ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΤΜΗΜΑ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
Αριθμός απόφασης
864/2021
ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
(11764/5913/2019)
ΑΠΟΤΕΛΟΥΜΕΝΟ από τη Δικαστή Αντιγόνη – Καλλιόπη Αδάμ, Πρωτοδίκη, την οποία όρισε το Τριμελές Συμβούλιο Διεύθυνσης και από τη Γραμματέα Χρυσούλα Σαχίνη.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του, στον Πειραιά, στις 17 Νοεμβρίου 2020, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:
ΤΗΣ ΕΝΑΓΟΥΣΑΣ: Ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «…» (με διακριτικό τίτλο «….»), που εδρεύει στον …, με Α.Φ.Μ. … Δ.Ο.Υ. Φ.Α.Ε Πειραιά, νομίμως εκπροσωπούμενης, για την οποία προκατέθεσε προτάσεις ο πληρεξούσιος Δικηγόρος Κίμων Γκιουλιστάνης (ΑΜ ΔΣΠ 002562) και δεν εκπροσωπήθηκε στο ακροατήριο από πληρεξούσιο δικηγόρο.
ΤΗΣ ΕΝΑΓΟΜΕΝΗΣ: Υπό εκκαθάριση εταιρείας με την επωνυμία «…», που εδρεύει στον Πειραιά και εκπροσωπείται νόμιμα από την εκκαθαριστή αυτής …, κατοίκου …, οδός Ι…, για την οποία δεν προκατέθεσε προτάσεις πληρεξούσιος δικηγόρος και δεν εκπροσωπήθηκε στο ακροατήριο από πληρεξούσιο δικηγόρο.
Η ενάγουσα ζητεί να γίνει δεκτή η, από 20.12.2019, αγωγή της κατά της εναγομένης, που κατατέθηκε στη γραμματεία του Δικαστηρίου αυτού, στις 20.12.2019, με γενικό αριθμό κατάθεσης 11764/2019 και ειδικό αριθμό κατάθεσης 5913/2019, η οποία, μετά το πέρας των προθεσμιών των άρθρων 237 και 238 ΚΠολΔ, προσδιορίσθηκε για να συζητηθεί στη δικάσιμο που αναφέρεται στην αρχή της παρούσας, και εγγράφηκε στο πινάκιο.
Η υπόθεση εκφωνήθηκε στη σειρά της από το πινάκιο και συζητήθηκε.
ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Από την υπ’ αριθ. …/24.12.2019 έκθεση επίδοσης του Δικαστικού Επιμελητή του Πρωτοδικείου Πειραιά … την οποία προσκομίζει, με επίκληση, η ενάγουσα, προκύπτει ότι ακριβές αντίγραφο της αγωγής, με έκθεση κατάθεσης δικογράφου και πράξη με την οποία ορίζεται η προθεσμία κατάθεσης των προτάσεων, με παραγγελία προς επίδοση, επιδόθηκε νόμιμα και εμπρόθεσμα στην εναγομένη (άρθρα 122 παρ. 1, 123, 126γ, 127, 128 παρ.1 ΚΠολΔ), η δε εγγραφή της υπόθεσης στο πινάκιο επέχει θέση νόμιμης κλήτευσης των εναγομένων (άρθρο 237 παρ. 4 εδ. ε΄ ΚΠολΔ). Η εναγομένη, ωστόσο, δεν έλαβε μέρος στη δίκη, με την κατάθεση προτάσεων και πρέπει, επομένως, να δικαστεί ερήμην (άρθρο 271 §§1,2 του ΚΠολΔ).
