ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΕΡΓΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ
Aριθμός απόφασης: 904/2020
ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Aποτελούμενο από τη Δικαστή Ευφροσύνη – Μαρία Ντόρτου, Πρωτοδίκη, την οποία όρισε ο Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διοίκησης του Πρωτοδικείου και τη Γραμματέα Ουρανία Γκίζα.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του την 16η.4.2019, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:
Του ενάγοντος: … του …, ναυτικού και κατοίκου …, ΑΦΜ …, ο οποίος εκπροσωπήθηκε από την πληρεξούσια δικηγόρο του Μαρία Ανδρουλάκη.
Της εναγομένης: Εταιρίας με την επωνυμία … που εδρεύει στην …, και νομίμως εκπροσωπουμένης, η οποία εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο της Παρασκευά Ζουρντό.
Ο ενάγων ζητεί να γίνει δεκτή η από 15.10.2018 και υπ’ αριθμ. κατάθεσης 11101/4996/2018 αγωγή του, συζήτηση της οποίας ορίσθηκε η ανωτέρω αναφερόμενη, εξ αναβολής της 17ης.1.2019.
Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης, οι πληρεξούσιοι δικηγόροι των διαδίκων ζήτησαν να γίνουν δεκτά όσα αναφέρονται στα πρακτικά της δίκης και στις κατατεθείσες προτάσεις τους.
ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Από τη διάταξη του άρθρου 14 της Σ.Σ.Ν.Ε. εργασίας πληρωμάτων ακτοπλοϊκών επιβατηγών πλοίων, έτους 2017, σε συνδυασμό προς εκείνες των άρθρων 2, 3 και 7 της υπ’ αριθμ. 70109/8008/14-12-1982 απόφασης του υπουργού εμπορικής ναυτιλίας «περί των προϋποθέσεων χορηγήσεως επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα προς τους δικαιούμενους ναυτικούς» (ΦΕΚ β’ 1/07-01-1982) προκύπτει ότι οι ως άνω ναυτικοί δικαιούνται επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα ίσων προς ένα μηνιαίο μισθό και μισθό 15 ημερών αντιστοίχως, εάν η σχέση εργασίας διήρκησε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ης Απριλίου αντιστοίχως, ή 2/25 του μηνιαίου μισθού ανά έκαστο δεκαεννεαήμερο χρονικό διάστημα και 1/15 του ημίσεως του μηνιαίου μισθού ανά έκαστο οκταήμερο χρονικό διάστημα αντιστοίχως ή ανάλογο κλάσμα επί χρονικού διαστήματος μικρότερο του δεκαεννεαημέρου ή του οκταημέρου, εάν η σχέση εργασίας δεν διήρκεσε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ης Απριλίου αντιστοίχως, προς υπολογισμό των οποίων λαμβάνεται υπ’ όψιν ο πράγματι καταβαλλόμενος μισθός τη 10η Δεκεμβρίου και τη 15η ημέρα προ του Πάσχα αντιστοίχως, ως καταβαλλόμενος μισθός νοείται το σύνολο των τακτικών αποδοχών του ναυτικού. Tακτικές αποδοχές για την εφαρμογή των διατάξεων της εν λόγω υπουργικής απόφασης θεωρούνται ο μισθός, καθώς και κάθε άλλη παροχή εφόσον καταβάλλεται από τον εργοδότη σαν συμβατικό ή νόμιμο αντάλλαγμα της παρεχόμενης από το μισθωτό εργασίας, τακτικά κάθε μήνα ή κατ’ επανάληψη περιοδικά, κατά ορισμένα χρονικά διαστήματα του χρόνου. Ως τέτοιες δε, προσδιορίζονται ενδεικτικά στην ανωτέρω υπουργική απόφαση: α) η προσαύξηση της νομίμου και τακτικής εργασίας κατά τις Κυριακές, εφόσον δίνεται στο μισθωτό σταθερά και μόνιμα σαν τακτικό αντάλλαγμα για την παροχή εργασίας κατά τις ανωτέρω ημέρες τακτικά κάθε μήνα, β) η αμοιβή που καταβάλλεται από τον εργοδότη στο μισθωτό για νόμιμη υπερωριακή εργασία. Εφόσον η υπερωριακή αμοιβή για παροχή υπερωριακής εργασίας δεν καταβάλλεται υπό μορφή επιδόματος παγίως και τακτικώς κατά μήνα, υπολογίζεται κατά μέσον όρο, αν κατά τα κρίσιμα χρονικά διαστήματα καταβάλλεται τακτικώς, γ) το επίδομα αδείας και οι λοιπές τακτικές παροχές. Επιπλέον, σ’ αυτές συμπεριλαμβάνονται, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, το επίδομα βαρείας και ανθυγιεινής εργασίας, η αποζημίωση μη πραγματοποιήσεως αδείας και η τροφοδοσία, είτε παρέχεται σε χρήμα, είτε αυτουσίως (ΑΠ 1013/2003 ΕΝΔ 2003.345, ΕφΠειρ 521/2009 ΕΝΔ 2009.273, ΕφΠειρ 71/2014, δημ. ΝΟΜΟΣ).
Εξάλλου, κατ’ άρθρο 16 της ανωτέρω ΣΣΝΕ «1. Κάθε πλοιοκτήτης υποχρεούται να ρυθμίζει τα της υπηρεσίας των πλοίων του κατά τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται μία φορά τον μήνα κατά τους μήνας Ιούλιο έως και Σεπτέμβριο και δύο φορές το μήνα κατά τους υπόλοιπους μήνες, η διανυκτέρευση των μελών του πληρώματος στο λιμάνι αφετηρίας ή στο λιμάνι προορισμού του δρομολογίου του πλοίου, κατά την επιθυμία του ναυτικού και εφόσον τούτο είναι δυνατόν. 2. Σε περίπτωση που για λόγους ασφαλείας του πλοίου ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο δεν καθίσταται δυνατή η διανυκτέρευση, καταβάλλεται στο ναυτικό για κάθε μη παρεχομένη διανυκτέρευση αποζημίωση ίση με ένα ημερομίσθιο ήτοι το 1/22 του υπό της συλλογικής συμβάσεως προβλεπομένου μισθού ενεργείας της παραγρ. 1 του άρθρου 1. 3. Για την παρεχομένη ως άνω άδεια διανυκτερεύσεως θα γίνεται από τον Πλοίαρχο μνεία στο ημερολόγιο του πλοίου που θα επικυρώνεται από την Λιμενική Αρχή.
