ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Αριθμός απόφασης: 2785/2020
ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Αποτελούμενο από τη Δικαστή Ευφροσύνη – Μαρία Ντόρτου, Πρωτοδίκη, την οποία όρισε ο Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διοίκησης του Πρωτοδικείου Πειραιώς και τη Γραμματέα Ελένη Χαριτοπούλου.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του την 27η.2.2020, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:
Του ενάγοντος: …, κατοίκου ……..(…, ο οποίος εκπροσωπήθηκε από την πληρεξουσία δικηγόρο του Μαρία Ανδρουλάκη.
Της εναγομένης: Εταιρείας με την επωνυμία … που εδρεύει στην Γ. Α., οδός … και εκπροσωπείται νόμιμα, η οποία εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο της Ιωάννη Αθανασούλια.
Ο ενάγων ζητεί να γίνει δεκτή η από 21.10.2019 και υπ’ αριθμ. κατάθεσης 9730/4912/2019 αγωγή του, η συζήτηση της οποίας ορίσθηκε για την ανωτέρω αναφερόμενη δικάσιμο, εξ αναβολής της 5ης.12.2019.
Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης, οι πληρεξούσιοι δικηγόροι των διαδίκων ζήτησαν να γίνουν δεκτά όσα αναφέρονται στα πρακτικά της δίκης και στις κατατεθείσες προτάσεις τους.
ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Κατά τις διατάξεις του άρθρου 33 παρ. 1, 2, 3, 4 και 7 των Σ.Σ.Ν.Ε. εργασίας πληρωμάτων ακτοπλοϊκών επιβατηγών πλοίων, ετών 2017 και 2018, που τιτλοφορείται, “Δρομολόγια εξπρές” ορίζεται ότι, “σε κάθε περίπτωση, κατά τον καθορισμό, την έγκριση και την εκτέλεση των δρομολογίων, πρέπει να προνοείται από την αρμόδια Υπηρεσία του YEN (ήδη Υ.Θ.Υ.Ν.ΑΛ) και από τους πλοιοκτήτες, η παραμονή των πλοίων στο λιμάνι αφετηρίας τουλάχιστον έξι (6) ώρες πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο, προκειμένου να παρασχεθεί στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα ο αναγκαίος χρόνος ανάπαυσης, καθώς και προετοιμασίας του πλοίου, για το επόμενο δρομολόγιο (παρ. 1). Αν κατ` εξαίρεση αυτό δεν καθίσταται δυνατόν ή αποφασίζεται και εκτελείται έκτακτο δρομολόγιο κατά τη διαδικασία του ν. 2932/2001 ή του ΚΔΝΔ, η περί εγκρίσεως του οποίου απόφαση κοινοποιείται στην Π.Ν.Ο., καταβάλλεται στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα του πλοίου πρόσθετη αμοιβή, όπως καθορίζεται στις επόμενες παραγράφους αυτού του άρθρου (παρ. 2). Δρομολόγια “εξπρές”, για τα οποία καταβάλλεται στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα, πρόσθετη αμοιβή, κατά την παραγρ. 7, θεωρούνται εκείνα για την εκτέλεση των οποίων, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού, κατά περίπτωση, πριν περάσουν τουλάχιστον έξι (6) ώρες από τον κατάπλου του πλοίου στο αντίστοιχο λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού (παρ. 3). Για τον υπολογισμό της πρόσθετης αμοιβής αθροίζονται οι ώρες πρόωρης αναχώρησης του πλοίου εβδομαδιαίως, δηλαδή πριν από τη συμπλήρωση έξι (6) ωρών από την άφιξη στο λιμάνι και το άθροισμα διαιρείται δια του αριθμού 8, το δε πηλίκο αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων για τα οποία καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή (παρ. 4). Ειδικά, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή για τα πέραν των πέντε (5) δρομολογίων κάθε εβδομάδα, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την προηγούμενη παράγραφο 2, προσδιορισμού (παρ. 5). Για την πρόσθετη αυτή απασχόληση καταβάλλεται στον πλοίαρχο και το πλήρωμα πρόσθετη αμοιβή υπολογιζόμενη, εφόσον η διάρκεια του κυκλικού ταξιδιού (δηλαδή η μετάβαση στο λιμένα ή τους λιμένες προορισμού και επιστροφή στο λιμάνι αφετηρίας) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών (παρ. 7α)”. Εάν είναι μικρότερη των 12 ωρών είναι ίση προς το ήμισυ της, ως άνω προβλεπόμενης (παρ. 7β). Από τις διατάξεις αυτές, προκύπτει, καθόσον αφορά την προβλεπόμενη απ` αυτές πρόσθετη αμοιβή ότι αυτή καταβάλλεται εφόσον σε κάθε δρομολόγιο το πλοίο δεν παραμείνει τουλάχιστον έξι ώρες στο λιμάνι αφετηρίας πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο. Κατά τη σαφή δε έννοια της παρ. 1 του άρθρου αυτού, δρομολόγιο νοείται το ταξίδι του πλοίου προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής, δηλαδή το δρομολόγιο αρχίζει με τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι αφετηρίας προς το λιμάνι (ή τα λιμάνια) προορισμού και λήγει με τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας. Η υποχρέωση δε εξάωρης παραμονής του πλοίου στο λιμάνι αφετηρίας ορίζεται σαφώς ότι πρέπει να γίνεται “πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο”. Με τη διάταξη δε της παρ. 3 του ίδιου άρθρου δίδεται δυνατότητα παραμονής του πλοίου, στο λιμένα προορισμού, για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παρ. 1 αυτού, οπότε στην περίπτωση αυτή δρομολόγιο για το οποίο θα καταβληθεί η πρόσθετη αμοιβή της παρ. 7 θεωρείται εκείνο, για την εκτέλεση του οποίου το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι προορισμού πριν περάσουν έξι τουλάχιστον ώρες από τον κατάπλου στο λιμάνι αυτό. Εξάλλου, όπως προκύπτει από την παρ. 5 του ίδιου άρθρου, πρόσθετη επίσης αμοιβή καταβάλλεται για τα πέραν των πέντε δρομολογίων κάθε εβδομάδα, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, “ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την παρ. 2 προσδιορισμού”. Δηλαδή, κατά την έννοια της διατάξεως αυτής, οι ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία που εκτελούν καθημερινώς και περισσότερα από πέντε (5) (κυκλικά) δρομολόγια την εβδομάδα (δηλαδή 6, 7 …) είτε