχρι 11.4.17 και από 22.4.2017 μέχρι 9.10.2017, β. Κατά το έτος 2018: 13 Σάββατα του χρονικού διαστήματος από 31.3. 2018 μέχρι 25.6.2018, (ήτοι, τις 31/3, 7, 14, 21 και 28/4, 5, 12, 19 και 26/5 και 2, 9, 16 και 23/6/2018), και τις 4 αργίες (ήτοι, τις: 6/4, 9/4, 23/4 (Αγ. Γεωργίου) και 17/5 (Αναλήψεως) και συνολικά επί 17 ημέρες, 69 καθημερινές και Κυριακές του ανωτέρω διαστήματος. Από τις ανωτέρω ημέρες απασχόλησης αφαιρούνται οι ημέρες που δεν εκτελέστηκε δρομολόγιο – σε αντιπαραβολή με το ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών ή συμμετοχής του πληρώματος σε απεργιακές κινητοποιήσεις, καθώς και τις ημέρες που χορηγήθηκαν στον ενάγοντα άδειες διανυκτέρευσης, αφού από την επισκόπηση του ανωτέρω ημερολογίου, προέκυψε ότι μετά την χορήγησή τους, το πλοίο άμεσα απέπλεε για να εκτελέσει κυκλικό ταξίδι χωρίς τη συμμετοχή του ενάγοντος στο πλήρωμα.
Οι καταθέσεις των ενόρκως βεβαιωσάντων μαρτύρων τόσο απόδειξης όσο και ανταπόδειξης, συγκλίνουν στο ότι ο ενάγων απασχολείτο κατά το επίδικο χρονικό διάστημα αποκλειστικά ως ναύτης βάρδιας, εκτελώντας εναλλάξ δύο τετράωρες βάρδιες το 24ωρο. Αναλόγως ποια βάρδια εκτελούσε, είτε θα βρισκόταν σε επιφυλακή μιάμιση (1,5) ώρα προ του απόπλου από το λιμάνι αφετηρίας (Ραφήνα), είτε θα συμμετείχε στην πρόσδεση – απόδεση του εν λόγω πλοίου και στην επιβίβαση – αποβίβαση οχημάτων και επιβατών στα ενδιάμεσα λιμάνια που διαρκούσαν κατά μέσο όρο μία ώρα, είτε θα συμμετείχε στην εκφόρτωση και στον καθαρισμό του πλοίου, στο λιμάνι προορισμού που και πάλι δεν ξεπερνούσε την ώρα. Ως εκ τούτου, το Δικαστήριο κρίνει, συνεκτιμουμένων των συνθηκών και περιστάσεων που επικρατούσαν στο ένδικο πλοίο, το οποίο ήταν δρομολογημένο στις ως άνω ακτοπλοϊκές γραμμές, της φύσης και του αντικειμένου της απασχόλησης του ενάγοντος σε συνδυασμό με την στελέχωση του πλοίου και τα διδάγματα της κοινής πείρας, ότι ο ενάγων απασχολείτο υπερωριακά, κατά μέσο όρο, έντεκα (11) ώρες τα Σάββατα και τις αργίες και τρείς (3) ώρες πλέον του νομίμου ωραρίου τις καθημερινές και Κυριακές.
Συνεπώς, δικαιούται ως πρόσθετη (υπερωριακή) αμοιβή α] για το έτος 2017 α) για καθημερινές και Κυριακές το ποσό των [135 Χ 3 Χ 8,38 =] 3.393,9 ευρώ, β) για Σάββατα και αργίες [(25 + 5) Χ 11 Χ 10,04=] 3.313,2 ευρώ και συνολικώς (4.193,37 + 3.644,52 =) 6.707,1 ευρώ, β] για το έτος 2018, για καθημερινές και Κυριακές [69 Χ 3 Χ 8,54=] 1.767,78 ευρώ και για Σάββατα και αργίες [17 Χ 11Χ 10,25 = 1.916,75 ευρώ και συνολικά 3.684,53 ευρώ. Ο ενάγων έλαβε περαιτέρω ως αμοιβή για την ανωτέρω αιτία το συνολικό ποσό των (2.928,92 + 4.075,57 =) 7.004,49 ευρώ και συνεπώς, δικαιούται υπόλοιπο εκ ποσού (6.707,1 + 3.684,53 – 7.004,49=) 3.497,58 ευρώ, δεκτής γενομένης της ένστασης περί μερικής εξόφλησης της εναγομένης.
