ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Αριθμός απόφασης: 3307/2020
ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Αποτελούμενο από τη Δικαστή Ευφροσύνη – Μαρία Ντόρτου, Πρωτοδίκη, την οποία όρισε ο Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διοίκησης του Πρωτοδικείου Πειραιώς και τη Γραμματέα Μαρίνα Γρηγοριάδου.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του την 31η.10.2019, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:
Του ενάγοντος: … με ΑΦΜ … ο οποίος εκπροσωπήθηκε από την πληρεξουσία δικηγόρο του Μαρία Ανδρουλάκη.
Των εναγομένων: 1) Εταιρίας με την επωνυμία «…»,εδρεύουσας στο … νομίμως εκπροσωπουμένης και 2) Εταιρίας με την επωνυμία «…», εδρεύουσας στον ………….και νόμιμως εκπροσωπουμένης, οι οποίες εκπροσωπήθηκαν από τον πληρεξούσιο δικηγόρο τους Στέφανο Λύρα.
Ο ενάγων ζητεί να γίνει δεκτή η από 13.12.2018 και υπ’ αριθμ. κατάθεσης 13038/5873/2018 αγωγή του, η συζήτηση της οποίας ορίσθηκε για την ανωτέρω αναφερόμενη δικάσιμο, εξ αναβολής της 2.4.2019.
Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης, οι πληρεξούσιοι δικηγόροι των διαδίκων ζήτησαν να γίνουν δεκτά όσα αναφέρονται στα πρακτικά της δίκης και στις κατατεθείσες προτάσεις τους.
ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Κατά τις διατάξεις του άρθρου 33 παρ. 1, 2, 3, 4 και 7 των Σ.Σ.Ν.Ε. εργασίας πληρωμάτων ακτοπλοϊκών επιβατηγών πλοίων, έτους 2017, που τιτλοφορείται, “Δρομολόγια εξπρές” ορίζεται ότι, “σε κάθε περίπτωση, κατά τον καθορισμό, την έγκριση και την εκτέλεση των δρομολογίων, πρέπει να προνοείται από την αρμόδια Υπηρεσία του YEN (ήδη Υ.Θ.Υ.Ν.ΑΛ) και από τους πλοιοκτήτες, η παραμονή των πλοίων στο λιμάνι αφετηρίας τουλάχιστον έξι (6) ώρες πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο, προκειμένου να παρασχεθεί στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα ο αναγκαίος χρόνος ανάπαυσης, καθώς και προετοιμασίας του πλοίου, για το επόμενο δρομολόγιο (παρ. 1). Αν κατ` εξαίρεση αυτό δεν καθίσταται δυνατόν ή αποφασίζεται και εκτελείται έκτακτο δρομολόγιο κατά τη διαδικασία του ν. 2932/2001 ή του ΚΔΝΔ, η περί εγκρίσεως του οποίου απόφαση κοινοποιείται στην Π.Ν.Ο., καταβάλλεται στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα του πλοίου πρόσθετη αμοιβή, όπως καθορίζεται στις επόμενες παραγράφους αυτού του άρθρου (παρ. 2). Δρομολόγια “εξπρές”, για τα οποία καταβάλλεται στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα, πρόσθετη αμοιβή, κατά την παραγρ. 7, θεωρούνται εκείνα για την εκτέλεση των οποίων, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού, κατά περίπτωση, πριν περάσουν τουλάχιστον έξι (6) ώρες από τον κατάπλου του πλοίου στο αντίστοιχο λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού (παρ. 3). Για τον υπολογισμό της πρόσθετης αμοιβής αθροίζονται οι ώρες πρόωρης αναχώρησης του πλοίου εβδομαδιαίως, δηλαδή πριν από τη συμπλήρωση έξι (6) ωρών από την άφιξη στο λιμάνι και το άθροισμα διαιρείται δια του αριθμού 8, το δε πηλίκο αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων για τα οποία καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή (παρ. 4).
Ειδικά, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή για τα πέραν των πέντε (5) δρομολογίων κάθε εβδομάδα, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την προηγούμενη παράγραφο 2, προσδιορισμού (παρ. 5). Για την πρόσθετη αυτή απασχόληση καταβάλλεται στον πλοίαρχο και το πλήρωμα πρόσθετη αμοιβή υπολογιζόμενη, εφόσον η διάρκεια του κυκλικού ταξιδιού (δηλαδή η μετάβαση στο λιμένα ή τους λιμένες προορισμού και επιστροφή στο λιμάνι αφετηρίας) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών (παρ. 7α)”. Εάν είναι μικρότερη των 12 ωρών είναι ίση προς το ήμισυ της, ως άνω προβλεπόμενης (παρ. 7β). Από τις διατάξεις αυτές, προκύπτει, καθόσον αφορά την προβλεπόμενη απ` αυτές πρόσθετη αμοιβή ότι αυτή καταβάλλεται εφόσον σε κάθε δρομολόγιο το πλοίο δεν παραμείνει τουλάχιστον έξι ώρες στο λιμάνι αφετηρίας πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο. Κατά τη σαφή δε έννοια της παρ. 1 του άρθρου αυτού, δρομολόγιο νοείται το ταξίδι του πλοίου προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής, δηλαδή το δρομολόγιο αρχίζει με τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι αφετηρίας προς το λιμάνι (ή τα λιμάνια) προορισμού και λήγει με τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας. Η υποχρέωση δε εξάωρης παραμονής του πλοίου στο λιμάνι αφετηρίας ορίζεται σαφώς ότι πρέπει να γίνεται “πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο”. Με τη διάταξη δε της παρ. 3 του ίδιου άρθρου δίδεται δυνατότητα παραμονής του πλοίου, στο