Κατά δε τις διατάξεις του άρθρου 33 παρ. 1, 2, 3, 4 και 7 των ίδιων, ως άνω, συλλογικών συμβάσεων, που τιτλοφορείται, “Δρομολόγια εξπρές” ορίζεται ότι, “σε κάθε περίπτωση, κατά τον καθορισμό, την έγκριση και την εκτέλεση των δρομολογίων, πρέπει να προνοείται από την αρμόδια Υπηρεσία του YEN (ήδη Υ.Θ.Υ.Ν.ΑΛ) και από τους πλοιοκτήτες, η παραμονή των πλοίων στο λιμάνι αφετηρίας τουλάχιστον έξι (6) ώρες πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο, προκειμένου να παρασχεθεί στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα ο αναγκαίος χρόνος ανάπαυσης, καθώς και προετοιμασίας του πλοίου, για το επόμενο δρομολόγιο (παρ. 1). Αν κατ`εξαίρεση αυτό δεν καθίσταται δυνατόν ή αποφασίζεται και εκτελείται έκτακτο δρομολόγιο κατά τη διαδικασία του ν. 2932/2001 ή του ΚΔΝΔ, η περί εγκρίσεως του οποίου απόφαση κοινοποιείται στην Π.Ν.Ο., καταβάλλεται στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα του πλοίου πρόσθετη αμοιβή, όπως καθορίζεται στις επόμενες παραγράφους αυτού του άρθρου (παρ. 2). Δρομολόγια “εξπρές”, για τα οποία καταβάλλεται στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα, πρόσθετη αμοιβή, κατά την παραγρ. 7, θεωρούνται εκείνα για την εκτέλεση των οποίων, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού, κατά περίπτωση, πριν περάσουν τουλάχιστον έξι (6) ώρες από τον κατάπλου του πλοίου στο αντίστοιχο λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού (παρ. 3). Για τον υπολογισμό της πρόσθετης αμοιβής αθροίζονται οι ώρες πρόωρης αναχώρησης του πλοίου εβδομαδιαίως, δηλαδή πριν από τη συμπλήρωση έξι (6) ωρών από την άφιξη στο λιμάνι και το άθροισμα διαιρείται δια του αριθμού 8, το δε πηλίκο αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων για τα οποία καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή (παρ. 4). Ειδικά, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή για τα πέραν των πέντε (5) δρομολογίων κάθε εβδομάδα, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την προηγούμενη παράγραφο 2, προσδιορισμού (παρ. 5). Για την πρόσθετη αυτή απασχόληση καταβάλλεται στον πλοίαρχο και το πλήρωμα πρόσθετη αμοιβή υπολογιζόμενη, εφόσον η διάρκεια του κυκλικού ταξιδιού (δηλαδή η μετάβαση στο λιμένα ή τους λιμένες προορισμού και επιστροφή στο λιμάνι αφετηρίας) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών (παρ. 7α)”. Εάν είναι μικρότερη των 12 ωρών είναι ίση προς το ήμισυ της, ως άνω προβλεπόμενης (παρ. 7β). Από τις διατάξεις αυτές, προκύπτει, καθόσον αφορά την προβλεπόμενη απ` αυτές πρόσθετη αμοιβή, ότι αυτή καταβάλλεται, εφόσον σε κάθε δρομολόγιο το πλοίο δεν παραμείνει τουλάχιστον έξι ώρες στο λιμάνι αφετηρίας πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο. Κατά τη σαφή δε έννοια της παρ. 1 του άρθρου αυτού, δρομολόγιο νοείται το ταξίδι του πλοίου προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής, δηλαδή το δρομολόγιο αρχίζει με τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι αφετηρίας προς το λιμάνι (ή τα λιμάνια) προορισμού και λήγει με τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας. Η υποχρέωση δε εξάωρης παραμονής του πλοίου στο λιμάνι αφετηρίας ορίζεται σαφώς ότι πρέπει να γίνεται “πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο”. Με τη διάταξη δε της παρ. 3 του ίδιου άρθρου δίδεται δυνατότητα παραμονής του πλοίου, στο λιμένα προορισμού, για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παρ. 1 αυτού, οπότε στην περίπτωση αυτή δρομολόγιο για το οποίο θα καταβληθεί η πρόσθετη αμοιβή της παρ. 7 θεωρείται εκείνο, για την εκτέλεση του οποίου το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι προορισμού πριν περάσουν έξι τουλάχιστον ώρες από τον κατάπλου στο λιμάνι αυτό. Εξάλλου, όπως προκύπτει από την παρ. 5 του ίδιου άρθρου, πρόσθετη επίσης αμοιβή καταβάλλεται για τα πέραν των πέντε δρομολογίων κάθε εβδομάδα, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, “ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την παρ. 2 προσδιορισμού”. Δηλαδή, κατά την έννοια της διατάξεως αυτής, οι ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία που εκτελούν καθημερινώς και περισσότερα από πέντε (5) (κυκλικά) δρομολόγια την εβδομάδα (δηλαδή 6, 7 …) είτε παραμένουν στο λιμάνι 6 ώρες, είτε όχι, λαμβάνουν την πρόσθετη αμοιβή που προβλέπεται στην παρ. 7, για τον καθορισμό της οποίας, δεν γίνεται ο υπολογισμός που προβλέπεται από την προαναφερθείσα παρ. 4 του άρθρου αυτού, αλλά εφόσον η διάρκεια του κάθε δρομολογίου (κυκλικού ταξιδιού) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, η πρόσθετη αυτή αμοιβή είναι ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών για κάθε δρομολόγιο, εφόσον δε