Ως επίδομα Χριστούγεννων 2017 δικαιούται (μισθό ενεργείας € 1.157,99, ως επίδομα Κυριακών σε ποσοστό 22% επί του μισθού ενεργείας € 254,76, ως επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας € 35,22, ως αντίτιμο της σε είδος παρεχόμενης τροφής € 19,21 την ημέρα και (Χ30) € 576,30 το μήνα, ως επίδομα αδείας € 417,13 [(ήτοι μισθός ενεργείας € 1.157,99 + επίδομα Κυριακών € 254,76) / 22 + ημερήσια τροφοδοσία € 19,21] X 5 ημερομίσθια = επίδομα αδείας € 417,13] συν κατά μέσο όρο μηνιαία υπερωριακή αμοιβή (6707,1/165 ημέρες Χ 30 =) 1.219,47 ευρώ, συν κατά μέσο όρο μηνιαία αμοιβή για την έχμαση των οχημάτων (“έξτρα αμοιβές”) € 187,16 (η οποία συνιστά κατά νόμο καταβλητέα τακτικά αμοιβή=) 3.848,03 ευρώ Χ2/25 Χ (162 ημέρες ναυτολόγησης /19 =)2.622,79 ευρώ και για Πάσχα 2017 [(3.848,03 ευρώ Χ1/2 Χ1/15 Χ (16 ημέρες ναυτολόγησης που αιτείται ο ενάγων /8)=] 256,53 ευρώ και συνολικά 2.879,32 ευρώ. Όπως συνομολογεί ο ενάγων, έλαβε για τις ανωτέρω αιτίες τα ποσά των (2.031,7 + 167,43 =) 2199,13 ευρώ και συνεπώς του οφείλεται υπόλοιπο 680,19 ευρώ.
Για επίδομα Χριστουγέννων 2018, δικαιούται (μισθό ενεργείας € 1.181,15, ως επίδομα Κυριακών σε ποσοστό 22% επί του μισθού ενεργείας € 259,86, ως επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας € 35,92, ως αντίτιμο της σε είδος παρεχόμενης τροφής € 19,59 την ημέρα και (Χ30) € 587,70 το μήνα, ως επίδομα αδείας € 425,45 [(ήτοι μισθός ενεργείας € 1.181,15 + επίδομα Κυριακών € 259,86) / 22 + ημερήσια τροφοδοσία € 19,59] X 5 ημερομίσθια = επίδομα αδείας € 425,45] + μέσος όρος υπερωριακής εργασίας (3.684,53/86 Χ30 =) 1.285,30 ευρώ + έχμαση οχημάτων εκ 338 ευρώ =) 4.113,38 ευρώ Χ2/25 Χ (57 ημέρες ναυτολόγησης /19 =) 987,21 ευρώ και για Πάσχα 2018 [(4.113,38 ευρώ Χ1/2 Χ1/15 Χ (16 ημέρες ναυτολόγησης που αιτείται ο ενάγων /8)=] 617 ευρώ και συνολικά 1.604,21 ευρώ. Ο ενάγων για Χριστούγεννα και Πάσχα 2018 το συνολικό ποσό των 861,53 + 628,33 ευρώ, βάσει των λογαριασμών μισθοδοσίας, οπότε του οφείλεται υπόλοιπο (1604,21-861,53-628,33=) 114,35 ευρώ.