Με τον Ν. 4748/1930 (ΦΕΚ 166 Α’), ο οποίος αναμορφώθηκε με τον Α.Ν. 1559/1950 (ΦΕΚ 252 Α’), που κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το Ν. 1630/1951 (ΦΕΚ 8 Α’), ιδρύθηκε το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «…», το οποίο ορίσθηκε αποκλειστικά αρμόδιο για τη διοίκηση και τη γενική εκμετάλλευση του Λιμένος Πειραιώς. Ακολούθως, με το άρθρο πρώτο του Ν. 2688/1999 (ΦΕΚ/Α/40/1.3.1999), ο οποίος άρχισε να ισχύει, κατά το άρθρο εικοστό, δύο μήνες μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, το ως άνω νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία «… Ανώνυμη Εταιρία» και με διακριτικό τίτλο «….» και ορίσθηκε ότι πρόκειται για ανώνυμη εταιρία κοινής ωφέλειας με σκοπό την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, η οποία λειτουργεί κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, απολαμβάνει διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας, τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, και διέπεται από τον παραπάνω νόμο, από τον κ.ν. 2190/1920, και συμπληρωματικά από τις διατάξεις του Ν. 2414/1996 (ΦΕΚ 135 Α’), καθώς και του α.ν. 1559/1950. Περαιτέρω, με το άρθρο δεύτερο του ίδιου νομοθετήματος ορίσθηκε ότι: «1. α. Οι διατάξεις του α.ν. 1559/1950 εφαρμόζονται αναλόγως στην Εταιρία …., εκτός εκείνων που αναφέρονται σε θέματα τα οποία ρυθμίζονται διαφορετικά από τις διατάξεις του παρόντος νόμου που αφορούν την …. … 6. Οι αναγκαίοι για την εκπλήρωση του σκοπού της Εταιρίας …. κανονισμοί εκδίδονται από το Διοικητικό Συμβούλιο μετά από εισήγηση του Συμβουλίου Διεύθυνσης. Μέχρι την έκδοση των Κανονισμών του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζονται οι Κανονισμοί που ισχύουν κατά τη δημοσίευση του παρόντος. 7. Οι αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της «….» που αφορούν Κανονισμούς και Τιμολόγια δημοσιεύονται στο δεύτερο τεύχος της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως…». Εξάλλου, στο καταστατικό της …., που περιλαμβάνεται στο άρθρο τρίτο του ίδιου νομοθετήματος ορίζεται ότι στο σκοπό της εταιρίας περιλαμβάνεται -μεταξύ άλλων- η παροχή υπηρεσιών ελλιμενισμού των πλοίων. Περαιτέρω, κατά το άρθρο 16 παρ. 1 έως 4 του Κανονισμού Οικονομικής Διαχειρίσεως του …. και ελέγχου αυτής [υπ’ αριθ. 45057/11/72/18.12.1972 κοινή απόφαση των Υπουργών Εμπορικής Ναυτιλίας, Μεταφορών και Επικοινωνιών και Οικονομικών αφετέρου (ΦΕΚ/Β/57/1973), η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 14 του α.ν. 1559/1950, που κυρώθηκε με το Ν. 1630/1951]: «1. Οφειλέται του …., μη καταβάλλοντες τα χρέη των εντός της υπό της παραγρ. 2 του άρθρου 7ου του παρόντος οριζομένης 10ημέρου προθεσμίας, οφείλουν, από της πρώτης ημέρας της κοινοποιήσεως αυτοίς του οικείου λογαριασμού (τιμολογίου), τόκους υπερημερίας. 2. Οι τόκοι υπερημερίας ορίζονται εις ποσοστόν εν επί τοις εκατόν (1%) δι’ έκαστον (κατ’ αντίστοιχον ημερομηνίαν) μήνα καθυστερήσεως δια τους δυο (2) πρώτους μήνας εκάστου μηνός λαμβανομένου αδιαιρέτως και εις το ακέραιον. 3. Από της πρώτης ημέρας του τρίτου (3) μηνός και μέχρι εξοφλήσεως του χρέους των, υποχρεούνται εις την καταβολήν, αντί τόκων υπερημερίας, προσαυξήσεως ανερχομένης εις ποσοστόν ένα και ήμισυ επί τοις εκάτον (1.50%) δι’ έκαστον περαιτέρω μήνα καθυστερήσεως. 4. Κατ’ εξαίρεσιν, τόκοι υπερημερίας και προσαυξήσεις οφείλονται από της επομένης καθ’ ην τα χρέη κατέστησαν απαιτητά κατά τας οικείας περί αυτών διατάξεις, συμβάσεις, πράξεις της Διοικήσεως κλπ. ανεξαρτήτως χρόνου βεβαιώσεως αυτών, εις τας ακολούθους περιπτώσεις οφειλών: α) Πληρωτέων εις δόσεις, β) Εκ παρακρατουμένων υπό τρίτων, των υπέρ του …. εισπραττομένων τελών και δικαιωμάτων, γ) Εκ συμβάσεων ή άλλων δικαιοπραξιών, δ) Εκ καταλογισμού ελλειμμάτων, ε) Εκ μη εγκαίρου αποδόσεως των παρά τρίτων εσπραττομένων δικαιωμάτων του …., στ) Μη εγκαίρου καταβολής των δικαιωμάτων κύτους, περί ών η παρ. 2 του άρθρου 10ου του παρόντος, ζ) από τη μη έγκαιρη καταβολή των δικαιωμάτων των παρ. 1 μέχρι και 3 του άρθρου 9 του Κανονισμού και Τιμολογίων δικαιωμάτων για τα πλοία και πλωτά ναυπηγήματα». Επίσης, κατά το άρθρο 18 παρ. 1 του ίδιου Κανονισμού: «Από της επομένης ημέρας καθ’ ην κατά το αρθρ. 10 του παρόντος καθίστανται απαιτητά τα προς τον …. χρέη, και πάντως ουχί προ της παρελεύσεως μηνός από της κοινοποιήσεως του Λογαριασμού, το Τμήμα Εισπράξεων και Πληρωμών υποχρεούται να επιδιώξη την είσπραξίν των, διά της λήψεως κατά των καθυστερούντων ή δυστροπούντων οφειλετών των υπό του Κώδικος Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.) προβλεπομένων αναγκαστικών μέτρων». Εξάλλου, με την υπ’ αριθ. 180/29.09.2010 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του …. (ΦΕΚ 1643/Β/14.10.2010) θεσπίσθηκε «Κανονισμός και Τιμολόγια Χρεώσεων επί πλοίων – πλωτών ναυπηγημάτων στην λιμενική περιοχή του ….». Με τον Κανονισμό αυτόν, όπως αυτός συμπληρώθηκε και τροποποιήθηκε με τις υπ’ αριθ. 62/14.03.2011 (ΦΕΚ 669/Β/26.04.2011), 77/28.03.2011 (ΦΕΚ 853/Β/16.05.2011), 112/09.07.2012 (ΦΕΚ 2239/Β/02.08.2012), 117/09.07.2012 (ΦΕΚ 2239/Β/02.08.2012), 99/10.07.2014 (ΦΕΚ 2380/Β/05.09.2014) αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του …. ρυθμίζονται -μεταξύ άλλων- θέματα προσόρμισης, παραβολής, πρυμνοδέτησης και ελλιμενισμού των πλοίων και πλωτών ναυπηγημάτων στη θαλάσσια περιοχή δικαιοδοσίας του …. και καθορίζονται οι αντίστοιχες χρεώσεις. Περαιτέρω, με το άρθρο 4 του Κανονισμού (Ειδικές χρεώσεις): «2. Πλοία/πλωτά ναυπηγήματα επ’ αγκύρα. Τα πλοία/πλωτά ναυπηγήματα που είναι αγκυροβολημένα στη θαλάσσια περιοχή του …. μεταξύ Σαλαμίνας και Περάματος, μακράν των διαύλων και λοιπών εγκαταστάσεων και τα εντός του όρμου Αμπελακίων, επιβαρύνονται με χρέωση ευρώ (€) 0,397, η οποία υπολογίζεται ανά Κ.Ο.Χ. ή G.T. και αδιαίρετο 15νθήμερο.». Επίσης, με το άρθρο 7 ορίζεται ότι: «…5. Για τις λοιπές χρεώσεις έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 7 του Κανονισμού Οικονομικής Διαχείρισης …. (Κ.Ο.Δ. /….), δηλαδή καταβάλλονται εντός δεκαημέρου από της κοινοποίησης του τιμολογίου», ενώ το άρθρο 8 παρ. 1: «Υπόχρεοι για την καταβολή στον …. των προβλεπόμενων από τον παρόντα Κανονισμό πάσης φύσεως χρεώσεων, που βαρύνουν και παρακολουθούν το ναυπήγημα είναι ο κύριος του πλοίου, ο πλοιοκτήτης, ο εφοπλιστής, ο διαχειριστής, ο κατά τον χρόνο της δημιουργίας της απαίτησης ναυτικός πράκτορας ή ο ενεργήσας ως νόμιμος εκπρόσωπος του ναυπηγήματος, ευθυνόμενοι έκαστος «αλληλεγγύως και εις ολόκληρον». Εξάλλου, με τον Ν. 4404/2016 (ΦΕΚ 126/Α/08.07.2016) κυρώθηκε η από 24.06.2016 Σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και της … Α.Ε.. Με το άρθρο 7 παρ. 1 και 3 του νόμου αυτού, ο οποίος με βάση το άρθρο 20 παρ. 3 ισχύει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζεται ότι: «1. Η «… Α.Ε.» εξουσιοδοτείται να ορίζει, να επιβάλλει και να εισπράττει για ίδιο λογαριασμό: α) λιμενικά τέλη υποδομών και β) τέλη λιμενικών υπηρεσιών, όπως καθένα από τα παραπάνω έχει εκάστοτε προσδιοριστεί ή/και (κατά περίπτωση) εγκριθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10 (Έσοδα Λιμένα και Τιμολογιακή Πολιτική) της Σύμβασης Παραχώρησης. Έως το τέλος του 2016, τα λιμενικά τέλη υποδομών και τα τέλη λιμενικών υπηρεσιών θα ορίζονται από την «… Α.Ε.» στα επίπεδα που αναγράφονται στα ήδη ισχύοντα τιμολόγια κατά την ημερομηνία υπογραφής της Σύμβασης Παραχώρησης…3.Ο ιδιοκτήτης, ο ναυλωτής, ο διαχειριστής, ο πράκτορας και ο πλοίαρχος κάθε σκάφους είναι από κοινού και εις ολόκληρον υπεύθυνοι αναφορικά με το σκάφος για την πληρωμή κάθε τέλους που επιβάλλεται από την «… Α.Ε.», σύμφωνα με την ως άνω παράγραφο 1», ενώ με το άρθρο 20 παρ. 2 ορίζεται ότι: «2α. Από την έκδοση του παρόντος νόμου και με την επιφύλαξη διαφορετικής ειδικής ρύθμισής του, ανακαλούνται, καταργούνται ή στερούνται ισχύος: (α) διατάξεις νόμων με ειδική εφαρμογή στην «… Α.Ε.» και/ή στον …, υπό τη μορφή της προκατόχου νομικής οντότητας δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), στο βαθμό που απονέμουν αρμοδιότητα στο Διοικητικό Συμβούλιο του/της «…» να υιοθετεί, να εισάγει, να θεσπίζει, να εκδίδει, να καθιερώνει ή να τροποποιεί κανονιστικές διατάξεις και κανονισμούς λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, των διατάξεων του άρθρου 4 και του άρθρου 21, παρ. 2 του Α.Ν. 1559/1950, όπως ισχύει, (β) διατάξεις νόμων, στο μέτρο που είναι ασυμβίβαστες με τις διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης (συμπεριλαμβανομένης, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, της κατανομής λειτουργιών και ευθυνών που προβλέπεται στο άρθρο 11 αυτής) και/ή στον παρόντα νόμο, (γ) διατάξεις νόμων (είτε αυτές εισάγουν προϋποθέσεις είτε καθιερώνουν εξαιρέσεις από εφαρμοστέες προϋποθέσεις), στο μέτρο που εφαρμόζονται στην «… Α.Ε.» ή/και στον Λιμένα Πειραιά, αλλά όχι σε μία ή περισσότερες συγκρίσιμες επιχειρήσεις ή/και συγκρίσιμους λιμένες, εκτός κι αν οι διατάξεις αυτές, όπως εφαρμόζονται στο Λιμένα Πειραιά, δεν είναι αντίθετες με συγκεκριμένη διάταξη της Σύμβασης Παραχώρησης, (δ) διατάξεις νόμων, στο μέτρο που είναι ασύμβατες με τον έλεγχο της «… Α.Ε.» από ιδιωτικό οικονομικό φορέα, συμπεριλαμβανομένων, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, των διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας σχετικά με το «δημόσιο τομέα», τις «επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας» ή/και εκείνα τα νομικά πρόσωπα που ελέγχονται έμμεσα ή άμεσα από το Ελληνικό Δημόσιο (εφόσον δεν εφαρμόζονται και σε άλλα νομικά πρόσωπα), (ε) διατάξεις νόμων που απονέμουν στην «… Α.Ε.» οποιαδήποτε από τις αρμοδιότητες που απαριθμούνται στο άρθρο 6 του παρόντος νόμου, ή/και (στ) εκτελεστικοί κανόνες ή κανονισμοί λειτουργίας που έχουν εκδοθεί από τα αρμόδια όργανα της «… Α.Ε» και/ή τον …, στο μέτρο που έλκουν την ισχύ τους από οποιαδήποτε από τις προαναφερθείσες διατάξεις. 2β. Η ως άνω παράγραφος 1 δεν εφαρμόζεται στους κανόνες και στους κανονισμούς στους οποίους αναφέρεται το άρθρο 1.7(γ) της κυρούμενης Σύμβασης Παραχώρησης, για τη χρονική περίοδο και υπό τις προϋποθέσεις που προσδιορίζονται ειδικότερα στη Σύμβαση Παραχώρησης. Επιπλέον, η «… Α.Ε.» μπορεί ανά πάσα στιγμή να υιοθετεί, να τροποποιεί και να εφαρμόζει δεσμευτικούς εταιρικούς κανόνες και κανονισμούς που θα ισχύουν για την ίδια, στο βαθμό που αυτό είναι ειδικότερα αναγκαίο από τη Σύμβαση Παραχώρησης ή/και επιτρέπεται υπό την εφαρμοστέα κείμενη νομοθεσία, για ζητήματα που αφορούν, μεταξύ άλλων, τις εσωτερικές πτυχές της οργάνωσης, της δομής, των υπηρεσιών και των λειτουργιών της. 2γ. Από τη δημοσίευση του παρόντος, η «… Α.Ε.» θα έχει το δικαίωμα να ασκεί αποκλειστικά και μόνο τις εξουσίες και τις αρμοδιότητες που προβλέπονται ειδικότερα στη Σύμβαση Παραχώρησης.». Σύμφωνα με την Αιτιολογική Έκθεση του παραπάνω νόμου, η περιέλευση του ελέγχου της …. σε ιδιώτες επενδυτές καθιστά απαραίτητες κάποιες αναπροσαρμογές του κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας της, καθώς καθίσταται μη συμβατή με τον, ιδιωτικό πλέον, χαρακτήρα της …. η διατήρηση ορισμένων αρμοδιοτήτων που εμπεριέχουν ενάσκηση δημόσιας εξουσίας, ιδίως κανονιστικής υφής. Επίσης, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 16 σκέψη της Αιτιολογικής Έκθεσης μετά την παραχώρηση η …. θα απολέσει τον χαρακτήρα της ως νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου «διφυούς» χαρακτήρα και θα μεταταγεί σε καθεστώς νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με αμιγή χαρακτήρα επιχειρηματικής εκμετάλλευσης, γεγονός που προϋποθέτει την κατάργηση και αφαίρεση από την … αρμοδιοτήτων και εξουσιών, τις οποίες εξακολουθεί να ασκεί μέχρι σήμερα και οι οποίες ενέχουν στοιχεία ενάσκησης δημόσιας εξουσίας ή προσιδιάζουν περισσότερο στον δημόσιο πυλώνα της λειτουργίας της πολιτείας. Για τον λόγο αυτό ο Α.Ν. 1559/1950 με τον οποίο έχει εξουσιοδοτηθεί ο …. (τότε υπό τη μορφή ν.π.δ.δ.) να εκδίδει κανονισμούς προς ρύθμιση διαφόρων ζητημάτων αρμοδιότητάς του καταργείται. Οι κανονισμοί που εκδίδει είναι εσωτερικοί και δεν έχουν πλέον την ισχύ ουσιαστικού νόμου, δεδομένου ότι η άσκηση διοικητικής αρμοδιότητας από ιδιωτική κερδοσκοπική ανώνυμη εταιρεία δεν μπορεί να γίνει συνταγματικά ανεκτή. Εξάλλου, σύμφωνα με το Παράρτημα 1.7 Μέρος ΙΙ της σύμβασης παραχώρησης, ορίζεται ότι διατηρούνται από τους Κανονισμούς Λειτουργίας του … (Άρθρο 1.7(γ)» «Μόνον όσοι εκ των Κανονισμών Λιμένος που βρίσκονται σε ισχύ (ή, κατά περίπτωση, τα μέρη αυτών), και ορίζουν τα επίπεδα, τον τρόπο υπολογισμού και/ή όρους πληρωμής τιμολογίων που επιβάλλονται από την …., στο μέτρο που δεν είναι αντίθετοι με τις διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης και/ή τις διατάξεις του Κυρωτικού Νόμου». Επομένως, πέραν των ειδικών κανονισμών λιμένων, κανονισμών λειτουργίας και κανονισμών τιμολογιακής πολιτικής που παρατίθενται στο Μέρος ΙΙ του Παραρτήματος 1.7, οι οποίοι εξακολουθούν να ισχύουν έως ότου εκδοθούν αναθεωρημένοι Κανονισμοί, κανένας άλλος κανονισμός που εκδόθηκε κατά το παρελθόν από τον … και αφορά την άσκηση διοικητικής εξουσίας δεν ισχύει, δεδομένου ότι είναι αντίθετος με τις διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης και του Κυρωτικού Νόμου. Συνεπώς, ο προαναφερόμενος Κανονισμός Οικονομικής Διαχείρισης του …. [υπ’ αριθ. 45057/11/72/18.12.1972 κοινή απόφαση των Υπουργών Εμπορικής Ναυτιλίας, Μεταφορών και Επικοινωνιών και Οικονομικών αφετέρου (ΦΕΚ/Β/57/1973), η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 14 του α.ν. 1559/1950, που κυρώθηκε με το Ν. 1630/1951], ο οποίος δεν περιλαμβάνεται στο Παράρτημα 1.7 θεωρείται ότι έχει καταργηθεί από τη δημοσίευση του Ν. 4404/2016 (08.07.2016). Στην προκειμένη περίπτωση, με την κρινόμενη αγωγή εκτίθεται ότι η ενάγουσα, που συστήθηκε ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρία, έχει αναλάβει τη διοίκηση και την εκμετάλλευση του Λιμένος Πειραιώς. Ότι η εναγομένη, η οποία είναι πλοιοκτήτρια, άλλως εκμεταλλεύεται οικονομικά στο όνομα και για λογαριασμό της, το Φ/Γ πλοίο «…», με αριθμό Νηολογίου Πειραιά …, ενώ έκανε χρήση, δια του ως άνω πλοίου, της θαλάσσιας ζώνης ευθύνης της με σκοπό τον ελλιμενισμό επ’ αγκύρα, αντί των αναφερόμενων στο δικόγραφο μηνιαίων χρεώσεων ελλιμενισμού (0,379€/ΚΟΧ και αδιαίρετο για έκαστο δεκαπενθήμερο),καθώς και χρήση ρυμουλκού, για συγκράτηση και επαναπρόσδεση του πλοίου αυτού, δεν εξόφλησε τα εκδοθέντα από την ίδια για τις ανωτέρω αιτίες τιμολόγια, τα οποία επισυνάπτονται στην αγωγή αποτελούντα ενιαίο σώμα με αυτή, παρά τις επανειλημμένες προς τούτο οχλήσεις της, οφείλοντας σε αυτήν το συνολικό ποσό των 65.367,97€. Ότι, ειδικότερα, εκδόθηκαν στο όνομα της εναγομένης, τα ακόλουθα τιμολόγια: 1. Το υπ’ αριθ. 2/247 τιμολόγιο, με ημερομηνία έκδοσης 31.01.2014, για δικαιώματα πλοίων επ’ αγκύρα, για το διάστημα από 01.01.2014 έως 31.01.2014, ποσού 721,92€, 2. Το υπ’ αριθ. 2/380 τιμολόγιο, με ημερομηνία έκδοσης 28.02.2014, για δικαιώματα πλοίων επ’ αγκύρα, για το διάστημα από 01.02.2014 έως 28.02.2014, ποσού 721,92€, 3. Το υπ’ αριθ. 2/379 τιμολόγιο, με ημερομηνία έκδοσης 28.02.2014, για δικαιώματα πλοίων επ’ αγκύρα, ποσού 31.764,51€, 4. Το υπ’ αριθ. 2/727 τιμολόγιο, με ημερομηνία έκδοσης 31.03.2014, για δικαιώματα πλοίων επ’ αγκύρα για το διάστημα από 01.03.2014 έως 31.03.2014, ποσού 721,92€, 5. Το υπ’ αριθ. 2/769 τιμολόγιο, με ημερομηνία έκδοσης 11.04.2014, για δικαιώματα πλοίων επ’ αγκύρα για το διάστημα από 01.04.2014 έως 30.04.2014, ποσού 360,96€, 6. Το υπ’ αριθ. 720 τιμολόγιο, με ημερομηνία έκδοσης 16.04.2014, για έξοδα για χρήση ρυμουλκού για συγκράτηση και επαναπρόσδεση του πλοίου … βάσει της υπ’ αριθ.94/02.04.2014 απόφασης του Δ.Σ. της ενάγουσας, ποσού 7.858,00€, πλέον ΦΠΑ 23% ποσού 1.807,34€, πλέον ΝΑΤ 22% ποσού 174,43€ και συνολικού ποσού 9.839,79€, 7. Το υπ’ αριθ. 723 τιμολόγιο, με ημερομηνία έκδοσης 06.05.2014, για χρήση ρυμουλκού για συγκράτηση και επαναπρόσδεση του πλοίου …, ποσού 5.525,50€, πλέον ΦΠΑ 23% ποσού 1.270,87€, πλέον ΝΑΤ 22% ποσού 122,67€ και συνολικού ποσού 6.919,04€. Με βάση το ιστορικό αυτό, η ενάγουσα αιτείται να υποχρεωθεί η εναγομένη, με διάταξη που θα κηρυχθεί προσωρινά εκτελεστή, να της καταβάλει το συνολικό ποσό των 51.050,06€ για κεφάλαιο, το ποσό των 13.820,38€ για τόκους και το ποσό των 497,53€ για χαρτόσημο, ήτοι συνολικά το ποσό των 65.367,97€, με τόκους υπερημερίας με επιτόκιο 1% μηνιαίως από την τελευταία ημέρα κάθε μηνιαίας χρήσης, άλλως από την επομένη έκδοσης κάθε τιμολογίου, άλλως από την επομένη επίδοσής του και μέχρι την εξόφληση, πλέον τελών χαρτοσήμου 3,6% επί των οφειλόμενων τόκων υπερημερίας για κάθε τιμολόγιο, επικουρικά δε να υποχρεωθεί η εναγομένη στην καταβολή του ίδιου ως άνω ποσού, με τον νόμιμο τόκο από την επίδοση της αγωγής μέχρι την εξόφληση, πλέον τελών χαρτοσήμου 3,6% επί των οφειλόμενων τόκων υπερημερίας για κάθε τιμολόγιο και, τέλος, να καταδικαστεί στην καταβολή της δικαστικής της δαπάνης. Με το ανωτέρω περιεχόμενο και αιτήματα, η αγωγή, με την οποία εισάγεται διαφορά ιδιωτικού δικαίου, που υπάγεται στη δικαιοδοσία των πολιτικών δικαστηρίων, κατ’ άρθρο 1 περ. α’ ΚΠολΔ (πρβλ. ΑΠ 998/2015 ΤΝΠ Nόμος), παραδεκτά εισάγεται προς συζήτηση κατά την τακτική διαδικασία ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου, καθώς οι αξιώσεις της ενάγουσας απορρέουν από μικτή σύμβαση, με στοιχεία που ανήκουν σε περισσότερους αυτοτελείς τύπους συμβάσεων, από τις οποίες, ενόψει και του σκοπού της ενάγουσας προς παροχή κάθε είδους λιμενικών υπηρεσιών, προέχει αυτή της σύμβασης παροχής υπηρεσιών, το οποίο είναι καθ’ ύλην, κατά τόπο και λειτουργικά αρμόδιο, με βάση τις διατάξεις των άρθρων 7, 8, 9, 12 παρ. 1, 13, 33 ΚΠολΔ, σε συνδυασμό με εκείνες του άρθρου 51 παρ. 1 περ. α’, 3Α, 4 Ν. 2172/1993, λόγω της ναυτικής φύσης της διαφοράς. Περαιτέρω, η αγωγή τυγχάνει νόμιμη, ερειδόμενη στις αναφερόμενες στη μείζονα σκέψη διατάξεις, σε συνδυασμό με αυτές των άρθρων 287, 340, 341, 345, 346, 361 ΑΚ, 105, 106 ΚΙΝΔ, άρθρο δεύτερο παρ. 6 και 7 Ν. 2688/1999, άρθρ. 1, 4.2, 7§5, 8§1 του Κανονισμού τιμολογιακής πολιτικής στη Λιμενική Ζώνη …., άρθ. 11§1 του Κανονισμού και Τιμολόγια στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη … [όπως ισχύει με τις Αποφάσεις του Δ.Σ. 180/29.9.2010 (ΦΕΚ 1643/Β/14.10.2010), 77/28.03.2011 (ΦΕΚ 853/Β/16.05.2011), 99/10.07.2014 (ΦΕΚ 2380/Β/05.09.2014), 182/22.12.2014 (69/Β/16.01.2015)], άρθ. 7 παρ. 1 και 3 Ν. 4404/2016 και των άρθρων 176, 907, 908 Κ.Πολ.Δ.. Ωστόσο, το παρεπόμενο αίτημα τοκοδοσίας ως προς την κύρια και την πρώτη επικουρική βάση του, δηλαδή από την τελευταία ημέρα κάθε μηνιαίας χρήσης, άλλως από την επομένη έκδοσης εκάστου τιμολογίου, είναι μη νόμιμο και απορριπτέο, διότι σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 7 παρ. 5 του Κανονισμού τιμολογιακής πολιτικής στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του …., η οποία παραπέμπει στον Κανονισμό Οικονομικής Διαχείρισης …, τα ως άνω τέλη και δικαιώματα καθίστανται ληξιπρόθεσμα μετά δεκαημέρου από την αποστολή των αντίστοιχων τιμολογίων, σε περίπτωση δε μη εξόφλησής τους εντός της δεκαήμερης τούτης προθεσμίας, οφείλονται τόκοι υπερημερίας από την πρώτη ημέρα της κοινοποίησης του αντίστοιχου τιμολογίου, συνεπώς δε το εν λόγω αίτημα τυγχάνει νόμιμο, κατά τις ανωτέρω διατάξεις, σε συνδυασμό με εκείνες των άρθρων 341, 345 εδ. α’ ΑΚ και 109 ΕισΝΑΚ, κατά το δεύτερο επικουρικό