είναι μικρότερη των 12 ωρών, είναι ίση προς το ήμισυ αυτής, κατά τα προεκτεθέντα. Δηλαδή, αν εκτελούν 6 τακτικά δρομολόγια την εβδομάδα διάρκειας μεγαλύτερης των 12 ωρών το καθένα, λαμβάνουν ως πρόσθετη αμοιβή το 1/30 των ως άνω αποδοχών, αν δε εκτελούν 7 τακτικά δρομολόγια τα 2/30 αυτών. Αν όμως εβδομαδιαίως εκτελούν μόνο πέντε (5) δρομολόγια Express ή λιγότερα των πέντε, τότε έχει εφαρμογή η παρ. 4 του ως άνω άρθρου, οπότε η δικαιουμένη για την εκτέλεση δρομολογίων “Express” πρόσθετη αμοιβή υπολογίζεται κατά το διαγραφόμενο από την παράγραφο αυτή τρόπο, κατά τον οποίον το προκύπτον πηλίκον από τη διαίρεση του αθροίσματος των ωρών πρόωρης αναχωρήσεως του πλοίου, δια του αριθμού 8, αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων αυτών. «Τακτικά» θεωρούνται τα δρομολόγια εκείνα, κατά τα οποία, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας σε προκαθορισμένη για κάθε ημέρα ώρα (έστω και αν η ώρα κάθε ημέρας δεν είναι ίδια, αρκεί να είναι προκαθορισμένη), σε εκτέλεση τακτικού δρομολογίου, χωρίς να ασκεί επιρροή, για το χαρακτηρισμό του δρομολογίου ως τακτικού, η ύπαρξη τυχόν καθυστερήσεων, κατά την εκτέλεσή του (σχ. ΑΠ 259/2014 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΕΝαυτΔ 2014,27, ΕφΠειρ 379/2013, ΕφΠειρ 587/2011 ΕΝαυτΔ 2012,19, ΕφΠειρ 34/2008 ΕΝαυτΔ 2008, 290, ΕφΠειρ 540/2006 ΕΝαυτΔ 2006,363, ΕφΠειρ 740/2005 ΕΝαυτΔ 2005,341). Τέλος, με τη διάταξη της παρ. 6 του ίδιου άρθρου 33 ορίζεται ότι οι προαναφερθείσες διατάξεις δεν ισχύουν και δεν εφαρμόζονται σε ημερόπλοια, καθώς και σε πλοία δευτερευουσών και τοπικών γραμμών, εκτός εάν τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυχτερινές ώρες, δηλαδή 23.00 μέχρι 7.00 ώρας. Από το περιεχόμενο της διατάξεως αυτής, προκύπτει σαφώς, ότι μ` αυτήν εισάγεται, κατ` αρχή, εξαίρεση, όσον αφορά τα ημερόπλοια, επί των οποίων, συμφωνήθηκε με την ως άνω ΣΣΝΕ να μην ισχύουν και να μην εφαρμόζονται οι προαναφερθείσες διατάξεις για καταβολή πρόσθετης αμοιβής, σε περίπτωση εκτελέσεως δρομολογίων “Express”. Ως ημερόπλοια νοούνται τα πλοία, που εκτελούν ημερινούς πλόες. Όμως, και για τα ημερόπλοια, κατά το τελευταίο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 33 εισάγεται εξαίρεση της ως άνω εξαιρέσεως, σύμφωνα με την οποία και επί των πλοίων αυτών έχουν εφαρμογή όλες οι προαναφερθείσες διατάξεις, εφόσον, όμως, τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυκτερινές ώρες, δηλαδή από 23.00 μμ μέχρι 07.00 πμ, όπως ειδικότερα ορίζεται με τη ΣΣΝΕ αυτή. Επομένως, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή και στους απασχολουμένους στα ημερόπλοια, τα οποία όμως εκτελούν τα παραπάνω δρομολόγια (Express) μόνον τις νυκτερινές ώρες ή επεκτείνουν τα δρομολόγια τους αυτά, τις ώρες αυτές δηλαδή 23.00 μέχρι 07.00 ώρας (ΕφΠειρ 366/2016, ΕφΠειρ 33/2002 δημ. ΝΟΜΟΣ).
Εν προκειμένω, ο ενάγων ισχυρίζεται με την υπό κρίση αγωγή του ότι κατόπιν προσυμφώνου ναυτολογήσεως που καταρτίστηκε στον Πειραιά, ναυτολογήθηκε στον Πειραιά την … 2017 για αόριστο χρόνο, με την ειδικότητα του Επίκουρου Θαλαμηπόλου στο υπό ελληνική σημαία Επιβατηγό Οχηματαγωγό πλοίο …, Νηολογίου Πειραιά με αριθμό …, με αριθμό ΙΜΟ 9197105, κοχ 16.391, αντί μηνιαίων αποδοχών, σύμφωνα με την ισχύουσα ΣΣΝΕ Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών πλοίων. Ότι στο πλοίο αυτό υπηρέτησε έως και την 15.01.2017, οπότε και απολύθηκε στο λιμάνι του Πειραιά λόγω ασθένειας και την 19.02.2017 ναυτολογήθηκε στο ίδιο ως άνω πλοίο με την ίδια ειδικότητα για αόριστο χρόνο και με την ίδια ως άνω συμφωνία, μέχρι την 10.06.2017, οπότε και απολύθηκε λόγω αδείας. Ότι επίσης ναυτολογήθηκε από 16.7.2017 έως και την 02.11.2017, την 04.01.2018 έως και την 24.02.2018, την 01.04.2018 έως και την 20.07.2018 οπότε και απολύθηκε στο λιμάνι του Πειραιά αμοιβαία συναινέσει τυπικά αλλά ουσιαστικά λόγω καταγγελίας της συμβάσεως από τον ίδιο λόγω βαρείας παράβασης των καθηκόντων του πλοιάρχου. Ότι η εναγομένη του οφείλει για αποζημίωση μη παρασχεθείσας διανυκτέρευσης, υπερωριακή αμοιβή, δρομολόγια εξπρές, αναλογία δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα 2017 και 2018 και μισθούς ασθενείας, το συνολικό ποσό των 33.702,93 ευρώ. Εν όψει αυτών, ζητεί με απόφαση προσωρινώς εκτελεστή, να υποχρεωθεί η εναγομένη, εκ του ανωτέρω οφειλόμενου ποσού, να του καταβάλει το ποσό των 16.851,46 ευρώ, αφού τρέπει παραδεκτά έκαστο των αιτούμενων κονδυλίων κατά το ήμισυ σε έντοκο αναγνωριστικό, και να αναγνωρισθεί η υποχρέωση αυτής να καταβάλει στον ίδιο το υπόλοιπο των άνω οφειλόμενων, νομιμοτόκως από της απόλυσεώς του, άλλως από την επίδοση της αγωγής, καθώς και να καταδικασθεί αυτή στα δικαστικά του έξοδα.
