ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Αριθμός απόφασης 1623/2022
ΤΟ ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
(διαδικασία ασφαλιστικών μέτρων)
Αποτελούμενο από τον Δικαστή Αλκιβιάδη Φερεσίδη, Πρόεδρο Πρωτοδικών, ο οποίος ορίσθηκε με κλήρωση.
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 19 Σεπτεμβρίου 2022 χωρίς τη σύμπραξη Γραμματέα, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ:
Της αιτούσας: της αλλοδαπής εταιρείας με την επωνυμία «…», που εδρεύει στο … (…), όπως εκπροσωπείται νόμιμα, την οποία εκπροσώπησε η πληρεξούσια δικηγόρος της Αμαλία Σκλαβενίτη του Ιωάννη (Α.Μ. Δ.Σ.Α. 25815), κάτοικος …, η οποία κατέθεσε σημείωμα και το με στοιχεία … γραμμάτιο προκαταβολής εισφορών και ενσήμων Δ.Σ.Π.
Της καθ’ ης η αίτηση: της αλλοδαπής εταιρείας με την επωνυμία «…», που έχει καταστατική έδρα στη νήσο …, αλλά πραγματική έδρα στη …, όπως εκπροσωπείται νόμιμα, η οποία δεν παραστάθηκε.
Η αιτούσα ζητεί να γίνει δεκτή η από 1-7-2022 αίτησή της, που κατατέθηκε στη Γραμματεία με Γ.Α.Κ. 6092/2022 και Ε.Α.Κ. 1399/2022 και προσδιορίστηκε για τη δικάσιμο που αναφέρεται στην αρχή της παρούσας.
Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης στο ακροατήριο η πληρεξούσια δικηγόρος της αιτούσας ανέπτυξε τους ισχυρισμούς της.
ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Από την προσκομιζόμενη μετ’ επικλήσεως από την αιτούσα υπ’ αριθμ. …/8-9-2022 έκθεση επίδοσης του Δικαστικού Επιμελητή στο Εφετείο Αθηνών … προκύπτει ότι ακριβές αντίγραφο της αίτησης με πράξη ορισμού συζήτησης για τη δικάσιμο που αναφέρεται στην αρχή της παρούσας επιδόθηκε νομοτύπως και εμπροθέσμως στον ναυτικό πράκτορα του ναυλοχούντος στον λιμένα Πειραιά πλοίου πλοιοκτησίας τής καθ’ ης η αίτηση με την επωνυμία «…» (οδός …) για λογαριασμό της καθ’ ης η αίτηση. Η εν λόγω επίδοση είναι νόμιμη, καθόσον κατά την κρατούσα στη νομολογία άποψη ο ναυτικός πράκτορας ως συνδεόμενος μετά της πλοιοκτήτριας εταιρείας διά σχέσεως εντολής είναι βάσει αυτής αντιπρόσωπος και καθολικός εντολοδόχος αυτής, δηλαδή αντιπρόσωπος αυτής (πλοιοκτήτριας) κατ` άρθρο 211 ΑΚ και κατά τα συμφωνηθέντα για ένα ή περισσότερα πλοία της (της πλοιοκτήτριας) σε ένα ή περισσότερα λιμάνια που αυτά προσεγγίζουν, για ένα ή περισσότερα ταξίδια, για ορισμένο ή αόριστο χρόνο και, συνεπώς, είναι δεκτικός για την επίδοση των απευθυνόμενων σε αυτή (πλοιοκτήτρια) δικογράφων αναγομένων στον κύκλο των ανατεθεισών στον εν λόγο εντολοδόχο πράκτορα υποθέσεων (ΑΠ 1207/2000 ΕπΕμπΔικ. 52 σελ.100, ΕφΠειρ 299/2006 Ε.Ν.Δ. 2007 σελ. 39, ΕφΠειρ 579/1990 ΕΝΔ 18 σελ.249). Όμως, κατά την εκφώνηση της υπόθεσης από το οικείο έκθεμα κατά τη δικάσιμο που αναφέρεται στην αρχή της παρούσας η καθ’ ης η αίτηση δεν παραστάθηκε. Ωστόσο, πρέπει η συζήτηση της υπόθεσης να προχωρήσει, σαν να ήταν παρόντες όλοι οι διάδικοι (άρθρο 686 παρ. 7 ΚΠολΔ).