Από την επισκόπηση των εκτελούμενων δρομολογίων του επίδικου πλοίου, διαπιστώνεται ότι αυτό, κατά το επίδικο χρονικό διάστημα, το τελευταίο αποτελούσε ημερόπλοιο, το οποίο σε εβδομαδιαία βάση υπερέβαινε τα 6 δρομολόγια, κάποια δε απ’ αυτά, σύμφωνα με τους ορισμούς που εκτίθενται στη μείζονα σκέψη, συνιστούσαν δρομολόγια εξπρές, αφού οι πλόες του επεκτείνονταν κατά τις νυχτερινές ώρες, ήτοι από 23.00 μέχρι 7.00. Σημειωτέον, ότι κατά την κρίση του Δικαστηρίου πρέπει να αξιολογηθούν ως εξπρές μόνο τα συγκεκριμένα δρομολόγια που αυτοτελώς επεκτάθηκαν τις νυχτερινές ώρες. Ως εκ τούτου, βάσει των προαναφερόμενων δρομολογίων, α) στις 30.4.2017 και 1.5.2017 (Β πίνακας) που εντάσσονται στο πρόγραμμα των εκτελούμενων 7 δρομολογίων ανά βδομάδα, από 8.4.2017 μέχρι 5.6.2017 (Α. πίνακας), εκτελέστηκε ένα δρομολόγιο εξπρές αφού το πλοίο έπλεε και κατά τις νυχτερινές χωρίς όμως να υπερβεί τις 12 ώρες. Β) Κατά το χρονικό διάστημα 6.6.2017 έως 17.9.2017 (Γ. Πίνακας),, ήτοι για 14,85 εβδομάδες, οπότε εκτελούνταν 11 δρομολόγια ανά εβδομάδα, εξ αυτών εκτελέστηκαν 4 δρομολόγια εξπρές (δηλαδή κατά τη διάρκεια της νύχτας), χωρίς να υπερβαίνουν τις 12 ώρες σε διάρκεια. Ως εκ τούτου, για το έτος 2017, ο ενάγων δικαιούται 1 δρομολόγιο Χ 1/60 τακτικού μισθού (3.848,03 ευρώ στον οποίο συμπεριλαμβάνεται ο μέσος όρος των επιδομάτων Χριστουγέννων και Πάσχα 2017 εκ ποσού 485,24 [2879,32 ευρώ άνω επιδόματα/178 ημέρες Χ30] ευρώ =)4.333,27€ + [4 δρομολόγια Χ 14,85 εβδομάδες Χ1/60 του τακτικού μισθού =] 4.362,08 ευρώ. Το έτος 2018, κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα (2.4.2018 έως 7.4.2018 – βλ. ΣΤ. Πίνακα) εκτελέστηκαν μέσα στην εβδομάδα 9 δρομολόγια εκ των οποίων τα 2 εξπρές (νυχτερινά) χωρίς να υπερβαίνουν τις 12 ώρες πλεύσης και κατά το διάστημα από 9.4.2018 έως 11.4.2018 που συμπληρώνεται από το πρόγραμμα της εβδομάδας από 12.4.2018 έως 17.5.2018 (Ζ. πίνακας) ήτοι μέχρι 15.4.2018 εκτελέστηκαν 2 δρομολόγια εξπρές (νυχτερινά) επί συνόλου 7 δρομολογίων εκ των οποίων το ένα διήρκεσε άνω των 12 ωρών, ενώ το 2ο ήταν κάτω των 12 ωρών. Περαιτέρω, σε συνέχεια του πίνακα Ζ., ήτοι από 16.4.2018 μέχρι 17.5.2018, επί συνόλου 7 δρομολογίων εβδομαδιαίως, εκτελείτο ένα εξπρές (νυχτερινό δρομολόγιο), αυτό της Παρασκευής που δεν υπερέβαινε τις 12 ώρες σε διάρκεια. Ως εκ τούτου, για το έτος 2018, ο ενάγων δικαιούται 1 δρομολόγιο Χ 1/30 τακτικού μισθού (4.113,38 ευρώ στον οποίο συμπεριλαμβάνεται ο μέσος όρος των επιδομάτων Χριστουγέννων και Πάσχα 2018 εκ ποσού 517,48 [ήτοι 1.604,21 ευρώ άνω επιδόματα/93 ημέρες Χ30] ευρώ =) 2121,69 ευρώ + 1 δρομολόγιο προς 1/60 τακτικού μισθού + [1 δρομολόγιο Χ 4 εβδομάδες Χ1/60 του τακτικού μισθού =]247,52 ευρώ και συνολικά (4.362,08 + 247,52 =) 4.609,6 ευρώ. Ο ενάγων έλαβε έναντι των ποσών αυτών συνολικά το ποσό των 3.214,48 ευρώ, κατά τους αποδειχθέντες ισχυρισμούς εξόφλησης της εναγομένης και συνεπώς δικαιούται το ποσό των (4.609,6-3.214,48 =) 1.395,12 ευρώ.
