Μενού Κλείσιμο

ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

ΤΜΗΜΑ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

 

Aριθμός απόφασης: 626/2021

ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

 

Aποτελούμενο από τη Δικαστή Ευφροσύνη – Μαρία Ντόρτου, Πρωτοδίκη, την οποία όρισε ο Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διοίκησης του Πρωτοδικείου και τη Γραμματέα Μαρίνα Γρηγοριάδου.

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του την 2α.6.2020, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:

Του ενάγοντος: …, κατοίκου …, ο οποίος εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο του Στέφανο Λύρα.

Της εναγομένης: Εταιρίας με την επωνυμία “…” εδρεύουσας στην … και νομίμως εκπροσωπουμένης, η οποία εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο της Παρασκευά Ζουρντό.

Ο ενάγων ζητεί να γίνει δεκτή η από 28.11.2019 και υπ’ αριθμ. κατάθεσης 11581/5810/2019 αγωγή του, συζήτηση της οποίας ορίσθηκε η ανωτέρω αναφερόμενη, εξ αναβολής της 27ης.2.2020.

Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης, οι πληρεξούσιοι δικηγόροι των διαδίκων ζήτησαν να γίνουν δεκτά όσα αναφέρονται στα πρακτικά της δίκης και στις κατατεθείσες προτάσεις τους.

ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ

Από τη διάταξη του άρθρου 14 των Σ.Σ.Ν.Ε. εργασίας πληρωμάτων ακτοπλοϊκών επιβατηγών πλοίων, σε συνδυασμό προς εκείνες των άρθρων 2, 3 και 7 της υπ’ αριθμ. 70109/8008/14-12-1982 απόφασης του υπουργού εμπορικής ναυτιλίας «περί των προϋποθέσεων χορηγήσεως επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα προς τους δικαιούμενους ναυτικούς» (ΦΕΚ β’ 1/07-01-1982) προκύπτει ότι οι ως άνω ναυτικοί δικαιούνται επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα ίσων προς ένα μηνιαίο μισθό και μισθό 15 ημερών αντιστοίχως, εάν η σχέση εργασίας διήρκησε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ης Απριλίου αντιστοίχως, ή 2/25 του μηνιαίου μισθού ανά έκαστο δεκαεννεαήμερο χρονικό διάστημα και 1/15 του ημίσεως του μηνιαίου μισθού ανά έκαστο οκταήμερο χρονικό διάστημα αντιστοίχως ή ανάλογο κλάσμα επί χρονικού διαστήματος μικρότερο του δεκαεννεαημέρου ή του οκταημέρου, εάν η σχέση εργασίας δεν διήρκεσε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ης Απριλίου αντιστοίχως, προς υπολογισμό των οποίων λαμβάνεται υπ’ όψιν ο πράγματι καταβαλλόμενος μισθός τη 10η Δεκεμβρίου και τη 15η ημέρα προ του Πάσχα αντιστοίχως, ως καταβαλλόμενος μισθός νοείται το σύνολο των τακτικών αποδοχών του ναυτικού. Tακτικές αποδοχές για την εφαρμογή των διατάξεων της εν λόγω υπουργικής απόφασης θεωρούνται ο μισθός, καθώς και κάθε άλλη παροχή εφόσον καταβάλλεται από τον εργοδότη σαν συμβατικό ή νόμιμο αντάλλαγμα της παρεχόμενης από το μισθωτό εργασίας, τακτικά κάθε μήνα ή κατ’ επανάληψη περιοδικά, κατά ορισμένα χρονικά διαστήματα του χρόνου. Ως τέτοιες δε, προσδιορίζονται ενδεικτικά στην ανωτέρω υπουργική απόφαση: α) η προσαύξηση της νομίμου και τακτικής εργασίας κατά τις Κυριακές, εφόσον δίνεται στο μισθωτό σταθερά και μόνιμα σαν τακτικό αντάλλαγμα για την παροχή εργασίας κατά τις ανωτέρω ημέρες τακτικά κάθε μήνα, β) η αμοιβή που καταβάλλεται από τον εργοδότη στο μισθωτό για νόμιμη υπερωριακή εργασία. Εφόσον η υπερωριακή αμοιβή για παροχή υπερωριακής εργασίας δεν καταβάλλεται υπό μορφή επιδόματος παγίως και τακτικώς κατά μήνα, υπολογίζεται κατά μέσον όρο, αν κατά τα κρίσιμα χρονικά διαστήματα καταβάλλεται τακτικώς, γ) το επίδομα αδείας και οι λοιπές τακτικές παροχές. Επιπλέον, σ’ αυτές συμπεριλαμβάνονται, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, το επίδομα βαρείας και ανθυγιεινής εργασίας, η αποζημίωση μη πραγματοποιήσεως αδείας και η τροφοδοσία, είτε παρέχεται σε χρήμα, είτε αυτουσίως (ΑΠ 1013/2003 ΕΝΔ 2003.345, ΕφΠειρ 521/2009 ΕΝΔ 2009.273, ΕφΠειρ 71/2014, δημ. ΝΟΜΟΣ).

