Μενού Κλείσιμο

ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

ΤΜΗΜΑ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

 

Aριθμός απόφασης: 686/2021

ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

 

Aποτελούμενο από τη Δικαστή Ευφροσύνη – Μαρία Ντόρτου, Πρωτοδίκη, την οποία όρισε ο Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διοίκησης του Πρωτοδικείου και τη Γραμματέα Μαρίνα Γρηγοριάδου.

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του την 3η.9.2020, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:

Του ενάγοντος: …, κατοίκου …, με ΑΦΜ 078718216, ο οποίος εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο του Βασίλειο Σαξώνη.

Των εναγομένων: 1) Εταιρίας με την επωνυμία “…” και 2) εταιρείας με την επωνυμία “…”, εδρεύουσες αμφότερες στον … και νομίμως εκπροσωπουμένων, οι οποίες εκπροσωπήθηκαν από τον πληρεξούσιο δικηγόρο τους Ανδρέα – Κωνσταντίνο Τζήμα.

Ο ενάγων ζητεί να γίνει δεκτή η από 9.12.2019 και υπ’ αριθμ. κατάθεσης 11225/5637/2019 αγωγή του, συζήτηση της οποίας ορίσθηκε η ανωτέρω αναφερόμενη, δυνάμει της υπ’ αριθμ. 3844/2020 Πράξης του Προέδρου του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Πρωτοδικείου Πειραιώς, λόγω ματαίωσης, διαρκούσης της αναστολής λειτουργίας των δικαστηρίων.

Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης, οι πληρεξούσιοι δικηγόροι των διαδίκων ζήτησαν να γίνουν δεκτά όσα αναφέρονται στα πρακτικά της δίκης και στις κατατεθείσες προτάσεις τους.

ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ

Από τη διάταξη του άρθρου 14 της Σ.Σ.Ν.Ε. εργασίας πληρωμάτων ακτοπλοϊκών επιβατηγών πλοίων, σε συνδυασμό προς εκείνες των άρθρων 2, 3 και 7 της υπ’ αριθμ. 70109/8008/14-12-1982 απόφασης του υπουργού εμπορικής ναυτιλίας «περί των προϋποθέσεων χορηγήσεως επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα προς τους δικαιούμενους ναυτικούς» (ΦΕΚ β’ 1/07-01-1982) προκύπτει ότι οι ως άνω ναυτικοί δικαιούνται επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα ίσων προς ένα μηνιαίο μισθό και μισθό 15 ημερών αντιστοίχως, εάν η σχέση εργασίας διήρκησε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ης Απριλίου αντιστοίχως, ή 2/25 του μηνιαίου μισθού ανά έκαστο δεκαεννεαήμερο χρονικό διάστημα και 1/15 του ημίσεως του μηνιαίου μισθού ανά έκαστο οκταήμερο χρονικό διάστημα αντιστοίχως ή ανάλογο κλάσμα επί χρονικού διαστήματος μικρότερο του δεκαεννεαημέρου ή του οκταημέρου, εάν η σχέση εργασίας δεν διήρκεσε καθ’ όλο το διάστημα από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου και από 1ης Ιανουαρίου μέχρι 30ης Απριλίου αντιστοίχως, προς υπολογισμό των οποίων λαμβάνεται υπ’ όψιν ο πράγματι καταβαλλόμενος μισθός τη 10η Δεκεμβρίου και τη 15η ημέρα προ του Πάσχα αντιστοίχως, ως καταβαλλόμενος μισθός νοείται το σύνολο των τακτικών αποδοχών του ναυτικού. Tακτικές αποδοχές για την εφαρμογή των διατάξεων της εν λόγω υπουργικής απόφασης θεωρούνται ο μισθός, καθώς και κάθε άλλη παροχή εφόσον καταβάλλεται από τον εργοδότη σαν συμβατικό ή νόμιμο αντάλλαγμα της παρεχόμενης από το μισθωτό εργασίας, τακτικά κάθε μήνα ή κατ’ επανάληψη περιοδικά, κατά ορισμένα χρονικά διαστήματα του χρόνου. Ως τέτοιες δε, προσδιορίζονται ενδεικτικά στην ανωτέρω υπουργική απόφαση: α) η προσαύξηση της νομίμου και τακτικής εργασίας κατά τις Κυριακές, εφόσον δίνεται στο μισθωτό σταθερά και μόνιμα σαν τακτικό αντάλλαγμα για την παροχή εργασίας κατά τις ανωτέρω ημέρες τακτικά κάθε μήνα, β) η αμοιβή που καταβάλλεται από τον εργοδότη στο μισθωτό για νόμιμη υπερωριακή εργασία. Εφόσον η υπερωριακή αμοιβή για παροχή υπερωριακής εργασίας δεν καταβάλλεται υπό μορφή επιδόματος παγίως και τακτικώς κατά μήνα, υπολογίζεται κατά μέσον όρο, αν κατά τα κρίσιμα χρονικά διαστήματα καταβάλλεται τακτικώς, γ) το επίδομα αδείας και οι λοιπές τακτικές παροχές. Επιπλέον, σ’ αυτές συμπεριλαμβάνονται, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, το επίδομα βαρείας και ανθυγιεινής εργασίας, η αποζημίωση μη πραγματοποιήσεως αδείας και η τροφοδοσία, είτε παρέχεται σε χρήμα, είτε αυτουσίως (ΑΠ 1013/2003 ΕΝΔ 2003.345, ΕφΠειρ 521/2009 ΕΝΔ 2009.273, ΕφΠειρ 71/2014, δημ. ΝΟΜΟΣ).