Η αγωγή αυτή, αρμοδίως εισάγεται προς συζήτηση ενώπιον του παρόντος δικαστηρίου (α. 16§1 περ. 3 και 25§2 Κ.Πολ.Δ. άρθρο 51 § 3α του ν. 2172/1993, λόγω του ναυτικού χαρακτήρα της διαφοράς), κατά την ειδική διαδικασία των περιουσιακών διαφορών και ειδικότερα, των εργατικών διαφορών (άρθρα 614 αρ. 3 στοιχ. α και 621 επ. Κ.Πολ.Δ., όπως αυτά ισχύουν μετά την τροποποίησή τους με το άρθρου 1 του ν. 4335/2015) και είναι επαρκώς ορισμένη και νόμιμη, στηριζόμενη στις ανωτέρω αναφερόμενες διατάξεις, καθώς και σε αυτές των άρθρων 53, 54, 60 ΚΙΝΔ, 648, 649, 653, 655, 341, 345, 346 ΑΚ, σε συνδυασμό με τις διατάξεις της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων των ετών 2016 και 2017, οι οποίες κυρώθηκαν με τις ΥΑ 2242.5-1.5/72672/2016 και 2242.5/77056/2017 αντίστοιχα, 70, 176, 907, 908§1ε Κ.Πολ.Δ. (μόνο ως προς την καταψηφιστική αξίωση). Πρέπει συνεπώς, η υπό κρίση αγωγή να ερευνηθεί περαιτέρω ως προς την ουσιαστικής της βασιμότητα, δοθέντος ότι δεν απαιτείται ως προς το καταψηφιστικό της αντικείμενο η καταβολή τέλους δικαστικού ενσήμου, διότι τούτο δεν υπερβαίνει το προβλεπόμενο επί εργατικών διαφορών ελάχιστο όριο απαλλαγής από την καταβολή δικαστικού ενσήμου, που καθορίζεται μέχρι του ποσού της εκάστοτε καθ’ ύλην αρμοδιότητας του Ειρηνοδικείου (άρθρο 71 ΕισΝΚΠολΔ όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ. 17 του ν. 2479/1997, ήτοι για αγωγές που έχουν κατατεθεί από 25-7-2011 και εφεξής, το ποσό των 20.000 ευρώ, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 1 του ΚΠολΔ, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 του ν.3994/2011).
Από την εκτίμηση της ένορκης καταθέσεως του μάρτυρος ανταπόδειξης, που περιέχεται στα ταυτάριθμα με την παρούσα πρακτικά δημόσιας συνεδρίασης αυτού του Δικαστηρίου, της υπ’ αριθμ. …/15.4.2019 ενόρκου βεβαιώσεως του μάρτυρος του ενάγοντος … του …, ενώπιον της Ειρηνοδίκου Πειραιώς Ιωάννας Κορδαλή που λήφθηκε μετά από νομότυπη και εμπρόθεσμη κλήτευση της αντιδίκου κατ’ άρθρα 421 και 422 Κ.Πολ.Δ. (βλ. υπ’ αριθμ. …/10.4.2019 εκθέσεως επιδόσεως του δικαστικού επιμελητή στο Πρωτοδικείο Αθηνών …), των υπ’ αριθμ. … και …/16.1.2019, ενόρκων βεβαιώσεων των μαρτύρων του ενάγοντος …, … αντίστοιχα, ενώπιον της Ειρηνοδίκου Πειραιώς Παναγιώτας Κοκκορίκου η 1η και της Συμβολαιογράφου Χίου Σοφίας Γρέγου η 2η, που λήφθηκαν μετά από νομότυπη και εμπρόθεσμη κλήτευση της αντιδίκου κατ’ άρθρα 421 και 422 Κ.Πολ.Δ. (βλ. αντίστοιχα υπ’ αριθμ. …/11.1.2019 έκθεση επίδοσης του δικαστικού επιμελητή στο Πρωτοδικείο Αθηνών … και της υπ’ αριθμ. …/19.4.2019 ένορκης βεβαίωσης του μάρτυρα της εναγομένης …, ενώπιον της Συμβολαιογράφου Πειραιώς Ζωής Βενίτη, η οποία παραδεκτώς δόθηκε εντός της προς αντίκρουση των προταθέντων κατά τη συζήτηση της αγωγής στο πρωτοβάθμιο Δικαστήριο ισχυρισμών και του περιεχομένου των κατά την αυτή συζήτηση προσκομισθεισών ενόρκων βεβαιώσεων μαρτύρων του ενάγοντος (ΑΠ 454/2015, ΕφΠειρ 69/2016, δημ. ΝΟΜΟΣ), αφού τηρήθηκε η προβλεπομένη στον νόμο προδικασία,, από όλα τα νομίμως προσκομιζόμενα μετ’ επικλήσεως έγγραφα των διαδίκων, είτε προς άμεση απόδειξη, είτε για την συναγωγή δικαστικών τεκμηρίων, τις ομολογίες των διαδίκων και τα διδάγματα της κοινής πείρας, απεδείχθησαν τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά: Ο ενάγων κατόπιν προσυμφώνου, ναυτολογήθηκε στον Πειραιά την 8.1.2017 για αόριστο χρόνο, με την ειδικότητα του Επίκουρου Θαλαμηπόλου στο υπό ελληνική σημαία Επιβατηγό Οχηματαγωγό πλοίο …, Νηολογίου ….. με αριθμό …, με αριθμό ΙΜΟ 9197105, κοχ 16.391, αντί μηνιαίου βασικού μισθού, επιδόματος Κυριακών, υπερωριακής αμοιβής, αδείας, δώρων και λοιπά επιδόματα κλπ, βάσει της ΣΣΝΕ Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών πλοίων 2016, την ισχύ της οποίας συμφώνησαν αμφότερα τα μέρη. Στο πλοίο αυτό υπηρέτησε έως και την 15.01.2017, οπότε και απολύθηκε στο λιμάνι του Πειραιά λόγω ασθένειας. Την 19.02.2017 επαναπροσλήφθηκε στον Πειραιά στο ίδιο ως άνω πλοίο και ναυτολογήθηκε αυθημερόν με την ίδια ειδικότητα για αόριστο χρόνο και με την ίδια ως άνω συμφωνία έως και την 10.06.2017, οπότε και απολύθηκε στο λιμάνι του Πειραιά λόγω αδείας, καθώς και από 16.7.2017 έως και την 02.11.2017, οπότε και απολύθηκε στο λιμάνι του Πειραιά λόγω αδείας. Ακολούθως την 04.01.2018 επαναπροσλήφθηκε στον Πειραιά στο ίδιο πλοίο με την ίδια ειδικότητα για αόριστο χρόνο και αντί μηνιαίων αποδοχών, σύμφωνα με την ΣΣΝΕ Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών πλοίων 2017 , την ισχύ της οποίας ρητά συμφώνησαν οι διάδικοι, και παρέμεινα ναυτολογημένος έως και την 24.02.2018, οπότε και απολύθηκε στο λιμάνι του Πειραιά αμοιβαία συναινέσει. Τέλος, την 01.04.2018 ναυτολογήθηκε με την ίδια ειδικότητα για αόριστο χρόνο στο ίδιο ως άνω πλοίο και υπό τις αυτές συμφωνίες μέχρι την 20.07.2018 οπότε και απολύθηκε στο λιμάνι του Πειραιά αμοιβαία συναινέσει, κατά τ’ αναγραφόμενα στο ναυτικό του φυλλάδιο.