Κατά δε τις διατάξεις του άρθρου 33 παρ. 1, 2, 3, 4 και 7 των ίδιων, ως άνω, συλλογικών συμβάσεων, που τιτλοφορείται, “Δρομολόγια εξπρές” ορίζεται ότι, “σε κάθε περίπτωση, κατά τον καθορισμό, την έγκριση και την εκτέλεση των δρομολογίων, πρέπει να προνοείται από την αρμόδια Υπηρεσία του YEN (ήδη Υ.Θ.Υ.Ν.ΑΛ) και από τους πλοιοκτήτες, η παραμονή των πλοίων στο λιμάνι αφετηρίας τουλάχιστον έξι (6) ώρες πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο, προκειμένου να παρασχεθεί στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα ο αναγκαίος χρόνος ανάπαυσης, καθώς και προετοιμασίας του πλοίου, για το επόμενο δρομολόγιο (παρ. 1). Αν κατ`εξαίρεση αυτό δεν καθίσταται δυνατόν ή αποφασίζεται και εκτελείται έκτακτο δρομολόγιο κατά τη διαδικασία του ν. 2932/2001 ή του ΚΔΝΔ, η περί εγκρίσεως του οποίου απόφαση κοινοποιείται στην Π.Ν.Ο., καταβάλλεται στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα του πλοίου πρόσθετη αμοιβή, όπως καθορίζεται στις επόμενες παραγράφους αυτού του άρθρου (παρ. 2). Δρομολόγια “εξπρές”, για τα οποία καταβάλλεται στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα, πρόσθετη αμοιβή, κατά την παραγρ. 7, θεωρούνται εκείνα για την εκτέλεση των οποίων, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού, κατά περίπτωση, πριν περάσουν τουλάχιστον έξι (6) ώρες από τον κατάπλου του πλοίου στο αντίστοιχο λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού (παρ. 3). Για τον υπολογισμό της πρόσθετης αμοιβής αθροίζονται οι ώρες πρόωρης αναχώρησης του πλοίου εβδομαδιαίως, δηλαδή πριν από τη συμπλήρωση έξι (6) ωρών από την άφιξη στο λιμάνι και το άθροισμα διαιρείται δια του αριθμού 8, το δε πηλίκο αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων για τα οποία καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή (παρ. 4). Ειδικά, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή για τα πέραν των πέντε (5) δρομολογίων κάθε εβδομάδα, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την προηγούμενη παράγραφο 2, προσδιορισμού (παρ. 5). Για την πρόσθετη αυτή απασχόληση καταβάλλεται στον πλοίαρχο και το πλήρωμα πρόσθετη αμοιβή υπολογιζόμενη, εφόσον η διάρκεια του κυκλικού ταξιδιού (δηλαδή η μετάβαση στο λιμένα ή τους λιμένες προορισμού και επιστροφή στο λιμάνι αφετηρίας) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών (παρ. 7α)”. Εάν είναι μικρότερη των 12 ωρών είναι ίση προς το ήμισυ της, ως άνω προβλεπόμενης (παρ. 7β). Από τις διατάξεις αυτές, προκύπτει, καθόσον αφορά την προβλεπόμενη απ` αυτές πρόσθετη αμοιβή, ότι αυτή καταβάλλεται, εφόσον σε κάθε δρομολόγιο το πλοίο δεν παραμείνει τουλάχιστον έξι ώρες στο λιμάνι αφετηρίας πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο. Κατά τη σαφή δε έννοια της παρ. 1 του άρθρου αυτού, δρομολόγιο νοείται το ταξίδι του πλοίου προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής, δηλαδή το δρομολόγιο αρχίζει με τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι αφετηρίας προς το λιμάνι (ή τα λιμάνια) προορισμού και λήγει με τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας. Η υποχρέωση δε εξάωρης παραμονής του πλοίου στο λιμάνι αφετηρίας ορίζεται σαφώς ότι πρέπει να γίνεται “πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο”. Με τη διάταξη δε της παρ. 3 του ίδιου άρθρου δίδεται δυνατότητα παραμονής του πλοίου, στο λιμένα προορισμού, για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παρ. 1 αυτού, οπότε στην περίπτωση αυτή δρομολόγιο για το οποίο θα καταβληθεί η πρόσθετη αμοιβή της παρ. 7 θεωρείται εκείνο, για την εκτέλεση του οποίου το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι προορισμού πριν περάσουν έξι τουλάχιστον ώρες από τον κατάπλου στο λιμάνι αυτό. Εξάλλου, όπως προκύπτει από την παρ. 5 του ίδιου άρθρου, πρόσθετη επίσης αμοιβή καταβάλλεται για τα πέραν των πέντε δρομολογίων κάθε εβδομάδα, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, “ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την παρ. 2 προσδιορισμού”. Δηλαδή, κατά την έννοια της διατάξεως αυτής, οι ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία που εκτελούν καθημερινώς και περισσότερα από πέντε (5) (κυκλικά) δρομολόγια την εβδομάδα (δηλαδή 6, 7 …) είτε παραμένουν στο λιμάνι 6 ώρες, είτε όχι, λαμβάνουν την πρόσθετη αμοιβή που προβλέπεται στην παρ. 7, για τον καθορισμό της οποίας, δεν γίνεται ο υπολογισμός που προβλέπεται από την προαναφερθείσα παρ. 4 του άρθρου αυτού, αλλά εφόσον η διάρκεια του κάθε δρομολογίου (κυκλικού ταξιδιού) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, η πρόσθετη αυτή αμοιβή είναι ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών για κάθε δρομολόγιο, εφόσον δε είναι μικρότερη των 12 ωρών, είναι ίση προς το ήμισυ αυτής, κατά τα προεκτεθέντα. Δηλαδή, αν εκτελούν 6 τακτικά δρομολόγια την εβδομάδα διάρκειας μεγαλύτερης των 12 ωρών το καθένα, λαμβάνουν ως πρόσθετη αμοιβή το 1/30 των ως άνω αποδοχών, αν δε εκτελούν 7 τακτικά δρομολόγια τα 2/30 αυτών. Αν όμως εβδομαδιαίως εκτελούν μόνο πέντε (5) δρομολόγια Express ή λιγότερα των πέντε, τότε έχει εφαρμογή η παρ. 4 του ως άνω άρθρου, οπότε η δικαιουμένη για την εκτέλεση δρομολογίων “Express” πρόσθετη αμοιβή υπολογίζεται κατά το διαγραφόμενο από την παράγραφο αυτή τρόπο, κατά τον οποίον το προκύπτον πηλίκον από τη διαίρεση του αθροίσματος των ωρών πρόωρης αναχωρήσεως του πλοίου, δια του αριθμού 8, αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων αυτών. «Τακτικά» θεωρούνται τα δρομολόγια εκείνα, κατά τα οποία, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας σε προκαθορισμένη για κάθε ημέρα ώρα (έστω και αν η ώρα κάθε ημέρας δεν είναι ίδια, αρκεί να είναι προκαθορισμένη), σε εκτέλεση τακτικού δρομολογίου, χωρίς να ασκεί επιρροή, για το χαρακτηρισμό του δρομολογίου ως τακτικού, η ύπαρξη τυχόν καθυστερήσεων, κατά την εκτέλεσή του (σχ. ΑΠ 259/2014 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΕΝαυτΔ 2014,27, ΕφΠειρ 379/2013, ΕφΠειρ 587/2011 ΕΝαυτΔ 2012,19, ΕφΠειρ 34/2008 ΕΝαυτΔ 2008, 290, ΕφΠειρ 540/2006 ΕΝαυτΔ 2006,363, ΕφΠειρ 740/2005 ΕΝαυτΔ 2005,341). Τέλος, με τη διάταξη της παρ. 6 του ίδιου άρθρου 33 ορίζεται ότι οι προαναφερθείσες διατάξεις δεν ισχύουν και δεν εφαρμόζονται σε ημερόπλοια, καθώς και σε πλοία δευτερευουσών και τοπικών γραμμών, εκτός εάν τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυχτερινές ώρες, δηλαδή 23.00 μέχρι 7.00 ώρας. Από το περιεχόμενο της διατάξεως αυτής, προκύπτει σαφώς, ότι μ` αυτήν εισάγεται, κατ` αρχή, εξαίρεση, όσον αφορά τα ημερόπλοια, επί των οποίων, συμφωνήθηκε με την ως άνω ΣΣΝΕ να μην ισχύουν και να μην εφαρμόζονται οι προαναφερθείσες διατάξεις για καταβολή πρόσθετης αμοιβής, σε περίπτωση εκτελέσεως δρομολογίων “Express”. Ως ημερόπλοια νοούνται τα πλοία, που εκτελούν ημερινούς πλόες. Όμως, και για τα ημερόπλοια, κατά το τελευταίο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 33 εισάγεται εξαίρεση της ως άνω εξαιρέσεως, σύμφωνα με την οποία και επί των πλοίων αυτών έχουν εφαρμογή όλες οι προαναφερθείσες διατάξεις, εφόσον, όμως, τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυκτερινές ώρες, δηλαδή από 23.00 μμ μέχρι 07.00 πμ, όπως ειδικότερα ορίζεται με τη ΣΣΝΕ αυτή. Επομένως, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή και στους απασχολουμένους στα ημερόπλοια, τα οποία όμως εκτελούν τα παραπάνω δρομολόγια (Express) μόνον τις νυκτερινές ώρες ή επεκτείνουν τα δρομολόγια τους αυτά, τις ώρες αυτές δηλαδή 23.00 μέχρι 07.00 ώρας (ΕφΠειρ 366/2016, ΕφΠειρ 33/2002 δημ. ΝΟΜΟΣ).