παραμένουν στο λιμάνι 6 ώρες, είτε όχι, λαμβάνουν την πρόσθετη αμοιβή που προβλέπεται στην παρ. 7, για τον καθορισμό της οποίας, δεν γίνεται ο υπολογισμός που προβλέπεται από την προαναφερθείσα παρ. 4 του άρθρου αυτού, αλλά εφόσον η διάρκεια του κάθε δρομολογίου (κυκλικού ταξιδιού) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, η πρόσθετη αυτή αμοιβή είναι ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών για κάθε δρομολόγιο, εφόσον δε είναι μικρότερη των 12 ωρών, είναι ίση προς το ήμισυ αυτής, κατά τα προεκτεθέντα. Δηλαδή, αν εκτελούν 6 τακτικά δρομολόγια την εβδομάδα διάρκειας μεγαλύτερης των 12 ωρών το καθένα, λαμβάνουν ως πρόσθετη αμοιβή το 1/30 των ως άνω αποδοχών, αν δε εκτελούν 7 τακτικά δρομολόγια τα 2/30 αυτών. Αν όμως εβδομαδιαίως εκτελούν μόνο πέντε (5) δρομολόγια Express ή λιγότερα των πέντε, τότε έχει εφαρμογή η παρ. 4 του ως άνω άρθρου, οπότε η δικαιουμένη για την εκτέλεση δρομολογίων “Express” πρόσθετη αμοιβή υπολογίζεται κατά το διαγραφόμενο από την παράγραφο αυτή τρόπο, κατά τον οποίον το προκύπτον πηλίκον από τη διαίρεση του αθροίσματος των ωρών πρόωρης αναχωρήσεως του πλοίου, δια του αριθμού 8, αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων αυτών. «Τακτικά» θεωρούνται τα δρομολόγια εκείνα, κατά τα οποία, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας σε προκαθορισμένη για κάθε ημέρα ώρα (έστω και αν η ώρα κάθε ημέρας δεν είναι ίδια, αρκεί να είναι προκαθορισμένη), σε εκτέλεση τακτικού δρομολογίου, χωρίς να ασκεί επιρροή, για το χαρακτηρισμό του δρομολογίου ως τακτικού, η ύπαρξη τυχόν καθυστερήσεων, κατά την εκτέλεσή του (σχ. ΑΠ 259/2014 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΕΝαυτΔ 2014,27, ΕφΠειρ 379/2013, ΕφΠειρ 587/2011 ΕΝαυτΔ 2012,19, ΕφΠειρ 34/2008 ΕΝαυτΔ 2008, 290, ΕφΠειρ 540/2006 ΕΝαυτΔ 2006,363, ΕφΠειρ 740/2005 ΕΝαυτΔ 2005,341).
Εξάλλου, από τη διάταξη του άρθρου 14 της Σ.Σ.Ν.Ε. εργασίας πληρωμάτων ακτοπλοϊκών επιβατηγών πλοίων, ετών 2017 και 2018, σε συνδυασμό προς εκείνες των άρθρων 2, 3 και 7 της υπ’ αριθμ. 70109/8008/14-12-1982 απόφασης του υπουργού εμπορικής ναυτιλίας «περί των προϋποθέσεων χορηγήσεως επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα προς τους δικαιούμενους ναυτικούς» (ΦΕΚ β’ 1/07-01-1982) προκύπτει ότι οι ως άνω ναυτικοί δικαιούνται επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα ίσων προς ένα μηνιαίο μισθό και μισθό 15 ημερών αντιστοίχως, εάν η σχέση εργασίας διήρκησε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ης Απριλίου αντιστοίχως, ή 2/25 του μηνιαίου μισθού ανά έκαστο δεκαεννεαήμερο χρονικό διάστημα και 1/15 του ημίσεως του μηνιαίου μισθού ανά έκαστο οκταήμερο χρονικό διάστημα αντιστοίχως ή ανάλογο κλάσμα επί χρονικού διαστήματος μικρότερο του δεκαεννεαημέρου ή του οκταημέρου, εάν η σχέση εργασίας δεν διήρκεσε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ης Απριλίου αντιστοίχως, προς υπολογισμό των οποίων λαμβάνεται υπ’ όψιν ο πράγματι καταβαλλόμενος μισθός τη 10η Δεκεμβρίου και τη 15η ημέρα προ του Πάσχα αντιστοίχως, ως καταβαλλόμενος μισθός νοείται το σύνολο των τακτικών αποδοχών του ναυτικού. Tακτικές αποδοχές για την εφαρμογή των διατάξεων της εν λόγω υπουργικής απόφασης θεωρούνται ο μισθός, καθώς και κάθε άλλη παροχή εφόσον καταβάλλεται από τον εργοδότη σαν συμβατικό ή νόμιμο αντάλλαγμα της παρεχόμενης από το μισθωτό εργασίας, τακτικά κάθε μήνα ή κατ’ επανάληψη περιοδικά, κατά ορισμένα χρονικά διαστήματα του χρόνου. Ως τέτοιες δε, προσδιορίζονται ενδεικτικά στην ανωτέρω υπουργική απόφαση: α) η προσαύξηση της νομίμου και τακτικής εργασίας κατά τις Κυριακές, εφόσον δίνεται στο μισθωτό σταθερά και μόνιμα σαν τακτικό αντάλλαγμα για την παροχή εργασίας κατά τις ανωτέρω ημέρες τακτικά κάθε μήνα, β) η αμοιβή που καταβάλλεται από τον εργοδότη στο μισθωτό για νόμιμη υπερωριακή εργασία. Εφόσον η υπερωριακή αμοιβή για παροχή υπερωριακής εργασίας δεν καταβάλλεται υπό μορφή επιδόματος παγίως και τακτικώς κατά μήνα, υπολογίζεται κατά μέσον όρο, αν κατά τα κρίσιμα χρονικά διαστήματα καταβάλλεται τακτικώς, γ) το επίδομα αδείας και οι λοιπές τακτικές παροχές. Επιπλέον, σ’ αυτές συμπεριλαμβάνονται, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, το επίδομα βαρείας και ανθυγιεινής εργασίας, η αποζημίωση μη πραγματοποιήσεως αδείας και η τροφοδοσία, είτε παρέχεται σε χρήμα, είτε αυτουσίως (ΑΠ 1013/2003 ΕΝΔ 2003.345, ΕφΠειρ 521/2009 ΕΝΔ 2009.273, ΕφΠειρ 71/2014, δημ. ΝΟΜΟΣ). Άλλωστε, το προβλεπόμενο από τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1-3 και 20 της ως ίδιας συλλογικής σύμβασης επίδομα ιματισμού, που δικαιούνται οι ναυτικοί, οι οποίοι αποτελούν το κατώτερο πλήρωμα των επιβατηγών ακτοπλοϊκών πλοίων, προς αντιμετώπιση των δαπανών της καθιερωμένης στολής του εμπορικού ναυτικού, την οποία υποχρεούνται να φέρουν, δεν οφείλεται, εάν η στολή παρέχεται από τον πλοιοκτήτη και δεν αποτελεί παροχή καταβαλλόμενη ως αντάλλαγμα της παρεχόμενης εργασίας, αφού, όπως σαφώς προκύπτει από τις προαναφερθείσες διατάξεις, η κύρια και βασική αιτία χορήγησής του είναι η εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών του πλοίου και, συνεπώς, σύμφωνα με τα ανωτέρω, δεν λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της πρόσθετης αμοιβής δρομολογίων εξπρές και των επιδομάτων εορτών (ΑΠ 774/2003 ΔΕΝ 59.1300, Α.Π.226/2003 ΔΕΝ 59.1138, Εφ.Πειρ. 434/2013 (Μον.) Τ.Ν.Π. ΝΟΜΟΣ, Εφ.Πειρ.53/2013, Εφ.Πειρ. 661/2012 (Μον.), Εφ.Πειρ.377/2011 ΕΝΔ 2011.262, Εφ.Πειρ.283/2009 ΕΝΔ 2009.102).
Επιπλέον, κατ’ άρθρο 16 των ανωτέρω ΣΣΝΕ «1. Κάθε πλοιοκτήτης υποχρεούται να ρυθμίζει τα της υπηρεσίας των πλοίων του κατά τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται μία φορά τον μήνα κατά τους μήνας Ιούλιο έως και Σεπτέμβριο και δύο φορές το μήνα κατά τους υπόλοιπους μήνες, η διανυκτέρευση των μελών του πληρώματος στο λιμάνι αφετηρίας ή στο λιμάνι προορισμού του δρομολογίου του πλοίου, κατά την επιθυμία του ναυτικού και εφόσον τούτο είναι δυνατόν. 2. Σε περίπτωση που για λόγους ασφαλείας του πλοίου ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο δεν καθίσταται δυνατή η διανυκτέρευση, καταβάλλεται στο ναυτικό για κάθε μη παρεχομένη διανυκτέρευση αποζημίωση ίση με ένα ημερομίσθιο ήτοι το 1/22 του υπό της συλλογικής συμβάσεως προβλεπομένου μισθού ενεργείας της παραγρ. 1 του άρθρου 1. 3. Για την παρεχομένη ως άνω άδεια διανυκτερεύσεως θα γίνεται από τον Πλοίαρχο μνεία στο ημερολόγιο του πλοίου που θα επικυρώνεται από την Λιμενική Αρχή.
Τέλος, κατ’ άρθρο 30 της ανωτέρω ΣΣΝΕ 2018, η οποία εφαρμόζεται εν προκειμένω, όπως αναλύεται κατωτέρω: «Στο κατώτερο προσωπικό καταστρώματος που ασχολείται στη φορτοεκφόρτωση και έχμαση των οχημάτων, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή ως ακολούθως: α. Για κάθε φορτηγό συρόμενο ή επικαθήμενο αυτοκίνητο (νταλίκες, τροχόσπιτα κ.λ.π.) δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσεως 1,91 ΕΥΡΩ. Για φορτοεκφόρτωση και έχμαση (κοτσάρισμα-ξεκοτσάρισμα) ασυνόδευτων επικαθήμενων οχημάτων επί πλέον 1,05 ευρώ ανά όχημα, β. Για κάθε άλλο φορτηγό αυτοκίνητο παντός τύπου δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσεως 1,29 ευρώ, γ. Για κάθε επιβατηγό αυτοκίνητο ή τρίκυκλο, δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσεως 0,55 ευρώ και για κάθε δίκυκλο 0,26 ευρώ. Η καταβολή κατά μήνα των κατά τα ως άνω ποσών στους δικαιούχους γίνεται αναλογικά σε καθένα από αυτούς. Ως προς το ναύκληρο και υποναύκληρο, το αναλογούν εις αυτούς ποσόν προσαυξάνεται κατά ποσοστό (10%) του απομένοντος υπολοίπου ανακατανεμομένου εξ ίσου μεταξύ των υπολοίπων μελών του κατωτέρου πληρώματος καταστρώματος. Για χρόνο υπηρεσίας ολιγότερο του μηνός καταβάλλεται στους δικαιούχους ανάλογο κλάσμα του αντίστοιχου ποσού.
Εν προκειμένω, ο ενάγων ισχυρίζεται με την υπό κρίση αγωγή του, κατόπιν παραδεκτής παραίτησης από το κονδύλι αντιτίμου τροφής εκ ποσού 5.583,15 ευρώ με δήλωση της πληρεξουσίας δικηγόρου του, καταχωρισθείσα στα πρακτικά της παρούσας δίκης (α. 294 και 297 Κ.Πολ.Δ.), ότι την 30.04.2018 ναυτολογήθηκε στον Πειραιά από την εναγομένη δυνάμει σύμβασης (ναυτικής) εργασίας αορίστου χρόνου, με την ειδικότητα του Ναύτη στο υπό ελληνική σημαία Φορτηγό Οχηματαγωγό πλοίο …, Νηολογίου Χ. με αριθμό 448, κοχ 5.362,81, πλοιοκτησίας της αντιδίκου, με συμφωνηθείσες αποδοχές τις προβλεπόμενες στην ΣΣΝΕ για Πληρώματα Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων του έτους 2017 (ΥΑ 2242.5 .1.5/77056/2017 και αρ. φύλλου ΦΕΚ Β’ 4005/17-11-2017), μέχρι την 16η.11.2018, ότε και απολύθηκε αμοιβαία συναινέσει. Ότι την 7.1.2019 κατήρτισε με την εν λόγω αντίδικό του, εκ νέου προσύμφωνο ναυτικής εργασίας αορίστου χρόνου, σε εκτέλεσή του οποίου ναυτολογήθηκε στο αυτό πλοίο με την αυτή ως άνω ειδικότητα, με αποδοχές διαμορφούμενες βάσει της ΣΣΝΕ για Πληρώματα Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων του έτους 2018 (ΥΑ 2242.5.1.5/80350/2018 και αρ. φύλλου ΦΕΚ Β’ 5084/14-11-2018), μέχρι την 1η.4.2019, ότε και απολύθηκε στο λιμάνι του Πειραιά τύποις αμοιβαία συναινέσει, στην πραγματικότητα όμως λόγω βαριάς παράβασης των καθηκόντων του πλοιάρχου έναντι αυτού. Ότι η εναγομένη, κατά το επίδικο χρονικό διάστημα δεν του κατέβαλε επίδομα ιματισμού, αποζημίωση διανυκτέρευσης, επίδομα φορτοεκφόρτωσης, διαφορά επιδομάτων Χριστουγέννων 2018 και Πάσχα 2019, διαφορά υπερωριακής αμοιβής, επίδομα δρομολογίων εξπρές και αποζημίωση απόλυσης. Εν όψει αυτών, ζητεί με απόφαση προσωρινώς εκτελεστή, για τις ανωτέρω αιτίες, άλλως και επικουρικώς, κατά τις διατάξεις του αδικαιολογήτου πλουτισμού: α) να υποχρεωθεί η εναγομένη, κατόπιν παραδεκτής μερικής τροπής κατά το ήμισυ εκάστου των κονδυλίων σε έντοκο αναγνωριστικό, να του καταβάλει – εκ του συνολικώς αξιούμενου ποσού των (38.725,78€ αφαιρουμένων των 5.583,15€ εκ του οποίου ποσού, ως προειπώθηκε, παραιτήθηκε) 33.142,63 ευρώ – το συνολικό ποσό των 16.571,31 ευρώ – και β) ν’ αναγνωρισθεί αντίστοιχα η υποχρέωση της εναγομένης προς καταβολή του υπολοίπου εκ 16.571,31 ευρώ ποσού σ’ αυτόν, νομιμοτόκως από την επομένη της απολύσεώς του την 1.4.2019, άλλως από την επομένη της επίδοσης της κρινόμενης μέχρι εξοφλήσεως και να καταδικασθεί αυτή στα δικαστικά του έξοδα.
Η αγωγή αυτή, αρμοδίως εισάγεται προς συζήτηση ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου (α. 16§1 περ. 3 και 25§2 Κ.Πολ.Δ. άρθρο 51 § 3α του ν. 2172/1993, λόγω του ναυτικού χαρακτήρα της διαφοράς), κατά την ειδική διαδικασία των περιουσιακών διαφορών και ειδικότερα, των εργατικών διαφορών (άρθρα 614 αρ. 3 στοιχ. α και 621 επ. Κ.Πολ.Δ., όπως αυτά ισχύουν μετά την τροποποίησή τους με το άρθρου 1 του ν. 4335/2015) και είναι επαρκώς ορισμένη και νόμιμη, στηριζόμενη στις ανωτέρω αναφερόμενες διατάξεις, καθώς και σε αυτές των άρθρων 53, 54, 60 και 74, 75 και 76 ΚΙΝΔ, 648, 649, 653, 655, 341, 345, 346 ΑΚ, σε συνδυασμό με τις διατάξεις των ΣΣΕ Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων των ετών 2017 και 2018, οι οποίες κυρώθηκαν με τις ΥΑ 2242.5/77056/2017 και 2242.5-1.5/80350/2018 αντίστοιχα, 68, 70, 176, 907, 908§1ε, 910 περ. 4 Κ.Πολ.Δ. (μόνο ως προς τα καταψηφιστικά αιτήματα), πλην της επικουρικής βάσης του αδικαιολογήτου πλουτισμού, αφού η με τη νομική αυτή βάση αγωγή (αδικαιολόγητου πλουτισμού, άρθρα 904 επ. ΑΚ) είναι επιβοηθητικής φύσης και μπορεί να ασκηθεί μόνον αν λείπουν οι προϋποθέσεις της αγωγής εκ συμβάσεως ή εξ αδικοπραξίας, ενώ στην προκείμενη περίπτωση ο ενάγων επικαλείται ότι υφίστανται οι νόμιμες προϋποθέσεις της αγωγής από την ένδικη σύμβαση ναυτολόγησης (ΕφΠειρ 637/2015, δημ. ΝΟΜΟΣ). Συνακόλουθα, καθ’ ο μέρος η αγωγή κρίθηκε νόμιμη, πρέπει να ερευνηθεί περαιτέρω ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα, δοθέντος ότι δεν απαιτείται ως προς το καταψηφιστικό της αντικείμενο η καταβολή τέλους δικαστικού ενσήμου, διότι τούτο δεν υπερβαίνει το προβλεπόμενο επί εργατικών διαφορών ελάχιστο όριο απαλλαγής από την καταβολή δικαστικού ενσήμου, που καθορίζεται μέχρι του ποσού της εκάστοτε καθ’ ύλην αρμοδιότητας του Ειρηνοδικείου (άρθρο 71 ΕισΝΚΠολΔ όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ. 17 του ν. 2479/1997, ήτοι για αγωγές που έχουν κατατεθεί από 25-7-2011 και εφεξής, το ποσό των 20.000 ευρώ, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 1 του ΚΠολΔ, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 του ν.3994/2011).
Από την εκτίμηση των υπ’ αριθμ. 327/14.2.2020 και 17164/19.2.2020 ενόρκων βεβαιώσεων των μαρτύρων απόδειξης Αργυρίου Μελαχροινάκη του Κωνσταντίνου και Παναγιώτη Αφαλίδη του Βασιλείου ενώπιον του Ειρηνοδίκη Πειραιώς Γεωργίου Αναγνωστόπουλου και του Συμβολαιογράφου Λήμνου Δημητρίου Ναρλιώτη αντίστοιχα που λήφθηκαν μετά από νομότυπη και εμπρόθεσμη κλήτευση της αντιδίκου κατ’ άρθρα 421 και 422 Κ.Πολ.Δ. (βλ. υπ’ αριθμ. 12106Δ/11.2.2020 εκθέσεις επιδόσεως της δικαστικής επιμελήτριας στο Πρωτοδικείο Αθηνών Νικολίτσας Πανουτσακοπούλου), καθώς και της υπ’ αριθμ. 397/24.2.2020 ένορκης βεβαίωσης του μάρτυρα ανταπόδειξης Στυλιανού Στρογγυλού του Γεωργίου ενώπιον της Ειρηνοδίκη Πειραιώς Στυλιανής Φωτάκη, τηρουμένων των αμέσως ανωτέρω κατά νόμον προϋποθέσεων για την νομότυπη και εμπρόθεσμη κλήτευση του ενάγοντος (βλ. υπ’ αριθμ. 12112Δ/19.2.2020 εκθέσεις επιδόσεως της δικαστικής επιμελήτριας στο Πρωτοδικείο Αθηνών Νικολίτσας Πανουτσακοπούλου), από όλα τα νομίμως προσκομιζόμενα μετ’ επικλήσεως έγγραφα των διαδίκων, είτε προς άμεση απόδειξη, είτε για την συναγωγή δικαστικών τεκμηρίων, τις ομολογίες των διαδίκων και τα διδάγματα της κοινής πείρας, απεδείχθησαν τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά:
Με προσύμφωνο ναυτολογήσεως που καταρτίστηκε στον Πειραιά μεταξύ των διαδίκων, ο ενάγων ναυτολογήθηκε στον Πειραιά την 30.04.2018 για αόριστο χρόνο, με την ειδικότητα του Ναύτη στο υπό ελληνική σημαία Φορτηγό Οχηματαγωγό πλοίο …, Νηολογίου Χ. με αριθμό …, πλοιοκτησίας της εναγομένης έναντι μηνιαίων συμφωνηθεισών αποδοχών, βάσει της Συλλογικής Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών πλοίων 2017, η οποία δημοσιεύτηκε νόμιμα (Αριθμ. Απόφασης 2242.5-1.5/77056/2017, Αρ. Φύλλου ΦΕΚ 4005/17.11.2017). Σε κάθε περίπτωση, όμως, ήδη εφαρμοστέα τύγχανε η ΣΣΝΕ για Πληρώματα Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων του έτους 2018 (ΥΑ 2242.5 .1.5/80350/2018 και αρ. φύλλου ΦΕΚ Β’ 5084/14-11-2018) και μάλιστα αναδρομικώς από 1.1.2018, αφού τουλάχιστον ο ενάγων ήταν μέλος των οργανώσεων που είχαν συμβληθεί, για τη σύναψή της, όπως προκύπτει από τις κρατήσεις υπέρ Π.Ν.Ο., που γίνονταν από το μισθό του και, επομένως, οι διάδικοι δεσμεύονταν από αυτήν και προ της ενάρξεως ισχύος της ως άνω υπουργικής απόφασης, με την οποία επεκτάθηκε η ισχύς της (ΕφΠειρ 603/2015, δημ. ΝΟΜΟΣ). Στο πλοίο αυτό ο ενάγων υπηρέτησε έως και την 16.11.2018, οπότε και απολύθηκε στο λιμάνι του Πειραιά αμοιβαία συναινέσει. Περαιτέρω, την 7.1.2019 επαναπροσλήφθηκε στο ίδιο ως άνω πλοίο και ναυτολογήθηκε αυθημερόν στον Πειραιά με την ίδια ειδικότητα για αόριστο χρόνο, έναντι αποδοχών – ομοίως – προβλεπόμενων στην Συλλογική Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών πλοίων 2018, η οποία είχε ήδη δημοσιεύτηκε και ίσχυσε με την με αριθμό 2242.5-1.5/80350/2018 ΥΑ (Αρ. Φύλλου ΦΕΚ 5084/14.11.2018) και εφαρμοζόταν στο εξής, ως προς την ανωτέρω, δεύτερη σε σειρά συναφθείσα σύμβαση εργασίας. Τα ανωτέρω πραγματικά περιστατικά συνομολογούνται από αμφότερες τις διάδικες πλευρές. Περαιτέρω, το εν λόγω πλοίο εκτέλεσε τα εξής (κυκλικά) δρομολόγια: Ι] Κατά το χρονικό διάστημα από 23.05.2018 έως 31.08.2018: Α}Πειραιάς – Χανιά – Πειραιάς, Β)Πειραιάς – Μύκονος – Κώς – Ρόδος – Πειραιάς και Γ] Πειραιάς – Χίος- Μυτιλήνη – Λήμνος – Θεσσαλονίκη και με τα ίδια λιμάνια αντίστροφα κατά την επιστροφή του στον Πειραιά. Συγκεκριμένα, κάθε Δευτέρα αναχωρούσε από Πειραιά στις 20.00μμ για Χανιά και ολοκλήρωνε το δρομολόγιο στις 07.00πμ την Τρίτη στο λιμάνι αφετηρίας (Πειραιά). Την ίδια μέρα, αναχωρούσε από Χανιά στις 20.00 μμ για Πειραιά, που έφτανε στις 06.00 πμ της Τετάρτης και στις 17.30 αναχωρούσε για Μύκονο, Κω, Ρόδο που ήταν λιμάνι προορισμού και έφθανε στις 13.15 της Πέμπτης. Από την Ρόδο αναχωρούσε στις 17.00 μμ για Κω , Μύκονο, Πειραιά που έφτανε στις 11.55πμ της Παρασκευής. Την ίδια μέρα αναχωρούσε από Πειραιά στις 17.00μμ για Χίο Μυτιλήνη Λήμνο και Θεσσαλονίκη, όπου έφτανε στη 01.10 πμ της Κυριακής. Από Θεσσαλονίκη αναχωρούσε στις 06.00 πμ για Λήμνο Μυτιλήνη Χίο Πειραιά όπου κατέπλεε στις 14.00μμ της Δευτέρας. Προσθέτως, ΙΙ] κατά την περίοδο από 1/11/2018 έως 31/3/2019 το πλοίο εκτελούσε τα εξής κυκλικά – δρομολόγια : Α) Πειραιάς – Χανιά – Πειραιάς, Β)Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη – Χίος – Πειραιάς και Γ)Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη – Λήμνος – Θεσσαλονίκη και με τα ίδια λιμάνια αντιστρόφως επιστρέφοντας στον Πειραιά. Ειδικότερα, κάθε Δευτέρα αναχωρούσε από Πειραιά στις 20.00μμ για Χανιά και έφτανε στις 07.00πμ την Τρίτη. Την ίδια μέρα, αναχωρούσε από Χανιά στις 20.00 μμ για Πειραιά, που έφτανε στις 06.00πμ της Τετάρτης. Κάθε Τετάρτη αναχωρούσε από τον αυτό λιμένα στις 17.30 για Χίο Μυτιλήνη Χίο Πειραιά, αφικνούμενο στο τελικό λιμένα άφιξης του Πειραιά την Παρασκευή στις 06.40 πρωινή. Αυθημερόν δε στις 17.00 αναχωρούσε εκ νέου από Πειραιά για Χίο Μυτιλήνη Λήμνο Θεσσαλονίκη και επιστροφή αντίστροφα στα αυτά ενδιάμεσα λιμάνια που έφτανε στις 13.00 μμ της Δευτέρας.
Εξάλλου, ο ενάγων, καθόλο το διάστημα της ναυτολόγησής του, απασχολείτο καθημερινά, με ανατιθέμενα σε αυτόν καθήκοντα συναφή με την ειδικότητα του ναύτη, εκτελώντας κυρίως καθήκοντα ημερεργάτη – «ντεϊμάνη» (dayman). Ειδικότερα, συμμετείχε α) στην φόρτωση – εκφόρτωση και έχμαση των οχημάτων στο γκαράζ του πλοίου, η οποία κατά τη θερινή περίοδο μπορούσε να ανέλθει κατά μέσο όρο στις 4 ώρες προ του απόπλου από το λιμάνι αφετηρίας, η διάρκεια φορτοεκφόρτωσης ωστόσο μειωνόταν αναλόγως κατά την χειμερινή περίοδο, λόγω αντίστοιχης μείωσης των προς μεταφορά οχημάτων ακόμα και κατά 1/3 έναντι της θερινής (βλ. σχετικώς απαντητικά έγγραφα των Λιμεναρχείων Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Χανίων και Ρόδου επί αιτήσεων του ενάγοντος αναφορικά με το πλήθος των μεταφερόμενων οχημάτων με το επίδικο πλοίο καθ’ ολο το έτος 2018 και μέχρι τον Απρίλιο του 2019), β) στην πρόσδεση – απόδεση του πλοίου κατά τον απόπλου – κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας και στα ενδιάμεσα λιμάνια, καθώς και στους καθαρισμούς και εργασίες συντήρησης του πλοίου, με την επισήμανση ότι η συμμετοχή του στις ανωτέρω εργασίες εύλογα δεν λάμβανε χώρα κατά τη νύχτα, λόγω της εκτέλεσης καθηκόντων ημερεργάτη κατά τα προαναφερόμενα. Βάσει των προεκτεθέντων και ιδίως ενόψει: α) των επικρατουσών συνθηκών και περιστάσεων, κατά την απασχόληση του ενάγοντος επί του ως άνω πλοίου, το οποίο ήταν δρομολογημένο στις προαναφερθείσες ακτοπλοϊκές γραμμές, β) των χρονικών περιόδων, κατά τις οποίες ήταν ναυτολογημένος ο ενάγων, γ) της φύσης και του αντικειμένου της απασχόλησής του, ως ναύτη, και δ) του γεγονότος ότι κατά το επίδικο χρονικό διάστημα υπηρετούσαν στο ένδικο πλοίο ένας ναύκληρος και 6 ναύτες, κρίνεται ότι ο ενάγων, για την εκτέλεση των ως άνω καθηκόντων του, κατά το διάστημα κατά το οποίο το πλοίο εκτελούσε ακτοπλοϊκούς πλόες απασχολήθηκε, κατά μέσον όρο, κατά 12 ώρες ημερησίως, ήτοι εργαζόταν υπερωριακώς κατά 4 ώρες τις καθημερινές και Κυριακές και κατά 12 ώρες κατά τα Σάββατα και τις αργίες. Εξάλλου, απόδειξη παροχής υπερωριακής εργασίας εκ μέρους του ενάγοντος αποτελεί και το γεγονός ότι σε αυτόν η εναγομένη – εργοδότρια εταιρεία του κατέβαλε μηνιαίως χρηματικό ποσό για υπερωρίες, όπως προκύπτει από τους προσκομιζόμενους, με επίκληση, λογαριασμούς μισθοδοσίας, και ομολογείται από την ίδια.
Ο ενάγων, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, απασχολήθηκε 286 ημέρες και ειδικότερα α) 39 Κυριακές (6/5, 13/5, 20/5, 27/5, 3/6, 10/6, 17/6, 24/6 – 1/7, 8/7, 15/7, 22/7, 29/7 – 5/8, 12/8, 19/8, 26/8, 2/9, 9/9, 16/9, 23/9, 30/9, 7/10, 14/10, 21/10, 4/11, 11/11 του 2018 και 13/1, 20/1, 27/1- 3/2, 10/2, 17/2, 24/2- 3/3, 10/3, 17/3, 24/3, 31/3 του 2019, 201 καθημερινές, καθώς και β) 40 Σάββατα 7(ήτοι κατά τα 5/5, 12/5, 19/5, 26/5, 2/6, 9/6, 16/6, 23/6, 30/6 – 7/7, 14/7, 21/7, 28/7, 4/8, 11/8, 18/8, 25/8 του 2018 1/9, 8/9, 15/9, 22/9, 29/9 , 6/10, 13/10, 20/10, 27/10, 3/11, 10/11 του 2018 και 12/1, 19/1, 26/1, 2/2, 9/2, 16/2, 23/2, 2/3, 9/3, 16/3, 23/3, 30/3 του 2019), ως και κατά τις 6 αργίες (ήτοι Πρωτομαγιά, 25 Μαΐου (της Αναλήψεως), 15 Αυγούστου, 14 Σεπτεμβρίου, 28η Οκτωβρίου 2018 και Καθαρά Δευτέρα του 2019). Ως εκ τούτου, για καθημερινές και Κυριακές ο ενάγων δικαιούται, βάσει της ανωτέρω ΣΣΣΝΕ 2018, (240 Χ 4 ώρες Χ 8,54€ =) 8.198,4 και για Σάββατα και αργίες (46 Χ 12 ώρες Χ 10,25€ =) 5.658 ευρώ και συνολικώς 13.856,4 ευρώ. Ωστόσο, η εναγομένη αντικρούοντας την ανωτέρω οφειλή, ισχυρίζεται ότι του κατέβαλε το συνολικό ποσό των [(455,11 Χ 6 μήνες) + 242,73 + 371,39 + (464,23 Χ 2 μήνες) =] 4.273,24 ευρώ, όπως επαληθεύεται από τις προσκομιζόμενους μετ’ επικλήσεως λογαριασμούς μισθοδοσίας και συνεπώς, του οφείλεται υπόλοιπο εκ ποσού (13.856,4 – 4.273,24 =) 9.583,16 ευρώ.
Περαιτέρω, αποδείχθηκε ότι η εναγομένη παρείχε σε όλο το κατώτερο πλήρωμα του πλοίου στολές χειμερινές και θερινές, τόσο κατά το έτος 2018 όσο και το 2019 (βλ. υπ’ αριθμ. … τιμολόγια – δελτία αποστολής της επιχείρησης κατασκευής – εμπορίας ενδυμάτων Θ.Σ.) και συνεπώς το σχετικό κονδύλι αξίωσης επιδόματος ιματισμού, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στη μείζονα σκέψη, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμο κατ’ ουσίαν.
Κατά το επίδικο χρονικό διάστημα, δε σύμφωνα με τα προαναφερόμενα στη μείζονα σκέψη, ο ενάγων δικαιούτο δεκαέξι (16) διανυκτερεύσεις, τις οποίες υπολογίζει βάσει του μισθού ενεργείας της εφαρμοστέας ΣΣΝΕ Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών πλοίων 2018 και ειδικότερα, μισθός ενεργείας ΣΣΝΕ 2018 1.181,15€/22 ημέρες= 53,68 ημερομίσθιο Χ 16 μήνες =) 859,02 ευρώ. Ωστόσο, από το ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου, διαπιστώνεται ότι χορηγήθηκαν σ’ αυτόν διανυκτερεύσεις στις 4 και 5.6.2018, 2 και 3.7.2018, 27 και 28.8.2018, 8 και 9.9.2018 και 14 και 15.1.2019, ήτοι χορηγήθηκαν κατά νόμον επτά (7) διανυκτερεύσεις και συνεπώς, δικαιούται τελικά για εννέα (9) μη χορηγηθείσες διανυκτερεύσεις ως αμοιβή το ποσό των (53,68 Χ 9 =) 483,12 ευρώ. Επιπλέον, για την ανωτέρω αιτία, η εναγομένη, σύμφωνα με τις αποδείξεις μισθοδοσίας, κατέβαλε στον ενάγοντα το ποσό των (μισθός ενεργείας κατά την ΣΣΝΕ 2017 1.157, 99€/22 = 52,64€ ημερομίσθιο Χ 6 μήνες για το έτος 2018=) 315,84 ευρώ και ποσό (μισθός ενεργείας ΣΣΝΕ 2018 1.181,15€/22 ημέρες= ημερομίσθιο 53,69 Χ 2 μήνες =) 107,38 ευρώ και συνολικά 423,22 ευρώ. Ως εκ τούτου, γενομένης εν μέρει δεκτής της ένστασης εξόφλησης, ως εκτιμάται από το Δικαστήριο η καταβολή των ανωτέρω ποσών, ο ενάγων δικαιούται για αμοιβή διανυκτερεύσεων υπόλοιπο εκ (483,12-423,22 =) 59,90 ευρώ.
Αναφορικά με την αμοιβή φορτοεκφόρτωσης οχημάτων, κατά τους ισχυρισμούς του ενάγοντος, το επίδικο χρονικό διάστημα απασχόλησής του, μεταφέρθηκαν 16.678 φορτηγά, 14.919 συρόμενα αυτοκίνητα νταλίκες και 2.516 IX αυτοκίνητα. Δοθέντος ότι η εναγομένη δεν αμφισβητεί τα ανωτέρω πραγματικά περιστατικά, συνάγεται ομολογία αυτής. Συνεπώς, ο ενάγων δικαιούται σύμφωνα με το άρθρο 30 της ανωτέρω ΣΣΝΕ 2018 για (16.678 φορτηγά Χ 1,29 ευρώ + 14.919 συρόμενα αυτοκίνητα νταλίκες Χ 1,91 ευρώ + 2516 IX Χ 0,55 ευρώ =) 21.514,62+28.495,29+1.383,80= 51.393,71/7 μέλη του κατώτερου πληρώματος καταστρώματος = 7.341,95 ευρώ έκαστος. Δοθέντος ότι ο ναύκληρος του συγκεκριμένου πλοίου δικαιούται 7.341,95 Χ 10% = 8.076,15 το συνολικό ποσό των 51.393,71 ευρώ ανακατανέμεται μεταξύ των υπολοίπων 6 ναυτών ως εξής: (51.393,7 – 8.076,15/6) 7.219,59 ευρώ. Εφόσον όμως ο ενάγων έλαβε από την εναγομένη το ποσό των (400,09 + 561,92 + 653,24 + 551,16 + 409,21 + 172,81 + 222,66 + 266,10 + 558,50 + 433,72 =) 4.229,41, γενομένης εν μέρει δεκτής κατ’ ουσίαν της ένστασης εξόφλησης, δικαιούται περαιτέρω το ποσό των (7.219,59-4.229,41 =) 2.990,18 ευρώ.
Επιπροσθέτως, όπως προκύπτει από τα ανωτέρω αναλυτικώς αναφερόμενα δρομολόγια, κατά το χρονικό διάστημα από 23.5.2018 έως 31.8.2018, ήτοι για 101 ημέρες που αντιστοιχούν σε 14,42 εβδομάδες, το εν λόγω πλοίο εκτελούσε τρία (3) κυκλικά δρομολόγια εβδομαδιαίως, ως συνομολογεί ο ενάγων, πάντα με λιμάνι αναχώρησης και άφιξης (με την ολοκλήρωση δηλαδή του δρομολογίου) τον Πειραιά, εφόσον, κατά τα ανωτέρω στη μείζονα σκέψη αναφερόμενα, δρομολόγιο νοείται το ταξίδι του πλοίου προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής, δηλαδή το δρομολόγιο αρχίζει με τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι αφετηρίας προς το λιμάνι (ή τα λιμάνια) προορισμού και λήγει με τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας. Εξάλλου εφόσον η υποχρέωση εξάωρης παραμονής του πλοίου στο λιμάνι αφετηρίας ορίζεται σαφώς ότι πρέπει να γίνεται “πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο”, πρόωρη – εν προκειμένω – αναχώρηση, ήτοι προ συμπλήρωσης εξαώρου, διαπιστώνεται μόνο τις Παρασκευές, κατά μία ώρα, αφού το δρομολόγιο ολοκληρωνόταν στο λιμάνι άφιξης (Πειραιάς) την 11.55 το μεσημέρι και αναχωρούσε αυθημερόν από τον αυτό λιμένα στις 17.00 το απόγευμα για νέο δρομολόγιο. Ωστόσο, όπως προκύπτει από το ημερολόγιο της γέφυρας του εν λόγω πλοίου: 1] Την Παρασκευή 08/06/2018 το πλοίο ήταν ακινητοποιημένο τουλάχιστον από τις 4.00 το πρωί στο λιμάνι του Πειραιά από το οποίο απέπλευσε στις 18:32 αυθημερόν, 2) την Παρασκευή 15/06/2018 πραγματοποιήθηκε κατάπλους 11:15 και απόπλους 17:40, ήτοι ώρες παραμονής 6 ώρες και 25 λεπτά, 3) την Παρασκευή 22/06/2018 δεν εκτελέστηκε οποιοδήποτε δρομολόγιο, αφού απαγορεύθηκε ο απόπλους του πλοίου από 21/06/2018 μέχρι 24/06/2018 λόγω βλάβης, 4) την Παρασκευή 29/06/2018 πραγματοποιήθηκε κατάπλους 12:21 και απόπλους 18:33, ήτοι ώρες παραμονής 6 ώρες και 12 λεπτά, 5) την Παρασκευή 06/07/2018 κατάπλους 10:58 και απόπλους 17:36, ήτοι ώρες παραμονής 6 ώρες και 25 λεπτά, 6) την Παρασκευή 13/07/2018 κατάπλους 11:00 – απόπλους 17:50, ώρες παραμονής 6 ώρες και 50 λεπτά, 7) την Παρασκευή 20/07/2018 κατάπλους 11:09 — απόπλους 17:38, ώρες παραμονής 6,5 ώρες, 8) την Παρασκευή 27/07/2018 κατάπλους 10:11 – απόπλους 17.59, περίπου 8 ώρες παραμονής, 9) την Παρασκευή 03/08/2018 κατάπλους 11:28 – απόπλους 17:57, ήτοι 6,5 ώρες παραμονής, 10) την Παρασκευή 10/08/2018 κατάπλους 12:06 – απόπλους 18:06, 6 ώρες παραμονής, 11) την Παρασκευή 17/08/2018 κατάπλους 09:47 – απόπλους 17:17, ώρες παραμονής 7 ώρες και 30 λεπτά, 12) την Παρασκευή 24/08/2018 κατάπλους 10:00 – απόπλους 17:54, 8 ώρες παραμονής περίπου, 13) την Παρασκευή 31/08/2018 κατάπλους 07:35 – απόπλους 21:43, οπότε υπήρχε παραμονή του πλοίου στο λιμένα του Πειραιά περίπου 14 ώρες. Δοθέντος ότι κατά το ως άνω χρονικό διάστημα, από τις δεκαπέντε (15) Παρασκευές, τουλάχιστον εξάωρη παραμονή στο λιμάνι του Πειραιά μεταξύ δύο δρομολογίων, διαπιστώνεται στις δεκατρείς (13), υπήρχε πρόωρη αναχώρηση, κατά μία ώρα, ως προαναφέρθηκε, για δύο βδομάδες. Κατά συνέπεια, ο ενάγων δικαιούται για τις 2 πρόωρες αναχωρήσεις, ήτοι 1 ώρα Χ 2 εβδομάδες/8 = 0,25 εξπρές δρομολόγια, η διάρκεια των οποίων υπερέβαινε τις 12 ώρες, ήτοι (βασικός μισθός ευρώ 1.181,15 + επίδομα Κυριακών 259,86 ευρώ + τροφοδοσία 587,70 + επίδομα βαρειάς και ανθυγιεινής εργασίας 35,92 + επίδομα έχμασης κατά μέσον όρον [7.219,59 ευρώ /286 ημέρες απασχόλησης Χ 30 =] 757,30 ευρώ, περιοριζόμενο του ποσού στο ύψος της αξίωσης του ενάγοντος στο ποσό των 653,24 ευρώ κατ’ άρθρο 106 Κ.Πολ.Δ.+ άδεια μετά τροφοδοσίας 425,45 ευρώ +αμοιβή υπερωριών κατά μέσον όρον ανερχόμενη σε [13.856€/286 ημέρες απασχόλησης Χ 30 ημέρες] 1.453,2 ευρώ = 4.596,52/30 = 153,21) = (153,21 Χ 0,25) = 36,77 ευρώ.
Εξάλλου, ως προς το χρονικό διάστημα από 1.11.2019 έως 31.3.2019, ομοίως και υπό τις ανωτέρω έννοιες, το επίδικο πλοίο εκτελούσε τρία (3) κυκλικά δρομολόγια εβδομαδιαίως σε καμία περίπτωση όμως τα ταξίδια αυτά δεν εκτελούνταν πρόωρα, ήτοι προ της συμπλήρωσης εξαώρου από τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας (Πειραιάς) και κατά συνέπεια, πρέπει να απορριφθούν κατ’ ουσίαν οι αξιώσεις ως προς την συγκεκριμένη αιτία.
Περαιτέρω, ως αναλογία επιδόματος Χριστουγέννων 2018, ο ενάγων δικαιούται 4.596,52 ευρώ Χ2/25 Χ (200 ημέρες ναυτολόγησης /19 =) 3.868,43 ευρώ και αντίστοιχα για αναλογία επιδόματος Πάσχα 2019, δικαιούται 4.596,52 Χ 1/2 Χ1/15 Χ (86 ημέρες ναυτολόγησης /8)=] 1.647,08 ευρώ. Λαμβανομένων υπόψη της σχετικής ένστασης εξόφλησης της εναγομένης και των λογαριασμών μισθοδοσίας, αποδεικνύεται ότι καταβλήθηκαν σ’ αυτόν αντίστοιχα τα ποσά των (290,03 Χ5 μήνες =) 1.450,15 ευρώ ως επίδομα Χριστουγέννων 2018 και (290,03 + 154,68 + 32,09 =) 476,8 ευρώ ως δώρο Πάσχα 2019. Συνεπώς, οφείλονται σ’ αυτόν αντίστοιχα (3.868,43 – 1.450,15 =) 2.418,28 ευρώ και (1.647,08 – 476,8 =) 1.170,28 ευρώ.
Τέλος, ο ενάγων με την κρινόμενη αγωγή, ισχυρίζεται ότι απολύθηκε τύποις «αμοιβαία συναινέσει» την 1η.4.2019, ενώ το αληθές είναι ότι η σύμβαση εργασίας του καταγγέλθηκε λόγω βαριάς παράβασης των έναντι αυτού καθηκόντων, το οποίο κατά τα άρθρα 74 ΚΙΝΔ συνιστά προϋπόθεση για την αξίωση αποζημίωσης απόλυσης. Ωστόσο, ο ισχυρισμός αυτός καταρρίπτεται, αφού ο ίδιος ο ενάγων υπέβαλε την από 30.3.2019 αίτηση παραιτήσεως προς το Πλοίαρχο του επίδικου πλοίου, επικαλούμενος οικογενειακούς λόγους. Συνεπώς, πρέπει το αίτημα αυτό να απορριφθεί ως ουσία αβάσιμο. Κατά συνέπεια, η εναγομένη οφείλει στον ενάγοντα το συνολικό ποσό των (9.583,16 + 59,9+ 36,77+ 2.990,18 + 2.418,28 + 1.170,28 =) 16.258,57 ευρώ.
Εν όψει αυτών, πρέπει η υπό κρίση αγωγή να γίνει εν μέρει δεκτή κατά την κύρια βάση της και να υποχρεωθεί η εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα, για τις ανωτέρω αιτίες, το συνολικό ποσό των (16.258,57€ – 3.284,95€ [ήτοι αφαιρουμένου του συνολικού ποσού που επιδικάζεται ως αναγνωριστικό, από κάθε κονδύλι που ανωτέρω κατά το ήμισυ ετράπη σε αναγνωριστικό και έγινε εν μέρει δεκτό κατ’ ουσίαν, ήτοι 1.189,33€ των επιδικασθέντων υπερωριών, εφόσον καταψηφιστικό είναι το ποσό των 8.393,83 ευρώ, μείον 1.020,80€ ως προς την αμοιβή φορτοεκφόρτωσης, διότι καταψηφιστικό είναι το ποσό των 1.969,33€, μείον 499,9€ του επιδόματος Χριστουγέννων 2018, καθόσον καταψηφιστικό είναι το ποσό των 1.918,38, μείον 574,87€ του επιδόματος Πάσχα 2019, διότι καταψηφιστικό παραμένει το ποσό των 595,41 ευρώ =) 12.973,62 ευρώ και αντίστοιχα να αναγνωριστεί η υποχρέωση αυτής να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των 3.284,95 ευρώ, νομιμοτόκως από την επομένη απόλυσής του, ήτοι από 1.4.2019 μέχρι εξοφλήσεως πλην του επιδόματος Πάσχα 2019, του οποίου η τοκοφορία εκκινεί από 1.5.2019, να κηρυχθεί η απόφαση προσωρινώς εκτελεστή, για μέρος της καταψηφιστικής διάταξης (άρθρα 908§1ε και 910 περ. 4 Κ.Πολ.Δ.), γιατί η καθυστέρηση στην εκτέλεση μπορεί να προκαλέσει σημαντική ζημία σ’ αυτόν, ενώ μέρος των δικαστικών εξόδων πρέπει να επιβληθεί εις βάρος της εναγομένης, λόγω της εν μέρει νίκης και ήττας των διαδίκων (α. 178 Κ.Πολ.Δ), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο διατακτικό της παρούσας.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
ΔΙΚΑΖΕΙ αντιμωλία των διαδίκων.
ΔΕΧΕΤΑΙ εν μέρει την αγωγή.
ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ την εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των δώδεκα χιλιάδων εννιακοσίων εβδομήντα τριών ευρώ και εξήντα δύο λεπτών (12.973,62 €) και
ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ την υποχρέωση αυτής να καταβάλει στον ενάγοντα, το συνολικό ποσό των τριών χιλιάδων διακοσίων ογδόντα τεσσάρων ευρώ και ενενήντα πέντε λεπτών (3.284,95€), νομιμοτόκως κατά τα λεπτομερώς εκτιθέμενα στο σκεπτικό της παρούσας.
ΚΗΡΥΣΣΕΙ την απόφαση προσωρινώς εκτελεστή για το ποσό των πέντε (5.000) ευρώ ως προς την καταψηφιστική της διάταξη.
ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΙ την εναγομένη σε μέρος των δικαστικών εξόδων του ενάγοντος, τα οποία ορίζει στο ποσό των πεντακοσίων (500) ευρώ.
ΚΡΙΘΗΚΕ, αποφασίσθηκε και δημοσιεύθηκε στον Πειραιά, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του την ………..………… 2020.
Η ΔΙΚΑΣΤΗΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