Α. Κατά τη θερινή περίοδο του 2017 από 19.07.2017 έως 05.09.2017 το πλοίο εκτελούσε τα εξής δρομολόγια: Κάθε Τρίτη το πλοίο έφτανε στον Πειραιά στις 5.30 και αναχωρούσε ξανά στις 07.30 από Πειραιά για Σύρο, Μύκονο, Σύρο, έπειτα επέστρεφε Πειραιά στις 18.30 και αναχωρούσε στις 21.00 από Πειραιά που ήταν λιμάνι αφετηρίας για το δρομολόγιο με προορισμό τη Χίο, Μυτιλήνη, Χίο. Κάθε Παρασκευή το πλοίο έφτανε στον Πειραιά στις 18.00 και ξεκινούσε στις 21.00 ξανά από Πειραιά για Χίο Μυτιλήνη Χίο Πειραιά, όπου έφτανε στις 18.00 της επομένης στον Πειραιά. Κάθε Σάββατο το πλοίο έφτανε στον Πειραιά στις 18.00 και αναχωρούσε τον Πειραιά στις 21.00 ως λιμάνι αφετηρίας για Χίο, Μυτιλήνη, Χίο, Οινούσες, Ψαρά και Πειραιά, όπου έφτανε ως λιμάνι αφετηρίας στις 19.10 της επόμενης μέρας. Κάθε Κυριακή το πλοίο έφτανε στις 19.10 στον Πειραιά μια ξανά ξεκινούσε στις 21.00 από Πειραιά που ήταν λιμάνι αφετηρίας για Χίο, Μυτιλήνη, Χίο.
Β. Για το χρονικό διάστημα από 11.6.2018 έως 30.6.2018, το πλοίο εκτελούσε: Κάθε πρώτη βδομάδα της περιόδου αυτής και κάθε Πέμπτη το πλοίο , έφτανε στον Πειραιά στις 21.30 και αναχωρούσε ξανά για το επόμενο δρομολόγιο 23.55 από Πειραιά, που ήταν το λιμάνι αφετηρίας, για Βαθύ, Κω, Ρόδο, Κω, Βαθύ, που ήταν ο προορισμός .Κάθε δεύτερη βδομάδα της περιόδου αυτής και κάθε Τρίτη το πλοίο εφτανε στον Πειραιά στις 18.30 και αναχωρούσε ξανά στις 21.30 από Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας για Θήρα, Κω, Ρόδο, Κω, Θήρα. Κάθε Πέμπτη το πλοίο έφτανε στον Πειραιά στις 5.30 και αναχωρούσε ξανά στις 9.00 από Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας για Κω, Ρόδο. Κάθε Σάββατο το πλοίο έφτανε στον Πειραιά στις 21.10 και αναχωρούσε ξανά στις 23.55 από Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας για Κατάπολα, Πάτμο, Λέρο, Κω, Ρόδο, Κω, Κάλυμνο, Λέρο, Πάτμο.
Γ. Κατά τη θερινή περίοδο από 01.07.2018 έως 30.09.2018 το πλοίο εκτελούσε τα εξής δρομολόγια: Κάθε πρώτη βδομάδα της περιόδου αυτής και κάθε Πέμπτη το πλοίο έφτανε στον Πειραιά στις 21.30 και αναχωρούσε ξανά στις 23.55 από Πειραιά, που ήταν το λιμάνι αφετηρίας, για Βαθύ , Κω, Ρόδο, Κω, Βαθύ, που ήταν ο προορισμός για το συγκεκριμένο ταξίδι.
Κάθε δεύτερη βδομάδα της περιόδου αυτής και κάθε Τρίτη το πλοίο έφτανε στον Πειραιά στις 6.00 και αναχωρούσε ξανά στις 07.30 από Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας για Σύρο Μύκονο, Σύρο, Πειραιά όπου έφτανε στις 18.30 ως λιμάνι αφετηρίας και αναχωρούσε πάλι στις 21.30 για Θήρα, Κω, Ρόδο, Κω, Θήρα. Κάθε Πέμπτη το πλοίο έφτανε στον Πειραιά στις 5.30 και αναχωρούσε ξανά για το επόμενο το δρομολόγιο στις 9.00 από Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας για Κω, Λέρο, Πάτμο, Σύρο, Πειραιά, Σύρο. Κάθε Σάββατο το πλοίο έφτανε στον Πειραιά στις 21.10 και αναχωρούσε ξανά για το επόμενο δρομολόγιο στις 23.55 από Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας για Κατάπολα, Πάτμο, Λέρο, Κω, Ρόδο, Κω, Κάλυμνο, Λέρο, Πάτμο.
Περαιτέρω, ο ενάγων παρείχε την υπηρεσία του κατ’ ορθότερο υπολογισμό για 268 ημέρες (καθημερινές). Περαιτέρω, απασχολήθηκε β] 56 Κυριακές της ανωτέρω περιόδου (ήτοι κατά τις 8/1, 15/1 – 19/2, 26/2 – 5/3, 12/3, 19/3, 26/3 – 2/4, 9/4, 16/4, 23/4, 30/4 – 7/5, 14/5, 21/5, 28/5 – 4/6 – 16/7, 23/7, 30/7 – 6/8, 13/8, 20/8, 27/8 – 3/9, 10/9, 17/9, 24/9 – 1/10, 8/10, 15/10, 22/10, 29/10 του 2017 και κατά τις 7/1, 14/1, 21/1, 28/1 – 4/2, 11/2, 18/2 – 1/4, 8/4, 15/4, 22/4, 29/4 – 6/5, 13/5, 20/5, 27/5 – 3/6, 10/6, 17/6, 24/6 – 1/7, 8/7, 15/7 του 2018), γ] 52 Σάββατα της ανωτέρω αναφερόμενης περιόδου (ήτοι κατά τα 14/1 – 25/2 – 4/3, 11/3, 18/3 – 1/4, 8/4, 15/4, 22/4, 29/4 – 6/5, 13/5, 20/5, 27/5 – 3/6, 10/6 – 22/7, 29/7 – 5/8, 12/8, 19/8, 26/8 – 2/9, 9/9, 16/9, 23/9, 30/9 – 7/10, 14/10, 21/10 του 2017 και 13/1, 20/1, 27/1 – 3/2, 10/2, 17/2, 24/2 – 7/4, 14/4, 21/4, 28/4 – 5/5, 12/5, 19/5, 26/5 – 2/6, 9/6, 16/6, 23/6, 30/6 – 7/7, 14/7 του 2018), ως και δ] κατά τις 16 αργίες της ανωτέρω περιόδου { Καθαρά Δεύτερα (27 Φεβρουάριου), 25η Μαρτίου, Μεγάλη Παρασκευή, Δευτέρα του Πάσχα, Πρωτομαγιά, 25 Μαϊου (της Αναλήψεως), 15 Αυγούστου, 14 Σεπτεμβρίου, 28η Οκτωβρίου του 2017 και Θεοφάνεια, Καθαρά Δεύτερα (19 Φεβρουάριου), Μεγάλη Παρασκευή, Δευτέρα του Πάσχα, Αγίου Γεωργίου, Πρωτομαγιά, 25 Μαΐου (της Αναλήψεως) του 2018). Οι παρεχόμενες ως άνω ημέρες υπηρεσίας δεν αμφισβητούνται από την εναγομένη.