Mε την κρινόμενη αίτησή της η αιτούσα αλλοδαπή εταιρεία εκθέτει ότι κατά τους αναφερόμενους τόπους και χρόνους συνήψε με την καθ’ ης η αίτηση αλλοδαπή εταιρεία τρεις διαδοχικές συμβάσεις πώλησης καυσίμων για τον εφοδιασμό του υπό σημαία Παναμά ρυμουλκού πλοίου πλοιοκτησίας της καθ’ ης ονόματι «…» (αριθμός IMO 7420742. Δ.Δ.Σ. 3ΕPE9), που ναυλοχεί στον λιμένα Πειραιά. Ότι διαχειρίστρια του πλοίου είναι η αλλοδαπή εταιρεία με την επωνυμία «….», που εδρεύει στη …, όπου εδρεύει πραγματικά η καθ’ ης. Ότι παρά τις πωλήσεις και παραδόσεις των καυσίμων (για τις οποίες έχουν εκδοθεί τα αντίστοιχα αναφερόμενα τιμολόγια) και την ανεπιφύλακτη παραλαβή τους από τον πλοίαρχο του πλοίου, η καθ’ ης αρνείται να εξοφλήσει το συνολικό τίμημα των συμβάσεων ύψους 329.750 δολαρίων Η.Π.Α. και 60.636,73 ευρώ. Ότι, επιπλέον, η καθ’ ης οφείλει στην αιτούσα α) συμβατικούς τόκους υπερημερίας ποσοστού 2% μηνιαίως συνολικού ύψους 8.008,50 δολαρίων Η.Π.Α. και 1.819,19 ευρώ και β) ποσοστό 20% επί της αξίας εκάστου τιμολογίου λόγω κατάπτωσης συμβατικής ποινικής ρήτρας για παράβαση των όρων της πώλησης συνολικού ύψους 65.951,80 δολαρίων Η.Π.Α. και 12.127,35 ευρώ. Ότι η συνολική εκ των ανωτέρω οφειλή της καθ’ ης προς την αιτούσα ανέρχεται στα 403.710,30 δολάρια Η.Π.Α. και 74.583,17 ευρώ, νομιμοτόκως από την παρέλευση 30 ημερών από την παράδοση των καυσίμων στο πλοίο και μέχρις εξοφλήσεως, πληρωτέα (τα ποσά αυτά) σε τράπεζες της Δανίας. Ότι υπάρχει επικείμενος κίνδυνος εκποίησης του πλοίου λόγω πώλησής του προς διάλυση και ανακύκλωση (scrap) προς την αλλοδαπή εταιρεία με την επωνυμία «…», η οποία (λόγω αθέτησης των μεταξύ της ίδιας και της ώδε καθ’ ης συμφωνίας και δη λόγω μη καταβολής του συμφωνηθέντος τιμήματος από την ώδε καθ’ ης) πέτυχε την έκδοση της υπ’ αριθμ. 1449/2022 απόφασης αυτού του Δικαστηρίου, με την οποία διατάχθηκε η συντηρητική κατάσχεση του ένδικου πλοίου μέχρι του συνολικού ποσού των 489.156,11 δολαρίων Η.Π.Α. ή 595.681,65 ευρώ για την εξασφάλιση της απαίτησής της έναντι της ώδε καθ’ ης. Επικαλούμενη δε ανάγκη αποτροπής επικείμενου κινδύνου από την επικείμενη εκποίηση του πλοίου (το οποίο είναι το μοναδικό περιουσιακό στοιχείο της καθ’ ης στην Ελλάδα), ζητεί να διαταχθεί η συντηρητική κατάσχεση κάθε κινητής και ακίνητης περιουσίας της καθ’ ης στην Ελλάδα είτε βρίσκεται στα χέρια της καθ’ ης, είτε στα