σκέλος του, ήτοι από την επομένη επίδοσης ενός εκάστου τιμολογίου, ενώ μη νομίμως προβάλεται αξίωση τόκου τόκων, δεδομένου ότι η αγωγή δεν αφορά σε οφειλόμενους τόκους ενός τουλάχιστον έτους. Τέλος, το παρεπόμενο αίτημα περί καταβολής χαρτοσήμου και τέλους χαρτοσήμου επί των οφειλόμενων τόκων υπερημερίας είναι απορριπτέο ως μη νόμιμο, καθώς δεν συμβαδίζει με τον χαρακτήρα της ενάγουσας ως νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με αμιγή χαρακτήρα επιχειρηματικής εκμετάλλευσης σύμφωνα και με τα εκτιθέμενα στη μείζονα σκέψη της παρούσας. Κατόπιν τούτων, πρέπει η αγωγή να ερευνηθεί περαιτέρω και ως προς την ουσιαστική της βασιμότητα, κατά το μέρος που κρίθηκε νόμιμη, εφόσον για το αντικείμενό της έχει καταβληθεί το ανάλογο τέλος δικαστικού ενσήμου με τις νόμιμες προσαυξήσεις υπέρ τρίτων (βλ. το υπ’ αριθ. 340114542950 0904 0065 ηλεκτρονικό παράβολο, σε συνδυασμό με την από 06.07.2020 απόδειξη είσπραξης ηλεκτρονικού παράβολου των Ελληνικών Ταχυδρομείων).
Κατά της υπό κρίση αγωγής δεν υπάρχει ένσταση που να εξετάζεται αυτεπαγγέλτως και για τα γεγονότα που αναφέρονται στο δικόγραφό της επιτρέπεται η ομολογία. Πρέπει, επομένως, να γίνει αυτή δεκτή ως βάσιμη και κατ’ ουσίαν, κατά την κύρια βάση της και να υποχρεωθεί η εναγομένη, υπό την ιδιότητα της πλοιοκτήτριας του Φ/Γ πλοίου …, με αριθμό Νηολογίου Πειραιά …, να καταβάλει στην ενάγουσα το χρηματικό ποσό των πενήντα ενός χιλιάδων πενήντα ευρώ και έξι λεπτών (51.050,06€), εντόκως, από την επομένη επίδοσης εκάστου τιμολογίου στην εναγομένη, με επιτόκιο 1% μηνιαίως, έως την πλήρη εξόφληση, διότι, εφόσον η εναγομένη ερημοδικεί, αποδεικνύονται πλήρως οι πραγματικοί ισχυρισμοί που περιέχονται στο δικόγραφο της αγωγής, δεδομένου ότι θεωρούνται ως ομολογημένοι εκ μέρους της τελευταίας σύμφωνα με το άρθρο 352 παρ. 1 και την παρ. 3 του άρθρου 271 ΚΠολΔ. Περαιτέρω, τα δικαστικά έξοδα της ενάγουσας θα πρέπει να επιβληθούν σε βάρος της εναγομένης, λόγω της ερημοδικίας και της ήττας της (άρθρα 176, 184 και 191 παρ. 2 ΚΠολΔ), ενώ, τέλος, λόγω της ερημοδικίας της εναγομένης, θα πρέπει να οριστεί το νόμιμο παράβολο ερημοδικίας για την περίπτωση ασκήσεως ανακοπής ερημοδικίας από αυτήν (άρθρα 501, 502 παρ.1 και 505 παρ. 2 ΚΠολΔ), όπως ειδικότερα ορίζεται στο διατακτικό.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
ΔΙΚΑΖΕΙ ερήμην της εναγομένης.
ΟΡΙΖΕΙ το παράβολο ερημοδικίας για την περίπτωση ασκήσεως ανακοπής ερημοδικίας κατά της παρούσας από την εναγομένη στο ποσό των διακοσίων ευρώ (200€).
ΔΕΧΕΤΑΙ εν μέρει την αγωγή.
ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ την εναγομένη να καταβάλει στην ενάγουσα το χρηματικό ποσό των πενήντα ενός χιλιάδων πενήντα ευρώ και έξι λεπτών (51.050,06€), νομιμότοκα, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο σκεπτικό, έως την πλήρη εξόφληση.
ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΙ την εναγομένη στην καταβολή της δικαστικής δαπάνης της ενάγουσας, την οποία ορίζει στο ποσό των δύο χιλιάδων διακοσίων είκοσι ευρώ (2.220,00€).-
Κρίθηκε, αποφασίσθηκε και δημοσιεύθηκε, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του στον Πειραιά, στις 2021.
Η ΔΙΚΑΣΤΗΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