Επιπλέον, σύμφωνα με την υποχρεωτική Οργανική Σύνθεση του εν λόγω πλοίου, απασχολούνταν κατά την ένδικη περίοδο ως «προσωπικό γενικών υπηρεσιών», ένας Προϊστάμενος Αρχιθαλαμηπόλος (1), ένας Αρχιθαλαμηπόλος (1) είκοσι (20) θαλαμηπόλοι, αυξανόμενοι κατά δύο (2) ακόμα την χρονική περίοδο 1.4 έως 30.9 και δεκατέσσερεις (14) επίκουροι. Από την αξιολόγηση, ωστόσο, των μαρτυρικών καταθέσεων των διάδικων πλευρών, δίδονται, ως προς τον ημερήσιο χρόνο παροχής εργασίας του ενάγοντος, εκ διαμέτρου αντίθετα στοιχεία, αφού οι μάρτυρες απόδειξης υποδεικνύουν απασχόληση του ενάγοντος που ανερχόταν στις 16 ώρες ενώ της ανταπόδειξης 8 με 9 ώρες ημερησίως. Ως εκ τούτου, από το αρχείο ανάπαυσης του ενάγοντος των μηνών Μαΐου και Ιουνίου 2018, το οποίο αφορά χρονικά διαστήματα με αυξημένη επιβατική κίνηση, ενώ δεν προσκομίζονται αντίστοιχα αρχεία ανάπαυσης κατά τους χειμερινούς μήνες και λαμβάνοντας περαιτέρω υπόψη τις συνθήκες και περιστάσεις που επικρατούσαν στο ένδικο πλοίο, το οποίο ήταν δρομολογημένο στις ως άνω ακτοπλοϊκές γραμμές, με τις προαναφερθείσες προσεγγίσεις σε ενδιάμεσα λιμάνια, β) την σταθερή καταβολή κάθε μήνα ποσών για αμοιβή υπερωριακής εργασίας, τόσο τις καθημερινές και Κυριακές, όσο και τα Σάββατα και τις αργίες και γ) της φύσης και του αντικειμένου της απασχόλησης του ενάγοντος, κατέστη αναγκαίο, προς εξυπηρέτηση των αναγκών που δημιουργούντο από τις ως άνω συνθήκες λειτουργίας του πλοίου αυτού και στο πλαίσιο εκτέλεσης των καθηκόντων της ειδικότητάς του, ο ενάγων τελικώς απασχολείτο υπερωριακώς, κατά μέσο όρο, τις μεν καθημερινές και τις Κυριακές επί τρεις (3) ώρες την ημέρα, τα δε Σάββατα και τις αργίες επί έντεκα (11) ώρες την ημέρα.
Συνεπώς, ο ενάγων για όλο το χρόνο ναυτολόγησής του δικαιούται πρόσθετη αμοιβή α] για καθημερινές και Κυριακές [(268 + 56) Χ 3 Χ 6,71 = 6.522,12 ευρώ και β] για Σάββατα και αργίες [(52 + 16) Χ 11 Χ 8,06 =] 6.028,88 ευρώ και συνολικά 12.551 ευρώ
Κατά τους ισχυρισμούς της εναγομένης και βάσει των προσκομιζομένων μετ’ επικλήσεως αποδείξεων πληρωμής, η τελευταία του κατέβαλε το ποσό των 4.756,13 (για Σάββατα και αργίες) και 311,18 ευρώ (για καθημερινές και Κυριακές) και συνολικώς ποσό 5.067,31 ευρώ και συνεπώς ο ενάγων δικαιούται το ποσό των (12.551 – 5.067,31 =) 7.483,69 ευρώ. Ωστόσο, το Δικαστήριο κρίνει, βάσει των καταθέσεων των ενόρκως βεβαιωσάντων μαρτύρων απόδειξης, ότι οι έκτακτες αμοιβές (φιλοδωρήματα), δεν αποτελούν καταβολή από την εναγομένη, αλλά από τρίτους και ειδικότερα, από τις μισθώτριες εταιρείες των μπαρ και των εστιατορίων του πλοίου και γι’ αυτό το λόγο η ένσταση καταλογισμού της εναγομένης πρέπει ν’ απορριφθεί.
Περαιτέρω, σύμφωνα με το άρθρο 16 των ανωτέρω ΣΣΝΕ, για το ως άνω διάστημα ναυτολογήσεως του, ο ενάγων για αξιούμενες 26 διανυκτερεύσεις, δικαιούται ποσόν ευρώ 970,55 (ήτοι μισθός ενεργείας Επίκουρου 928,36 ευρώ δια 22 ίσον 42,19 ευρώ και επί 26 διανυκτερεύσεις ίσον 1.096, 94 ευρώ). Σύμφωνα όμως με το ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου του χορηγήθηκαν διπλές διανυκτερεύσεις στις 4-5/4/2017, 4-5/4/2017,6-7/9/2017, 8-9/10/2017, 6-7/5/2018, 11-12/6/2018 και 15-16/7/2018, ενώ του κατεβλήθη τόσο το 2017 όσο και το 2018, το συνολικό ποσό των (129,13 + 135,16 =) 264,29 ευρώ και συνεπώς του οφείλεται υπόλοιπο (42,19 ημερομίσθιο Χ 12 διανυκτερεύσεις – 264,29 ευρώ =) 241,99 ευρώ
Βάσει των προεκτιθέμενων αναλυτικώς δρομολογίων: Α. κατά την περίοδο από 17.7.2017 έως 05.09.2017 κάθε Τρίτη το πλοίο είχε 4 ώρες πρόωρης αναχώρησης από το λιμάνι του Πειραιά που ήταν λιμάνι αναχώρησης για το ταξίδι από Πειραιά προς Σύρο, Μύκονο, Πειραιά και 3,5 ώρες πρόωρης αναχώρησης από το λιμάνι του Πειραιά που ήταν λιμάνι αναχώρησης για το ταξίδι προς Χίο, Μυτιλήνη, Χίο. Κάθε Παρασκευή το πλοίο είχε 3 ώρες πρόωρης αναχώρησης από το λιμάνι του Πειραιά που ήταν λιμάνι αναχώρησης για το ταξίδι Χίο Μυτιλήνη Χίο Πειραιάς και από 19.07.2017 για Μύκονο, Χίο, Μυτιλήνη, Χίο, Πειραιά. Κάθε Σάββατο το πλοίο είχε 3 ώρες πρόωρης αναχώρησης από το λιμάνι του Πειραιά που ήταν λιμάνι αναχώρησης για το ταξίδι Χίο, Μυτιλήνη, Χίο, Οινούσες, Ψαρα, Πειραιάς. Κάθε Κυριακή το πλοίο είχε 4 ώρες πρόωρης αναχώρησης απο το λιμάνι του Πειραιά που ήταν λιμάνι αναχώρησης για το ταξίδι Χιο, Μυτιλήνη, Χίο. Συνεπώς, για όλες τις παραπάνω μέρες το πλοίο είχε συνολικά 17,5 ώρες πρόωρης αναχώρησης την εβδομάδα. Οι ώρες πρόωρης αναχώρησης διαιρούνται δια του αριθμού 8 και το πηλίκο 2,18 αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων ανά εβδομάδα για το οποίο καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή. Η πρόσθετη αμοιβή επειδή η διάρκεια του κυκλικού ταξιδιού ήταν μεγαλύτερη των 12 ωρών ανέρχεται στο 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών κατά τις διατάξεις του άρθρου 33 παρ.7 της ΣΣΕ.