Εν προκειμένω, ο ενάγων ισχυρίζεται με την υπό κρίση αγωγή του ότι κατόπιν προσυμφώνου ναυτολογήσεως που καταρτίστηκε στον Πειραιά, ναυτολογήθηκε α) την 14/2/2018 ως ναύτης, επί του υπό ελληνική σημαία επιβατηγού – οχηματαγωγού πλοίου «…», νηολογίου ….. με αρ. …, κοχ. 2355,99, πλοιοκτησίας της εναγομένης, σύμφωνα με τους όρους και τις συμφωνίες της εκάστοτε ισχύουσας ΣΣΕ Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών – Επιβατηγών πλοίων, μέχρι την 19/5/2018, οπότε απολύθηκε λόγω ασθενείας, β) την 25.5.2018, στο ίδιο ως άνω πλοίο με την ειδικότητα του ναυκλήρου για αόριστο χρόνο και με την ίδια ως άνω συμφωνία, μέχρι 30.9.2018, οπότε και απολύθηκε αμοιβαία συναινέσει και γ) την 16.11.2018, στο αυτό πλοίο υπό την ειδικότητα του ναύτη και υπό τους ίδιους όρους, μέχρι την 16.7.2019, απολυθείς αμοιβαία συναινέσει, δοθέντος εξάλλου ότι από 15.5.2019 η εναγομένη διατηρούσε την κυριότητα του ανωτέρω πλοίου, έχοντας αναθέσει τον εφοπλισμό σε έτερη εταιρία. Ότι η εναγομένη του οφείλει για υπερωριακή αμοιβή, δρομολόγια εξπρές, αναλογία δώρων Χριστουγέννων  και Πάσχα 2018 και 2019, το συνολικό ποσό των 31.275,98 ευρώ. Εν όψει αυτών, ζητεί με απόφαση προσωρινώς εκτελεστή, και κατόπιν παραδεκτής μερικής τροπής του καταψηφιστικού αιτήματος σε έντοκο αναγνωριστικό, να υποχρεωθεί η εναγομένη, εκ του ανωτέρω οφειλόμενου ποσού, να του καταβάλει το ποσό των 19.678,36 ευρώ, και να αναγνωρισθεί η υποχρέωση αυτής να του καταβάλει το υπόλοιπο των άνω οφειλόμενων, ως αναλύεται στις προτάσεις του, νομιμοτόκως από της τελευταίας απόλυσεώς του, άλλως από την επίδοση της αγωγής, καθώς και να καταδικασθεί αυτή στα δικαστικά του έξοδα. Η αγωγή αυτή, αρμοδίως εισάγεται προς συζήτηση ενώπιον του παρόντος δικαστηρίου (α. 16§1 περ. 2 και 25§2 Κ.Πολ.Δ. άρθρο 51 § 3α του ν. 2172/1993, λόγω του ναυτικού χαρακτήρα της διαφοράς), κατά την ειδική διαδικασία των περιουσιακών διαφορών και ειδικότερα, των εργατικών διαφορών (άρθρα 614 αρ. 3 στοιχ. α και 621 επ. Κ.Πολ.Δ., όπως αυτά ισχύουν μετά την τροποποίησή τους με το άρθρου 1 του ν. 4335/2015) και είναι επαρκώς ορισμένη και νόμιμη, στηριζόμενη στις ανωτέρω αναφερόμενες διατάξεις, καθώς και σε αυτές των άρθρων 53, 54, 60, 105, 106 ΚΙΝΔ, 648, 649, 653, 655, 341, 345, 346 ΑΚ, σε συνδυασμό με τις διατάξεις των ΣΣΕ Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων των ετών 2017 και 2018, 2017, κυρωθείσες με την ΥΑ 2242.5-1.5/77056/2017 και ΥΑ Αριθμ. 2242.5-1.5/ 80350/2018, 70, 176, 907, 908§1ε και 910 περ.4 Κ.Πολ.Δ. (μόνο ως προς την καταψηφιστική αξίωση). Πρέπει συνεπώς, η υπό κρίση αγωγή να ερευνηθεί περαιτέρω ως προς την ουσιαστικής της βασιμότητα, δοθέντος ότι δεν απαιτείται ως προς το καταψηφιστικό της αντικείμενο η καταβολή τέλους δικαστικού ενσήμου, διότι τούτο δεν υπερβαίνει το προβλεπόμενο επί εργατικών διαφορών ελάχιστο όριο απαλλαγής από την καταβολή δικαστικού ενσήμου, που καθορίζεται μέχρι του ποσού της εκάστοτε καθ’ ύλην αρμοδιότητας του Ειρηνοδικείου (άρθρο 71 ΕισΝΚΠολΔ όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ. 17 του ν. 2479/1997, ήτοι για αγωγές που έχουν κατατεθεί από 25-7-2011 και εφεξής, το ποσό των 20.000 ευρώ, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 1 του ΚΠολΔ, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 του ν.3994/2011).

Από την εκτίμηση α) της  υπ’ αριθμ.428/26.2.2020 ένορκης βεβαίωσης του μάρτυρα απόδειξης Ευσταθίου Βαρβάτου του Θεοδώρου, ενώπιον του Ειρηνοδίκη Πειραιώς  που λήφθηκε μετά από νομότυπη και εμπρόθεσμη κλήτευση της αντιδίκου κατ’ άρθρα 421 και 422 Κ.Πολ.Δ. (βλ. υπ’ αριθμ. 8634Δ/21.2.2020 έκθεση επιδόσεως του δικαστικού επιμελητή στο Πρωτοδικείο Πειραιώς Κωνσταντίνου Καλύβα), β)  των υπ’ αριθμ. 472. 473 και 474/29.5.2020 ενόρκων βεβαιώσεων των μαρτύρων ανταπόδειξης,  Ιωάννη – Διονυσίου Τσουκαλά, Φωτίου Μπρέκα, Αλέξανδρου Σαπουνά ενώπιον της Συμβολαιογράφου Πειραιώς Ζωής Βενίτη, οι οποίες λήφθηκαν κατόπιν εμπρόθεσμης κλήτευσης της αντιδίκου (βλ. υπ’ αριθμ. 9665/26.5.2020 έκθεση επίδοσης του δικαστικού επιμελητή στο Εφετείο Αθηνών Ιωάννη Τσιμιδάκη), από όλα τα νομίμως προσκομιζόμενα μετ’ επικλήσεως έγγραφα των διαδίκων, είτε προς άμεση απόδειξη, είτε για την συναγωγή δικαστικών τεκμηρίων, τις ομολογίες των διαδίκων και τα διδάγματα της κοινής πείρας, απεδείχθησαν τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά:

Με συμφωνία ναυτικής εργασίας αορίστου χρόνου, που έλαβε χώρα στον Πειραιά στις 14/2/2018, ο ενάγων προσελήφθη από την εναγομένη και ναυτολογήθηκε αυθημερόν στο λιμάνι του Πειραιά κατ’ άρθρα 53 και 54 του ΚΙΝΔ, ως ναύτης , επί του υπό ελληνική σημαία επιβατηγού – οχηματαγωγού πλοίου «…», νηολογίου Πειραιά με αρ. …, κοχ. 2355,99, πλοιοκτησίας της, σύμφωνα με τους όρους και τις συμφωνίες του Ελληνικού Δικαίου και της οικείας και κάθε φορά ισχύουσας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας των Πληρωμάτων των Ακτοπλοϊκών – Επιβατηγών πλοίων. Στο εν λόγω πλοίο απασχολήθηκε έως και την 19/5/2018, ήτοι για 95 ημέρες, οπότε και απολύθηκε λόγω ασθένειας. Εν συνεχεία, και πάλι συνάπτοντας σύμβαση ναυτικής εργασίας με την εναγομένη, ως τότε πλοιοκτήτρια του ενδίκου πλοίου, προσελήφθη και ναυτολογήθηκε αυθημερόν στο λιμάνι του Πειραιά στις 25/5/2018, με την ειδικότητα του ναυκλήρου, με τους ίδιους πιο πάνω όρους και τις ίδιες ως άνω συμφωνίες, μέχρι τις 30/9/2018, ήτοι για 129 ημέρες, όταν και απολύθηκε στο λιμάνι του Πειραιά αμοιβαία συναινέσει. Τέλος, σύμβαση ναυτικής εργασίας επαναλήφθηκε στις 16/11/2018, με την ναυτολόγηση του ενάγοντος υπό την ειδικότητα του ναύτη, με τους ίδιους πιο πάνω όρους και τις ίδιες ως άνω συμφωνίες, έως και 16/7/2019, διάρκειας 243 ημερών, απολυόμενος αμοιβαία συναινέσει. Σημειωτέον ότι από 15/5/2019 έως 16/7/2019, η εναγομένη ετύγχανε κυρία αυτού, καθώς είχε αναθέσει τον εφοπλισμό του σε έτερη εταιρεία, γεγονός που δεν αμφισβητείται από την εναγομένη. Κατά την πρώτη πρόσληψή του, από 8/5/2018 έως 19/5/2018  (ήτοι επί 12 ημέρες) το πλοίο «…», ήταν ακινητοποιημένο. Επίσης, κατά την δεύτερη πρόσληψή του, επί 5 ημέρες και δη από 25/9/2018 έως 27/9/2018 και από 29/9/2018 έως 30/9/2018, το πλοίο δεν εκτέλεσε πλόες. Περαιτέρω, κατά την τρίτη ναυτολόγησή του, από 16/11/2018 έως 30/5/2019 (για 197 ημέρες), το πλοίο ήταν ομοίως ακινητοποιημένο και επ’ αυτού διενεργήθηκαν εργασίες επισκευής και συντήρησης από τον Απρίλιο του 2019 και εντεύθεν, προκειμένου να δρομολογηθεί ξανά το καλοκαίρι του 2019.

Κατά το πρώτο χρονικό διάστημα της υπηρεσίας του, από 25/5/2018 έως 17/6/2018, επί του πλοίου «…», αυτό εκτελούσε καθημερινά το δρομολόγιο Πειραιάς (αναχ. 07:05) – Σίφνος – Ίος – Σαντορίνη και επιστροφή στον Πειραιά (στις 19:00), εκτός από την Τρίτη και την Τετάρτη, όταν δεν εκτελούσε κανένα δρομολόγιο. Κατά τα χρονικά διαστήματα της υπηρεσίας του από 14/2/2018 έως 7/5/2018 (1η ναυτολόγηση), 18/6/2018 έως 24/6/2018 (2η ναυτολόγηση), 3/9/2018 έως 24/9/2018 και την 28/9/2018 (2η ναυτολόγηση), το ένδικο πλοίο εκτελούσε καθημερινά το δρομολόγιο Πειραιάς (αναχ. 07:05) – Σίφνος (αφ.09:45 – αν. 10.00), Ίος (αφ. 11:30 – αν. 11:40), Θήρα (αφ. 12:35 – αν. 13:15),Ίος (αφ. 14:05 – αν. 14:15), Σίφνος (αφ. 15:45 – αν. 15:55), Πειραιάς (άφιξη 18.45). Κατά το χρονικό διάστημα της υπηρεσίας του από 25/6/2018 έως 2/9/2018 (2η ναυτολόγηση), αυτό εκτελούσε καθημερινά το ίδιο ως άνω δρομολόγιο, αλλά επιπρόσθετα, κάθε Παρασκευή και Κυριακή εκτελούσε και νυχτερινό δρομολόγιο, αναχωρώντας από τον Πειραιά στις 19:30, με ενδιάμεσες προσεγγίσεις σε Σύρο (αφ.22:25 – αν.22:40), Μύκονο (αφ.23:20 – αν.23:30) και επιστροφή στον Πειραιά στις 02:40. Κατά το τρίτο δε χρονικό διάστημα της υπηρεσίας του από 31/5/2019 έως 16/7/2019, το πλοίο εκτελούσε καθημερινώς το δρομολόγιο: Ραφήνα (αναχ. 08:05) Ραφήνα (αναχώρηση 08.05), Τήνος (αφ.10:15 – αν. 10:25), Μύκονος (αφ.10:50 – αν.11:10), Νάξος (αφ.12:00 – αν. 16:20), Μύκονος (αφ.17:10 – αν.17:20), Τήνος (αφ.17:45 – αν. 18:00), Ραφήνα (άφιξη 20.15).

Καθ’ ο χρόνο το πλοίο έμεινε ακινητοποιημένο, κατά τα προαναφερόμενα χρονικά διαστήματα, ο ενάγων εκτελούσε μία οκτάωρη βάρδια φύλαξης  ανά 24ωρο. Όσο δε εκτελούνταν εργασίες επισκευής, ο ενάγων εξακολουθούσε να απασχολείται ως φύλακας με μία οκτάωρη βάρδια ημερησίως από 15.00 έως 23.00 ή από 23.00 έως 7.00 της επομένης.

Περαιτέρω, όταν το πλοίο εκτελούσε πλόες, ο ενάγων, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του ναύτη, συμμετείχε στην φορτοεκφόρτωση οχημάτων, μία ώρα πριν την αναχώρηση του πλοίου από το λιμένα αφετηρίας (Πειραιάς ή Ραφήνα) και ήταν σε ετοιμότητα 10 λεπτά πριν την άφιξη σε κάθε ενδιάμεσο λιμάνι, καθώς και 10 λεπτά μετά τον απόπλου, με ενδιάμεσο χρόνο φορτοεκφόρτωσης κατά μέσο όρο 15 λεπτά. Από την επισκόπηση των δρομολογίων, οι προσεγγίσεις εν γένει ήταν άμεσες,  εκτός από πρώτο λιμάνι προσέγγισης (από Πειραιά για Σίφνο ή Ραφήνα για Τήνο και αντίστροφα), καθώς και το λιμάνι της Νάξου, ως λιμάνι προορισμού, όπου το πλοίο έμενε ελλιμενισμένο για 4 ώρες περίπου. Συνεπώς, η απασχόληση του ενάγοντος δεν ήταν συνεχής και βρισκόταν σε ανάπαυση όταν η προσέγγιση του επόμενου λιμένα αργούσε. Τέλος, συμμετείχε στον καθαρισμό του πλοίου, μετά την ολοκλήρωση των δρομολογίων, ο οποίος, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, διαρκούσε περί τη μία ώρα. Ομοίως, σαν Ναύκληρος συμμετείχε στην φορτοεκφόρτωση και επέβλεπε τους υφισταμένους του στον καθαρισμό του πλοίου. Εξάλλου, το πλήρωμα καταστρώματος αποτελείτο κατ’ αρχάς από 5 ναύτες και ένα ναύκληρο, ενώ σε περιόδους αιχμής και δη όταν εκτελούνταν διπλά  (νυχτερινά) δρομολόγια, το πλήρωμα είχε διπλή σύνθεση, ήτοι 10 ναύτες και 2 ναύκληρους. Εν όψει αυτών, αποδεικνύεται ότι ο ενάγων εργαζόταν πέραν του νομίμου ωραρίου του, γεγονός άλλωστε που έμμεσα συνομολογεί η εναγομένη, δεδομένου ότι κατέβαλε σ’ αυτόν αμοιβή από υπερωριακή εργασία. Με βάση όλα τα προεκτεθέντα και ιδίως: α) ενόψει των συνθηκών και περιστάσεων που επικρατούσαν κατά την απασχόληση του ενάγοντος επί του πλοίου, το οποίο ήταν δρομολογημένο στην ως άνω ακτοπλοϊκή γραμμή, με συχνές και ακανόνιστες ώρες προσεγγίσεως σε ενδιάμεσα λιμάνια, αναλόγως της επιβατικής κίνησης, β) της σταθερής καταβολής κάθε μήνα ποσών για αμοιβή υπερωριακής εργασίας, τόσο τις καθημερινές και Κυριακές όσο και τα Σάββατα και τις αργίες, γ) της φύσης και του αντικειμένου της απασχόλησης του ενάγοντος, δ) και τέλος από τα διδάγματα της κοινής πείρας, το Δικαστήριο οδηγείται στην κρίση ότι ο μέσος όρος της συνολικής ημερήσιας απασχόλησης του ενάγοντος, κατά τη διάρκεια των πλόων,  ήταν 10 ώρες.

Συνεπώς, ο ενάγων, για όσο χρονικό διάστημα το πλοίο βρισκόταν ακινητοποιημένο, απασχολείτο υπερωριακά μόνο τα Σάββατα και τις αργίες επί 8 ώρες. Ως εκ τούτου, δικαιούται: α) για το διάστημα από 8.5.2018 έως 19.5.2018,