Κατά δε τις διατάξεις του άρθρου 33 παρ. 1, 2, 3, 4 και 7 των ίδιων, ως άνω, συλλογικών συμβάσεων, που τιτλοφορείται, “Δρομολόγια εξπρές” ορίζεται ότι, “σε κάθε περίπτωση, κατά τον καθορισμό, την έγκριση και την εκτέλεση των δρομολογίων, πρέπει να προνοείται από την αρμόδια Υπηρεσία του YEN (ήδη Υ.Θ.Υ.Ν.ΑΛ) και από τους πλοιοκτήτες, η παραμονή των πλοίων στο λιμάνι αφετηρίας τουλάχιστον έξι (6) ώρες πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο, προκειμένου να παρασχεθεί στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα ο αναγκαίος χρόνος ανάπαυσης, καθώς και προετοιμασίας του πλοίου, για το επόμενο δρομολόγιο (παρ. 1). Αν κατ`εξαίρεση αυτό δεν καθίσταται δυνατόν ή αποφασίζεται και εκτελείται έκτακτο δρομολόγιο κατά τη διαδικασία του ν. 2932/2001 ή του ΚΔΝΔ, η περί εγκρίσεως του οποίου απόφαση κοινοποιείται στην Π.Ν.Ο., καταβάλλεται στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα του πλοίου πρόσθετη αμοιβή, όπως καθορίζεται στις επόμενες παραγράφους αυτού του άρθρου (παρ. 2). Δρομολόγια “εξπρές”, για τα οποία καταβάλλεται στον Πλοίαρχο και το πλήρωμα, πρόσθετη αμοιβή, κατά την παραγρ. 7, θεωρούνται εκείνα για την εκτέλεση των οποίων, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού, κατά περίπτωση, πριν περάσουν τουλάχιστον έξι (6) ώρες από τον κατάπλου του πλοίου στο αντίστοιχο λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού (παρ. 3). Για τον υπολογισμό της πρόσθετης αμοιβής αθροίζονται οι ώρες πρόωρης αναχώρησης του πλοίου εβδομαδιαίως, δηλαδή πριν από τη συμπλήρωση έξι (6) ωρών από την άφιξη στο λιμάνι και το άθροισμα διαιρείται δια του αριθμού 8, το δε πηλίκο αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων για τα οποία καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή (παρ. 4). Ειδικά, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή για τα πέραν των πέντε (5) δρομολογίων κάθε εβδομάδα, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την προηγούμενη παράγραφο 2, προσδιορισμού (παρ. 5). Για την πρόσθετη αυτή απασχόληση καταβάλλεται στον πλοίαρχο και το πλήρωμα πρόσθετη αμοιβή υπολογιζόμενη, εφόσον η διάρκεια του κυκλικού ταξιδιού (δηλαδή η μετάβαση στο λιμένα ή τους λιμένες προορισμού και επιστροφή στο λιμάνι αφετηρίας) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών (παρ. 7α)”. Εάν είναι μικρότερη των 12 ωρών είναι ίση προς το ήμισυ της, ως άνω προβλεπόμενης (παρ. 7β). Από τις διατάξεις αυτές, προκύπτει, καθόσον αφορά την προβλεπόμενη απ` αυτές πρόσθετη αμοιβή, ότι αυτή καταβάλλεται, εφόσον σε κάθε δρομολόγιο το πλοίο δεν παραμείνει τουλάχιστον έξι ώρες στο λιμάνι αφετηρίας πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο. Κατά τη σαφή δε έννοια της παρ. 1 του άρθρου αυτού, δρομολόγιο νοείται το ταξίδι του πλοίου προς εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής, δηλαδή το δρομολόγιο αρχίζει με τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι αφετηρίας προς το λιμάνι (ή τα λιμάνια) προορισμού και λήγει με τον κατάπλου στο λιμάνι αφετηρίας. Η υποχρέωση δε εξάωρης παραμονής του πλοίου στο λιμάνι αφετηρίας ορίζεται σαφώς ότι πρέπει να γίνεται “πριν από τον απόπλου για το επόμενο δρομολόγιο”. Με τη διάταξη δε της παρ. 3 του ίδιου άρθρου δίδεται δυνατότητα παραμονής του πλοίου, στο λιμένα προορισμού, για τους σκοπούς που αναφέρονται στην παρ. 1 αυτού, οπότε στην περίπτωση αυτή δρομολόγιο για το οποίο θα καταβληθεί η πρόσθετη αμοιβή της παρ. 7 θεωρείται εκείνο, για την εκτέλεση του οποίου το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι προορισμού πριν περάσουν έξι τουλάχιστον ώρες από τον κατάπλου στο λιμάνι αυτό. Εξάλλου, όπως προκύπτει από την παρ. 5 του ίδιου άρθρου, πρόσθετη επίσης αμοιβή καταβάλλεται για τα πέραν των πέντε δρομολογίων κάθε εβδομάδα, προκειμένου περί πλοίων, τα οποία έχουν τακτικές καθημερινές αναχωρήσεις από το λιμάνι αφετηρίας, “ανεξάρτητα από το αποτέλεσμά του, κατά την παρ. 2 προσδιορισμού”. Δηλαδή, κατά την έννοια της διατάξεως αυτής, οι ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία που εκτελούν καθημερινώς και περισσότερα από πέντε (5) (κυκλικά) δρομολόγια την εβδομάδα (δηλαδή 6, 7 …) είτε παραμένουν στο λιμάνι 6 ώρες, είτε όχι, λαμβάνουν την πρόσθετη αμοιβή που προβλέπεται στην παρ. 7, για τον καθορισμό της οποίας, δεν γίνεται ο υπολογισμός που προβλέπεται από την προαναφερθείσα παρ. 4 του άρθρου αυτού, αλλά εφόσον η διάρκεια του κάθε δρομολογίου (κυκλικού ταξιδιού) είναι μεγαλύτερη των 12 ωρών, η πρόσθετη αυτή αμοιβή είναι ίση προς το 1/30 των συνολικών μηνιαίων αποδοχών για κάθε δρομολόγιο, εφόσον δε είναι μικρότερη των 12 ωρών, είναι ίση προς το ήμισυ αυτής, κατά τα προεκτεθέντα. Δηλαδή, αν εκτελούν 6 τακτικά δρομολόγια την εβδομάδα διάρκειας μεγαλύτερης των 12 ωρών το καθένα, λαμβάνουν ως πρόσθετη αμοιβή το 1/30 των ως άνω αποδοχών, αν δε εκτελούν 7 τακτικά δρομολόγια τα 2/30 αυτών. Αν όμως εβδομαδιαίως εκτελούν μόνο πέντε (5) δρομολόγια Express ή λιγότερα των πέντε, τότε έχει εφαρμογή η παρ. 4 του ως άνω άρθρου, οπότε η δικαιουμένη για την εκτέλεση δρομολογίων “Express” πρόσθετη αμοιβή υπολογίζεται κατά το διαγραφόμενο από την παράγραφο αυτή τρόπο, κατά τον οποίον το προκύπτον πηλίκον από τη διαίρεση του αθροίσματος των ωρών πρόωρης αναχωρήσεως του πλοίου, δια του αριθμού 8, αποτελεί τον αριθμό των δρομολογίων αυτών. «Τακτικά» θεωρούνται τα δρομολόγια εκείνα, κατά τα οποία, το πλοίο αποπλέει από το λιμάνι αφετηρίας σε προκαθορισμένη για κάθε ημέρα ώρα (έστω και αν η ώρα κάθε ημέρας δεν είναι ίδια, αρκεί να είναι προκαθορισμένη), σε εκτέλεση τακτικού δρομολογίου, χωρίς να ασκεί επιρροή, για το χαρακτηρισμό του δρομολογίου ως τακτικού, η ύπαρξη τυχόν καθυστερήσεων, κατά την εκτέλεσή του (σχ. ΑΠ 259/2014 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΕΝαυτΔ 2014,27, ΕφΠειρ 379/2013, ΕφΠειρ 587/2011 ΕΝαυτΔ 2012,19, ΕφΠειρ 34/2008 ΕΝαυτΔ 2008, 290, ΕφΠειρ 540/2006 ΕΝαυτΔ 2006,363, ΕφΠειρ 740/2005 ΕΝαυτΔ 2005,341). Τέλος, με τη διάταξη της παρ. 6 του ίδιου άρθρου 33 ορίζεται ότι οι προαναφερθείσες διατάξεις δεν ισχύουν και δεν εφαρμόζονται σε ημερόπλοια, καθώς και σε πλοία δευτερευουσών και τοπικών γραμμών, εκτός εάν τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυχτερινές ώρες, δηλαδή 23.00 μέχρι 7.00 ώρας. Από το περιεχόμενο της διατάξεως αυτής, προκύπτει σαφώς, ότι μ` αυτήν εισάγεται, κατ` αρχή, εξαίρεση, όσον αφορά τα ημερόπλοια, επί των οποίων, συμφωνήθηκε με την ως άνω ΣΣΝΕ να μην ισχύουν και να μην εφαρμόζονται οι προαναφερθείσες διατάξεις για καταβολή πρόσθετης αμοιβής, σε περίπτωση εκτελέσεως δρομολογίων “Express”. Ως ημερόπλοια νοούνται τα πλοία, που εκτελούν ημερινούς πλόες. Όμως, και για τα ημερόπλοια, κατά το τελευταίο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 33 εισάγεται εξαίρεση της ως άνω εξαιρέσεως, σύμφωνα με την οποία και επί των πλοίων αυτών έχουν εφαρμογή όλες οι προαναφερθείσες διατάξεις, εφόσον, όμως, τα πλοία αυτά εκτελούν δρομολόγια ή επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους τις νυκτερινές ώρες, δηλαδή από 23.00 μμ μέχρι 07.00 πμ, όπως ειδικότερα ορίζεται με τη ΣΣΝΕ αυτή. Επομένως, καταβάλλεται πρόσθετη αμοιβή και στους απασχολουμένους στα ημερόπλοια, τα οποία όμως εκτελούν τα παραπάνω δρομολόγια (Express) μόνον τις νυκτερινές ώρες ή επεκτείνουν τα δρομολόγια τους αυτά, τις ώρες αυτές δηλαδή 23.00 μέχρι 07.00 ώρας (ΕφΠειρ 366/2016, ΕφΠειρ 33/2002 δημ. ΝΟΜΟΣ).

Τέλος, κατά τη διάταξη του άρθρου 27 των ΣΣΝΕ πληρωμάτων ακτοπλοϊκών επιβατηγών πλοίων του έτους 2009, που κυρώθηκε με την 3525.5/01/2009 Απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Κοινωνικής Πολιτικής και η οποία εκδόθηκε με βάση τις διατάξεις των άρθρων 1 παρ. 1 και 5 του α.ν. 3276/1944 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα, “σε κάθε περίπτωση διακοπής των πλόων για οποιοδήποτε λόγο, πέραν των 60 ημερών, καταβάλλεται στο πλήρωμα σε περίπτωση απόλυσης του αποζημίωση ίση προς τις αποδοχές 22 ημερών”. Από τη διάταξη αυτή, η οποία έχει εκδοθεί κατ` εξουσιοδότηση νόμου, επέχει ισχύ νόμου σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 7 παρ. 3 του Ν 1876/1990 και κατισχύει των συναφών διατάξεων των άρθρων 173 παρ. Ια και 174 παρ. 3 του Κώδικα Δημόσιου Ναυτικού Δικαίου (ΝΔ 187/1973), επειδή η διάταξη αυτή είναι νεότερη, προκύπτει, ότι σε περίπτωση που ναυτικός απολυθεί από την εργασία του σε επιβατηγό – ακτοπλοϊκό σκάφος λόγω διακοπής των πλόων αυτού για οποιοδήποτε λόγο και δεν επαναυτολογηθεί μέσα σε προθεσμία 60 ημερών από την προσωρινή απόλυση του, η ανυπαίτια και χωρίς τη θέληση του ναυτικού λύση της σύμβασης ναυτικής εργασίας θεωρείται “οριστική”, υπό την έννοια ότι είναι πλέον αδιάφορο εάν επαναπροσληφθεί ή όχι, με αποτέλεσμα να του οφείλεται αποζημίωση ίση προς ης αποδοχές αυτού 22 ημερών (ΑΠ 887/2015, ΕφΠειρ 265/2016, δημ. ΝΟΜΟΣ). Στις αποδοχές αυτές συνυπολογίζεται το επίδομα Κυριακών, το επίδομα βαρείας και ανθυγιεινής εργασίας, το αντίτιμο τροφής, η αποζημίωση αδείας, τα επιδόματα εορτών, η αμοιβή για υπερωριακή εργασία, εφόσον αυτή, όπως στην εξεταζόμενη υπόθεση, παρέχεται τακτικώς, ως και πάσα άλλη παροχή καταβαλλόμενη ως συμβατικό ή νόμιμο αντάλλαγμα της παρεχόμενης εργασίας τακτικώς καθ` έκαστο μήνα ή κατ` επανάληψη περιοδικώς καθ` ορισμένα χρονικά διαστήματα (ΕφΠειρ 315/2015).

Εν προκειμένω, ο ενάγων ισχυρίζεται με την υπό κρίση αγωγή του, ότι με σύμβαση ναυτικής εργασίας αορίστου χρόνου, ναυτολογήθηκε την 16.2.2018 από την 1η εναγομένη, στο με Ελληνική σημαία και αριθμό νηολογίου … επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου “…”, ΚΟΧ : 4.985,75, πλοιοκτησίας της, με την ειδικότητα του αρχιθαλαμηπόλου, σύμφωνα με τους όρους και τις συμφωνίες της ΣΣΝΕ για τα πληρώματα των επιβατηγών ακτοπλοϊκών πλοίων. Ότι από 1.6.2018 την οικονομική διαχείριση και εμπορική εκμετάλλευση του επίδικου πλοίου ανέλαβε η δεύτερη εναγόμενη ως εφοπλίστριά του, ενώ η πρώτη εναγόμενη παρέμεινε κυρία του πλοίου. Ότι εργάστηκε στο εν λόγω πλοίο μέχρι την 23.10.2018, οπότε και απολύθηκε λόγω ετήσιας επιθεώρησης. Ότι προσλήφθηκε εκ νέου την 29.1.2019, από την 2η εναγομένη, υπό την αυτή ειδικότητα, όρους και συμφωνίες, μέχρι την 31.1.2019, ημέρα απόλυσής του, αμοιβαία συναινέσει. Ότι τέλος, επαναναυτολογήθηκε την 1.2.2019, ομοίως από την εφοπλίστρια – αντίδικό του, υπό τους αυτούς όρους και ειδικότητα, μέχρι και 3.10.2019, οπότε απολύθηκε τύποις αμοιβαία συναινέσει, στην πραγματικότητα όμως η σύμβαση καταγγέλθηκε λόγω βαριάς παράβασης των καθηκόντων του Πλοιάρχου απέναντί του. Ότι οι εναγόμενες του οφείλουν για μισθούς, μισθούς αδείας, υπερωριακή αμοιβή, αποζημίωση διανυκτέρευσης, δώρα εορτών, αμοιβή εξπρές δρομολογίων και αποζημίωση απόλυσης, η μεν πρώτη το συνολικό ποσό των 17.540,26 ευρώ, καθ’ ο χρόνο διατηρούσε την πλοιοκτησία του ανωτέρω πλοίου, αμφότερες δε το ποσό των 38.184,09 ευρώ, αφ’ ης στιγμής η 2η εναγόμενη ανέλαβε την εκμετάλλευση του πλοίου. Εν όψει αυτών, ζητεί με απόφαση προσωρινώς εκτελεστή, να υποχρεωθούν οι εναγόμενες, κατά το βαθμό ευθύνης τους σύμφωνα με τα ως άνω, εκ του ανωτέρω οφειλόμενου ποσού, να του καταβάλουν, εκάστη αυτοτελώς ή εις ολόκληρον, το ποσό των 18.984,74 ευρώ, κατόπιν παραδεκτής μερικής τροπής της, σε έντοκη αναγνωριστική και να αναγνωρισθεί η υποχρέωσή τους, αυτοτελώς ή εις ολόκληρον, να του καταβάλουν το υπόλοιπο των άνω οφειλόμενων, εκ ποσού 36.739,61 ευρώ, νομιμοτόκως από τότε που κάθε κονδύλι κατέστη ληξιπρόθεσμο και απαιτητό, άλλως από ημέρα εκάστης απολύσεώς του, άλλως από την επίδοση της αγωγής, μέχρι εξοφλήσεως, καθώς και να καταδικασθούν αυτές στα δικαστικά του έξοδα.