λιμένα προορισμού, για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παρ. 1 αυτού, οπότε στην περίπτωση αυτή δρομολόγιο για το οποίο θα καταβληθεί η πρόσθετη αμοιβή της παρ. 7 θεωρείται εκείνο, για την εκτέλεση του οποίου το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι προορισμού πριν περάσουν έξι τουλάχιστον ώρες από τον κατάπλου στο λιμάνι αυτό. Εξάλλου, όπως προκύπτει από την παρ. 5 του ίδιου άρθρου, πρόσθετη επίσης αμοιβή καταβάλλεται για τα πέραν των πέντε δρομολογίων κάθε εβδομάδα, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, “ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την παρ. 2 προσδιορισμού”. Δηλαδή, κατά την έννοια της διατάξεως αυτής, οι ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία που εκτελούν καθημερινώς και περισσότερα από πέντε (5) (κυκλικά) δρομολόγια την εβδομάδα (δηλαδή 6, 7 …) είτε παραμένουν στο λιμάνι 6 ώρες, είτε όχι, λαμβάνουν την πρόσθετη αμοιβή που προβλέπεται στην παρ. 7, για τον καθορισμό της οποίας, δεν λαμβάνεται υπόψη ο υπολογισμός της παρ. 4 του άρθρου αυτού, αλλά εφόσον η διάρκεια του κάθε δρομολογίου (κυκλικού ταξιδιού) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, η πρόσθετη αυτή αμοιβή είναι ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών για κάθε δρομολόγιο, εφόσον δε είναι μικρότερη των 12 ωρών, είναι ίση προς το ήμισυ αυτής, κατά τα προεκτεθέντα. Δηλαδή, αν εκτελούν 6 τακτικά δρομολόγια την εβδομάδα διάρκειας μεγαλύτερης των 12 ωρών το καθένα, λαμβάνουν ως πρόσθετη αμοιβή το 1/30 των ως άνω αποδοχών, αν δε εκτελούν 7 τακτικά δρομολόγια τα 2/30 αυτών. Αν όμως εβδομαδιαίως εκτελούν μόνο πέντε (5) δρομολόγια Express ή λιγότερα των πέντε, τότε έχει εφαρμογή η παρ. 4 του ως άνω άρθρου, οπότε η δικαιουμένη για την εκτέλεση δρομολογίων “Express” πρόσθετη αμοιβή υπολογίζεται κατά το διαγραφόμενο από την παράγραφο αυτή τρόπο, κατά τον οποίον το προκύπτον πηλίκον από τη διαίρεση του αθροίσματος των ωρών πρόωρης αναχωρήσεως του πλοίου, δια του αριθμού 8, αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων αυτών. «Τακτικά» θεωρούνται τα δρομολόγια εκείνα, κατά τα οποία, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας σε προκαθορισμένη για κάθε ημέρα ώρα (έστω και αν η ώρα κάθε ημέρας δεν είναι ίδια, αρκεί να είναι προκαθορισμένη), σε εκτέλεση τακτικού δρομολογίου, χωρίς να ασκεί επιρροή, για το χαρακτηρισμό του δρομολογίου ως τακτικού, η ύπαρξη τυχόν καθυστερήσεων, κατά την εκτέλεσή του (σχ. ΑΠ 259/2014 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΕΝαυτΔ 2014,27, ΕφΠειρ 379/2013, ΕφΠειρ 587/2011 ΕΝαυτΔ 2012,19, ΕφΠειρ 34/2008 ΕΝαυτΔ 2008, 290, ΕφΠειρ 540/2006 ΕΝαυτΔ 2006,363, ΕφΠειρ 740/2005 ΕΝαυτΔ 2005,341). Όμως, με τη διάταξη της παρ. 6 του ίδιου άρθρου 33 ορίζεται ότι οι προαναφερθείσες διατάξεις δεν ισχύουν και δεν εφαρμόζονται σε ημερόπλοια, καθώς και σε πλοία δευτερευουσών και τοπικών γραμμών, εκτός εάν τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυχτερινές ώρες, δηλαδή 23.00 μέχρι 7.00 ώρας. Από το περιεχόμενο της διατάξεως αυτής, προκύπτει σαφώς, ότι μ` αυτήν εισάγεται, κατ` αρχή, εξαίρεση, όσον αφορά τα ημερόπλοια, επί των οποίων, συμφωνήθηκε με την ως άνω ΣΣΝΕ να μην ισχύουν και να μην εφαρμόζονται οι προαναφερθείσες διατάξεις για καταβολή πρόσθετης αμοιβής, σε περίπτωση εκτελέσεως δρομολογίων “Express”. Ως ημερόπλοια νοούνται τα πλοία, που εκτελούν ημερινούς πλόες. Όμως, και για τα ημερόπλοια, κατά το τελευταίο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 33 εισάγεται εξαίρεση της ως άνω εξαιρέσεως, σύμφωνα με την οποία και επί των πλοίων αυτών έχουν εφαρμογή όλες οι προαναφερθείσες διατάξεις, εφόσον, όμως, τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυκτερινές ώρες, δηλαδή από 23.00 μμ μέχρι 07.00 πμ, όπως ειδικότερα ορίζεται με τη ΣΣΝΕ αυτή. Επομένως, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή και στους απασχολουμένους στα ημερόπλοια, τα οποία όμως εκτελούν τα παραπάνω δρομολόγια (Express) μόνον τις νυκτερινές ώρες ή επεκτείνουν τα δρομολόγια τους αυτά, τις ώρες αυτές δηλαδή 23.00 μέχρι 07.00 ώρας, κατά τις ίδιες ώρες και όχι όταν εκτελούν τέτοια δρομολόγια τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας, για τα οποία δρομολόγια έχει αποκλεισθεί η ισχύς και η εφαρμογή των διατάξεων της ΣΣΝΕ περί καταβολής προσθέτου αμοιβής, κατά τα λεπτομερώς αναφερθέντα ανωτέρω (ΕφΠειρ 366/2016, ΕφΠειρ 33/2002 δημ. ΝΟΜΟΣ). Επισημαίνεται δε ότι η κατά ολίγα λεπτά υπέρβαση του ορίου της 23ης ώρας δεν αναιρεί τον χαρακτηρισμό του πλοίου ως ημερόπλοιου και συνεπώς εξαιρείται από την εφαρμογή των περί δρομολογίων “εξπρές” διατάξεων (ΑΠ 259/2014, δημ. ΝΟΜΟΣ).