(2 Σάββατα και 1 αργία) Χ 8 ώρες Χ 10,05€  = 241,20 ευρώ, β) από 25.9.2018 έως 27.9.2018 και 29,30/9/2018, 1 Σάββατο Χ 8 ώρες Χ 10,95€ = 87,6 ευρώ, γ – 1) από 16.11.2018 έως 31.12.2018, (7 Σάββατα και 3 αργίες), 10 Χ 8 Χ 10,05€ = 804 ευρώ και γ – 2) από 1.1.2019 έως 30.5.2019, (21 Σάββατα και 7 αργίες) 28 Χ 8 Χ10,25€ = 2.296 ευρώ. Περαιτέρω, για τα χρονικά διαστήματα που το πλοίο εκτελούσε πλόες, δικαιούται : Α] για απασχόληση κατά τα Σάββατα και τις αργίες∙ α) το διάστημα από 14.2.2018 έως 7.5.2018, (12 Σάββατα και 6 αργίες) Χ 10 ώρες υπερωριακής εργασίας Χ 10,05€ = 1.809 ευρώ, β) από 25.5.2018 έως 24.9.2018 και 28.9.2018, (18 Σάββατα και 2 αργίες) Χ 10 ώρες Χ 10,95€ = 2.190 ευρώ και γ) από 31.5.2019 έως 16.7.2019, (7 Σάββατα και 1 αργία) Χ 10 ώρες Χ 10,25€ = 820 ευρώ. Β] Για καθημερινές και Κυριακές των αντίστοιχων χρονικών περιόδων, δικαιούται α) (54 καθημερινές και 11 Κυριακές) Χ 2 ώρες πρόσθετη υπερωρία Χ 8,38€ = 1.089,4 ευρώ, β) (86 καθημερινές και 18 Κυριακές) Χ 2 Χ 9,12€ = 1.896,96 ευρώ και γ) (32 καθημερινές και 2 Κυριακές) Χ 2 Χ 8,54 € = 666,12 ευρώ. Για τις υπερωρίες Σαββάτου και αργιών της α’ και β’ ναυτολόγησης έλαβε από την εναγομένη το συνολικό ποσό των 3.024,04 €, όπως προκύπτει από την επαλήθευση των επιμέρους καταβολών, κατόπιν ενστάσεως εξόφλησης αυτής, και συνεπώς για τις ανωτέρω αιτίες ο ενάγων δικαιούται [(241,2 + 87,6 + 804 + 1.809 + 2.190 = ) 5131,8 – 3024,04 =] 2.107 ευρώ. Για τις αντίστοιχες υπερωρίες της γ’ ναυτολόγησής του έλαβε, δεκτής γενομένης της ένστασης εξόφλησης, συνολικά το ποσό των 3.100,24 ευρώ και συνεπώς του οφείλεται ακόμα το ποσό των [(2.296 + 820 =) 3.116 – 3.100,24 =] 15,76 ευρώ. Για τις υπερωρίες καθημερινών και Κυριακών της α’ και β’ ναυτολόγησης, ο ενάγων συνομολογεί την καταβολή του ποσού των 622,69 και 872,81 ευρώ αντίστοιχα και συνεπώς δικαιούται υπόλοιπο (1089,4 + 1896,96) – (622,69 + 872,81 =) 1.490,86 ευρώ. Επίσης ο ενάγων συνομολογεί την καταβολή του ποσού των 1.175,4 ευρώ για υπερωρίες καθημερινών και Κυριακών της γ’ ναυτολόγησης, ωστόσο έλαβε πλέον του δικαιούμενου ποσού των 666,12 ευρώ και συνεπώς πρέπει το κονδύλι αυτό ν’ απορριφθεί.

Αντίστοιχα δικαιούται Α] ως επίδομα Πάσχα 2018, για την πρώτη ναυτολόγησή του: [βασικό μισθό ευρώ 1157,99, επίδομα Κυριακών ευρώ 254,76, ανθυγιεινό επίδομα ευρώ 35,22, επίδομα αδείας μετά τροφής ευρώ 417,12 (Βασ. Μισθ. 1.157,99, + επιδ. Κυρ. 254,76 = 1412,75 : 22 X 5 ημέρες ίσον ευρώ 321,07 + τροφ. 5 ημερών ευρώ 96,05 (19,21 X 5) ίσον ευρώ 417,12}, τροφοδοσία ευρώ 576,3, μέσο όρο υπερωριακής αμοιβής (241,2 + 804 + 1.809 + 1.089,4)/141 ημέρες απασχόλησης Χ 30 =839,06 ] = 3280,45 Χ 1/2Χ 1/15 Χ (76 ημέρες αναφοράς/8 = 9,5) 1.038,80 ευρώ και β) ως επίδομα Χριστουγέννων 2018: 3280,45 Χ2/25 Χ (65 ημέρες αναφορά /19 = 3,42) 897,53 ευρώ.

Β] Ως επίδομα Χριστουγέννων 2018 για την 2η ναυτολόγησή του, ως ναυκλήρου, δικαιούται [μισθό ενεργείας € 1.262,14 + επίδομα Κυριακών € 277,67 + μηνιαίο αντίτιμο τροφής € 576,30 (19,21 X 30 ημέρες) + επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας € 35,22 + επίδομα αδείας € 446,00 {Βασ. Μισθ. 1.262,14, + επιδ. Κυρ. 277,67 = 1.539,81 : 22 X 5 ημέρες ίσον ευρώ 349,95 + τροφ. 5 ημερών ευρώ 96,05 (19,21 X 5) ίσον ευρώ 446,00} + ειδικό επίδομα ναυκλήρου 23,96 ευρώ + μέσος όρος υπερωριακής αμοιβής (2.190 + 1.896,96 + 87,6) /129 ημέρες απασχόλησης Χ 30 = 970,82]= 3.592,11 ευρώ Χ 2/25 Χ (129 ημέρες αναφοράς /19 = 6,78) = 1.948,36 ευρώ. Επισημαίνεται ότι δεν περιλαμβάνεται το επίδομα ιματισμού διότι καταβαλλόταν σε είδος.

Για το επίδομα Πάσχα 2018, κατόπιν ισχυρισμού εξόφλησης και βάσει των αποδείξεων πληρωμής, ο ενάγων έλαβε το ποσό των 536,12 ευρώ και του οφείλεται ακόμα (1038,8 – 536,12 =) 502,68 ευρώ, ενώ για το επίδομα Χριστουγέννων 2018 α’ και β’ ναυτολόγησης του καταβλήθη το συνολικό ποσό των 1.775,17 ευρώ και δικαιούται ακόμα [(897,53 + 1.948,36) – 1.775,17 =] 1.070,72 ευρώ (Σημειωτέον ότι τα ανωτέρω ποσά συνιστούν καταψηφιστικά αντικείμενα).

Γ] Ως επίδομα Πάσχα 2019 (3η ναυτολόγηση) δικαιούται [βασικό μισθό ευρώ 1.181,15, επίδομα Κυριακών ευρώ 259,86, ανθυγιεινό επίδομα ευρώ 35,92, επίδομα αδείας μετά τροφής ευρώ 425,45 (Βασ. Μισθ. 1.181,15, + επιδ. Κυρ. 259,86 = 1.441,01 : 22 X 5 ημέρες ίσον ευρώ 327,50 + τροφ. 5 ημερών ευρώ 97,95 (19,59 X 5) ίσον ευρώ 425,45}, τροφοδοσία ευρώ 587,70, μέσο όρο υπερωριακής αμοιβής (2296 + 820 + 666,12)/197 Χ 30 =) 575,95 ευρώ]= 3.066,03 ευρώ/2 = 1.533,01 ευρώ και β) ως επίδομα Χριστουγέννων 2019: 3.066,03 Χ 2/25Χ (77/19 = 4,05) =] 993,39 ευρώ. Αντίστοιχα η εναγομένη του κατέβαλε, δεκτής εν μέρει της ένστασης εξόφλησής της, τα ποσά των 972,28 ευρώ  και 707,61 ευρώ (όπως προκύπτει αναλυτικά από τις μισθολογικές καταστάσεις Μαΐου, Ιουνίου  Ιουλίου και  αναδρομικών 1.1.2019 έως 16.7.2019 με  αντίστοιχα συνολικά ποσά 243,07 + 287,45 + 144,09 + 33 ευρώ) και συνεπώς, πρέπει να αναγνωριστεί οφειλή της εναγομένης σ’ αυτόν, εκ ποσών (1533,01 – 972,28 =) 580,73 ευρώ και  (993,39 – 707,61 =) 285,78 ευρώ.

Εξάλλου, κατά το χρονικό διάστημα από 25.6.2018 έως 2.9.2018 (β’ ναυτολόγηση), ήτοι για 70 ημέρες, άλλως 10 εβδομάδες, το ένδικο πλοίο, κατά τα προαναφερθέντα, εκτελούσε, ως ημερόπλοιο, 7 δρομολόγια εβδομαδιαίως, ωστόσο εκτελούσε επιπλέον δύο νυχτερινά δρομολόγια (εξπρές) κάτω των 12 ωρών και συνεπώς δικαιούται σχετική αμοιβή εκ ποσού (3.592,11 ευρώ μηνιαίο μισθό/60 Χ 2 δρομολόγια Χ 10 εβδομάδες) 1.197,37 ευρώ.

Ως εκ τούτου, ο ενάγων δικαιούται για τα ανωτέρω χρονικά διαστήματα ναυτολόγησής του και τις  ανωτέρω αιτίες,  συνολικά το ποσό των (466,71 + 1.024,15 + 2.107,76 +15,76 + 502,68 + 1.070,72 + 580,73 + 285,78 + 1.197,37 =) 7.251,66 ευρώ.

Πρέπει συνεπώς η υπό κρίση αγωγή να γίνει εν μέρει δεκτή κατ’ ουσίαν και να υποχρεωθεί η εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των 6.369,39  ευρώ και να αναγνωρισθεί αντίστοιχα η υποχρέωση αυτής προς καταβολή του ποσού των (7251,66 – 6.369,39 =) 882,27 ευρώ που αφορά τα αναγνωριστικώς επιδικαζόμενα κονδύλια (από 15.5.2019 δε και εντεύθεν μέχρι την αξία του μεταβιβαζόμενου πλοίου κατά το χρόνο της μεταβίβασης, λόγω διατήρησης της κυριότητας του πλοίου), νομιμοτόκως από την επομένη απόλυσής του (ήτοι από 17.7.2019), μέχρι εξοφλήσεως, πλην του επιδόματος Χριστουγέννων 2019, η τοκοφορία του οποίου εκκινεί από 1.1.2020,  να κηρυχθεί η απόφαση προσωρινώς εκτελεστή, για μέρος της καταψηφιστικής διάταξης (άρθρα 908§1ε και 910 περ. 4 Κ.Πολ.Δ.), γιατί η καθυστέρηση στην εκτέλεση μπορεί να προκαλέσει σημαντική ζημία σ’ αυτόν, ενώ μέρος των δικαστικών εξόδων πρέπει να επιβληθεί εις βάρος της εναγομένης, λόγω της εν μέρει νίκης και ήττας των διαδίκων (α. 178 Κ.Πολ.Δ), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο διατακτικό της παρούσας.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

ΔΙΚΑΖΕΙ αντιμωλία των διαδίκων.

ΔΕΧΕΤΑΙ εν μέρει την αγωγή.

ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ την  εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των έξι χιλιάδων τριακοσίων εξήντα εννέα ευρώ και τριάντα εννέα λεπτών (6.369,39€) και

ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ την υποχρέωση της εναγομένης (και από 15.5.2019 και εντεύθεν μέχρι την αξία του μεταβιβαζόμενου πλοίου κατά το χρόνο της μεταβίβασης), να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των οκτακοσίων ογδόντα δύο ευρώ και είκοσι επτά λεπτών (882,27€), νομιμοτόκως με τις αναφερόμενες στο σκεπτικό διακρίσεις, μέχρι εξοφλήσεως.

ΚΗΡΥΣΣΕΙ την απόφαση, ως προς την ανωτέρω διάταξή της προσωρινώς εκτελεστή για το ποσό των τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ.

ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΙ την εναγομένη σε μέρος των δικαστικών εξόδων του ενάγοντος, τα οποία ορίζει στο ποσό των διακοσίων πενήντα (250) ευρώ.

 

ΚΡΙΘΗΚΕ, αποφασίσθηκε και δημοσιεύθηκε στον Πειραιά, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του την ………..………… 2021.

 

Η ΔΙΚΑΣΤΗΣ                                                                             Η  ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