χέρια τρίτων και δη του ένδικου πλοίου μέχρι του ποσού των 621.488,56 ευρώ, καθώς και να καταδικασθεί η καθ’ ης στην καταβολή των δικαστικών της εξόδων. Με αυτό το περιεχόμενο η αίτηση αρμοδίως εισάγεται προς συζήτηση ενώπιον αυτού του Δικαστηρίου, που είναι καθ’ ύλην και κατά τόπον αρμόδιο, λόγω του λιμένα που ναυλοχούσε το πλοίο κατά την κατάθεση της κρινόμενης αίτησης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 683 παρ. 1 και 4 ΚΠολΔ, σε συνδυασμό με το άρθρο 51 παρ. 1, 2, 3 και 5 ν. 2172/1993, που καθιερώνει τη λειτουργική αρμοδιότητα των δικαστηρίων του Πειραιά για υποθέσεις ναυτικού δικαίου. Έχει δε διεθνή δικαιοδοσία προς εκδίκαση της υπόθεσης κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων (άρθρα 683-703 ΚΠολΔ) σύμφωνα με τα άρθρα 35 και 63 παρ. 1 περ. β’ Κανονισμού (ΕΕ) 1215/2012 και τα άρθρα 1 παρ. 1 και 8 παρ. 2 της Διεθνούς Συμβάσεως των Βρυξελλών του 1952 «περί ενοποιήσεως κανόνων τινών επί συντηρητικής κατασχέσεως θαλασσοπλοούντων πλοίων» (που κυρώθηκε με το ν.δ. 4570/1966) -με την επισήμανση ότι η Ελλάδα, εντός της οποίας διώκεται η επιβολή συντηρητικής κατάσχεσης πλοίου, είναι συμβαλλόμενο μέρος της Διεθνούς Συμβάσεως, ενώ ο Παναμάς, του οποίου φέρει τη σημαία το υπό συντηρητική κατάσχεση πλοίο, δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος αυτής-. Η δε αίτηση είναι νόμιμη, ερειδόμενη στις διατάξεις των άρθρων 211, 340, 341, 361, 513 επ. ΑΚ, 682, 704, 705, 706 και 707 επ. ΚΠολΔ, καθόσον εφαρμοστέο δίκαιο είναι, εν προκειμένω, το ελληνικό, λόγω του ότι ναι μεν οι διάδικοι επέλεξαν συμβατικά ως εφαρμοστέο δίκαιο για τις απορρέουσες από τις επίδικες συμβάσεις πώλησης διαφορές τους το «Γενικό Ναυτικό Δίκαιο των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής» [άρθρα 2 και 3 παρ. 1 Κανονισμού (ΕΚ) 593/2008], αλλά αυτό δεν είναι γνωστό στο Δικαστήριο, ούτε η αιτούσα προσκομίζει σχετική έγγραφη νομική πληροφορία του Ελληνικού Ινστιτούτου Διεθνούς και Αλλοδαπού Δικαίου και, εφόσον στην προκείμενη διαδικασία ασφαλιστικών μέτρων δεν εκδίδεται απόφαση για αποδείξεις ως ασυμβίβαστη προς τον κατεπείγοντα χαρακτήρα της μορφής αυτής της έννομης προστασίας, πρέπει, εν προκειμένω, να εφαρμοσθεί το ημεδαπό δίκαιο (Κεραμεύς/Κονδύλης/Νίκας «Ερμηνεία ΚΠολΔ» υπό άρθρο 337 αριθμ. 4 σελ. 682). Πρέπει, επομένως, η αίτηση να ερευνηθεί περαιτέρω κατ’ ουσίαν.