Δοθέντος ότι ο ενάγων απασχολήθηκε καθ’ ολο το ανωτέρω χρονικό διάστημα, των 52 ημερών (ήτοι 52/7=) 7,42 εβδομάδων , ο ενάγων ωστόσο τις υπολογίζει σε 7,28, ο τελευταίος δικαιούται (101,93 ημερομίσθιο εξπρές Χ 2,18 Χ 7,28 =) 1.617,66 ευρώ.
Β. Κατά την περίοδο από 11.06.2018 έως 30.06.2018 κάθε πρώτη βδομάδα και δη κάθε Πέμπτη το πλοίο είχε 3,5 ώρες πρόωρης αναχώρησης από το λιμάνι του Πειραιά που ήταν λιμάνι αναχώρησης για το ταξίδι από Πειραιά προς Βαθύ, Κω, Ρόδο, Κω, Βαθύ. Κάθε δεύτερη βδομάδα και κάθε Τρίτη το πλοίο είχε 3 ώρες πρόωρης αναχώρησης από το λιμάνι του Πειραιά που ήταν λιμάνι αναχώρησης για το ταξίδι για Θήρα, Κω, Ρόδο. Κάθε Πέμπτη το πλοίο είχε 2,5 ώρες πρόωρης αναχώρησης από το λιμάνι του Πειραιά που ήταν λιμάνι αναχώρησης για το ταξίδι για Κω, Ροδο. Κάθε Σάββατο το πλοίο είχε 3 ώρες πρόωρης αναχώρησης από το λιμάνι του Πειραιά που ήταν λιμάνι αναχώρησης για το ταξίδι για Κατάπολα, Πάτμο, Λέρο, Κω, Ρόδο, Κω, Κάλυμνο, Λέρο, Πάτμο. Συνεπώς, για όλες τις παραπάνω μέρες το πλοίο είχε (15,5/2,8 =) 5,5 ώρες πρόωρης αναχώρησης κατά μέσον όρον ανά εβδομάδα (αφού επί συνόλου 20 ημερών, ήτοι 2,8 εβδομάδες, σημειώθηκαν συνολικά 15,5 ώρες πρόωρης αναχώρησης). Οι ώρες πρόωρης αναχώρησης διαιρούνται δια του αριθμού 8 και το πηλίκο 0,68 αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων ανά εβδομάδα για το οποίο καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή. Η πρόσθετη αμοιβή επειδή η διάρκεια του κυκλικού ταξιδιού ήταν μεγαλύτερη των 12 ωρών ανέρχεται στο 1/3 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών κατά τις διατάξεις του άρθρου 33 παρ.7 της ΣΣΕ.
Κατόπιν των ανωτέρω, το πλοίο εκτέλεσε κατά την περίοδο από 11.06.2018 έως 30.06.2018 διαρκείας συνολικά 20 ημερών, ήτοι για 2,8 εβδομάδες {20 δια 7} και επί 0,68 δρομολόγια την εβδομάδα ίσον 1,94 δρομολόγια εξπρές και ο ενάγων δικαιούται αμοιβής εξ ευρώ 197,74 (ήτοι βασικός μισθός ευρώ 928,36 και επίδομα Κυριακών 204,24 ευρώ συν τροφοδοσία 576,30 συν επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 35,22 ευρώ συν αποδοχές αδείας μετά τροφοδοσίας 353,47 ευρώ (257,41 άδεια συν 96,05 τροφοδοσία 5 ημερών) συν αμοιβή υπερωριών κατά μέσον όρον ανερχόμενη σε (12.551/394 Χ 30) 960,53 ευρώ και συνολικά 3.058,12 ευρώ ο μηνιαίος μισθός/30 Χ 1,94 δρομολόγια εξπρές).
Γ. Κατά την περίοδο από 01.07.2018 έως 30.09.2018 κάθε πρώτη βδομάδα και κάθε Πέμπτη το πλοίο είχε 3,5 ώρες πρόωρης αναχώρησης από το λιμάνι του Πειραιά που ήταν λιμάνι για το ταξίδι από Πειραιά προς Βαθύ, Κω, Ρόδο, Κω, Βαθύ. Κάθε δεύτερη εβδομάδα και κάθε Τρίτη, το πλοίο είχε 4,5 ώρες πρόωρης αναχώρησης από το λιμάνι του Πειραιά (λιμάνι αφετηρίας) για Σύρο, Μύκονο, Σύρο και άλλες 3 ώρες πρόωρης αναχώρησης για Θήρα, Κω, Ρόδο, Κω, Θήρα. Κάθε Πέμπτη το πλοίο είχε 2,5 ώρες πρόωρης αναχώρησης από το λιμάνι του Πειραιά (αφετηρία) για Κω, Ρόδο. Κάθε Σάββατο, το πλοίο είχε πρόωρη αναχώρηση 3 ωρών από το λιμάνι του Πειραιά (αφετηρία) για Κατάπολα, Πάτμο, Λέρο, Κω, Ρόδο, Κάλυμνο, Λέρο, Πάτμο. Συνεπώς για το χρονική περίοδο, από 1.7.2018 έως 25.7.2018 (ημερομηνία απόλυσης), επί 3 εβδομάδες το πλοίο είχε κατά μέσο όρο 6,6 ώρες πρόωρης αναχώρησης ανά εβδομάδα (20 ώρες συνολικά για 3 εβδομάδες) και συνεπώς διαιρούμενου δια του 8, αντιστοιχούν σε 0,83 δρομολόγια ανά βδομάδα για το οποίο καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή. Συνεπώς, ο ενάγων δικαιούται (3.058,12 ευρώ ο μηνιαίος μισθός ως αναλύθηκε ανωτέρω/30 Χ 0,83 δρομολόγια εξπρές Χ 3 εβδομάδες =) 253,8 ευρώ και συνολικά για όλη τη χρονική περίοδο ναυτολόγησης (1.617,66 + 197,74 + 253,8 =) 3.189,14 ευρώ. Η εναγομένη, βάσει της προβαλλόμενης ένστασης εξόφλησης, η οποία πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή κατ’ ουσίαν, κατέβαλε στον αντίδικό της κατά τα έτη 2017 και 2018 το ποσό των 2.043,24 ευρώ και άρα του οφείλει υπόλοιπο εκ (3.189,14 – 2.043,24 =) 1.145,9 ευρώ.