Εξάλλου, ως μισθό ασθενείας κατ’ άρθρο 66 ΚΙΝΔ και α. 2 των ανωτέρω ΣΣΝΕ (βλ. ΕφΠειρ 330/2016, δημ. ΝΟΜΟΣ), ο ενάγων, ο οποίος απολύθηκε στις ….2018 λόγω ασθενείας από τον Πλοίαρχο και νοσηλεύτηκε εκτός πλοίου, έως 31.7.2018 δικαιούται το ποσό των (1.181,15€ μισθός ενεργείας + 587,7€ αντίτιμο τροφής Χ35 ημέρες νοσηλείας/30 =) 2.063,66 ευρώ, κατά τους αποδεδειγμένους ισχυρισμούς της εναγομένης, όμως κατεβλήθη στον ενάγοντα για την ανωτέρω αιτία το ποσό των 2.081,15 ευρώ και συνεπώς, ο τελευταίος εξοφλήθηκε πλήρως. Ομοίως το κονδύλι περί διαφοράς δεδουλευμένων αποδοχών του έτους 2018 εκ ποσού 116,51 είναι απορριπτέο κατ’ ουσίαν γιατί από την απόδειξη πληρωμής μισθοδοσίας αναδρομικών Ιανουαρίου – Αυγούστου 2018 προκύπτει η εξόφλησή του με την καταβολή ποσού 231,87 ευρώ. Κατόπιν αυτών, ο ενάγων δικαιούται συνολικά το ποσό των (3.387,14 + 680,19+114,35+1.395,12 =) 5.576,8 ευρώ. Πρέπει συνεπώς, η υπό κρίση αγωγή να γίνει δεκτή εν μέρει ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα και να υποχρεωθεί η εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το ανωτέρω ποσό με το νόμιμο τόκο από την επομένη απόλυσής του (27.6.2018) μέχρι εξοφλήσεως, πλην του επιδόματος Χριστουγέννων 2018, η τοκοφορία του οποίου εκκινεί από 1.1.2019, να κηρυχθεί προσωρινώς εκτελεστή για μέρος της επιδικαζόμενης απόφασης , διότι η καθυστέρηση στην εκτέλεση μπορεί να προκαλέσει σημαντική ζημία στον νικήσαντα διάδικο (άρθρα 908§1ε και 910 περ. 4 Κ.Πολ.Δ.) και να καταδικασθεί η εναγομένη σε μέρος των δικαστικών του εξόδων λόγω της εν μέρει νίκης και ήττας των διαδίκων (α. 178 Κ.Πολ.Δ.), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο διατακτικό της παρούσας.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
ΔΙΚΑΖΕΙ αντιμωλία των διαδίκων.
ΔΕΧΕΤΑΙ εν μέρει την αγωγή.
ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ την εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το συνολικό ποσό των πέντε χιλιάδων πεντακοσίων εβδομήντα έξι ευρώ και ογδόντα λεπτών (5.576,8€) νομιμοτόκως από την επομένη της επομένη της απόλυσής του (27.6.2018) μέχρι εξοφλήσεως, του δε επιδόματος Χριστουγέννων 2018 με το νόμιμο τόκο από 1.1.2019.
ΚΗΡΥΣΣΕΙ την απόφαση προσωρινώς εκτελεστή για το ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ.
ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΙ την εναγομένη σε μέρος των δικαστικών εξόδων του ενάγοντος, τα οποία ορίζει στο ποσό των διακοσίων πενήντα (250) ευρώ.
ΚΡΙΘΗΚΕ, αποφασίσθηκε και δημοσιεύθηκε στον Πειραιά, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του την ………..………… 2020.
Η ΔΙΚΑΣΤΗΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