Από την εκτίμηση όλων των εγγράφων που προσκομίζει μετ’ επικλήσεως η αιτούσα πιθανολογούνται τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά. Η αιτούσα αλλοδαπή εταιρεία πώλησης καυσίμων πλοίων συνήψε με την καθ’ ης η αίτηση αλλοδαπή εταιρεία τρεις διαδοχικές συμβάσεις πώλησης καυσίμων για τον εφοδιασμό του υπό σημαία Παναμά ρυμουλκού πλοίου πλοιοκτησίας της καθ’ ης ονόματι «…» (αριθμός IMO 7420742. Δ.Δ.Σ. 3ΕPE9), που ναυλοχεί στον λιμένα Πειραιά. Διαχειρίστρια δε του πλοίου είναι η αλλοδαπή εταιρεία με την επωνυμία «….», που εδρεύει στη …, όπου εδρεύει πραγματικά η καθ’ ης. Παρά τις πωλήσεις και παραδόσεις των καυσίμων (για τις οποίες έχουν εκδοθεί τα αντίστοιχα προσκομιζόμενα μετ’ επικλήσεως από την αιτούσα τιμολόγια: το υπ’ αριθμ. … τιμολόγιο ποσού 181.250 δολαρίων Η.Π.Α., το υπ’ αριθμ. … τιμολόγιο ποσού 60.636,73 ευρώ και το υπ’ αριθμ. … τιμολόγιο ποσού 148.500 δολαρίων Η.Π.Α.) και την ανεπιφύλακτη παραλαβή τους από τον πλοίαρχο του πλοίου, η καθ’ ης αρνείται να εξοφλήσει το συνολικό τίμημα των συμβάσεων ύψους 329.750 δολαρίων Η.Π.Α. και 60.636,73 ευρώ. Πιθανολογείται, επίσης, ότι η καθ’ ης οφείλει επιπλέον στην αιτούσα α) συμβατικούς τόκους υπερημερίας ποσοστού 2% μηνιαίως συνολικού ύψους 8.008,50 δολαρίων Η.Π.Α. και 1.819,19 ευρώ (βλ. τους σχετικούς Γενικούς Όρους και Προϋποθέσεις Πώλησης και τα προσκομιζόμενα μετ’ επικλήσεως από την αιτούσα υπ’ αριθμ. 17051 και 17195/28-6-2022 τιμολόγιο), καθώς και β) ποσοστό 20% επί της αξίας εκάστου τιμολογίου λόγω κατάπτωσης συμβατικής ποινικής ρήτρας για παράβαση των όρων της πώλησης συνολικού ύψους [(181.250 Χ 20%=) 36.251,80 + (148.500 Χ 20%=) 29.700 =] 65.951,80 δολαρίων Η.Π.Α. και (60.636,73 Χ 20% =) 12.127,35 ευρώ (βλ. τους σχετικούς Γενικούς Όρους και Προϋποθέσεις Πώλησης). Συνεπώς, η συνολική εκ των ανωτέρω οφειλή της καθ’ ης προς την αιτούσα ανέρχεται στα 403.710,30 δολάρια Η.Π.Α. και 74.583,17 ευρώ, νομιμοτόκως από την παρέλευση 30 ημερών από την παράδοση των καυσίμων στο πλοίο και μέχρις εξοφλήσεως, πληρωτέα (τα ποσά αυτά) σε τράπεζες της Δανίας. Περαιτέρω, πιθανολογείται ότι υπάρχει επικείμενος κίνδυνος εκποίησης του πλοίου λόγω πώλησής του προς διάλυση και ανακύκλωση (scrap) προς την αλλοδαπή εταιρεία με την επωνυμία «…», η οποία (λόγω αθέτησης των μεταξύ της ίδιας και της ώδε καθ’ ης συμφωνίας και δη λόγω μη καταβολής του συμφωνηθέντος τιμήματος από την ώδε καθ’ ης) πέτυχε την έκδοση της υπ’ αριθμ. 