Περαιτέρω, α] για αναλογία επιδόματος Πάσχα 2017, ο ενάγων δικαιούται [(3.058,12 ευρώ Χ1/2 Χ1/15 Χ (78 ημέρες ναυτολόγησης που αιτείται ο ενάγων /8)=] 993,88 ευρώ και για Πάσχα 2018, το ποσό των [(3.058,12 ευρώ Χ1/2 Χ1/15 Χ (82 ημέρες ναυτολόγησης που αιτείται ο ενάγων /8)= ] 1.044,78ευρώ και συνολικά 2.038,66 ευρώ. Ωστόσο, αφαιρείται το ποσό των (498,99 + 528,07=) 1.027,06 ευρώ, ως καταβληθέν από την εναγομένη (βλ. αναλυτικές καταστάσεις μισθοδοσίας 2017 και 2018 κατόπιν σχετικής ένστασης εξόφλησης που πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα) και κατ’ ακολουθίαν, του οφείλεται από την τελευταία το ποσό των (2.038,66 – 1.027,06=) 1.011,6 ευρώ.
Εξάλλου το επίδομα Χριστουγέννων 2017 υπολογίζεται στο ποσό των (3.058,12 ευρώ Χ2/25 Χ (148 ημέρες ναυτολόγησης που αιτείται ο ενάγων /19 )=1.903,37 ευρώ και αντίστοιχα του έτους 2018 στο ποσό των (3.058,12 ευρώ Χ2/25 Χ (80 ημέρες ναυτολόγησης που αιτείται ο ενάγων /19 =) 1.029,93. Εκ του ανωτέρω ποσού, κατεβλήθη από την εναγομένη το ποσό των (1.901,57+ 414,03=) 2.315,6 ευρώ, όπως αποδεικνύει η εναγομένη. Ως εκ τούτου, για επίδομα Χριστουγέννων 2017 και 2018 του οφείλεται υπόλοιπο (2.933,3 – 2.315,6 =) 617,7 ευρώ.
Τέλος, ως μισθό ασθενείας κατ’ άρθρο 66 ΚΙΝΔ και α. 2 των ανωτέρω ΣΣΝΕ (βλ. ΕφΠειρ 330/2016, δημ. ΝΟΜΟΣ), ο ενάγων, ο οποίος απολύθηκε στις 15.1.2017 λόγω ασθενείας από τον Πλοίαρχο και νοσηλεύτηκε εκτός πλοίου δικαιούται το ποσό των (928,36€ μισθός ενεργείας + 576,3€ αντίτιμο τροφής Χ34 ημέρες νοσηλείας/30 =) 1.705,28 ευρώ, κατά τους αποδεδειγμένους ισχυρισμούς της εναγομένης, όμως κατεβλήθη στον ενάγοντα για την ανωτέρω αιτία το ποσό των 644,54 ευρώ και συνεπώς, δικαιούται (1.705,28 – 644,54=) 1.060,74 ευρώ. Εν όψει των ανωτέρω, η εναγομένη οφείλει στον ενάγοντα το συνολικό ποσό των (7.483,69 + 241,99 + 1.145,9 + 617,7 + 1.011,6 + 1.060,74 =) 11.561,62 ευρώ. Πρέπει συνεπώς, η υπό κρίση αγωγή να γίνει μερικώς δεκτή ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα, να υποχρεωθεί η εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των 10.908,98 ευρώ και να αναγνωρισθεί αντίστοιχα η υποχρέωση αυτής να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των 652,64 ευρώ που συνιστά το ήμισυ του κονδυλίου εξπρές δρομολογίων, με τον νόμιμο τόκο από την επομένη απόλυσής του μέχρι εξοφλήσεως, πλην του επιδικαζόμενου επιδόματος Χριστουγέννων 2018, η τοκοφορία του οποίου εκκινεί από 1.1.2019,
να κηρυχθεί προσωρινώς εκτελεστή για μέρος της επιδικαζόμενης αξίωσης, ως προς το καταψηφιστικό κεφάλαιο της παρούσας, διότι η καθυστέρηση στην εκτέλεση μπορεί να προκαλέσει σημαντική ζημία στον νικήσαντα διάδικο (άρθρα 908§1ε και 910 περ. 4 Κ.Πολ.Δ.) και να καταδικασθεί η εναγομένη σε μέρος των δικαστικών του εξόδων λόγω της εν μέρει νίκης και ήττας των διαδίκων (α. 178 Κ.Πολ.Δ.), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο διατακτικό της παρούσας.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
ΔΙΚΑΖΕΙ αντιμωλία των διαδίκων.
ΔΕΧΕΤΑΙ εν μέρει την αγωγή.
ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ την εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το συνολικό ποσό των δέκα χιλιάδων εννιακοσίων οκτώ ευρώ και ενενήντα οκτώ λεπτών (10.908,98 €) και ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ την υποχρέωσή της να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των εξακοσίων πενήντα δύο ευρώ και εξήντα τεσσάρων λεπτών (652,64€) νομιμοτόκως από την επομένη της απόλυσής του (21.7.2018) μέχρι εξοφλήσεως και του επιδόματος Χριστουγέννων 2018 από 1.1.2019.
ΚΗΡΥΣΣΕΙ την απόφαση προσωρινώς εκτελεστή για το ποσό των τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ.
ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΙ την εναγομένη σε μέρος των δικαστικών εξόδων του ενάγοντος, τα οποία ορίζει στο ποσό των τετρακοσίων (400) ευρώ.
ΚΡΙΘΗΚΕ, αποφασίσθηκε και δημοσιεύθηκε στον Πειραιά, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του την ………..………… 2020.
Η ΔΙΚΑΣΤΗΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