ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΤΜΗΜΑ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΤΑΚΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Αριθμός απόφασης
227/ 2021
ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
(Γ.Α.Κ./Ε.Α.Κ. : 11.801-5940/2019 Αγωγή)
Αποτελούμενο από τον Δικαστή Αθανάσιο Πανταζόπουλο, Πρωτοδίκη, ο οποίος ορίστηκε νόμιμα από τον Πρόεδρο του Τριμελούς Συμβουλίου Διοίκησης του Πρωτοδικείου Πειραιώς και από τη Γραμματέα Αθανασία Πουλοπούλου.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στον Πειραιά στις 24 Νοεμβρίου 2020 για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:
ΤΗΣ ΕΝΑΓΟΥΣΑΣ: Ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «….», με Α.Φ.Μ. …, που εδρεύει στον …………………… και εκπροσωπείται νόμιμα, για την οποία κατέθεσε προτάσεις ο πληρεξούσιος δικηγόρος της ΚΙΜΩΝΑΣ ΓΚΙΟΥΛΙΣΤΑΝΗΣ (ΑΜ … ΔΣΠ), δυνάμει του υπ’ αριθ. … συμβολαιογραφικού πληρεξουσίου του νόμιμου εκπροσώπου της, … και δεν εκπροσωπήθηκε στο ακροατήριο από πληρεξούσιο δικηγόρο.
ΤΗΣ ΕΝΑΓΟΜΕΝΗΣ : Της υπό εκκαθάριση εταιρίας με την επωνυμία «…» (ΑΦΜ 97643220), που εδρεύει στην Αλεξανδρούπολη και εκπροσωπείται νόμιμα από τον εκκαθαριστή αυτής Γρηγόριο Εξακουστό του Αναστασίου, κάτοικο Αλεξανδρούπολης, για την οποία δεν προκατέθεσε προτάσεις πληρεξούσιος δικηγόρος και δεν παραστάθηκε στο ακροατήριο από πληρεξούσιο δικηγόρο.
Η ενάγουσα ζητεί να γίνει δεκτή η από 23-12-2019 αγωγή της, που κατατέθηκε στη Γραμματεία του Δικαστηρίου αυτού με Γ.Α.Κ./Ε.Α.Κ. : 11.801-5940/2019, προσδιορίστηκε κατά τα άρθρα 237 και 238 ΚΠολΔ, ως ισχύουν με την από 23/10/2020 Πράξη του Προέδρου του Τριμελούς Συμβουλίου Διοίκησης του Δικαστηρίου να συζητηθεί κατά τη δικάσιμο που αναγράφεται στην αρχή της παρούσας και γράφτηκε στο πινάκιο.
ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Όπως αποδεικνύεται από την νόμιμα προσκομισθείσα μετ’ επίκλησης από την ενάγουσα υπ’ αρίθμ. … έκθεση επίδοσης του δικαστικού επιμελητή του Εφετείου Θράκης, Ι. Κ., ακριβές αντίγραφο της υπό κρίση αγωγής επιδόθηκε στον εκκαθαριστή της εναγομένης υπό την ιδιότητα του αυτή, νόμιμα και εμπρόθεσμα, κατά τις διατάξεις των άρθρων 110, 122, 123, 124, 125, 126§1 στοιχείο γ΄, 128§1, 215§2 του ΚΠολΔ. Επιπρόσθετα, από την επισκόπηση των έγγραφων της δικογραφίας προκύπτει το εμπρόθεσμο [κατά την προαναφερόμενη διάταξη του άρθρου 237 του ΚΠολΔ] της κατάθεσης των προτάσεων της ενάγουσας δυνάμει του προαναφερθέντος πληρεξουσίου εγγράφου, με την οποία χορηγείται η πληρεξουσιότητα προς τον πληρεξούσιο δικηγόρο που εκπροσώπησε την ενάγουσα, για τις διενεργηθείσες από αυτόν πράξεις της προδικασίας (άρθρα 96§1, 104, 237§1 του ΚΠολΔ). Συνεπώς, αποδεικνύεται ότι, παρότι η υπό κρίση αγωγή επιδόθηκε νόμιμα και εμπρόθεσμα στην εναγομένη, η τελευταία δεν έλαβε μέρος στη δίκη, με την κατάθεση προτάσεων. Κατ’ ακολουθίαν, η εναγόμενη πρέπει να δικαστεί ερήμην (άρθρο 271 §§1,2 του ΚΠολΔ).