Εξάλλου, από τη διάταξη του άρθρου 14 της αυτής ως άνω Σ.Σ.Ν.Ε. σε συνδυασμό προς εκείνες των άρθρων 2, 3 και 7 της υπ’ αριθμ. 70109/8008/14-12-1982 απόφασης του υπουργού εμπορικής ναυτιλίας «περί των προϋποθέσεων χορηγήσεως επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα προς τους δικαιούμενους ναυτικούς» (ΦΕΚ β’ 1/07-01-1982) προκύπτει ότι οι ως άνω ναυτικοί δικαιούνται επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα ίσων προς ένα μηνιαίο μισθό και μισθό 15 ημερών αντιστοίχως, εάν η σχέση εργασίας διήρκησε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ης Απριλίου αντιστοίχως, ή 2/25 του μηνιαίου μισθού ανά έκαστο δεκαεννεαήμερο χρονικό διάστημα και 1/15 του ημίσεως του μηνιαίου μισθού ανά έκαστο οκταήμερο χρονικό διάστημα αντιστοίχως ή ανάλογο κλάσμα επί χρονικού διαστήματος μικρότερο του δεκαεννεαημέρου ή του οκταημέρου, εάν η σχέση εργασίας δεν διήρκεσε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ης Απριλίου αντιστοίχως, προς υπολογισμό των οποίων λαμβάνεται υπ’ όψιν ο πράγματι καταβαλλόμενος μισθός τη 10η Δεκεμβρίου και τη 15η ημέρα προ του Πάσχα αντιστοίχως, ως καταβαλλόμενος μισθός νοείται το σύνολο των τακτικών αποδοχών του ναυτικού. Tακτικές αποδοχές για την εφαρμογή των διατάξεων της εν λόγω υπουργικής απόφασης θεωρούνται ο μισθός, καθώς και κάθε άλλη παροχή εφόσον καταβάλλεται από τον εργοδότη σαν συμβατικό ή νόμιμο αντάλλαγμα της παρεχόμενης από το μισθωτό εργασίας, τακτικά κάθε μήνα ή κατ’ επανάληψη περιοδικά, κατά ορισμένα χρονικά διαστήματα του χρόνου. Ως τέτοιες δε, προσδιορίζονται ενδεικτικά στην ανωτέρω υπουργική απόφαση: α) η προσαύξηση της νομίμου και τακτικής εργασίας κατά τις Κυριακές, εφόσον δίνεται στο μισθωτό σταθερά και μόνιμα σαν τακτικό αντάλλαγμα για την παροχή εργασίας κατά τις ανωτέρω ημέρες τακτικά κάθε μήνα, β) η αμοιβή που καταβάλλεται από τον εργοδότη στο μισθωτό για νόμιμη υπερωριακή εργασία. Εφόσον η υπερωριακή αμοιβή για παροχή υπερωριακής εργασίας δεν καταβάλλεται υπό μορφή επιδόματος παγίως και τακτικώς κατά μήνα, υπολογίζεται κατά μέσον όρο, αν κατά τα κρίσιμα χρονικά διαστήματα καταβάλλεται τακτικώς, γ) το επίδομα αδείας και οι λοιπές τακτικές παροχές. Επιπλέον, σ’ αυτές συμπεριλαμβάνονται, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, το επίδομα βαρείας και ανθυγιεινής εργασίας, η αποζημίωση μη πραγματοποιήσεως αδείας και η τροφοδοσία, είτε παρέχεται σε χρήμα, είτε αυτουσίως (ΑΠ 1013/2003 ΕΝΔ 2003.345, ΕφΠειρ 521/2009 ΕΝΔ 2009.273, ΕφΠειρ 71/2014, δημ. ΝΟΜΟΣ). Άλλωστε, το προβλεπόμενο από τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1-3 και 20 της ως ίδιας συλλογικής σύμβασης επίδομα ιματισμού, που δικαιούνται οι ναυτικοί, οι οποίοι αποτελούν το κατώτερο πλήρωμα των επιβατηγών ακτοπλοϊκών πλοίων, προς αντιμετώπιση των δαπανών της καθιερωμένης στολής του εμπορικού ναυτικού, την οποία υποχρεούνται να φέρουν, δεν οφείλεται, εάν η στολή παρέχεται από τον πλοιοκτήτη και δεν αποτελεί παροχή καταβαλλόμενη ως αντάλλαγμα της παρεχόμενης εργασίας, αφού, όπως σαφώς προκύπτει από τις προαναφερθείσες διατάξεις, η κύρια και βασική αιτία χορήγησής του είναι η εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών του πλοίου και, συνεπώς, σύμφωνα με τα ανωτέρω, δεν λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της πρόσθετης αμοιβής δρομολογίων εξπρές και των επιδομάτων εορτών (ΑΠ 774/2003 ΔΕΝ 59.1300, Α.Π.226/2003 ΔΕΝ 59.1138, Εφ.Πειρ. 434/2013 (Μον.) Τ.Ν.Π. ΝΟΜΟΣ, Εφ.Πειρ.53/2013, Εφ.Πειρ. 661/2012 (Μον.), Εφ.Πειρ.377/2011 ΕΝΔ 2011.262, Εφ.Πειρ.283/2009 ΕΝΔ 2009.102).
Επιπλέον, κατ’ άρθρο 16 της ανωτέρω ΣΣΝΕ «1. Κάθε πλοιοκτήτης υποχρεούται να ρυθμίζει τα της υπηρεσίας των πλοίων του κατά τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται μία φορά τον μήνα κατά τους μήνας Ιούλιο έως και Σεπτέμβριο και δύο φορές το μήνα κατά τους υπόλοιπους μήνες, η διανυκτέρευση των μελών του πληρώματος στο λιμάνι αφετηρίας ή στο λιμάνι προορισμού του δρομολογίου του πλοίου, κατά την επιθυμία του ναυτικού και εφόσον τούτο είναι δυνατόν. 2. Σε περίπτωση που για λόγους ασφαλείας του πλοίου ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο δεν καθίσταται δυνατή η διανυκτέρευση, καταβάλλεται στο ναυτικό για κάθε μη παρεχομένη διανυκτέρευση αποζημίωση ίση με ένα ημερομίσθιο ήτοι το 1/22 του υπό της συλλογικής συμβάσεως προβλεπομένου μισθού ενεργείας της παραγρ. 1 του άρθρου 1. 3. Για την παρεχομένη ως άνω άδεια διανυκτερεύσεως θα γίνεται από τον Πλοίαρχο μνεία στο ημερολόγιο του πλοίου που θα επικυρώνεται από την Λιμενική Αρχή.
Εν προκειμένω, ο ενάγων ισχυρίζεται με την υπό κρίση αγωγή του, ότι κατόπιν προσυμφώνων ναυτολόγησης, προσελήφθη από την 1η εναγομένη την 31.10.2016 με την ειδικότητα του ναύτη, για αόριστο χρόνο, στο υπό ελληνική σημαία Επιβατηγό Οχηματαγωγό πλοίο …, Νηολογίου ………. με αριθμό …, με αριθμό ΙΜΟ … κοχ 1235,56, εφοπλισμού της, ενώ την 20.4.2017 προήχθη σε ναύκληρο. Ότι απασχολήθηκε μέχρι την 19.8.2017, οπότε και η σύμβασή του λύθηκε αμοιβαία συναινέσει. Ότι την 29.8.2017 επαναπροσλήφθηκε από την ως άνω 1η εναγομένη προκειμένου να υπηρετήσει ως ναύκληρος στο υπό ελληνική σημαία Επιβατηγό Οχηματαγωγό πλοίο …, Νηολογίου ……….με αριθμό …, με αριθμό ΙΜΟ …, κοχ 3934,18, εφοπλισμού της, μέχρι την 2.11.2017, οπότε απολύθηκε αμοιβαία συναινέσει. Ότι ως μηνιαίες αποδοχές συμφωνήθηκαν οι προβλεπόμενες στην ΣΣΕ Πληρώματα Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων του έτους 2016. Ότι ωστόσο η 1η εναγομένη δεν του κατέβαλε πρόσθετη αμοιβή υπερωριών, αμοιβή διανυκτερεύσεων και δρομολογίων εξπρές, καθώς και αναλογία επιδομάτων Πάσχα και Χριστουγέννων 2017. Δοθέντος, ότι η 2η εναγομένη ήταν κυρία του πλοίου … κατά την τρίτη περίοδο ναυτολόγησής του, ζητεί με απόφαση προσωρινώς εκτελεστή, για τις ανωτέρω αιτίες, άλλως κατά τις διατάξεις του αδικαιολογήτου πλουτισμού, α) να υποχρεωθεί η 1η εναγομένη, κατόπιν παραδεκτής μερικής τροπής κατά το ήμισυ εκάστου των κονδυλίων σε έντοκο αναγνωριστικό, να του καταβάλει το ποσό των 12.775,46 ευρώ και ν’ αναγνωρισθεί αντίστοιχα η υποχρέωσή της προς καταβολή του υπολοίπου ισόποσου σ’ αυτόν, β) να υποχρεωθούν οι εναγόμενες, εκάστη εις ολόκληρον, να του καταβάλουν το ήμισυ της απαίτησης εκ ποσού 3.212,36 ευρώ και να αναγνωριστεί η αντίστοιχη εις ολόκληρον υποχρέωσή τους ως προς το υπόλοιπο ποσό, νομιμοτόκως από την 2.11.2017, άλλως από την επίδοση της αγωγής μέχρι εξοφλήσεως και να καταδικασθούν στα δικαστικά του έξοδα.
Η αγωγή αυτή, αρμοδίως εισάγεται προς συζήτηση ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου (α. 16§1 περ. 3 και 25§2 Κ.Πολ.Δ. άρθρο 51 § 3α του ν. 2172/1993, λόγω του ναυτικού χαρακτήρα της διαφοράς), κατά την ειδική διαδικασία των περιουσιακών διαφορών και ειδικότερα, των εργατικών διαφορών (άρθρα 614 αρ. 3 στοιχ. α και 621 επ. Κ.Πολ.Δ., όπως αυτά ισχύουν μετά την τροποποίησή τους με το άρθρου 1 του ν. 4335/2015) και είναι επαρκώς ορισμένη και νόμιμη, στηριζόμενη στις ανωτέρω αναφερόμενες διατάξεις, καθώς και σε αυτές των άρθρων 53, 54, 60 και 105, 106 ΚΙΝΔ, 648, 649, 653, 655, 341, 345, 346 ΑΚ, σε συνδυασμό με τις διατάξεις των ΣΣΕ Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων έτους 2016, 68, 70, 176, 907, 908§1ε, 910 περ. 4 Κ.Πολ.Δ. (μόνο ως προς τα καταψηφιστικά αιτήματα), πλην της επικουρικής βάσης του αδικαιολογήτου πλουτισμού, αφού η με τη νομική αυτή βάση αγωγή (αδικαιολόγητου πλουτισμού, άρθρα 904 επ. ΑΚ) είναι επιβοηθητικής φύσης και μπορεί να ασκηθεί μόνον αν λείπουν οι προϋποθέσεις της αγωγής εκ συμβάσεως ή εξ αδικοπραξίας, ενώ στην προκείμενη περίπτωση ο ενάγων επικαλείται ότι υφίστανται οι νόμιμες προϋποθέσεις της αγωγής από την ένδικη σύμβαση ναυτολόγησης (ΕφΠειρ 637/2015, δημ. ΝΟΜΟΣ). Συνακόλουθα, καθ’ ο μέρος η αγωγή κρίθηκε νόμιμη, πρέπει να ερευνηθεί περαιτέρω ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα, δοθέντος ότι δεν απαιτείται ως προς το καταψηφιστικό της αντικείμενο η καταβολή τέλους δικαστικού ενσήμου, διότι τούτο δεν υπερβαίνει το προβλεπόμενο επί εργατικών διαφορών ελάχιστο όριο απαλλαγής από την καταβολή δικαστικού ενσήμου, που καθορίζεται μέχρι του ποσού της εκάστοτε καθ’ ύλην αρμοδιότητας του Ειρηνοδικείου (άρθρο 71 ΕισΝΚΠολΔ όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ. 17 του ν. 2479/1997, ήτοι για αγωγές που έχουν κατατεθεί από 25-7-2011 και εφεξής, το ποσό των 20.000 ευρώ, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 1 του ΚΠολΔ, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 του ν.3994/2011).
Από την εκτίμηση της υπ’ αριθμ. … ένορκης βεβαίωσης του μάρτυρα απόδειξης …, ενώπιον του Ειρηνοδίκη …….. που λήφθηκαν μετά από νομότυπη και εμπρόθεσμη κλήτευση της αντιδίκου κατ’ άρθρα 421 και 422 Κ.Πολ.Δ. (βλ. υπ’ αριθμ. ……. και … εκθέσεις επιδόσεως του δικαστικού επιμελητή στο Πρωτοδικείο ……… …), καθώς και της υπ’ αριθμ. … ένορκης βεβαίωσης της μάρτυρος ανταπόδειξης … ενώπιον του Ειρηνοδίκη …….., τηρουμένων των αμέσως ανωτέρω κατά νόμον προϋποθέσεων για την νομότυπη και εμπρόθεσμη κλήτευση του ενάγοντος (βλ. υπ’ αριθμ. … έκθεση επιδόσεως του δικαστικού επιμελητή στο Πρωτοδικείο ………….. …), και υπ’ αριθμ. … ένορκη βεβαίωση του μάρτυρα του ενάγοντος …, η οποία παραδεκτώς δόθηκε εντός της προς αντίκρουση των προταθέντων κατά τη συζήτηση της αγωγής στο πρωτοβάθμιο Δικαστήριο ισχυρισμών και του περιεχομένου των κατά την αυτή συζήτηση προσκομισθεισών ενόρκων βεβαιώσεων μαρτύρων των εναγομένων (ΑΠ 454/2015, ΕφΠειρ 69/2016, δημ. ΝΟΜΟΣ), ενώπιον της Ειρηνοδίκου ………., από όλα τα νομίμως προσκομιζόμενα μετ’ επικλήσεως έγγραφα των διαδίκων, είτε προς άμεση απόδειξη, είτε για την συναγωγή δικαστικών τεκμηρίων, τις ομολογίες των διαδίκων και τα διδάγματα της κοινής πείρας, αποδείχθηκαν τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά:
Με προσύμφωνο ναυτολογήσεως που καταρτίστηκε στον ………… ανάμεσα στον ενάγοντα και την πρώτη εναγομένη, δια του εκπροσώπου της, ναυτολογήθηκε στη ……… την ……………….. για αόριστο χρόνο, με την ειδικότητα του Ναύτη, στο υπό ελληνική σημαία Επιβατηγό Οχηματαγωγό πλοίο …, Νηολογίου …………….με αριθμό … και ΙΜΟ … κοχ 1235,56, πλοιοκτησίας της, έναντι μηνιαίων αποδοχών σύμφωνα με την Συλλογική Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών πλοίων 2016 η οποία εν τω μεταξύ ίσχυσε και -δημοσιεύτηκε νόμιμα (Αριθμ. Απόφασης …, Αρ. I Φύλλου ΦΕΚ …). Την ……… προήχθη σε Ναύκληρο, αντί μηνιαίου βασικού μισθού και επιδομάτων σύμφωνα με την ίδια ως άνω Συλλογική Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών πλοίων 2016, της οποίας την ισχύ ρητά συμφώνησαν. Στο πλοίο αυτό υπηρέτησε έως και την 19.08.2017, οπότε και απολύθηκε στο ……….αμοιβαία συναινέσει. Την 28.09.2017 με νέο προσύμφωνο ναυτολογήσεως που καταρτίστηκε στον ………… στον ενάγοντα και την 1η εναγομένη, δια του εκπροσώπου της, ναυτολογήθηκε εκ νέου ως Ναύκληρος στο υπό ελληνική σημαία Επιβατηγό Οχηματαγωγό πλοίο …, Νηολογίου …….. με αριθμό …, με αριθμό ΙΜΟ …, κοχ 3934,18, εφοπλισμού της, ενώ κυρία ήταν η 2η εναγομένη, γεγονός που δεν αμφισβητείται από τις αντιδίκους του, για αόριστο χρόνο, στο ………, σύμφωνα με την ίδια ως άνω Συλλογική Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών πλοίων 2016, όπως ρητώς συμφωνήθηκε, υπηρετώντας σ’ αυτό έως και την 02.11.2017, οπότε και απολύθηκε στο λιμάνι του Λαυρίου αμοιβαία συναινέσει.
Κατά τη διάρκεια της ναυτολογήσεώς του, από 01.01.2017 έως την 19.08.2017 το πλοίο ……… πραγματοποιούσε τα παρακάτω δρομολόγια: α) δύο Δευτέρες του μήνα αναχώρηση 07:00 από Σύρο (λιμάνι αφετηρίας) προς Μύκονο, Πάρο, Νάξο, Δονούσα, Αιγιαλη, Κατάπολα, Κουφονήσι, Σχοινούσα, Ηράκλειά, Νάξο, Πάρο και επιστροφή Σύρο αυθημερόν 22:20 και άλλες δύο Δευτέρες του μήνα αναχώρηση 07:00 από Σύρο προς Μύκονο, Πάρο, Νάξο, Ηράκλειά, Σχοινούσα, Κουφονήσι, Κατάπολα, Αιγιαλη, Δονούσα, Νάξο, Πάρο και επιστροφή Σύρο αυθημερόν 22:20 ( ολοκλήρωση 1ου δρομολογίου), β) κάθε Τρίτη αναχώρηση 07:00 από Σύρο (λιμάνι αφετηρίας) προς Πάρο, Νάξο, Φολέγανδρο, Σίκινο, Ίο, Θηρασιά, Θήρα και άφιξη Ανάφη αυθημερόν 18:15 (λιμάνι προορισμού), όπου και διανυκτέρευε, γ) κάθε Τετάρτη αναχώρηση 07:00 από Ανάφη προς Θήρα, Θηρασιά, Ίο, Σίκινο, Φολέγανδρο, Νάξο, Πάρο, Σύρο (λιμάνι αφετηρίας) στις 17.50 (ολοκλήρωση 2ου δρομολογίου), απ’ όπου αναχωρούσε στις 18.20 για Κύθνο, Κέα και άφιξη Λαύριο (λιμάνι προορισμού) 23:35, όπου και διανυκτέρευε, δ) κάθε Πέμπτη αναχώρηση 07:00 από Λαύριο προς Κέα, Κύθνο, Σύρο στις 11.50 (ολοκλήρωση 3ου δρομολόγιου) από την οποία αναχωρούσε στις12.20 για Άνδρο, Τήνο, Πάρο, Τήνο, Άνδρο και άφιξη Σύρο (λιμάνι αφετηρίας) 00:45 (ολοκλήρωση 4ου δρομολογίου) επομένης ημέρας (Παρασκευή), ε) κάθε Παρασκευή αναχώρηση 07:00 από Σύρο (λιμάνι αφετηρίας) προς Άνδρο, Τήνο, Πάρο και επιστροφή μέσω των ανωτέρω λιμένων στη Σύρο αυθημερόν 18:30 (ολοκλήρωση 5ου δρομολόγιου) στ) κάθε Σάββατο αναχώρηση 07:00 από Σύρο (λιμάνι αφετηρίας) προς Πάρο, Νάξο, Φολέγανδρο, Σίκινο, Ίο, Θηρασιά, Θήρα και άφιξη Ανάφη αυθημερόν 18:15, με αναχώρηση την Κυριακή στις 07:00 από Ανάφη προς Θήρα, Θηρασιά, Ίο, Σίκινο, Φολέγανδρο, Νάξο, Πάρο και άφιξη Σύρο αυθημερόν 17:50 (ολοκλήρωση 6ου δρομολογίου).
Ο ενάγων κατά το χρονικό διάστημα από 1.1.2017 έως 19.4.2017 (1η περίοδος απασχόλησης) και από 20.4.2017 έως 19.8.2017 (2η περίοδος απασχόλησης), υπό την ιδιότητα του ναύτη και ναυκλήρου αντίστοιχα, όπως και τα υπόλοιπα μέρη του πληρώματος, το οποίο αποτελείτο από 6 ναύτες και ένα ναύκληρο, ξεκινούσε την εργασία του μία ώρα περίπου πριν την αναχώρηση του πλοίου, ήτοι περί τις 06:00`, συμμετέχοντας στο stand by απόπλου του πλοίου, ενώ εν συνεχεία συμμετείχε στα stand by του πλοίου σε κάθε κατάπλου και απόπλου από τους ενδιάμεσους λιμένες προσέγγισης του πλοίου, καθώς και τον λιμένα προορισμού, ήτοι κατά τα διαστήματα αυτά βρισκόταν σε γνήσια ετοιμότητα για εργασία. Ειδικότερα, προκύπτει ότι ο ενάγων συμμετείχε στα stand by του πλοίου επί μία ώρα κάθε φορά (ήτοι μισή ώρα πριν τον κατάπλου και επί μισή ώρα μετά τον απόπλου από το κάθε λιμάνι) και συνεπώς, εφόσον ο αριθμός των ενδιάμεσων λιμένων που προσέγγιζε το πλοίο ημερησίως, και κυμαίνονταν από 7 έως 11 λιμένες, ήτοι κατά μέσον όρο 9 λιμάνια, αυτός βρισκόταν σε κατάσταση ετοιμότητας εργασίας περίπου επί 9 ώρες καθημερινά. Κατά τη διάρκεια που το πλοίο ήταν εν πλω ο ενάγων βρισκόταν σε κατάσταση απλής ετοιμότητας προς εργασία, ήτοι βρισκόταν στο πλοίο χωρίς, παράλληλα, να διατηρεί σε εγρήγορση τις σωματικές ή πνευματικές δυνάμεις του, απασχολούμενος μόνο όποτε παρουσιαζόταν ανάγκη, ήτοι προέκυπτε εργασία την οποία καλείτο να εκτελέσει στα πλαίσια των καθηκόντων της ειδικότητάς του. Μετά δε την άφιξη του πλοίου στο λιμάνι προορισμού ή αφετηρίας, ο ενάγων απασχολείτο, μαζί με τα άλλα μέλη του κατώτερου πληρώματος, στην αποβίβαση των επιβατών και στην εκφόρτωση των οχημάτων επί μία περίπου ώρα, καθώς και στο πλύσιμο και καθαρισμό του γκαράζ, των καταστρωμάτων, των εξωτερικών διαδρόμων και γενικά των εξωτερικών χώρων αυτού διάρκειας περίπου μίας ώρας. Βάσει των προεκτεθέντων και ιδίως ενόψει: α) των επικρατουσών συνθηκών και περιστάσεων, κατά την απασχόληση του ενάγοντος επί του ως άνω πλοίου, το οποίο ήταν δρομολογημένο στις προαναφερθείσες ακτοπλοϊκές γραμμές, β) των χρονικών περιόδων, κατά τις οποίες ήταν ναυτολογημένος ο ενάγων, γ) της φύσης και του αντικειμένου της απασχόλησής του, ως ναύτη και ναυκλήρου αντίστοιχα, και δ) του γεγονότος ότι κατά το επίδικο χρονικό διάστημα υπηρετούσαν στο ένδικο πλοίο ένας ναύκληρος και 6 ναύτες, κρίνεται ότι ο ενάγων, για την εκτέλεση των ως άνω καθηκόντων του, κατά το διάστημα κατά το οποίο το πλοίο εκτελούσε ακτοπλοϊκούς πλόες απασχολήθηκε, κατά μέσον όρο, 12 ώρες ημερησίως, ήτοι εργαζόταν υπερωριακώς κατά 4 ώρες τις καθημερινές και Κυριακές και κατά 12 ώρες κατά τα Σάββατα και τις αργίες. Εξάλλου, απόδειξη παροχής υπερωριακής εργασίας εκ μέρους του ενάγοντος αποτελεί και το γεγονός ότι σε αυτόν η 1η εναγομένη του κατέβαλε μηνιαίως χρηματικό ποσό για υπερωρίες, όπως προκύπτει από τους προσκομιζόμενους, με επίκληση, λογαριασμούς μισθοδοσίας, και ομολογείται από την ίδια.
Συνεπώς, Ι. για το χρονικό διάστημα από 01.01.2017-19.04.2017, ήτοι για 109 ημέρες, ο ενάγων δικαιούται πρόσθετη υπερωριακή αμοιβή: α) Για τις καθημερινές και τις Κυριακές: 74 καθημερινές επί 4 ώρες ημερησίως πέραν του νομίμου ωραρίου, καθώς και για την εργασία του επί 4 ώρες πέραν του νομίμου οκταώρου κατά τις 15 Κυριακές της ανωτέρω περιόδου (ήτοι κατά τις 8/1, 15/1, 22/1, 29/1 – 5/2, 12/2, 19/2, 26/2 , 5/3, 12/3, 19/3, 26/3, 2/4, 9/4, 16/4 του 2017), (74+15 Χ 4 ώρες Χ 8,38 ευρώ =) 2.983, 28 ευρώ. Β). Για Σάββατα και αργίες: 14 Σάββατα της ανωτέρω αναφερόμενης περιόδου (ήτοι κατά τα 7/1, 14/1, 21/1, 28/1, 4/2, 11/2, 18/2,25/2,4/3, 11/3, 18/3, 1/4, 8/4, 15/4 του 2017),ως και κατά τις 6 αργίες της ανωτέρω περιόδου {ήτοι Πρωτοχρονιά, Θεοφάνεια, Καθαρά Δεύτερα (27 Φεβρουάριου), 25η Μαρτίου, Μεγάλη Παρασκευή, Δευτέρα του Πάσχα του 2017}, δικαιούται (14 + 6 Χ 12 ώρες Χ 10,05 ευρώ =) 2.412 ευρώ και συνολικώς 5.395,28 ευρώ.
ΙΙ. Για το χρονικό διάστημα από 20.4.2017 έως 19.8.2017, ήτοι για 121 ημέρες, δικαιούται α) Για καθημερινές και Κυριακές: 83 καθημερινές και 17 Κυριακές της ανωτέρω περιόδου (ήτοι κατά τις 23/4, 30/4, 7/5, 14/5, 21/5, 28/5, 4/6, 11/6, 18/6, 25/6 , 2/7, 9/7, 16/7, 23/7, 30/7 , 6/8, 13/8 του 2017 (83 + 17 Χ4 Χ9,12 ευρώ την ώρα =) 3.648 ευρώ. β) Για τα Σάββατα και τις αργίες: 18 Σάββατα της ανωτέρω αναφερόμενης περιόδου (ήτοι κατά τα 22/4, 29/4, 6/5, 13/5, 20/5, 27/5 – 3/6, 10/6, 17/6, 24/6 – 1/7, 8/7, 15/7, 22/7, 29/7 – 5/8, 12/8, 19/8 του 2017), ως και κατά τις 3 αργίες της ανωτέρω περιόδου (ήτοι Πρωτομαγιά, της Αναλήψεως (25/5/2017), 15 Αυγούστου του 2017), δικαιούται (18 + 3 αργίες Χ 12 ώρες Χ 10,95 ευρώ την ώρα =)2.759,4 ευρώ και συνολικά, το ποσό των 6.407,4 ευρώ.
ΙΙΙ. Περαιτέρω, ο ενάγων από 28.9.2017 έως 2.11.2017, ήτοι για 35 ημέρες υπό την ιδιότητα του ναυκλήρου στο πλοίο …, εκτελούσε βάρδια φυλακής γέφυρας και συγκεκριμένα, δύο τετράωρες βάρδιες ανά 24ωρο, ενώ για την κάλυψη των ποικίλων λειτουργικών αναγκών που ανέκυπταν στο εν λόγω πλοίο κατά τη διάρκεια των πολύωρων δρομολογίων του, όταν αυτό προσέγγιζε λιμάνι μέσα στο δίωρο πριν την έναρξη ή τη λήξη της εκάστοτε βάρδιας του, η εργασία του ενάγοντος ξεκινούσε δύο ώρες πριν την κανονική βάρδια ή περατωνόταν δύο ώρες μετά τη λήξη αυτής. Δοθέντος εξάλλου, ότι κατά το επίδικο χρονικό διάστημα υπηρετούσαν στο ένδικο πλοίο ένας ναύκληρος, ένας υποναύκληρος, 9 ναύτες και ένας ναυτόπαις, οπότε καλύπτονταν αποτελεσματικά οι εκάστοτε ανάγκες του πλοίου, κρίνεται ότι ο ενάγων, για την εκτέλεση των ως άνω καθηκόντων του, κατά το διάστημα κατά το οποίο το πλοίο εκτελούσε τους ανωτέρω ακτοπλοϊκούς πλόες απασχολήθηκε, κατά μέσον όρο, 12 ώρες ημερησίως, ήτοι εργαζόταν υπερωριακώς κατά 4 ώρες τις καθημερινές και Κυριακές και κατά 12 ώρες κατά τα Σάββατα και τις αργίες.
Ως εκ τούτου, α) για την εργασία του επί 25 καθημερινές και επί 5 Κυριακές της ανωτέρω περιόδου (ήτοι 1/10, 8/10, 15/10, 22/10, 29/10) δικαιούται (30 ημέρες Χ 4 ώρες Χ 9,12 ευρώ =) 1.094,4 και β) Για την εργασία του επί 12 ώρες κατά τα 4 Σάββατα της ανωτέρω αναφερόμενης περιόδου (ήτοι κατά τα 30/9, 7/10, 14/10, 21/10 του 2017), ως και κατά τη 1 αργία της ανωτέρω περιόδου (ήτοι 28η Οκτωβρίου του 2017), δικαιούται (5 μέρες Χ 12 ώρες Χ 10,95 ευρώ =) 657 ευρώ και συνολικά 1.751,4 ευρώ.
Γενομένης δε εν μέρει δεκτής κατ’ ουσίαν της ένστασης εξόφλησης της 1ης εναγομένης, βάσει των αποδείξεων πληρωμής αποδοχών, καταβλήθηκαν αναφορικά με τις ανωτέρω περιόδους ως υπερωριακή αμοιβή τα ποσά των 1.668,7€, 2.150,66€ και 578,9 ευρώ αντιστοίχως και κατά συνέπεια, του οφείλεται υπόλοιπο εκ ποσών 3.726,58€ για την 1η περίοδο απασχόλησης, 4.256,74€ για την 2η και 1.172,5 € για την 3η χρονική περίοδο.
Επιπροσθέτως, όπως προκύπτει από τα ανωτέρω αναλυτικώς αναφερόμενα δρομολόγια, κατά το χρονικό διάστημα από 1.1.2017 έως 19.4.2017, ήτοι για 109 ημέρες που αντιστοιχούν σε 15,57 εβδομάδες, παρέχοντας ο ενάγων υπηρεσίες ναύτη και από 20.4.2017 έως 19.8.2017, ήτοι για 121 ημέρες και αντίστοιχα 17,28 εβδομάδες, απασχολούμενος ως ναύκληρος, το εν λόγω πλοίο εκτελούσε έξι (6) κυκλικά δρομολόγια εβδομαδιαίως, πάντα με λιμάνι αναχώρησης και άφιξης (με την ολοκλήρωση δηλαδή του δρομολογίου) την Σύρο, εφόσον, κατά τα ανωτέρω στη μείζονα σκέψη αναφερόμενα, δρομολόγιο νοείται το ταξίδι του πλοίου προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής, δηλαδή το δρομολόγιο αρχίζει με τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι αφετηρίας προς το λιμάνι (ή τα λιμάνια) προορισμού και λήγει με τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας. Συνεπώς, δοθέντος ότι το επίδικο πλοίο εκτελούσε περισσότερα από πέντε (5) (κυκλικά) δρομολόγια την εβδομάδα (6 εν προκειμένω) είτε παρέμενε στο λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού 6 ώρες, είτε όχι, ο ενάγων δικαιούται να λάβει την πρόσθετη αμοιβή που προβλέπεται στην παρ. 7, για τον καθορισμό της οποίας, εφόσον η διάρκεια του κάθε δρομολογίου (κυκλικού ταξιδιού) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, η πρόσθετη αυτή αμοιβή είναι ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών για κάθε δρομολόγιο, εφόσον δε είναι μικρότερη των 12 ωρών, είναι ίση προς το ήμισυ αυτής, κατά τα προεκτεθέντα. Στην προκείμενη περίπτωση, το πλοίο α) αναχωρούσε κάθε Τετάρτη από τη Σύρο ως λιμάνι αφετηρίας στις 18.20 και ολοκλήρωνε το δρομολόγιο την επομένη στις 11.50, με διάρκεια άνω των 12 ωρών και λιμάνι προορισμού το Λαύριο στο οποίο αφικνείτο στις 23.35, ήτοι κατά τις νυχτερινές ώρες, δηλαδή μετά τις 23.00, ανεξαρτήτως αν παρέμενε ελλιμενισμένο σ’ αυτό άνω των 6 ωρών ή όχι, ενώ, β) την Πέμπτη απέπλεε από τη Σύρο στις 12.20 και επανερχόταν στις 00.45, με επέκταση δρομολογίου κατά τις νυχτερινές ώρες, δηλαδή μετά τις 23.00. Ως εκ τούτου, το πλοίο εκτελούσε εβδομαδιαίως δύο (2) δρομολόγια άνω των 12 ωρών, επεκτείνοντας τον πλούν κατά τις νυχτερινές ώρες. Κατ’ ακολουθίαν, για το χρονικό διάστημα από 1.1.2017 έως 19.4.2017, ο ενάγων δικαιούται πρόσθετη αμοιβή ως εξής: (2 εξπρές δρομολόγια Χ 15,57 εβδομάδες) Χ (1.156,99 ευρώ μισθός ενεργείας Ναύτη συν 254,76 ευρώ επίδομα Κυριακών συν 576,30 ευρώ τροφοδοσία συν 35,22 ευρώ επίδομα βαρειάς και ανθυγιεινής εργασίας, συν επίδομα ιματισμού 56,50 ευρώ συν επίδομα συν άδεια 417,10 ευρώ συν αμοιβή υπερωριών κατά μέσον όρον [5.395,28/109Χ 30 =1.484,93]=3.981,8)/30 = 4.132,9 ευρώ.
Ενώ για το διάστημα από 20.4.2017 έως 19.8.2017, δικαιούται (2 δρομολόγια εξπρές Χ 17,28 εβδομάδες) Χ [1.262,15 ευρώ μισθός ενεργείας Ναύκληρου συν 277,67 ευρώ επίδομα Κυριακών συν 576,30 ευρώ τροφοδοσία συν 35,22 ευρώ επίδομα βαρειάς και ανθυγιεινής εργασίας συν επίδομα ιματισμού 56,50 ευρώ ευρώ συν άδεια 446 01 ευρώ συν ειδικό επίδομα Ναυκλήρου 23,96 συν αμοιβή υπερωριών κατά μέσον όρον (6.407,4/121 Χ 30 =1.588,61) = 4.266,42 ευρώ]/30 =] 4.914,77 ευρώ. Σημειωτέον, ότι δεν συμπεριλαμβάνονται στον τακτικό μισθό, το επίδομα άγονων γραμμών, διότι από την επισκόπηση των αποδείξεων πληρωμής αποδοχών, δεν συνιστούσε τακτική παροχή, καθώς και η αμοιβή έχμασης, η οποία, καίτοι ανελλιπώς καταβαλλόταν κάθε μήνα, αμφισβητείται από τις εναγόμενες και δεν προκύπτει με ποια κριτήρια προσδιορίζεται από τον ενάγοντα στο ποσό των 60 ευρώ μηνιαίως. Αντιθέτως, το επίδομα ιματισμού, λαμβάνεται υπόψη στις τακτικές παροχές, καθόσον δεν αποδείχθηκε ότι η στολή παρεχόταν από τον πλοιοκτήτη, αντιθέτως, εκ της μηνιαίας καταβολής της συνάγεται ότι αποτελούσε παροχή καταβαλλόμενη ως αντάλλαγμα της παρεχόμενης εργασίας.
Αναφορικά με τα επιδόματα Πάσχα και Χριστουγέννων 2017:
Ι. Για την χρονική περίοδο από 1.1.2017 έως 19.4.2017, ο ενάγων δικαιούται ως αναλογία επιδόματος Πάσχα 2017 (3.981,8€ μισθός Χ1/2Χ 1/15 Χ [109 ημέρες ναυτολόγησης/8]= 132,72€ Χ13,62) 1.807,64 ευρώ.
ΙΙ. Για την χρονική περίοδο από 20.4.2017 έως 30.4.2017 α) για αναλογία επιδόματος Πάσχα 2017, δικαιούται (4.266,42€ μισθός Χ1/2Χ 1/15) Χ (10 ημέρες ναυτολόγησης /8)= 142,21€ Χ 1,25] 177,76 ευρώ και β) ως αναλογία επιδόματος Χριστουγέννων 2017 (από 1.5.2017 έως 19.8.2017), ο ενάγων δικαιούται 4.266,42 ευρώ Χ2/25 Χ (111 ημέρες ναυτολόγησης /19) =341,31€ Χ 5,84 =] 1.993,25 ευρώ.
ΙΙΙ. Για τη χρονική περίοδο από 28.9.2017 έως και 1.11.2017, ως αναλογία επιδόματος Χριστουγέννων 2017 δικαιούται, [1.262,15 ευρώ μισθός ενεργείας Ναύκληρου συν 277,67 ευρώ επίδομα Κυριακών συν 576,30 ευρώ τροφοδοσία συν 35,22 ευρώ επίδομα βαρειάς και ανθυγιεινής εργασίας συν επίδομα ιματισμού 56,50 ευρώ ευρώ συν άδεια 446, 01 ευρώ συν ειδικό επίδομα Ναυκλήρου 23,96 συν αμοιβή υπερωριών κατά μέσον όρον (1.751,4/35 Χ 30 =1.501,2) Χ2/25 Χ (35 ημέρες ναυτολόγησης/19)=334,32€ Χ 1,4=]468,04 ευρώ.
Δοθέντος ότι και για τα κονδύλια αυτά η 1η εναγομένη προβάλλει ένσταση εξόφλησης, από τις αυτές ως άνω αποδείξεις μισθοδοσίας προκύπτει η καταβολή των εξής ποσών ανά χρονικό διάστημα απασχόλησης: Ι. (320 Χ 3 μήνες +213,34=)1.173,34€, ΙΙ. (112,73 + 338,2 + 349,71 Χ2 + 221,48 =) 1.371,83€ και ΙΙΙ. 349,71 ευρώ και συνεπώς αντίστοιχα οφείλονται τα ποσά των 634,3€ (αναλογία επιδόματος Πάσχα 2017), 799,18€ (αναλογία επιδόματος Πάσχα 2017 10 ημερών και Χριστουγέννων 2017) και 118,33 € (υπόλοιπο αναλογίας επιδόματος Χριστουγέννων 2017)
Τέλος, αναφορικά με την αξίωση αποζημίωσης διανυκτέρευσης, αποδείχθηκε ότι ο ενάγων διέμενε σε καμπίνα που του διατίθετο σε έκαστο εκ των επίδικων πλοίων και δεν ζητούσε την διανυκτέρευση εκτός πλοίου και κατά συνέπεια, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στη μείζονα σκέψη, πρέπει το εν λόγω κονδύλι ν’ απορριφθεί ως ουσία αβάσιμο.
Κατόπιν αυτών, ο ενάγων δικαιούται για τις χρονικές περιόδους από 1.1.2017 έως 19.4.2017 και από 20.4.2017 έως 19.8.2017 συνολικώς το ποσό των (3.726,58 + 4.132,9 + 634,3 + 4.256,74 + 4.914,77 + 799,18 =) 18.464,47 ευρώ και από 28.9.2017 έως 2.11.2017 το ποσό των (1.172.5 + 118,33 =) 1.290.83 ευρώ.
Εν όψει αυτών, πρέπει η υπό κρίση αγωγή να γίνει εν μέρει δεκτή κατά την κύρια βάση της και να υποχρεωθεί α) η 1η εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα, για τις ανωτέρω αιτίες, το συνολικό ποσό των 18.464,47 ευρώ, νομιμοτόκως από την επομένη της απόλυσης, πλην του επιδόματος Χριστουγέννων 2017, η τοκοφορία του οποίου εκκινεί από 1.1.2018 και β) να υποχρεωθούν οι εναγόμενες εκάστη εις ολόκληρον- η δε 2η ευθυνόμενη μέχρι την αξία του πλοίου – να καταβάλουν στον ενάγοντα το ποσό των 1.290,83 ευρώ, πλην του επιδόματος Χριστουγέννων 2017, η τοκοφορία του οποίου εκκινεί από 1.1.2018, να κηρυχθεί η απόφαση προσωρινώς εκτελεστή, για μέρος της καταψηφιστικής διάταξης (άρθρα 908§1ε και 910 περ. 4 Κ.Πολ.Δ.), γιατί η καθυστέρηση στην εκτέλεση μπορεί να προκαλέσει σημαντική ζημία σ’ αυτόν, ενώ μέρος των δικαστικών εξόδων πρέπει να επιβληθεί εις βάρος των εναγομένων, λόγω της εν μέρει νίκης και ήττας των διαδίκων (α. 178 Κ.Πολ.Δ), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο διατακτικό της παρούσας.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
ΔΙΚΑΖΕΙ αντιμωλία των διαδίκων.
ΔΕΧΕΤΑΙ εν μέρει την αγωγή.
ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ την 1η εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των δεκαοκτώ χιλιάδων τετρακοσίων εξήντα τεσσάρων ευρώ και σαράντα επτά λεπτών (18.464,47€) και ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ τις εναγόμενες έκαστη εις ολόκληρον, τη 2η ευθυνόμενη δε μέχρι της αξίας του πλοίου, να καταβάλουν στον ενάγοντα το ποσό των χιλίων διακοσίων ενενήντα ευρώ και ογδόντα τριών ευρώ (1.290.83€), νομιμοτόκως με τις αναφερόμενες στο σκεπτικό διακρίσεις, μέχρι εξοφλήσεως.
ΚΗΡΥΣΣΕΙ την απόφαση προσωρινώς εκτελεστή για το ποσό των οκτώ χιλιάδων (8.000) ευρώ.
ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΙ τις εναγόμενες σε μέρος των δικαστικών εξόδων του ενάγοντος, τα οποία ορίζει στο ποσό των εξακοσίων (600) ευρώ.
ΚΡΙΘΗΚΕ, αποφασίσθηκε και δημοσιεύθηκε στον Πειραιά, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του την ………..……………………………. 2020.
Η ΔΙΚΑΣΤΗΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