Η αγωγή αυτή, αρμοδίως εισάγεται προς συζήτηση ενώπιον του παρόντος δικαστηρίου (α. 16§1 περ. 2  και 25§2 Κ.Πολ.Δ. άρθρο 51 § 3α του ν. 2172/1993, λόγω του ναυτικού χαρακτήρα της διαφοράς), κατά την ειδική διαδικασία των περιουσιακών διαφορών και ειδικότερα, των εργατικών διαφορών (άρθρα 614 αρ. 3 στοιχ. α και 621 επ. Κ.Πολ.Δ., όπως αυτά ισχύουν μετά την τροποποίησή τους με το άρθρου 1 του ν. 4335/2015) και είναι επαρκώς ορισμένη και νόμιμη, στηριζόμενη στις ανωτέρω αναφερόμενες διατάξεις, καθώς και σε αυτές των άρθρων 53, 54, 60, 105, 106 ΚΙΝΔ, 481, 648, 649, 653, 655, 341, 345, 346 ΑΚ, σε συνδυασμό με τις διατάξεις της σε συνδυασμό με τις διατάξεις της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων των ετών 2018 και 2019, οι οποίες κυρώθηκαν με την ΥΑ Αριθμ. 2242.5-1.5/ 80350/2018 και 2242.5-1.5/56040/2019, 70, 74, 176, 907, 908§1ε, 910 περ. 4 Κ.Πολ.Δ. (μόνο ως προς την καταψηφιστική αξίωση). Πρέπει συνεπώς, η υπό κρίση αγωγή να ερευνηθεί περαιτέρω ως προς την ουσιαστικής της βασιμότητα, δοθέντος ότι ως προς το καταψηφιστικό της αντικείμενο, δεν απαιτείται η καταβολή δικαστικού ενσήμου καθ’ ο αυτό δεν υπερβαίνει το προβλεπόμενο επί εργατικών διαφορών ελάχιστο όριο απαλλαγής, που καθορίζεται μέχρι του ποσού της εκάστοτε καθ’ ύλην αρμοδιότητας του Ειρηνοδικείου (άρθρο 71 ΕισΝΚΠολΔ όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ. 17 του ν. 2479/1997, ήτοι για αγωγές που έχουν κατατεθεί από 25-7-2011 και εφεξής, το ποσό των 20.000 ευρώ, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 1 του ΚΠολΔ, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 του ν.3994/2011).

Από την εκτίμηση της ένορκης καταθέσεως του μάρτυρος απόδειξης, που περιέχεται στα ταυτάριθμα με την παρούσα πρακτικά δημόσιας συνεδρίασης αυτού του Δικαστηρίου, της  υπ’ αριθμ…. ενόρκου βεβαιώσεως του μάρτυρα ανταπόδειξης …, ενώπιον της Ειρηνοδίκου Πειραιώς που λήφθηκε μετά από νομότυπη και εμπρόθεσμη κλήτευση του αντιδίκου κατ’ άρθρα 421 και 422 Κ.Πολ.Δ. (βλ. υπ’ αριθμ. … έκθεση επιδόσεως του δικαστικού επιμελητή στο Πρωτοδικείο Αθηνών …) ό όλα τα νομίμως προσκομιζόμενα μετ’ επικλήσεως έγγραφα των διαδίκων, είτε προς άμεση απόδειξη, είτε για την συναγωγή δικαστικών τεκμηρίων, τις ομολογίες των διαδίκων και τα διδάγματα της κοινής πείρας, απεδείχθησαν τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά:

Α. Με εκπρόσωπο της πρώτης εναγόμενης, πλοιοκτήτριας εταιρείας του με Ελληνική σημαία και αριθμό νηολογίου … επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου “…”, ΚΟΧ : 4.985,75, o ενάγων κατήρτισε προσύμφωνο ναυτικής εργασίας διάρκειας αορίστου χρόνου στον Πειραιά την 16.2.2018 και σε εκτέλεσή του, ναυτολογήθηκε την ίδια ημέρα με την ειδικότητα του αρχιθαλαμηπόλου, σύμφωνα με τους όρους και τις συμφωνίες της ΣΣΝΕ για τα πληρώματα των επιβατηγών ακτοπλοϊκών πλοίων. Από 1.6.2018 την οικονομική διαχείριση και εμπορική εκμετάλλευση του επίδικου πλοίου ανέλαβε η δεύτερη εναγόμενη ως εφοπλίστριά του, ενώ η πρώτη εναγόμενη παρέμεινε κυρία του πλοίου. Με την ειδικότητα αυτή εργάστηκε στο εν λόγω πλοίο μέχρι την 23.10.2018, οπότε και απολύθηκε στο λιμάνι του Περάματος, λόγω ετήσιας επιθεώρησης. Το επίδικο πλοίο εκτελούσε τα εξής δρομολόγια:

Κατά το χρονικό διάστημα από 16.2.2018 μέχρι 30.3.2018 εκτελούσε τα εξής δρομολόγια: Αναχωρούσε καθημερινά στις 07.50′ από τη Ραφήνα για Άνδρο, Σύρο, Τήνο και Μύκονο με επιστροφή στη Ραφήνα από τα ίδια λιμάνια αντίστροφα. Κατέπλεε στη Ραφήνα στις 19.25′. Από 31.3.2018 μέχρι 31.5.2018, αναχωρούσε καθημερινά στις 7.50′ από τη Ραφήνα για Άνδρο, Τήνο και Μύκονο με επιστροφή στη Ραφήνα από τα ίδια λιμάνια αντίστροφα. Κατέπλεε στη Ραφήνα στις 18.30′, ενώ κάθε Παρασκευή και Κυριακή, μετά την άφιξή του στο λιμάνι της Ραφήνας στις 18.30′, αναχωρούσε εκ νέου στις 19.15′ για την Άνδρο με επιστροφή και πάλι στη Ραφήνα, όπου κατέπλεε τελικά στις 23.30′. Από 1.6.2018 μέχρι 30.9.2018 αναχωρούσε από τη Ραφήνα στις 07.50′ για Άνδρο, Τήνο, Μύκονο, Πάρο, Ίο, Θήρα και Ηράκλειο. Κατέπλεε στο Ηράκλειο στις 21.30′ το βράδυ της ίδιας ημέρας. Τη επόμενη ημέρα, αναχωρούσε από το Ηράκλειο στις 09.30 το πρωί για το ταξίδι της επιστροφής προς τη Ραφήνα και με ενδιάμεσους προορισμούς κατά την επιστροφή τη Θήρα, την Πάρο, τη Μύκονο, την Τήνο και την Άνδρο. Κατέπλεε δε στη Ραφήνα στις 22.00′ το βράδυ. Από 1.10.2018 μέχρι 23.10.2018, αναχωρούσε από τη Ραφήνα στις 07.50 για Άνδρο, Τήνο, Μύκονο, Πάρο, Ίο, Θήρα και Ηράκλειο. Κατέπλεε στο Ηράκλειο στις 21.30′ το βράδυ της ίδιας ημέρας. Τη επόμενη ημέρα, αναχωρούσε από το Ηράκλειο στις 07.40′ το πρωί για το ταξίδι της επιστροφής προς τη Ραφήνα και με ενδιάμεσους προορισμούς κατά την επιστροφή τη Θήρα, την Πάρο, τη Μύκονο, την Τήνο και την Άνδρο. Κατέπλεε στη Ραφήνα στις 20.40′ το βράδυ.

Β.- Με εκπρόσωπο της δεύτερης εναγόμενης, εφοπλίστριας του ανωτέρω πλοίου, του οποίου κυρία παρέμεινε η πρώτη εναγόμενη, προσλήφθηκε για δεύτερη φορά την 29.1.2019, με την ειδικότητα του αρχιθαλαμηπόλου, σύμφωνα με τους όρους και τις συμφωνίες της ελληνικής ΣΣΝΕ για τα πληρώματα των επιβατηγών ακτοπλοϊκών πλοίων, μέχρι την 31.1.2019, ημέρα που απολύθηκα στο λιμάνι του Περάματος, μετά από αμοιβαία συμφωνία του με τον Πλοίαρχο. Κατά το διάστημα αυτό, στο ένδικο πλοίο εκτελούνταν εργασίες επισκευής.

Γ.- Με εκπρόσωπο της δεύτερης εναγόμενης, επί του αυτού πλοίου, ο ενάγων κατάρτισε προσύμφωνο ναυτικής εργασίας διάρκειας αορίστου χρόνου στον Πειραιά για τρίτη φορά την 1.2.2019 ναυτολογηθείς αυθημερόν με την ίδια ειδικότητα, σύμφωνα με τους όρους και τις συμφωνίες της ελληνικής ΣΣΝΕ για τα πληρώματα των επιβατηγών ακτοπλοϊκών πλοίων. Από 1.2.2019 μέχρι 28.2.2019, ομοίως το πλοίο εκτελούσε επισκευές στο Πέραμα. Το πλοίο ξεκίνησε τους πλόες από 1.3.2019 μέχρι 31.3.2019, αναχωρώντας καθημερινά στις 07.50′ από τη Ραφήνα για Άνδρο, Τήνο, Μύκονο με επιστροφή στη Ραφήνα από τα ίδια λιμάνια αντίστροφα. Κατέπλεε στη Ραφήνα στις 18.30′ το απόγευμα, ενώ κάθε Παρασκευή και Κυριακή, το επίδικο πλοίο μετά την άφιξή του στο λιμάνι της Ραφήνας στις 18.30′ αναχωρούσε και πάλι στις 19.15′ για την Άνδρο με επιστροφή στη Ραφήνα όπου κατέπλεε στις 23.30′. Από 1.4.2019 μέχρι 3.10.2019 το πλοίο αναχωρούσε από τη Ραφήνα στις 07.55′ για Άνδρο, Τήνο, Μύκονο, Πάρο, Θήρα και Ηράκλειο. Κατέπλεε στο Ηράκλειο στις 20.45′ το βράδυ της ίδιας ημέρας. Τη επόμενη ημέρα, αναχωρούσε από το Ηράκλειο στις 07.45′ το πρωί για το ταξίδι της επιστροφής προς τη Ραφήνα και με ενδιάμεσους προορισμούς κατά την επιστροφή τη Σαντορίνη, την Πάρο, τη Μύκονο, την Τήνο και την Άνδρο. Κατέπλεε στη Ραφήνα στις 20.40′ το βράδυ.

Το πλήρωμα γενικών υπηρεσιών, μεταξύ άλλων, αποτελείτο από ένα (1) προϊστάμενο αρχιθαλαμηπόλο, ένα (1) αρχιθαλαμηπόλο, τον ενάγοντα, τρεις (3) θαλαμηπόλους, στους οποίους προστίθετο ένας (1) ακόμα τη θερινή περίοδο και δύο (2) επίκουρους. Ο ενάγων, κατά τη διάρκεια της ναυτολόγησής του στο ένδικο πλοίο, επέβλεπε για την καλή εκτέλεση της εργασίας από τους θαλαμηπόλους και τους επίκουρους, επιθεωρούσε όλους τους χώρους τους προοριζόμενους για χρήση των επιβατών, ως προς την καθαριότητα και ευπρέπειά τους, υποδεχόταν και εξυπηρετούσε, μαζί με το υπόλοιπο προσωπικό, τους επιβάτες, γι’ αυτό και η εργασία του ξεκινούσε δύο ώρες πριν τον απόπλου, διαρκούσε δε, μετά τον κατάπλου, μία ώρα, διότι απασχολείτο και στις εργασίες γενικής καθαριότητας του πλοίου. Επιπλέον, του χορηγείτο διάλειμμα δύο ωρών τις μεσημεριανές ώρες, ενώ στην άσκηση των καθηκόντων του συνέδραμε και ο Προϊστάμενος Αρχιθαλαμηπόλος. Η καθημερινή διάρκεια της απασχόλησης του ενάγοντος δεν ήταν εκ των προτέρων ακριβώς καθορισμένη, ενόψει της συνάρτησης αυτής με την ιδιαιτερότητα εξωγενών παραγόντων, συνδεομένων με τη φύση της ναυτικής αποστολής του πλοίου και της εξυπηρέτησης των συγκεκριμένων ακτοπλοϊκών γραμμών. Αποδείχθηκε, όμως, ότι, για να ανταποκριθεί στα ως άνω καθήκοντά του, εργαζόταν, κατ’ εντολή του πλοιάρχου και εντός των πλαισίων της καλύτερης λειτουργίας των υπηρεσιών του πλοίου, πέραν του νομίμου ωραρίου του, γεγονός άλλωστε που συνομολογεί και η εναγομένη και ενισχύεται ιδιαίτερα από τους λογαριασμούς της μισθοδοσίας του που προσκομίζονται, από τους οποίους προκύπτει ότι στον ενάγοντα καταβάλλονταν χρηματικά ποσά για «απλή υπερωρία 25%» και για απασχόληση «Σαββάτων και αργιών». Με βάση τα προεκτεθέντα και ιδίως ενόψει: α) των συνθηκών και περιστάσεων που επικρατούσαν στο ένδικο πλοίο, το οποίο ήταν δρομολογημένο στις ως άνω ακτοπλοϊκές γραμμές, β) της σταθερής καταβολής κάθε μήνα ποσών για αμοιβή υπερωριακής εργασίας, τόσο τις καθημερινές και Κυριακές, όσο και τα Σάββατα και τις αργίες και γ) της φύσης και του αντικειμένου της απασχόλησης του ενάγοντος, κατέστη αναγκαίο, προς εξυπηρέτηση των αναγκών που δημιουργούντο από τις ως άνω συνθήκες λειτουργίας του πλοίου αυτού και στα πλαίσια εκτέλεσης των καθηκόντων της ειδικότητάς του, ο ενάγων να εργαστεί υπερωριακώς, κατά μέσο όρο, τις μεν καθημερινές, επί 4 ώρες, ενώ τα Σάββατα και τις αργίες επί 12 ώρες. Αναφορικά δε με τα χρονικά διαστήματα από 29.1.2019 έως 31.1.2019 και από 1.2.2019 έως 28.2.2019, οπότε κατά τα ανωτέρω, εκτελούνταν εργασίες επισκευής του πλοίου, ο ενάγων απασχολείτο καθημερινές, Σάββατα, Κυριακές και αργίες επί 9 και 10 ώρες ημερησίως αντίστοιχα, ως ισχυρίζεται ο ενάγων, δοθέντος ότι οι εναγόμενες δεν αμφισβητούν ειδικώς τα πραγματικά αυτά περιστατικά και εξ αυτού συνάγεται ομολογία (α. 261 Κ.Πολ.Δ.).

– Περαιτέρω αποδείχθηκε, ότι ο ενάγων κατά το χρονικό διάστημα από 16.2.2018 έως 31.5.2018, δικαιούτο να λάβει το ποσό των  [βασικός μισθός 1.557,82 € + επίδομα Κυριακών  342,72 € + επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 35,92 € + επίδομα ιματισμού 57,63 € = 1.994,09 €] X 3,433 μήνες = 6.845,71 ευρώ. Αντ’ αυτών έλαβε 6.646,97 € και συνεπώς του οφείλεται υπόλοιπο 198,74 €.

Αβ.- Από 1.6.2018 μέχρι 23.10.2018, το ποσό των [βασικός μισθός 1.557,82 € + επίδομα Κυριακών 342,72 € + επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 35,92 € + επίδομα ιματισμού 57,63 € = 1.994,09 €] X 4,766 μήνες =9.505,16 €. Αντ’ αυτών έλαβε 9.318,79 € και συνεπώς δικαιούται ακόμα το ποσό των  186,37 €.

Β.- Για τις μέρες από 29.1.2019 μέχρι 31.1.2019, έπρεπε να λάβει το ποσό των [βασικός μισθός 1.588,98 € + επίδομα Κυριακών 22% 349,58 € + επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 36,64 € + επίδομα ιματισμού 58,78 € = 2.033,98 €] : 30 X 3 ημέρες = 203.40 €

Γ.- Από 1.2.2019 μέχρι 3.10.2019, έπρεπε να λάβει το ποσό των 16.475,24 € [βασικός μισθός 1.588,98 € + επίδομα Κυριακών 22% 349,58 € + επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 36,64 € + επίδομα ιματισμού 58,78 € = 2.033,98 €] X 8,1 μήνες. Αντ’ αυτών έλαβε 16.152,13 € και κατά συνέπεια δικαιούται ακόμα το ποσό των  323.11 €.

– Εξάλλου, για μισθούς αδείας δικαιούται (α. 15 ανωτέρω ΣΣΝΕ):

Αα.- Από 16.2.2018 μέχρι 31.5.2018, ήτοι για μισθοτροφοδοσία [5 ημερών μηνιαίως X 3,433 μήνες] 17,16 ημερομισθίων, [βασικός μισθός 1.557,82 € + επίδομα Κυριακών 22% 342,72 € = 1.900,54 €/22 X 17,16 ημερομίσθια = 1.482,42 € + τροφοδοσία 19,59 € X 17,16 ημερομίσθια = 336,16 €] 1.818,58 €.Αντ’ αυτών έλαβε 1.766,37 €.Δικαιούται, κατά συνέπεια, τη διαφορά των 52,21 €.

Αβ.- Από 1.6.2018 μέχρι 23.10.2018,  για τη μισθοτροφοδοσία [5 X 4,766 μήνες] 23,83 ημερομισθίων, [βασικός μισθός 1.557,82 € + επίδομα Κυριακών 22% 342,72 € = 1.900,54 € : 22 X 23,83 ημερομίσθια = 2.058,63 € + τροφοδοσία 19,59 € X 23,83 ημερομίσθια = 466,83 €] = 2.525,46 €. Αντ’ αυτών έλαβα 2.476,38 €. Δικαιούμαι, λοιπόν, να λάβω τη διαφορά των 49,08 €.

Β.- Κατά το δεύτερο χρονικό διάστημα της εργασίας του από 29 1-2019 μέχρι 31.1.2019, έπρεπε να λάβει για μισθούς αδείας, για τη μισθοτροφοδοσία [5 X 0,1 μήνες] 0,5 ημερομισθίων, [βασικός μισθός 1.588,98 € + επίδομα Κυριακών 349,58 € = 1.938,56 € : 22 X 0,5 ημερομίσθια = 44,06 € τροφοδοσία 19,98 € X 0,5 ημερομίσθια = 9,99 €]. = 54.05 €

Γ.- Από 1.2.2019 μέχρι 3.10.2019, για τη μισθοτροφοδοσία [5 X 8,1 μήνες] 40,5 ημερομισθίων, [βασικός μισθός 1.588,98 € + επίδομα Κυριακών 22% 349,58 € = 1.938,56 € : 22 X 40,5 ημερομίσθια = 3.568,71 € + τροφοδοσία 19,98 € X 40,5 ημερομίσθια = 809,19 €]= 4.377,90 .€ Αντ’ αυτών έλαβε 4.292,10 €. Δικαιούται, λοιπόν, να λάβει τη διαφορά των 85.79 €.

– Για υπερωρίες, ο ενάγων δικαιούται, λαμβάνοντας υπόψη όσα αποδείχτηκαν ανωτέρω:

Α] α.- Κατά το τμήμα του πρώτου χρονικού διαστήματος της εργασίας του από 16.2.2018 μέχρι 31.5.2018, ι) για 83 καθημερινές και Κυριακές Χ4 ώρες Χ 11,25 € = 3.735 ευρώ. ιι) Για 22 Σάββατα και αργίες (Καθαρά Δευτέρα, 25η Μαρτίου, Μεγάλη Παρασκευή, Δευτέρα του Πάσχα, του Αγίου Γεωργίου, 1η Μαϊου και της Αναλήψεως) Χ 12 Χ 13,5€ =3.564 ευρώ. Αντ’ αυτών έλαβε 1.072,17 € και 1.642,03  αντίστοιχα, και κατά συνέπεια του οφείλεται υπόλοιπο εκ ποσού  4.584,5 € συνολικά. β..- Κατά το τμήμα του πρώτου χρονικού διαστήματος της εργασίας του από 1.6.2018 μέχρι 23.10.2018, ι) για 122 καθημερινές και Κυριακές X 4 ώρες Χ 11,25 = 5.490 ευρώ, ιι) για 23Σάββατα και αργίες (15η Αυγούστου και 14η Σεπτεμβρίου X 12 ώρες Χ13,50 € = 3.726 ευρώ. Αντ’ αυτών έλαβε 4.428,49 €. Συνεπώς δικαιούται ακόμα το συνολικό ποσό των 4.787,51 ευρώ.

Β.- Κατά το δεύτερο χρονικό διάστημα της εργασίας του, από 29.1.2019 μέχρι 31.1.2019 (κατά την εκτέλεση επισκευών), ήτοι για 3 καθημερινές Χ 1 ώρα Χ 11,48 € = 34,44 €.

Γα.- Κατά το τμήμα του τρίτου χρονικού διαστήματος της εργασίας του από 1.2.2019 μέχρι 28.2.2019 (κατά την εκτέλεση επισκευών), δικαιούτο ι) για 24 καθημερινές και Κυριακές X 2 ώρες Χ 11,48€ = 551,04 ευρώ και ιι) Σάββατα [4 Σάββατα X 10 ώρες X 13,77 € = 550,80 €]. Αντ’ αυτών έλαβε 691,10 € και κατά συνέπεια του οφείλεται ακόμα το ποσό των 410,74 ευρώ

Γβ.- Κατά το τμήμα του τρίτου χρονικού διαστήματος της εργασίας του από 1.3.2019 μέχρι 3.10.2019, δικαιούται ι) για 179 καθημερινές και Κυριακές Χ 4 ώρες Χ 11,48€ = 8.219,68 ευρώ  και ιι) για 30 Σάββατα και τις 8 αργίες (Καθαρά Δευτέρα, 25η Μαρτίου, Μεγάλη Παρασκευή, Δευτέρα του Πάσχα, 1η Μαΐου, της Αναλήψεως, 15η Αυγούστου και 14η Σεπτεμβρίου) Χ 12 ώρες Χ 13,77€ =  6.279,12 ευρώ. Αντ’ αυτών έλαβε 949,99  + 5.718,94 € και ακολούθως δικαιούται το ποσό των 7.829,87 ευρώ.

– Για επιδόματα Πάσχα και Χριστουγέννων δικαιούται:

Αβ.- Για το χρονικό διάστημα από 16.2.2018 μέχρι 30.4.2018, δικαιούται για επίδομα Πάσχα 2018 [βασικός μισθός 1.557,82 € + επίδομα Κυριακών 342,72 € + επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 35,92 € + επίδομα ιματισμού 57,63 € + αναλογία υπερωριακής εργασίας (3.735 + 3.564 + 5.490+3.726/250 ημέρες συνολικής απασχόλησης έτους 2018 Χ 30 =) 1.981,8 € + τροφοδοσία 587,70 € = 4.563,59€ X ½ Χ 1/15 Χ (74 ημέρες αναφοράς/8 = 9,25)=] 1.407,11.  Ο ενάγων συνομολογεί ότι έλαβε τα ποσά των (631,91 + 448,32). Οπότε δικαιούται ακόμα το ποσό των 326,88 ευρώ. Αντίστοιχα για Χριστούγεννα 2018 δικαιούται: α) για την περίοδο πλοιοκτησίας της 1ης εναγομένης [4.563,59 Χ2/25 Χ (31  ημέρες  αναφοράς /19 = 1,63) =] 596,55 ευρώ Ελάβε δε έναντι το ποσό των 459,49€, συνεπώς του οφείλονται ακόμα 137,06 ευρώ  και β) για  την περίοδο εφοπλισμού [4.563,59 Χ2/25 Χ (145  ημέρες  αναφοράς /19 = 7,63) =] 2.785,61 ευρώ.  συνομολογει την καταβολή 2.364,67 ευρώ αντίστοιχα και συνεπώς του οφείλεται το ποσό των 420,94 ευρώ.

Β. Για τις 3 ημέρες επισκευών του έτους 2019, δικαιούται για επίδομα Πάσχα: (βασικό μισθό 1.588,98 € + επίδομα Κυριακών 349,58 € + επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 36,64 € + επίδομα ιματισμού 58,78 € + αναλογία υπερωριακής εργασίας (34,44/3 Χ 30 =) 344,4 € + τροφοδοσία 599,40 € =) 2.977,78 ευρώ Χ ½ Χ 1/15 Χ (3 ημέρς/8 = 0,37) = 36,72 ευρώ.

Γα · Για το τμήμα του τρίτου χρονικού διαστήματος της εργασίας του, από 1.2.2019 μέχρι 30.4.2019, που το επίδικο πλοίο εκτελούσε πλόες, δικαιούται α) για επίδομα Πάσχα 2019 (βασικό μισθό 1.588,98 € + επίδομα Κυριακών 349,58 € + επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 36,64 € + επίδομα ιματισμού 58,78 € + αναλογία υπερωριακής εργασίας (551,04 + 550,8 + 8.219,68 + 6.279,12/245 ημέρες Χ 30 =) 1.910,28 € + τροφοδοσία 599,40 €) =4.543,66 Χ ½ Χ 1/15 Χ  (89 ημέρες αναφοράς/9 = 11,12) = 1.684,18 ευρώ, β) ως επίδομα Χριστουγέννων 2019 [4.543,66 Χ 2/25 Χ (156 ημέρες αναφοράς /19 = 8,21)=] 2.984,27 ευρώ. έλαβε δε αντίστοιχα (395,34 + 445,91 + 457,26=) 1.298,51 και 2.371,96 και συνεπώς του οφείλεται συνολικά για τις ανωτέρω αιτίες το ποσό των 997,98 ευρώ.

– Ως αποζημίωση διανυκτερεύσεων  (α. 16 ανωτέρω ΣΣΝΕ) δικαιούται:

Αα.- Επειδή κατά το τμήμα του πρώτου χρονικού διαστήματος της εργασίας του,  από 16.2.2018 μέχρι 31.5.2018, που το επίδικο πλοίο εκτελούσε πλόες, δεν κατέστη δυνατή η διανυκτέρευσή του, είτε στο λιμάνι αφετηρίας είτε στο λιμάνι προορισμού του δρομολογίου του πλοίου, παρά το αίτημά του και τη σχετική υποχρέωση της πρώτης εναγόμενης, ο ενάγων δικαιούται αποζημίωση ίση με το 1/22 του μισθού ενεργείας, για κάθε μη παρεχόμενη διανυκτέρευση. Συνεπώς, δικαιούται το ποσό των [1 διανυκτέρευση για το μήνα Φεβρουάριο (λόγω απασχόλησης το μισό μήνα) και 2 για κάθε ένα από τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο” δηλαδή 7 διανυκτερεύσεις συνολικά X 70,81 € η κάθε μία «1.557,82 € / 22) = 495,67 ευρώ.

Αβ.- Από 1.6.2018 μέχρι 23.10.2018, δικαιούται  το ποσό των [1 διανυκτέρευση για κάθε ένα από τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο”, δηλαδή 3 διανυκτερεύσεις και “2 διανυκτερεύσεις για κάθε ένα από τους μήνες Ιούνιο και Οκτώβριο” δηλαδή 4 διανυκτερεύσεις και συνολικά 7 διανυκτερεύσεις X 70,81€ = 495,67 ευρώ.

Γ.- Από 1.3.2019 μέχρι 3.10.2019, δικαιούται το ποσό των  [1διανυκτέρευση για κάθε ένα από τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο” και 2 διανυκτερεύσεις για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο] = 11 Χ (1588,98€ μισθός ενεργείας/22 =) 72,23€  ημερομίσθιο =  794,53 ευρώ. Οι εναγόμενες δεν αντικρούουν το συγκεκριμένο κονδύλι και συνεπώς συνάγεται ομολογία των πραγματικών ισχυρισμών του ενάγοντος.

– Επιπλέον, αποδείχθηκε ότι: Α. Το χρονικό διάστημα από 31.3.2018 έως 31.5.2018, ήτοι για 62 ημέρες, άλλως 8,85 εβδομάδες, το ανωτέρω πλοίο, ως αναφέρεται ανωτέρω αναλυτικά, εκτελούσε 9 δρομολόγια εβδομαδιαίως, εκ των οποίων τα δύο ήταν νυχτερινά (ήτοι κάθε Παρασκευή και  Κυριακή διάρκειας από 19.15 έως 23.30’), ήτοι κάτω των 12 ωρών. Ως εκ τούτου, ο ενάγων δικαιούται ως πρόσθετη αμοιβή για εξπρές δρομολόγια το ποσό των [βασικός μισθός 1.557,82 € + επίδομα Κυριακών 342,72 € + επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 35,92 € + επίδομα ιματισμού 57,63 € + αναλογία υπερωριακής εργασίας 1.981,8 € + τροφοδοσία 587, 7 + αναλογία αδείας 431,94 € + τροφή αδείας 97,95 € + αναλογία δώρων (1.407,11 + 596,55 + 2.785,61/250 ημέρες συνολικής απασχόλησης το 2019  Χ 30 = 574,71) € =] 5.668,19 ευρώ μισθός/60 Χ 2 δρομολόγια Χ 8,85 εβδομάδες = 1.672,11€. Ο ενάγων συνομολογεί την καταβολή του ποσού των 243,03 ευρώ. Συνεπώς δικαιούται ακόμα το ποσό των 1.429,08 ευρώ

Β. Το χρονικό διάστημα, από 1.3.2019 έως 31.3.2019, ήτοι για 31 ημέρες άλλως για 4,42 εβδομάδες, το εν λόγω πλοίο εκτέλεσε ακριβώς το ίδιο δρομολόγιο με την περίοδο Α. και συνεπώς ο ενάγων δικαιούται [βασικό μισθό 1.588,98 € + επίδομα Κυριακών 349,58 € + επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 36,64 € + επίδομα ιματισμού 58,78 € + αναλογία υπερωριακής εργασίας 1.910,28 € + τροφοδοσία 599,40 € + αναλογία αδείας 440,58 € + τροφή αδείας 99,9 € + αναλογία δώρων (1684,18 + 2984,27/245 ημέρες συνολικής απασχόλησης κατά τη 3η ναυτολόγηση Χ 30) € = 5.655,78 €/60 X 2 δρομολόγια την εβδομάδα X 4,42 εβδομάδες]. = 833,28 ευρώ. έναντι αυτού, ο ενάγων συνομολογεί ότι έλαβε το ποσό των 144,75 ευρώ και συνεπώς δικαιούται υπόλοιπο εκ ποσού 688,53 ευρώ.

– Τέλος, ως προεκτίθεται, την 23η.10.2018 καταγγέλθηκε η 1η σύμβαση ναυτολόγησής του ενάγοντος λόγω ετήσιας επιθεώρησης πλοίου, ωστόσο, επαναπροσλήφθηκε μετά το πέρας των 60 ημερών, κατά τα ανωτέρω στη μείζονα σκέψη και κατά συνέπεια δικαιούται αποζημίωση εκ ποσού 5.668,19 + αναλογία εξπρές (1.672,11/250 ημέρες Χ 30 = 200,65€) = 5.868,84 € /30 X 22 ημέρες= 4.303,81 ευρώ. Περαιτέρω αποδείχθηκε ότι ο ενάγων κατά την 3η ναυτολόγησή του απολύθηκε τυπικά αμοιβαία συναινέσει, στην πραγματικότητα όμως από βαρύ παράπτωμα του Πλοιάρχου, αφού του ανακοίνωσε ότι θα εκτελούσε στο εξής καθήκοντα θαλαμηπόλου, τα οποία συνιστούν υποβιβασμό του που δεν αποδέχθηκε (ΕφΠειρ 248/1987, αδημ.) και κατά συνέπεια δικαιούται (5.655,78 € μισθό /2 = 2.827,89 ευρώ.

Κατόπιν των ανωτέρω του οφείλεται συνολικώς το ποσό των (198,74 + 52,21 + 4.584,5) + (326,88 + 137,06 + 495,67 + 1.429,08) + (186,37 + 203,40 + 323,11 + 49,08 + 54,05 + 85,79 + 4.787,51 + 34,44 + 410,74) + (7.829,87 + 420,94 + 36,72 + 997,98 + 495,67 + 794,53 + 688,53 + 4.303,83 + 2.827,89 =) 31.754,59 ευρώ

Πρέπει συνεπώς η υπό κρίση αγωγή να γίνει εν μέρει δεκτή κατ’ ουσίαν και α) να υποχρεωθεί η 1η εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των (198,74 + 52,21 + 4.584,5=) 4.835,45 ευρώ, β) να υποχρεωθούν αμφότερες οι εναγόμενες, εκάστη εις ολόκληρον, η δε 1η αυτών μέχρι την αξία του μεταβιβαζόμενου πλοίου κατά το χρόνο της μεταβίβασης, να καταβάλουν σ’ αυτόν το συνολικό ποσό των  (186,37 + 203,40 + 323,11 + 49,08 + 54,05 + 85,79 + 4787,51 + 34,44 + 410,74 =) 6.134,49 ευρώ, γ) αναγνωρίζει την υποχρέωση της 1ης εναγομένης να καταβάλει στον ενάγοντα το συνολικό ποσό των (326,88 + 137,06 + 495,67 + 1.429,08 =) 2.388,69 ευρώ και δ) ν’ αναγνωρισθεί η εις ολόκληρον υποχρέωση των εναγομένων, της δε 1ης αυτών μέχρι την αξία του μεταβιβαζόμενου πλοίου κατά το χρόνο της μεταβίβασης, καταβολής στο ενάγοντα του συνολικού ποσού των (7.829,87 + 420,94 + 36,72 + 997,98 + 495,67 + 794,53 + 688,53 + 4.303,83 + 2.827,89 =) 18.395,96 ευρώ, νομιμοτόκως από την επομένη εκάστης απόλυσής του (ήτοι από 24.10.2018, 1.2.2019 και 4.10.2019), μέχρι εξοφλήσεως, πλην του επιδόματος Χριστουγέννων 2019, η τοκοφορία του οποίου εκκινεί από 1.1.2020, να κηρυχθεί η απόφαση προσωρινώς εκτελεστή, εν μέρει ως προς την καταψηφιστική διάταξη (άρθρα 908§1ε και 910 περ. 4 Κ.Πολ.Δ.), γιατί η καθυστέρηση στην εκτέλεση μπορεί να προκαλέσει σημαντική ζημία σ’ αυτόν, ενώ μέρος των δικαστικών εξόδων πρέπει να επιβληθεί εις βάρος των εναγομένων, λόγω της εν μέρει νίκης και ήττας των διαδίκων (α. 178 Κ.Πολ.Δ), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο διατακτικό της παρούσας.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

ΔΙΚΑΖΕΙ αντιμωλία των διαδίκων.

ΔΕΧΕΤΑΙ εν μέρει την αγωγή.

ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ την 1η εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των τεσσάρων χιλιάδων οκτακοσίων τριάντα πέντε ευρώ και σαράντα πέντε λεπτών (4.835,45€),

ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ αμφότερες τις εναγόμενες, εκάστη εις ολόκληρον, τη δε 1η αυτών μέχρι την αξία του μεταβιβαζόμενου πλοίου κατά το χρόνο της μεταβίβασης, να καταβάλουν στον ενάγοντα το ποσό των έξι χιλιάδων εκατόν τριάντα τεσσάρων ευρώ και σαράντα εννέα λεπτών (6.134,49€),

ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ την υποχρέωση της 1ης εναγομένης να καταβάλει σ’ αυτόν το ποσό των δύο χιλιάδων τριακοσίων ογδόντα οκτώ ευρώ και εξήντα εννέα λεπτών (2.388,69€) και

ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ την εις ολόκληρον υποχρέωση των εναγομένων, της δε 1ης αυτών μέχρι την αξία του μεταβιβαζόμενου πλοίου κατά το χρόνο της μεταβίβασης, καταβολής σ’ αυτόν του ποσού των δεκαοκτώ χιλιάδων τριακοσίων ενενήντα πέντε ευρώ και ενενήντα έξι λεπτών (18.395,96€), νομιμοτόκως με τις αναφερόμενες στο σκεπτικό διακρίσεις, μέχρι εξοφλήσεως.

ΚΗΡΥΣΣΕΙ την απόφαση, προσωρινώς εκτελεστή για μέρος της καταψηφιστικής της διάταξη, ήτοι για το ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ.

ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΙ τις εναγόμενες σε μέρος των δικαστικών εξόδων του ενάγοντος, τα οποία ορίζει στο ποσό των χιλίων (1.000) ευρώ.

 

ΚΡΙΘΗΚΕ, αποφασίσθηκε και δημοσιεύθηκε στον Πειραιά, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του την ………..………… 2021.

 

Η ΔΙΚΑΣΤΗ                                                                             Η  ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