Με το Ν. 4748/1930 (ΦΕΚ 166 Α’), ο οποίος αναμορφώθηκε με τον Α.Ν. 1559/1950 (ΦΕΚ 252 Α’), που κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το Ν. 1630/1951 (ΦΕΚ 8 Α΄), ιδρύθηκε το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με την επωνυμία …, το οποίο ορίσθηκε αποκλειστικά αρμόδιο για τη διοίκηση και τη γενική εκμετάλλευση του Λιμένος Πειραιώς. Ακολούθως, με το άρθρο πρώτο του Ν. 2688/1999 (ΦΕΚ/Α/40/1.3.1999), ο οποίος άρχισε να ισχύει, κατά το άρθρο εικοστό, δύο μήνες μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, το ως άνω νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία … και με διακριτικό τίτλο «… και ορίσθηκε ότι πρόκειται για ανώνυμη εταιρία κοινής ωφέλειας με σκοπό την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, η οποία λειτουργεί κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, απολαμβάνει διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας, τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, και διέπεται από τον παραπάνω νόμο, από τον κ.ν. 2190/1920, και συμπληρωματικά από τις διατάξεις του Ν. 2414/1996 (ΦΕΚ 135 Α’), καθώς και του α.ν. 1559/1950. Περαιτέρω, με το άρθρο δεύτερο του ίδιου νομοθετήματος ορίσθηκε ότι: «1. α. Οι διατάξεις του α.ν. 1559/1950 εφαρμόζονται αναλόγως στην Εταιρία … εκτός εκείνων που αναφέρονται σε θέματα τα οποία ρυθμίζονται διαφορετικά από τις διατάξεις του παρόντος νόμου που αφορούν την …. … 6. Οι αναγκαίοι για την εκπλήρωση του σκοπού της Εταιρίας …. κανονισμοί εκδίδονται από το Διοικητικό Συμβούλιο μετά από εισήγηση του Συμβουλίου Διεύθυνσης. Μέχρι την έκδοση των Κανονισμών του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζονται οι Κανονισμοί που ισχύουν κατά τη δημοσίευση του παρόντος. 7. Οι αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της «… που αφορούν Κανονισμούς και Τιμολόγια δημοσιεύονται στο δεύτερο τεύχος της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως…». Εξάλλου, στο καταστατικό της … που περιλαμβάνεται στο άρθρο τρίτο του ίδιου νομοθετήματος, ορίζεται ότι στο σκοπό της εταιρίας περιλαμβάνεται -μεταξύ άλλων – η παροχή υπηρεσιών ελλιμενισμού των πλοίων. Περαιτέρω, κατά το άρθρο 16 παρ. 1 έως 4 του Κανονισμού Οικονομικής Διαχειρίσεως του …. και ελέγχου αυτής [υπ’ αριθ. 45057/11/72/18.12.1972 κοινή απόφαση των Υπουργών Εμπορικής Ναυτιλίας, Μεταφορών και Επικοινωνιών και Οικονομικών αφετέρου (ΦΕΚ/Β/57/1973), η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 14 του α.ν. 1559/1950, που κυρώθηκε με το Ν. 1630/1951]: «1. Οφειλέται του …., μη καταβάλλοντες τα χρέη των εντός της υπό της παραγρ. 2 του άρθρου 7ου του παρόντος οριζομένης 10ημέρου προθεσμίας, οφείλουν, από της πρώτης ημέρας της κοινοποιήσεως αυτοίς του οικείου λογαριασμού (τιμολογίου), τόκους υπερημερίας. 2. Οι τόκοι υπερημερίας ορίζονται εις ποσοστόν εν επί τοις εκατόν (1%) δι’ έκαστον (κατ’ αντίστοιχον ημερομηνίαν) μήνα καθυστερήσεως δια τους δυο (2) πρώτους μήνας εκάστου μηνός λαμβανομένου αδιαιρέτως και εις το ακέραιον. 3. Από της πρώτης ημέρας του τρίτου (3) μηνός και μέχρι εξοφλήσεως του χρέους των, υποχρεούνται εις την καταβολήν, αντί τόκων υπερημερίας, προσαυξήσεως ανερχομένης εις ποσοστόν ένα και ήμισυ επί τοις εκάτον (1.50%) δι’ έκαστον περαιτέρω μήνα καθυστερήσεως. 4. Κατ’ εξαίρεσιν, τόκοι υπερημερίας και προσαυξήσεις οφείλονται από της επομένης καθ’ ην τα χρέη κατέστησαν απαιτητά κατά τας οικείας περί αυτών διατάξεις, συμβάσεις, πράξεις της Διοικήσεως κλπ. ανεξαρτήτως χρόνου βεβαιώσεως αυτών, εις τας ακολούθους περιπτώσεις οφειλών: α) Πληρωτέων εις δόσεις, β) Εκ παρακρατουμένων υπό τρίτων, των υπέρ του …. εισπραττομένων τελών και δικαιωμάτων, γ) Εκ συμβάσεων ή άλλων δικαιοπραξιών, δ) Εκ καταλογισμού ελλειμμάτων, ε) Εκ μη εγκαίρου αποδόσεως των παρά τρίτων εσπραττομένων δικαιωμάτων του …., στ) Μη εγκαίρου καταβολής των δικαιωμάτων κύτους, περί ών η παρ. 2 του άρθρου 10ου του παρόντος, ζ) από τη μη έγκαιρη καταβολή των δικαιωμάτων των παρ. 1 μέχρι και 3 του άρθρου 9 του Κανονισμού και Τιμολογίων δικαιωμάτων για τα πλοία και πλωτά ναυπηγήματα». Επίσης, κατά το άρθρο 18 παρ. 1 του ίδιου Κανονισμού: «Από της επομένης ημέρας καθ’ ην κατά το αρθρ. 10 του παρόντος καθίστανται απαιτητά τα προς τον …. χρέη, και πάντως ουχί προ της παρελεύσεως μηνός από της κοινοποιήσεως του Λογαριασμού, το Τμήμα Εισπράξεων και Πληρωμών υποχρεούται να επιδιώξη την είσπραξίν των, διά της λήψεως κατά των καθυστερούντων ή δυστροπούντων οφειλετών των υπό του Κώδικος Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.) προβλεπομένων αναγκαστικών μέτρων». Εξάλλου, με την υπ’ αριθ. 180/29.09.2010 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του …. (ΦΕΚ 1643/Β/14.10.2010) θεσπίσθηκε «Κανονισμός και Τιμολόγια Χρεώσεων επί πλοίων – πλωτών ναυπηγημάτων στην λιμενική περιοχή του …. Με τον Κανονισμό αυτόν, όπως αυτός συμπληρώθηκε και τροποποιήθηκε με τις υπ’ αριθ. 62/14.03.2011 (ΦΕΚ 669/Β/26.04.2011), 77/28.03.2011 (ΦΕΚ 853/Β/16.05.2011), 112/09.07.2012 (ΦΕΚ 2239/Β/02.08.2012), 117/09.07.2012 (ΦΕΚ 2239/Β/02.08.2012), 99/10.07.2014 (ΦΕΚ 2380/Β/05.09.2014) αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του …. ρυθμίζονται -μεταξύ άλλων- θέματα προσόρμισης, παραβολής, πρυμνοδέτησης και ελλιμενισμού των πλοίων και πλωτών ναυπηγημάτων στη θαλάσσια περιοχή δικαιοδοσίας του …. και καθορίζονται οι αντίστοιχες χρεώσεις. Με το άρθρο 3 του Κανονισμού προβλέπεται – μεταξύ άλλων – ότι τα ειδικής διασκευής ή προορισμού πλοία/πλωτά ναυπηγήματα, τα οποία παραμένουν στη θαλάσσια περιοχή του …. για εκτέλεση διάφορων βοηθητικών εργασιών επιβαρύνονται με χρεώσεις ελλιμενισμού, ανά μήνα αδιαίρετο, ως εξής: «…4.4 Πλωτοί γερανοί, υδροφόροι, πετρελαιοφόροι (σλέπια), βυθοκόροι, ανεξαρτήτως χωρητικότητας και σκάφη περιβαλλοντικών ευκολιών, με το ποσό των 250 ευρώ ανά μήνα, 4.5. Πλωτά συνεργεία που χρησιμοποιούνται για επισκευές ναυπηγημάτων (ανεξαρτήτως αν φέρουν μόνιμο ή φορητό εξοπλισμό), φορτηγίδες γενικά, πλωτά ναυπηγήματα μεταφοράς υλικών, καταδυτικά και ερευνητικά σκάφη, με το ποσό των 80 ευρώ ανά μήνα, 4.6. Ρυμουλκά και ναυαγοσωστικά προς 5,50 ευρώ ανά μήνα ανά μέτρο μήκους…». Περαιτέρω, με το άρθρο 7 του Κανονισμού ορίζεται ότι: «…2. Οι χρεώσεις ελλιμενισμού οι οποίες υπολογίζονται για κάθε μήνα αδιαίρετο βεβαιώνονται ανά τρίμηνο και καταβάλλονται μέχρι την 20η ημέρα του επόμενου, μετά τη λήξη του τριμήνου μήνα. Η μετά την παρέλευση της προθεσμίας αυτής καταβολή τους συνεπάγεται την επιβολή τόκων επί της συνολικής αξίας του τιμολογίου. …5. Για τις λοιπές χρεώσεις έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 7 του Κανονισμού Οικονομικής Διαχείρισης …. (Κ.Ο.Δ. /….), δηλαδή καταβάλλονται εντός δεκαημέρου από της κοινοποίησης του τιμολογίου», ενώ το άρθρο 8 παρ. 1: «Υπόχρεοι για την καταβολή στον …. των προβλεπόμενων από τον παρόντα Κανονισμό πάσης φύσεως χρεώσεων, που βαρύνουν και παρακολουθούν το ναυπήγημα είναι ο κύριος του πλοίου, ο πλοιοκτήτης, ο εφοπλιστής, ο διαχειριστής, ο κατά τον χρόνο της δημιουργίας της απαίτησης ναυτικός πράκτορας ή ο ενεργήσας ως νόμιμος εκπρόσωπος του ναυπηγήματος, ευθυνόμενοι έκαστος «αλληλεγγύως και εις ολόκληρον». Εξάλλου, με το Ν. 4404/2016 (ΦΕΚ 126/Α/08.07.2016) κυρώθηκε η από 24.06.2016 Σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και της … Με το άρθρο 7 παρ. 1 και 3 του νόμου αυτού, ο οποίος με βάση το άρθρο 20 παρ. 3 ισχύει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζεται ότι: «1. Η …» εξουσιοδοτείται να ορίζει, να επιβάλλει και να εισπράττει για ίδιο λογαριασμό: α) λιμενικά τέλη υποδομών και β) τέλη λιμενικών υπηρεσιών, όπως καθένα από τα παραπάνω έχει εκάστοτε προσδιοριστεί ή/και (κατά περίπτωση) εγκριθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10 (Εσοδα Λιμένα και Τιμολογιακή Πολιτική) της Σύμβασης Παραχώρησης. Έως το τέλος του 2016, τα λιμενικά τέλη υποδομών και τα τέλη λιμενικών υπηρεσιών θα ορίζονται από την …» στα επίπεδα που αναγράφονται στα ήδη ισχύοντα τιμολόγια κατά την ημερομηνία υπογραφής της Σύμβασης Παραχώρησης…3. Ο ιδιοκτήτης, ο ναυλωτής, ο διαχειριστής, ο πράκτορας και ο πλοίαρχος κάθε σκάφους είναι από κοινού και εις ολόκληρον υπεύθυνοι αναφορικά με το σκάφος για την πληρωμή κάθε τέλους που επιβάλλεται από την …», σύμφωνα με την ως άνω παράγραφο 1», ενώ με το άρθρο 20 παρ. 2 ορίζεται ότι: «2α. Από την έκδοση του παρόντος νόμου και με την επιφύλαξη διαφορετικής ειδικής ρύθμισής του, ανακαλούνται, καταργούνται ή στερούνται ισχύος: (α) διατάξεις νόμων με ειδική εφαρμογή στην …» και/ή στον …, υπό τη μορφή της προκατόχου νομικής οντότητας δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), στο βαθμό που απονέμουν αρμοδιότητα στο Διοικητικό Συμβούλιο του/της … να υιοθετεί, να εισάγει, να θεσπίζει, να εκδίδει, να καθιερώνει ή να τροποποιεί κανονιστικές διατάξεις και κανονισμούς λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, των διατάξεων του άρθρου 4 και του άρθρου 21, παρ. 2 του Α.Ν. 1559/1950, όπως ισχύει, (β) διατάξεις νόμων, στο μέτρο που είναι ασυμβίβαστες με τις διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης (συμπεριλαμβανομένης, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, της κατανομής λειτουργιών και ευθυνών που προβλέπεται στο άρθρο 11 αυτής) και/ή στον παρόντα νόμο, (γ) διατάξεις νόμων (είτε αυτές εισάγουν προϋποθέσεις είτε καθιερώνουν εξαιρέσεις από εφαρμοστέες προϋποθέσεις), στο μέτρο που εφαρμόζονται στην …» ή/και στο Λιμένα Πειραιά, αλλά όχι σε μία ή περισσότερες συγκρίσιμες επιχειρήσεις ή/και συγκρίσιμους λιμένες, εκτός κι αν οι διατάξεις αυτές, όπως εφαρμόζονται στο Λιμένα Πειραιά, δεν είναι αντίθετες με συγκεκριμένη διάταξη της Σύμβασης Παραχώρησης, (δ) διατάξεις νόμων, στο μέτρο που είναι ασύμβατες με τον έλεγχο της …» από ιδιωτικό οικονομικό φορέα, συμπεριλαμβανομένων, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, των διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας σχετικά με το «δημόσιο τομέα», τις «επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας» ή/και εκείνα τα νομικά πρόσωπα που ελέγχονται έμμεσα ή άμεσα από το Ελληνικό Δημόσιο (εφόσον δεν εφαρμόζονται και σε άλλα νομικά πρόσωπα), (ε) διατάξεις νόμων που απονέμουν στην …» οποιαδήποτε από τις αρμοδιότητες που απαριθμούνται στο άρθρο 6 του παρόντος νόμου, ή/και (στ) εκτελεστικοί κανόνες ή κανονισμοί λειτουργίας που έχουν εκδοθεί από τα αρμόδια όργανα της … και/ή τον …, στο μέτρο που έλκουν την ισχύ τους από οποιαδήποτε από τις προαναφερθείσες διατάξεις. 2β. Η ως άνω παράγραφος 1 δεν εφαρμόζεται στους κανόνες και στους κανονισμούς στους οποίους αναφέρεται το άρθρο 1.7(γ) της κυρούμενης Σύμβασης Παραχώρησης, για τη χρονική περίοδο και υπό τις προϋποθέσεις που προσδιορίζονται ειδικότερα στη Σύμβαση Παραχώρησης. Επιπλέον, η …» μπορεί ανά πάσα στιγμή να υιοθετεί, να τροποποιεί και να εφαρμόζει δεσμευτικούς εταιρικούς κανόνες και κανονισμούς που θα ισχύουν για την ίδια, στο βαθμό που αυτό είναι ειδικότερα αναγκαίο από τη Σύμβαση Παραχώρησης ή/και επιτρέπεται υπό την εφαρμοστέα κείμενη νομοθεσία, για ζητήματα που αφορούν, μεταξύ άλλων, τις εσωτερικές πτυχές της οργάνωσης, της δομής, των υπηρεσιών και των λειτουργιών της. 2γ. Από τη δημοσίευση του παρόντος, η …» θα έχει το δικαίωμα να ασκεί αποκλειστικά και μόνο τις εξουσίες και τις αρμοδιότητες που προβλέπονται ειδικότερα στη Σύμβαση Παραχώρησης.». Σύμφωνα με την Αιτιολογική Έκθεση του παραπάνω νόμου, η περιέλευση του ελέγχου της …. σε ιδιώτες επενδυτές καθιστά απαραίτητες κάποιες αναπροσαρμογές του κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας της, καθώς καθίσταται μη συμβατή με τον, ιδιωτικό πλέον, χαρακτήρα της …. η διατήρηση ορισμένων αρμοδιοτήτων που εμπεριέχουν ενάσκηση δημόσιας εξουσίας, ιδίως κανονιστικής υφής. Επίσης, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 16 σκέψη της Αιτιολογικής Έκθεσης μετά την παραχώρηση η …. θα απωλέσει το χαρακτήρα της ως νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου «διφυούς» χαρακτήρα και θα μεταταγεί σε καθεστώς νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με αμιγή χαρακτήρα επιχειρηματικής εκμετάλλευσης, γεγονός που προϋποθέτει την κατάργηση και αφαίρεση από την … αρμοδιοτήτων και εξουσιών, τις οποίες εξακολουθεί να ασκεί μέχρι σήμερα και οι οποίες ενέχουν στοιχεία ενάσκησης δημόσιας εξουσίας ή προσιδιάζουν περισσότερο στο δημόσιο πυλώνα της λειτουργίας της πολιτείας. Για τον λόγο αυτό ο Α.Ν. 1559/1950 με τον οποίο έχει εξουσιοδοτηθεί ο …. (τότε υπό τη μορφή ν.π.δ.δ.) να εκδίδει κανονισμούς προς ρύθμιση διαφόρων ζητημάτων αρμοδιότητάς του καταργείται. Οι κανονισμοί που εκδίδει είναι εσωτερικοί και δεν έχουν πλέον την ισχύ ουσιαστικού νόμου, δεδομένου ότι η άσκηση διοικητικής αρμοδιότητας από ιδιωτική κερδοσκοπική ανώνυμη εταιρεία δεν μπορεί να γίνει συνταγματικά ανεκτή (ΜΠρΠειρ 4035/2018, ΠειρΝ 2018.228). Εξάλλου, σύμφωνα με το Παράρτημα 1.7 Μέρος ΙΙ της σύμβασης παραχώρησης, ορίζεται ότι διατηρούνται από τους Κανονισμούς Λειτουργίας του … (Αρθρο 1.7(γ)) «Μόνον όσοι εκ των Κανονισμών Λιμένος που βρίσκονται σε ισχύ (ή, κατά περίπτωση, τα μέρη αυτών), και ορίζουν τα επίπεδα, τον τρόπο υπολογισμού και/ή όρους πληρωμής τιμολογίων που επιβάλλονται από την …., στο μέτρο που δεν είναι αντίθετοι με τις διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης και/ή τις διατάξεις του Κυρωτικού Νόμου». Επομένως, πέραν των ειδικών κανονισμών λιμένων, κανονισμών λειτουργίας και κανονισμών τιμολογιακής πολιτικής που παρατίθενται στο Μέρος ΙΙ του Παραρτήματος 1.7, οι οποίοι εξακολουθούν να ισχύουν έως ότου εκδοθούν αναθωρημένοι Κανονισμοί, κανένας άλλος κανονισμός που εκδόθηκε κατά το παρελθόν από τον … και αφορά την άσκηση διοικητικής εξουσίας δεν ισχύει, δεδομένου ότι είναι αντίθετος με τις διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης και του Κυρωτικού Νόμου. Συνεπώς, ο προαναφερόμενος Κανονισμός Οικονομικής Διαχείρισης του …. [υπ’ αριθ. 45057/11/72/18.12.1972 κοινή απόφαση των Υπουργών Εμπορικής Ναυτιλίας, Μεταφορών και Επικοινωνιών και Οικονομικών αφετέρου (ΦΕΚ/Β/57/1973), η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 14 του α.ν. 1559/1950, που κυρώθηκε με το Ν. 1630/1951], ο οποίος δεν περιλαμβάνεται στο Παράρτημα 1.7 θεωρείται ότι έχει καταργηθεί από τη δημοσίευση του Ν. 4404/2016 (08.07.2016). Στην προκειμένη περίπτωση με την αγωγή εκτίθεται ότι η ενάγουσα, που συστήθηκε ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρία έχει αναλάβει τη διοίκηση και την εκμετάλλευση του Λιμένος Πειραιώς. Ότι η εναγόμενη κατά την χρονική περίοδο από 30.4.2014 μέχρι 3.3.2015) ήταν πλοιοκτήτρια, άλλως εκμεταλλευόταν οικονομικά το …), Νηολογίου Πειραιά με αρ… το οποίο ελλιμενιζόταν στη θαλάσσια περιοχή αρμοδιότητας της ενάγουσας, αντί των αναφερόμενων στο δικόγραφο μηνιαίων χρεώσεων ελλιμενισμού (0,379€/ΚΟΧ και αδιαίρετο για έκαστο δεκαπενθήμερο), όπως αυτά καθορίζονται ανά τύπο πλοίου, με τον Κανονισμό τιμολογιακής πολιτικής της ενάγουσας, κατά τα ειδικότερα εκτιθέμενα με το αγωγικό δικόγραφο. Ότι η εναγόμενη εξακολουθεί να οφείλει στην ενάγουσα για τέλη ελλιμενισμού του παραπάνω πλοίου κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα τα ακόλουθα ποσά: 1. Για τέλη ελλιμενισμού του ανωτέρω πλοίου από 1/4/2014 έως 30/4/2014, το ποσό των 905,95 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 2. Για τέλη ελλιμενισμού του ανωτέρω πλοίου από 1/5/2014 έως 31/5/2014, το ποσό των 905,95 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 3. Για τέλη ελλιμενισμού του ανωτέρω πλοίου από 1/6/2014 έως 30/6/2014, το ποσό των 905,95 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 4. Για τέλη ελλιμενισμού του ανωτέρω πλοίου από 1/7/2014 έως 31/7/2014, το ποσό των 905,95 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. 2/1994/31.7.2014 τιμολογίου, 5. Για τέλη ελλιμενισμού του ανωτέρω πλοίου από 1/8/2014 έως 31/8/2014, το ποσό των 905,95 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 6. Για τέλη ελλιμενισμού του ανωτέρω πλοίου από 1/9/2014 έως 30/9/2014, το ποσό των 905,95 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 7. Για τέλη ελλιμενισμού του ανωτέρω πλοίου από 1/10/2014 έως 31/10/2014, το ποσό των 905,95 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 8. Για τέλη ελλιμενισμού του ανωτέρω πλοίου από 1/11/2014 έως 30/11/2014, το ποσό των 905,95 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 9. Για τέλη ελλιμενισμού του ανωτέρω πλοίου από 1/12/2014 έως 31/12/2014, το ποσό των 905,95 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 10. Για τέλη ελλιμενισμού του ανωτέρω πλοίου από 1/1/2015 έως 31/1/2015, το ποσό των 905,95 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 11. Για τέλη ελλιμενισμού του ανωτέρω πλοίου από 1/2/2015 έως 27/2/2015, το ποσό των 905,95 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 12. Για χρήση ρυμουλκού για συγκράτηση και απάντληση υδάτων από το πλοίο και επαναφορά σε κατάσταση πλεύσης ποσό 14.339 ευρώ πλέον ΝΑΤ 2.22 % ποσού 318,34 ευρώ πλέον ΦΠΑ 23 % ποσού 3.298,16 ευρώ και συνολικού ποσού 17.956,34 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 13. Για χρήση ρυμουλκού για συγκράτηση και απάντληση υδάτων από το πλοίο και επαναφορά σε κατάσταση πλεύσης ποσό 7.682,40 ευρώ πλέον ΝΑΤ 2.22 % ποσού 426,37 ευρώ πλέον ΦΠΑ 23 % ποσού 1.766,95 ευρώ και συνολικού ποσού 9.875,77 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 14. Για χρήση ρυμουλκού για συγκράτηση και απάντληση υδάτων από το πλοίο και διόρθωση κλίσης στη Ρόδα Περάματος ποσό 6.774,76 ευρώ πλέον ΝΑΤ 2.22 % ποσού 376 ευρώ πλέον ΦΠΑ 23 % ποσού 1.558,20 ευρώ και συνολικού ποσού 8.708,96 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 15. Για χρήση ρυμουλκού – εισπρακτέα έξοδα υπέρ τρίτων ποσό 9.000 ευρώ πλέον ΝΑΤ 2.22 % ποσού 199,80 ευρώ πλέον ΦΠΑ 23 % ποσού 2.070 ευρώ και συνολικού ποσού 11.269,80 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 16. Για χρήση ρυμουλκού για συγκράτηση και απάντληση υδάτων από το πλοίο και διόρθωση κλίσης ποσό 8.500 ευρώ πλέον ΝΑΤ 2.22 % ποσού 188,70 ευρώ πλέον ΦΠΑ 23 % ποσού 1.955 ευρώ και συνολικού ποσού 10.643,70 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 17. Για χρήση ρυμουλκού για συγκράτηση και απάντληση υδάτων από το πλοίο και διόρθωση κλίσης ποσό 9.937,50 ευρώ πλέον ΝΑΤ 2.22 % ποσού 220,61 ευρώ πλέον ΦΠΑ 23 % ποσού 2.285,63 ευρώ και συνολικού ποσού 12.443,74 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου, 18. Για χρήση ρυμουλκού για συγκράτηση και απάντληση υδάτων από το πλοίο και διόρθωση κλίσης ποσό 9.699,06 ευρώ πλέον ΝΑΤ 2.22 % ποσού 215,39 ευρώ πλέον ΦΠΑ 23 % ποσού 2.230,79 ευρώ και συνολικού ποσού 12.145,17 ευρώ, εκδοθέντος του υπ’ αριθ. … τιμολογίου. Με βάση το ιστορικό αυτό, η ενάγουσα αιτείται να υποχρεωθεί η εναγόμενη, με διάταξη που θα κηρυχθεί προσωρινά εκτελεστή, να της καταβάλει το συνολικό ποσό των 122.519,42 €, (= 97.554,00 ευρώ κεφάλαιο + 24.097,89 ευρώ τόκοι + 867,53 ευρώ χαρτόσημο), ειδικότερα με τόκους υπερημερίας με επιτόκιο 1% μηνιαίως από την τελευταία ημέρα κάθε μηνιαίας χρήσης, άλλως από την επομένη έκδοσης κάθε τιμολογίου και μέχρι την εξόφληση, πλέον τελών χαρτοσήμου 3,6% επί των οφειλόμενων τόκων υπερημερίας για κάθε τιμολόγιο, άλλως να υποχρεωθεί η εναγόμενη στην καταβολή του ίδιου ως άνω ποσού, με το νόμιμο τόκο από την επίδοση της αγωγής μέχρι την εξόφληση. Με αυτό το περιεχόμενο και κύριο αίτημα, η αγωγή, με την οποία εισάγεται διαφορά ιδιωτικού δικαίου, που υπάγεται στη δικαιοδοσία των πολιτικών δικαστηρίων, κατ’ άρθρο 1 περ. α’ ΚΠολΔ (πρβλ. ΑΠ 998/2015, Νομος), παραδεκτά εισάγεται προς συζήτηση κατά την τακτική διαδικασία ενώπιον του Δικαστηρίου, καθώς δεν πρόκειται για απλή σύμβαση ελλιμενισμού (ΕφΠειρ 847/2014, Νομος), αλλά για μικτή σύμβαση ελλιμενισμού και παραμονής σε αγκυροβόλιο με παροχή χρήσης εγκαταστάσεων και συντήρησης/επισκευής του πλοίου, στην οποία οι περισσότερες αυτοτελείς παροχές είναι της αυτής σπουδαιότητας (βλ. και Μακρίδου, Ειδικές Διαδικασίες, σ. 142 – 143), το οποίο είναι καθ’ ύλην, κατά τόπο και λειτουργικά αρμόδιο, με βάση τις διατάξεις των άρθρων 7, 8, 9, 12 παρ. 1, 13, 25 παρ. 2 ΚΠολΔ, σε συνδυασμό με εκείνες του άρθρου 51 παρ. 1 περ. α’, 3Α, 4 Ν. 2172/1993, λόγω της ναυτικής φύσης της διαφοράς. Περαιτέρω, η αγωγή επιδόθηκε εντός της προβλεπόμενης με τη διάταξη του άρθρου 215 παρ. 2 ΚΠολΔ προθεσμίας των τριάντα ημερών από την κατάθεσή της, καθώς αυτή κατατέθηκε στη Γραμματεία του Πρωτοδικείου την 23η.12.2019 (βλ. τη συνημμένη στο αγωγικό δικόγραφο έκθεση κατάθεσης δικογράφου) και επιδόθηκε στην εναγόμενη την 30η.12.2019 (βλ. την προαναφερόμενη έκθεση επίδοσης). Εξάλλου, η αγωγή, ως προς το κύριο αγωγικό της αίτημα είναι ορισμένη και νόμιμη, ερειδόμενη στις διατάξεις των άρθρων 361 ΑΚ, άρθρο δεύτερο παρ. 6 και 7 Ν. 2688/1999, 3 περ. 4.4, 4.5, 4.6., 8 παρ. 1 του Κανονισμού τιμολογιακής πολιτικής στη Λιμενική Ζώνη …. [όπως ισχύει με τις Αποφάσεις του Δ.Σ. 180/29.9.2010 (ΦΕΚ 1643/Β/14.10.2010), 62/14.03.2011 (ΦΕΚ 669/Β/26.04.2011), 77/28.03.2011 (ΦΕΚ 853/Β/16.05.2011), 112/09.07.2012 (ΦΕΚ 2239/Β/02.08.2012), 117/09.07.2012 (ΦΕΚ 2239/Β/02.08.2012), 99/10.07.2014 (ΦΕΚ 2380/Β/05.09.2014)], 7 παρ. 1 και 3 Ν. 4404/2016. Ωστόσο, το αίτημα περί καταβολής (κεφαλαιοποιημένων – ΑΚ 296) τόκων ποσού 24.097,89 ευρώ είναι απορριπτέο ως αόριστο, διότι ενώ κατά ρητή πρόβλεψη του άρθρου 7 παρ. 2 του ισχύοντος Κανονισμού τιμολογιακής πολιτικής του …., για τις χρεώσεις ελλιμενισμού δεν οφείλονται τόκοι υπερημερίας από το τέλος της μηνιαίας χρήσης, ούτε από την έκδοση του τιμολογίου, αλλά από την παρέλευση της 20ης ημέρας του επόμενου μετά την λήξη του τριμήνου μήνα στον οποίο αυτές βεβαιώθηκαν, ενώ στις λοιπές χρεώσεις καταβάλλονται εντός δεκαημέρου από της κοινοποίησης του τιμολογίου, η ενάγουσα επικαλείται τις διατάξεις αυτές για τις ένδικες απαιτήσεις που έχουν γεννηθεί το 2014 και το 2015 συλλήβδην και για το χρονικό διάστημα μετά τις 08.07.2016, μετά το οποίο δεν αναπτύσσουν ισχύ οι επικαλούμενες διατάξεις των παλαιών Κανονισμών του …. κατά τα προεκτεθέντα στην πρώτη (μείζονα) σκέψη της παρούσας. Επιπλέον, ως προς το ίδιο κονδύλιο, στην αγωγή περιγράφονται τα πραγματικά περιστατικά εκάστης επί μέρους οφειλής μόνο με ενσωμάτωση των τιμολογίων και δεν αναφέρονται συγκεκριμένα κοινοποίηση των τιμολογίων και βεβαίωση των επί μέρους χρεών, πλην της χειρόγραφης – ανυπόγραφης αναφοράς επί των σωμάτων των τιμολογίων «Τόκοι από ….» και της θέσης στις παρατηρήσεις ενός αριθμού με ημερομηνία (που πιθανόν να αναφέρονται σε εκθέσεις επίδοσης των ανωτέρω παραστατικών) χωρίς περαιτέρω στοιχεία (όνομα δικαστικού επιμελητή, βεβαίωση περί του τρόπου επίδοσης αυτών). Αναφορικά με το παρεπόμενο αίτημα των τόκων, ομοίως με βάση την παραπάνω διάταξη, σε συνδυασμό με εκείνες των άρθρων 341, 345 εδ. α΄ ΑΚ και 109 ΕισΝΑΚ, το παρεπόμενο αίτημα τοκοδοσίας κάθε επιμέρους ποσού, είναι νόμιμο περί επιδίκασης τόκων υπερημερίας με ποσοστό 1% μηνιαίως από την τελευταία ημέρα κάθε μηνιαίας χρήσης, για την τοκοφορία των ένδικων απαιτήσεων έως τις 08.07.2016, ενώ μετά τις 8.7.2016 οφείλονται μόνο οι νόμιμοι τόκοι υπερημερίας, το οποίο (αίτημα), ως έλασσον, περιλαμβάνεται στο μείζον προσδιοριζόμενο αιτούμενο χρονικό διάστημα τοκοδοσίας. Τέλος, το παρεπόμενο αίτημα περί καταβολής τέλους χαρτοσήμου 3,6% επί των οφειλόμενων τόκων υπερημερίας ποσού 867,53 ευρώ είναι απορριπτέο ως μη νόμιμο, καθώς δεν συμβαδίζει με τον χαρακτήρα της ενάγουσας ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με αμιγή χαρακτήρα επιχειρηματικής εκμετάλλευσης σύμφωνα και με τα εκτιθέμενα στην πρώτη (μείζονα) σκέψη της παρούσας. Κατόπιν τούτων, πρέπει η αγωγή να ερευνηθεί περαιτέρω και ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα, κατά το μέρος που κρίθηκε ορισμένη και νόμιμη, εφόσον για το αντικείμενό της έχει καταβληθεί το ανάλογο τέλος δικαστικού ενσήμου με τις νόμιμες προσαυξήσεις υπέρ τρίτων (βλ. το υπ’ αριθ. … ηλεκτρονικό παράβολο, σε συνδυασμό με την από 11.07.2020 απόδειξη είσπραξης ηλεκτρονικού παράβολου των Ελληνικών Ταχυδρομείων).
Κατά της υπό κρίση αγωγής δεν υπάρχει ένσταση που να εξετάζεται αυτεπαγγέλτως και για τα γεγονότα που αναφέρονται στο δικόγραφό της επιτρέπεται η ομολογία. Πρέπει, επομένως, να γίνει αυτή δεκτή ως βάσιμη και κατ’ ουσίαν και να υποχρεωθεί η εναγόμενη να καταβάλει στην ενάγουσα το ποσό των ενενήντα επτά χιλιάδων πεντακοσίων πενήντα τεσσάρων ευρώ (97.554 €) εντόκως, με ποσοστό 1% μηνιαίως από την τελευταία ημέρα κάθε μηνιαίας χρήσης, για την τοκοφορία των ένδικων απαιτήσεων έως τις 08.07.2016 και με τον νόμιμο τόκο υπερημερίας για το μετά τις 8.7.2016 χρονικό διάστημα, διότι, εφόσον η εναγόμενη ερημοδικεί, αποδεικνύονται πλήρως οι πραγματικοί ισχυρισμοί που περιέχονται στο δικόγραφο της αγωγής, δεδομένου ότι θεωρούνται ως ομολογημένοι εκ μέρους της εναγομένης σύμφωνα με το άρθρο 352 παρ. 1 και την παρ. 3 του άρθρου 271 ΚΠολΔ. Περαιτέρω, τα δικαστικά έξοδα της ενάγουσας θα πρέπει να επιβληθούν σε βάρος της εναγομένης λόγω της ερημοδικίας και της ήττας της (άρθρα 176, 184 και 191 παρ. 2 ΚΠολΔ, σε συνδ. με άρθρα 63iβ΄, 68 Ν. 4194/2013) σύμφωνα με τα οριζόμενα ειδικότερα στο διατακτικό ενώ, τέλος, λόγω της ερημοδικίας της εναγομένης, θα πρέπει να οριστεί το νόμιμο παράβολο ερημοδικίας για την περίπτωση ασκήσεως ανακοπής ερημοδικίας από την εναγομένη (άρθρα 501, 502 παρ.1 και 505 παρ. 2 ΚΠολΔ), όπως ειδικότερα ορίζεται στο διατακτικό.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Δικάζει ερήμην της εναγομένης.-
Ορίζει το παράβολο ερημοδικίας για την περίπτωση ασκήσεως ανακοπής ερημοδικίας κατά της παρούσας από την εναγόμενη στο ποσό των διακοσίων ευρώ (200€).-
Δέχεται εν μέρει την αγωγή.-
Υποχρεώνει την εναγόμενη να καταβάλει στην ενάγουσα το ποσό των ενενήντα επτά χιλιάδων πεντακοσίων πενήντα τεσσάρων ευρώ (97.554 €) στην ενάγουσα το ποσό των ενενήντα επτά χιλιάδων πεντακοσίων πενήντα τεσσάρων ευρώ (97.554 €) εντόκως, με ποσοστό 1% μηνιαίως από την τελευταία ημέρα κάθε μηνιαίας χρήσης για το χρονικό διάστημα έως τις 08.07.2016 και με τον νόμιμο τόκο υπερημερίας για το μετά τις 8.7.2016 χρονικό διάστημα.-
Καταδικάζει την εναγόμενη στην καταβολή των δικαστικών εξόδων της ενάγουσας, τα οποία ορίζει στο ποσό των τεσσάρων τριακοσίων χιλιάδων ευρώ (4.300€).-
Κρίθηκε, αποφασίσθηκε και δημοσιεύθηκε, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του στον Πειραιά, στις 26.01.2020
Ο ΔΙΚΑΣΤΗΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