1449/2022 απόφασης αυτού του Δικαστηρίου, με την οποία διατάχθηκε η συντηρητική κατάσχεση του ένδικου πλοίου μέχρι του συνολικού ποσού των 489.156,11 δολαρίων Η.Π.Α. ή 595.681,65 ευρώ για την εξασφάλιση της απαίτησής της έναντι της ώδε καθ’ ης. Συνεπώς, εφόσον υφίσταται ανάγκη αποτροπής επικείμενου κινδύνου από την επικείμενη εκποίηση του πλοίου, πρέπει η αίτηση να γίνει δεκτή ως και ουσία βάσιμη και να διαταχθεί η συντηρητική κατάσχεση κάθε κινητής και ακίνητης περιουσίας της καθ’ ης στην Ελλάδα είτε βρίσκεται στα χέρια της καθ’ ης, είτε στα χέρια τρίτων και δη του ένδικου πλοίου μέχρι του ποσού των 621.488,56 ευρώ (περιλαμβανομένων τόκων και λοιπών εξόδων) (κατά την τρέχουσα ισοτιμία ευρώ και δολαρίου Η.Π.Α.). Περαιτέρω, πρέπει να διαταχθεί η δυνατότητα ματαίωσης ή αντικατάστασης του ανωτέρω ασφαλιστικού μέτρου με εγγυοδοσία (άρθρα 692 παρ. 1, 704-705 ΚΠολΔ), όπως ορίζεται στο διατακτικό. Τα δικαστικά έξοδα της αιτούσας, όπως ορίζονται ειδικότερα στο διατακτικό, βαρύνουν την καθ’ ης η αίτηση λόγω της ήττας της (άρθρα 176, 191 παρ. 2 ΚΠολΔ, 84 παρ. 2 εδ. α’ Κώδικα Δικηγόρων).
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Δικάζει ερήμην της καθ’ ης η αίτηση.
Δέχεται την αίτηση.
Διατάσσει προς εξασφάλιση της αναφερόμενης στο σκεπτικό απαίτησης της αιτούσας συνολικού ύψους εξακοσίων είκοσι ενός χιλιάδων τετρακοσίων ογδόντα οκτώ ευρώ και πενήντα έξι λεπτών (621.488,56) περιλαμβανομένων τόκων και εξόδων τη συντηρητική κατάσχεση κάθε κινητής και ακίνητης περιουσίας της καθ’ ης η αίτηση στην Ελλάδα είτε βρίσκεται στα χέρια της καθ’ ης, είτε στα χέρια τρίτων και δη του υπό σημαία Παναμά ρυμουλκού πλοίου πλοιοκτησίας της καθ’ ης ονόματι «…» (αριθμός IMO 7420742. Δ.Δ.Σ. 3ΕPE9), που ναυλοχεί στον λιμένα Πειραιά, μέχρι του ποσού των εξακοσίων είκοσι ενός χιλιάδων τετρακοσίων ογδόντα οκτώ ευρώ και πενήντα έξι λεπτών (621.488,56).
Παρέχει στην καθ’ ης η αίτηση τη δυνατότητα να ματαιώσει ή να αντικαταστήσει τη συντηρητική κατάσχεση με ισόποση εγγυοδοσία υπέρ της αιτούσας, καταθέτοντας στο Γραμματέα αυτού του Δικαστηρίου ίσης αξίας με το ανωτέρω ποσό εγγυητική επιστολή αξιόχρεης στην Ελλάδα Τράπεζας.
Επιβάλλει στην καθ’ ης η αίτηση τα δικαστικά έξοδα της αιτούσας, το ύψος των οποίων ορίζει στο ποσό των τριακοσίων πενήντα (350) ευρώ.
Κρίθηκε, αποφασίστηκε και δημοσιεύθηκε σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του στον Πειραιά, χωρίς την παρουσία των διαδίκων και των πληρεξουσίων δικηγόρων τους, στις 10-10-2022.
Ο ΔΙΚΑΣΤΗΣ ..…ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΜΟΝΟ