Μενού Κλείσιμο

ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

 

ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ :       1226  /2023

TO MONOMEΛEΣ ΠPΩTOΔIKEIO

ΠΕΙΡΑΙΑ

(Ειδική Διαδικασία Εκδίκασης Περιουσιακών – Εργατικών Διαφορών)

 

Συγκροτούμενο από το Δικαστή Παναγιώτη Τελωνιάτη Πρωτοδίκη που ορίστηκε από τον Πρόεδρο του Τριμελούς Συμβουλίου Διοίκησης του Πρωτοδικείου Πειραιά, συνεδρίασε δημόσια και στο ακροατήριό του την 04η Οκτωβρίου 2022, με την παρουσία και του Γραμματέα Αριστομένη Μερμίγκη για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ :

ΤΟΥ ENΑΓΟΝΤΟΣ : Μ. Σ. του Κ.,  Ε.Ν., κατοίκου …………οδός Δ.  …, που παραστάθηκε διά της πληρεξούσιας δικηγόρου Κοντοσέα Ειρήνης του Γεωργίου με … του Δ.Σ. Πειραιά.

ΤΗΣ ΕΝΑΓΟΜΕΝΗΣ : Εταιρείας με την επωνυμία «…», που εδρεύει στον……, οδός … που εκπροσωπείται νόμιμα, και εκπροσωπήθηκε διά του πληρεξουσίου δικηγόρου Στεφάνου Λύρα με … του Δ.Σ. Πειραιά.

Ο ενάγων ζητεί να γίνει δεκτή η από 28.12.2021 αγωγή του που κατατέθηκε στη Γραμματεία του Δικαστηρίου με ΓΑΚ 10787/2021 και με ΑΚΔ 5031/2021, γράφτηκε στο πινάκιο, προσδιορίστηκε δε να συζητηθεί, το πρώτον, κατά τη δικάσιμο της 15.3.2022, κατά την οποία η συζήτηση της υπόθεσης αναβλήθηκε για τη σημερινή δικάσιμο της 04.10.2022 οπότε και συζητήθηκε.

Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης, οι πληρεξούσιοι δικηγόροι των διαδίκων ανέπτυξαν τους ισχυρισμούς τους και ζήτησαν να γίνουν δεκτά όσα αναφέρονται στα πρακτικά και στις προτάσεις τους.

 

ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΚΕΦΤΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ

 

       Α. Οι συμβαλλόμενοι, κατά τη σύναψη της ατομικής σύμβασης ναυτικής εργασίας, συμφωνήσουν να καταστούν περιεχόμενο της σύμβασης αυτής οι όροι κάποιας ΣΣΝΕ και μέλλουσας ακόμα (οράτε ΑΠ 692/2014 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΜΕφΠειραιά 98/2020 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ) ή και αυτής που έληξε. Τούτο είναι σύμφωνο με τις αρχές της αυτονομίας της ιδιωτικής βούλησης και της ελευθερίας των συμβάσεων, που απορρέουν από τη διάταξη του άρθρου 361 του ΑΚ, από την οποία συνάγεται ότι είναι δυνατόν να συμφωνηθεί εγκύρως λ.χ. το ύψος του μισθού με παραπομπή σε συλλογικές συμβάσεις εργασίας ή διαιτητικές αποφάσεις, οι οποίες καλύπτουν άλλη κατηγορία εργαζομένων ή θέτουν προϋποθέσεις, που δε συγκεντρώνει ο συγκεκριμένος μισθωτός (οράτε ΑΠ 1150/2017, 1109/2017, /2017 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, 228/2014 ΔΕΕ 14 σ. 864, 251/2012, 1494/2010, 637/2004 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, 225/2002 ΔΕΕ 2003 σ. 331 ΕΕΔ 2003 σ. 1166, 443/1999 ΕλλΔνη 1999 σ. 1559 = ΔΕΝ 2000 σ. 151 = ΕΕΔ 2000 σ. 567,  = ΕπιθΙΚΑ 2000 σ. 203, 332/1997 ΔΕΕ 1997 σ. 1104 = ΕΕργΔ 1998 σ. 696, ΤρΕφΠειραιά 720/2015 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΤρΕφΘεσ 262/2011 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΜΕφΠειραιά 98/2020 ό.π., Γ. Λεβέντη – Κ. Παπαδημητρίου, Ατομικό Εργατικό Δίκαιο, 2011, σ. 521, Ι. Ληξουριώτη, Ατομικές Εργασιακές Σχέσεις, 2013, σ. 301). Αν, με την ατομική σύμβαση εργασίας, έχει γίνει ρητή παραπομπή στους όρους συγκεκριμένης ΣΣΕ, τότε οι όροι αυτοί αποκτούν συμβατική ισχύ (οράτε ΑΠ 773/2017 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ ΜΕφΠειραιά 98/2020 ό.π.), δηλαδή καθίστανται και θεωρούνται εξαρχής περιεχόμενο της ατομικής σύμβασης εργασίας σαν να είχαν συμφωνηθεί με ελεύθερη των μερών διαπραγμάτευση σε ατομικό επίπεδο και γενεσιουργός όρος της δεσμευτικότητάς τους είναι τότε η ατομική βούληση του εργοδότη και του προσλαμβανόμενου εργαζομένου (οράτε ΑΠ 256/2016 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΜΕφΠειραιά 98/2020 ό.π., Στ. Βλαστό, Συλλογικές Εργασιακές Σχέσεις, 2017, αρ. 124, σ. 263 – 264). Η παραπομπή μπορεί να γίνει και σε ΣΣΝΕ της οποίας η ισχύς έχει ήδη λήξει, καθόσον, στην περίπτωση αυτή, τα μέρη δεν ενδιαφέρει η δεσμευτική της ισχύς, αλλά η ποιότητα των κανονιστικών ρυθμίσεων που περιείχε. Για το κύρος της συμφωνίας αυτής, δεν απαιτείται η τήρηση τύπου (οράτε ΑΠ 874/2018 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, 567/2004 ΕΕΔ 2005 σ. 589, ΕφΑθ 6808/1994 ΔΕΝ 1995 σ. 665 = ΕπιθΑσφΔ 1995 σ. 392, ΜΕφΠειραιά 98/2020 ό.π.). Για να καταστεί, όμως, οποιοσδήποτε όρος ΣΣΝΕ και όρος της ατομικής σύμβασης ναυτικής εργασίας, πρέπει η παραπομπή να γίνει σε συγκεκριμένη ΣΣΝΕ και όχι αορίστως στις εκάστοτε ισχύουσες στις σχέσεις του εργοδότη και των ναυτικών ΣΣΝΕ, διότι, στην τελευταία περίπτωση, θα ισχύει είτε η νεότερη, αν υπάρχει, ΣΣΝΕ, έστω και αν περιέχει δυσμενέστερες, για τους ναυτικούς διατάξεις, αφού ρητά συμφωνήθηκε µε την ατομική σύμβαση εργασίας ότι θα εφαρμοσθεί η εκάστοτε ισχύουσα ΣΣΝΕ (οράτε ΑΠ 277/2009 ΕΕΔ 2010 σ. 1353, 860/2010 ΔΕΝ 2010 σ. 1061, ΜΕφΠειραιά 98/2020 ό.π., Δ. Ζερδελή, Εργατικό Δίκαιο – Ατομικές Εργασιακές Σχέσεις, 2011, αριθμ. 1050α, σ.662) είτε, ελλείψει νεότερης, η τελευταία ισχύσασα ΣΣΝΕ, εωσότου συναφθεί νέα ΣΣΝΕ, η οποία, για τον ίδιο λόγο, θα καταλάβει και την ατομική σύμβαση. Αποτελεί δε, αυτονόητα, ζήτημα πραγματικό το περιεχόμενο της σχετικής συμφωνίας των μερών (οράτε ΑΠ 515/2017 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΜΕφΠειραιά 98/2020 ό.π.,) και το δικαστήριο κρίνει περί αυτού με βάση, καταρχάς, τους όρους που αποτυπώθηκαν στο έγγραφο της ατομικής συμφωνίας και, σε περίπτωση άτυπης κατάρτισης της σύμβασης ναυτολόγησης, με βάση το σύνολο των αποδεικτικών μέσων (οράτε ΜΕφΠειραιά 98/2020 ό.π., 205/2019 Ιστότοπος Εφετείου Πειραιά).

       Β. Με την υπό κρίση αγωγή, όπως το περιεχόμενο και το αιτητικό της εκτιμάται και αξιολογείται από το Δικαστήριο και όπως αυτή συμπληρώθηκε παραδεκτά, αναφορικά με τον ΑΦΜ του ενάγοντος, με προφορική δήλωση της πληρεξουσίας του δικηγόρου που καταχωρίσθηκε στα πρακτικά και με τις προτάσεις που κατατέθηκαν κατά τη συζήτηση στο ακροατήριο (άρθρα 223 εδ. β’, 295 § 1 εδ. β’ και 297 ΚΠολΔ), ο ενάγων αναφέρει ότι, με την εναγομένη ναυτιλιακή εταιρεία, κατήρτισε την 03.3.2020, σύμβαση ναυτικής εργασίας αορίστου χρόνου, ναυτολογηθείς ως Α΄ Μάγειρος, στον Πειραιά, επί του αναφερόμενου στην αγωγή πλοίου, με τα παρατιθέμενα καθήκοντα, εργαζόμενος μέχρι την 07.01.2021, απολυθείς στον Πειραιά λόγω «αμοιβαία συναινέσει». Ότι συμφωνήθηκε να αμοίβεται, βάσει της ΣΣΝΕ πληρωμάτων επιβατηγών ακτοπλοϊκών πλοίων του έτους 2019. Ο ενάγων ενσωματώνει, στο αγωγικό δικόγραφο, πίνακες με τα εκτελούμενα από το πλοίο δρομολόγια, προβάλλοντας ότι εργαζόταν επί 14 ώρες/ημέρα. Περαιτέρω, ο ενάγων παραθέτει τα ποσά που δικαιούταν, για κάθε αγωγικό, κονδύλιο και τα ποσά που έλαβε έναντι αυτού, αξιώνοντας τη διαφορά ή και το σύνολο αυτού, όπως κατωτέρω θα εκτεθεί. Έτσι ζητεί : α) ως υπόλοιπο αποδοχών Μαρτίου 2020, ποσό 969,79 ευρώ, β) ως αμοιβή για υπερωριακή εργασία για Σάββατα, αργίες, καθημερινές και Κυριακές, 22.817,13 ευρώ, γ) ως αποζημίωση λόγω μη χορήγησης αδειών διανυκτέρευσης, 1.227,91 ευρώ, δ) ως δώρα εορτών τα κάτωθι : δα) ως αναλογία δώρου Πάσχα 2020, 1.539,16 ευρώ, δβ) ως αναλογία δώρου Χριστουγέννων 2020, 6.261,13 ευρώ, δγ) ως  αναλογία δώρου Πάσχα 2021, 182,61 ευρώ. Συνολικά, προβάλλει ότι θα έπρεπε να λάβει για τις παραπάνω αιτίες 7.982,90 ευρώ, έναντι του οποίου έλαβε 3.940,88 ευρώ, ζητώντας τη διαφοράς 4.042,02 ευρώ. Τέλος, ε) ως αμοιβή για την εκτέλεση δρομολογίων «εξπρές», ζητεί το ποσό των 220,70 ευρώ. Με βάση τα ανωτέρω πραγματικά περιστατικά, ζητεί να υποχρεωθεί η εναγομένη να του καταβάλει 29.277,55 ευρώ, με τον νόμιμο τόκο υπερημερίας από την 07.01.2021, άλλως, από της επίδοσης της αγωγής και μέχρι την πλήρη εξόφλησή του. Παρεπομένως, ζητείται να κηρυχθεί προσωρινά εκτελεστή η απόφαση που θα εκδοθεί και να καταδικαστεί η εναγομένη στην δικαστική του δαπάνη και στην αμοιβή της πληρεξουσίας του δικηγόρου. Η αγωγή, με το περιεχόμενο αυτό και αιτήματα και εφόσον έχει τηρηθεί η αναγκαία, για το παραδεκτό της συζήτησής της, προδικασία της εξωδικαστικής διαμεσολάβησης, διότι, από την παραδεκτή και αναγκαία, για την εξέταση του θέματος αυτού, επισκόπηση των εγγράφων της δικογραφίας, προκύπτει ότι έλαβε χώρα η ενημέρωση του ενάγοντος, κατ’ άρθρο 3 § 2 Ν. 4640/2019, για τη δυνατότητα επίλυσης της διαφοράς με διαμεσολάβηση (οράτε το με αναγραφόμενη ημερομηνία 13.10.2021 έγγραφο), παραδεκτώς φέρεται ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου, το οποίο είναι αρμόδιο καθ’ ύλη και κατά τόπον, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7, 8, 9, 10, 14 § 2, 16 περ. 2 και 25 § 2 και 51 §§ 1, 2α και 3Α Ν. 2172/1993 και 82 ΚΙΝΔ, κατά την Ειδική Διαδικασία Εκδίκασης των Περιουσιακών – Εργατικών Διαφορών. Περαιτέρω, η αγωγή είναι επαρκώς ορισμένη και νόμω βάσιμη εν μέρει, στηριζόμενη στις διατάξεις των άρθρων 192, 193, 341, 346, 361 και 648 – 649, 651 – 653, 655, 656, 659 ΑΚ (ήδη 1-2, 3-5, 7, 8, 11 του ΚωδΠΔ 80/2022) και 669, 680 του ΑΚ, της ΣΣΝΕ Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων του έτους 2019, η οποία κυρώθηκε με την υπ’ αριθμ. 2242.5-1.5/56040/2019 (ΦΕΚ Β’ 3170/12.8.2019) απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, 39, 53, 54 και 57 του ΚΙΝΔ (Ν. 3816/1958), 68, 176, 191 § 2 και 904 § 2α, 907 και 908 § 1 στοιχ. ε΄ ΚΠολΔ/1958). Ωστόσο, το παρεπόμενο αίτημα περί επιδίκασης τόκων από την 07.01.2021, χρόνο λύσης της σύμβασης εργασίας του ενάγοντος είναι νόμω βάσιμο μόνο για το αίτημα επιδίκασης δώρων εορτών (άρθρο 14 § 3 της ΣΣΝΕ), ενώ, αναφορικά με τα υπόλοιπα κονδύλια, το αίτημα επιδίκασης τόκων είναι νόμω βάσιμο για το χρόνο από την επίδοση της αγωγής. Περαιτέρω, καθ’ ο μέτρο η αγωγή κρίθηκε παραδεκτή και νόμω βάσιμη, είναι ερευνητέα και επί της ουσίας, εφόσον κατατέθηκε στο φάκελο το προβλεπόμενο (υπ’ αριθμ. …) γραμμάτιο προκαταβολής του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά (άρθρο 61 Ν. 4194/2013), ενώ, ωσαύτως, κατατέθηκε το αναλογούν τέλος δικαστικού ενσήμου (οράτε το υπ’ αριθμ. … ηλεκτρονικό παράβολο μετά του συνημμένου γραμματίου πληρωμής).

       Γ.α. Το γεγονός ότι ο εργαζόμενος – ενάγων υπογράφει ανεπιφύλακτα τις μηνιαίες μισθολογικές αποδείξεις, αφενός δεν ενέχει, άνευ άλλου τινός, παραίτησή του από τις ως άνω νόμιμες αποδοχές του, αφετέρου είναι άνευ νομίμου επιρροής, κατά τη γενική αρχή του εργατικού δικαίου, η οποία συνάγεται από τις διατάξεις των άρθρων 3, 174, 180, 679 ΑΚ, 8 Ν. 2112/1920 και 8 § 4 Ν. 4020/1959, σύμφωνα με την οποία κάθε παραίτηση του εργαζόμενου από το δικαίωμα λήψης των νόμιμων αποδοχών, επιδομάτων ή άλλων από την εργασία του παροχών, έστω και υπό τη μορφή άφεσης χρέους, κατ’ άρθρο 454 ΑΚ, είναι άκυρη και θεωρείται ως μη γενόμενη (οράτε ΟλΑΠ 173/1961 ΕΕΔ 20 σ. 531, ΑΠ 300/2007 ΕλλΔνη 2007 σ. 1092, 587/2006 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, 1524/2004 ΝΟΜΟΣ, 495/2006 ΔΕΕ 2006 σ. 948, 1284/2001 ΕλλΔνη 2002 σ. 129, ΕφΠειραιά 421/2021, 90/2019, www.efeteio-peir.gr, 361/2013 ΕΝαυτΔ 2013 σ. 208, 452/2010 ΤΝΠ ΝΟΜΟΣ, ΜΕφΠειραιά 194/2022, προσκομιζόμενη, 698/2014 ΕλλΔνη 2015 σ. 499 με σημείωση Ευαγγέλου Στασινόπουλου). β. Η εναγομένη αρνείται την αγωγή και ζητεί την απόρριψή της, συνομολογώντας μεν την ναυτολόγηση του ενάγοντος στο ένδικο πλοίο, κατά το αναφερόμενο στην αγωγή χρονικό διάστημα και με την ειδικότητα που σε αυτή διαλαμβάνεται, προβάλλοντας, όμως, στο πλαίσιο αιτιολογημένης άρνησης της αγωγής, ότι το πρόγραμμα δρομολογίων του πλοίου, ο περιορισμένος αριθμός επιβατών που με αυτό διακινούνται, σε συνδυασμό με την πλήρη στελέχωση της κουζίνας του πλοίου, δεν δικαιολογούν την υπερωριακή απασχόληση του ενάγοντος. Επίσης, αναφορικά με το στοιχείο γ) αγωγικό κονδύλιο, προβάλλει ότι ο ενάγων διανυκτέρευε εκτός πλοίου στην οικία του και, αναφορικά με το υπό στοιχείο ε) ότι το ένδικο πλοίο ήταν ημερόπλοιο με αποτέλεσμα ο ενάγων να μην δικαιούται τα κονδύλια αυτά. Τέλος, αναφορικά με το υπό στοιχείο α) αγωγικό κονδύλιο, προβάλλει νόμω βάσιμη ένσταση εξόφλησης αυτού.

      Δ. Εν προκειμένω, από την εκτίμηση όλων των εγγράφων τα οποία νόμιμα επικαλούνται και προσκομίζουν, προς άμεση ή έμμεση (διά τεκμηρίων) απόδειξη, οι διάδικοι, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα μη πληρούντα τους όρους του νόμου αποδεικτικά μέσα, τα οποία ναι μεν δε λαμβάνονται υπόψη συμπληρωματικά, πλην όμως, αυτό γίνεται υπό τους όρους πλέον των άρθρων 393 και 394 ΚΠολΔ, [οράτε Ειδικές Διαδικασίες κατά τον ΚΠολΔ 2η έκδοση, Εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη σ. 51 πλαγ. 115, Παν. Γιαννόπουλου – Χρήστου Τριανταφυλλίδη (μελέτη) Οι τροποποιήσεις του Ν. 4335/2015 στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας στο πεδίο του δικαίου της αποδείξεως], καθώς επίσης και τις ένορκες βεβαιώσεις του Δ. Σ. του Α. και Δ. Κ. του Ι. που λήφθηκαν, την 07.7.2022 κι την 07.9.2022, αντίστοιχα, ενώπιον του Δικηγόρου Πειραιά Ιωάννη Αθανασιάδη του Γεωργίου (άρθρο 421 ΚΠολΔ, όπως η διάταξη ισχύει μετά την τροποποίησή της με το άρθρο 21 Ν. 4842/2021), πριν τη λήψη των οποίων κλητεύθηκε να παραστεί, νομότυπα και εμπρόθεσμα, εκπρόσωπος της εναγομένης (οράτε τις υπ’ αριθμ. … εκθέσεις επίδοσης της δικαστικής επιμελήτριας της Περιφέρειας του Εφετείου Πειραιά, με έδρα το Πρωτοδικείο Πειραιά Α. Ν. Α.) και την υπ’ αριθμ. … ένορκη βεβαίωση Χ. Τ. του Γ. που λήφθηκε ενώπιον του Ειρηνοδίκη Πειραιά, πριν τη λήψη της οποίας κλητεύθηκε να παραστεί, νομότυπα και εμπρόθεσμα, ο ενάγων (οράτε την υπ’ αριθμ. … έκθεση επίδοσης του δικαστικού επιμελητή της Περιφέρειας του Εφετείου Πειραιά, με έδρα το Πρωτοδικείο Πειραιά …, βάσει της οποίας βεβαιώνεται ότι η κλήτευση αυτή έγινε προς την πληρεξούσιο δικηγόρο και αντίκλητο, κατ’ άρθρο 143 § 1 ΚΠολΔ του ενάγοντος, …), καθώς και τις ομολογίες των διαδίκων που εκτίθενται ανωτέρω και κατωτέρω, αποδείχτηκαν, κατά την κρίση του Δικαστηρίου, τα κάτωθι πραγματικά περιστατικά (σημειώνεται ότι η μνεία παρακάτω ορισμένων εγγράφων είναι ενδεικτική, αφού ουδενός νόμιμα και με επίκληση προσκομιζομένου εγγράφου η συνεκτίμηση παραλείφθηκε) : ο ενάγων είναι Έλληνας απογεγραμμένος ναυτικός, κάτοχος του με στοιχεία … ναυτικού φυλλαδίου και του υπ’ αριθ. 1620/3.11.2003 πτυχίου Μαγείρου Α’. Αντίστοιχα, η εναγομένη ναυτιλιακή εταιρεία είναι εφοπλίστρια του φέροντος ελληνική σημαία και με αριθμό Νηολογίου Πειραιά … επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου «…», ολικής χωρητικότητας 5.377 κόρων, με αριθμό … και διεθνές διακριτικό σήμα SZLD, που ανήκει, κατά κυριότητα, στην εταιρεία με την επωνυμία «…», που εδρεύει στον ……….Δυνάμει σύμβασης ναυτικής εργασίας που καταρτίστηκε, μεταξύ των διαδίκων, την 03.3.2020 με τον πλοίαρχο του πιο πάνω πλοίου, ενεργώντας στο όνομα και για λογαριασμό της εναγόμενης, ο ενάγων προσελήφθη για αόριστο χρόνο, ναυτολογηθείς, αυθημερόν στο λιμάνι του Πειραιά, με την ειδικότητα του Α’ Μαγείρου, εργασθείς, ανελλιπώς μέχρι την 07.01.2021, απολυθείς στον Πειραιά, λόγω «ΑΜΟΙΒΑΙΑ ΣΥΝΑΙΝΕΣΕΙ», όπως στο φυλλάδιο αναγράφηκε. Αναφορικά με τις αποδοχές του ενάγοντος, οι διάδικοι συμφώνησαν να υπολογίζονται αυτές σύμφωνα με τις προβλέψεις, για την ειδικότητά του, της Συλλογικής Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας πληρωμάτων ακτοπλοϊκών – επιβατηγών πλοίων τους έτους 2019 (ΥΑ 2242.5-1.5/56040/2019 – ΦΕΚ Β’ 3170/12.8.2019). Περαιτέρω, το πλοίο, κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα, είχε προγραμματιστεί και εκτέλεσε, αντίστοιχα, τα κάτωθι δρομολόγια, σε γραμμή δημόσιας υπηρεσίας μεταξύ Πειραιά – Κισάμου Χανίων:

Πίνακας Α: Από 06.3.2020 – 31.10.2020
Δευτέρα Τρίτη Τετάρτη Πέμπτη
ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ.
Παραμονή στον Πειραιά. Πειραιάς   10.00 Κίσαμος   08.30 Κίσαμος   08.30
Κύθηρα 16.30 17.10 Αντικύθηρα 10.20 10.45 Κύθηρα 11.45 12.30
Κίσαμος 20.25   Κύθηρα 12.15 12.45 Πειραιάς 19.00  
          Γύθειο 14.45 15.45      
        Κύθηρα 17.55 18.25      
        Αντικύθηρα 19.55 20.20      
      Κίσαμος 22.10        
 
Παρασκευή Σάββατο Κυριακή
ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ.
Πειραιάς   15.00 Αντικύθηρα   00.15 Κίσαμος   11.30
Κύθηρα 21.30 22.10 Κίσαμος 02.00   Αντικύθηρα 13.20 13.40
Αντικύθηρα 23.40         Κύθηρα 15.10 15.40
            Πειραιάς 22.10  

Από 05.8.2020, το δρομολόγιο της Τετάρτης τροποποιήθηκε, ως εξής: Κίσαμος (αν. 08.30) – Αντικύθηρα (αφ. 10.25 – αν. 10.40) – Κύθηρα (αφ. 12.15 – αν. 12.55) – Γύθειο (αφ. 15.10 – αν. 16.15) – Κύθηρα (αφ. 18.30 – αν. 19.10) – Αντικύθηρα (αφ. 20.45 – αν. 21.00) – Κίσαμος (αφ. 22.45). Την Πέμπτη 02.4.2020, μετά την άφιξη του πλοίου στον Πειραιά την 19.00, εκτελέσθηκε δρομολόγιο ως εξής: Πειραιάς (αν. 21.30) – Κύθηρα (αφ. 04.00 της Παρασκευής 03.4.2020 – αν. 04.30) – Αντικύθηρα (αφ. 06.00 – αν. 06.20) -Κίσσαμος (αφ. 08.00 – αν. 08.30) – Αντικύθηρα (αφ. 10.00 – αν. 10.20) – Κύθηρα (αφ. 12.00 – αν. 12.20) – Πειραιάς (αφ. 19.00). Κατά διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας (2020), τα δρομολόγια διαμορφώθηκαν ως εξής : Μεγάλη Τετάρτη 15.4.2020: Κίσαμος (αν. 08.30) – Κύθηρα (αφ. 11.45 – αν. 12.30) -Πειραιάς (αφ. 19.00). Μεγάλη Πέμπτη 16.4.2020: Πειραιάς (αν. 10.00) – Κύθηρα (αφ. 16.30 – αν. 17.15) – Αντικύθηρα (αφ. 18.35 – αν. 18.50) – Κίσαμος (αφ. 20.50). Μεγάλη Παρασκευή 17.4.2020: Κίσαμος (αν. 08.30) – Αντικύθηρα (αφ. 10.20 – αν. 10.45) – Κύθηρα (αφ. 12.15 – αν. 12.45) – Γύθειο (αφ. 14.55 – αν. 15.45) -Κύθηρα (αφ. 17.55 – αν. 18.30) – Αντικύθηρα (αφ. 20.00 – αν. 20.20) -Κίσαμος (αφ. 22.10). Μεγάλο Σάββατο 18.4.2020 & Κυριακή Πάσχα 19.4.2020: Παραμονή στην Κίσαμο. Δευτέρα Πάσχα 20.4.2020: Κίσαμος (αν. 11.30) – Αντικύθηρα (αφ. 13.20 – αν. 13.40) – Κύθηρα (αφ. 15.10 – αν. 15.40) – Πειραιάς (αφ. 22.10). Το δρομολόγιο της Τετάρτης 03.6.2020, εκτελέσθηκε το Σάββατο 06.6.2020, ως εξής: Κίσαμος (αφ. 02.00 – αν. 08.30) – Αντικύθηρα (αφ. 10.20 – αν. 10.45) – Κύθηρα (αφ. 12.15 – αν. 12.45) – Γύθειο (αφ. 14.45 – αν. 15.45) – Κύθηρα (αφ. 17.55 – αν. 18.25) -Αντικύθηρα (αφ. 19.55 – αν. 20.20) – Κίσαμος (αφ. 22.10). Το δρομολόγιο της Κυριακής 07.6.2020 εκτελέσθηκε τη Δευτέρα 08.6.2020, ως εξής: Κίσαμος (αν. 11.30) – Αντικύθηρα (αφ. 13.20 – αν. 13.40) – Κύθηρα (αφ. 15.10 -αν. 15.40) – Πειραιάς (αφ. 22.10). Την Πέμπτη 24.9.2020 το δρομολόγιο διαμορφώθηκε ως εξής: Κίσαμος (αν. 11.30) -Αντικύθηρα (αφ. 13.20-αν. 13.40) – Κύθηρα (αφ. 15.10-αν. 15.40) – Πειραιάς (αφ. 22.10). Την Παρασκευή 25.9.2020 το δρομολόγιο διαμορφώθηκε ως εξής: Πειραιάς (αν. 11.30) – Κύθηρα (αφ. 18.15 – αν. 19.00) – Αντικύθηρα (αφ. 20.40 – αν. 20.50) -Κίσαμος (αφ. 22.45).

Πίνακας Β: Από 01.11.2020 – 20.12.2020 και από 03.01.2021 έως 07.01.2021
Δευτέρα Τρίτη Τετάρτη Πέμπτη
ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ.
Παραμονή στον Πειραιά. Πειραιάς   10.00 Κίσαμος   08.30 Κίσαμος   08.30
Κύθηρα 16.30 17.10 Αντικύθηρα 10.25 10.40 Κύθηρα 11.45 12.30
Κίσαμος 20.25   Κύθηρα 12.15 12.55 Πειραιάς 19.00  
      Γύθειο 15.10 16.15      
      Κύθηρα 18.30 19.10      
      Αντικύθηρα 20.45 21.00      
      Κίσαμος 22.45        
 
Παρασκευή Σάββατο Κυριακή
ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ.
Πειραιάς   15.00 Αντικύθηρα   00.15 Κίσαμος   11.30
Κύθηρα 21.30 22.10 Κίσαμος 02.00   Αντικύθηρα 13.20 13.40
Αντικύθηρα 23.40         Κύθηρα 15.10 15.50
            Πειραιάς 22.30  

Την Πέμπτη 05.11.2020, το δρομολόγιο διαμορφώθηκε ως εξής: Κίσαμος (αν. 08.30) – Κύθηρα (αφ. 11.45 – αν. 12.15) – Νεάπολη (αφ. 13.15-αν. 14.00) – Κύθηρα (αφ. 15.00 – αν. 15.30) – Πειραιάς (αφ. 22.00). Την Πέμπτη 19.11.2020, δεν εκτελέσθηκε δρομολόγιο λόγω κακοκαιρίας, και το πλοίο παρέμεινε στην Κίσαμο. Την Παρασκευή 20.11.2020 εκτελέσθηκε το δρομολόγιο της επιστροφής ως εξής: Κίσαμος (αν. 19.00) – Κύθηρα (αφ. 22.15 – αν. 23.00) – Πειραιάς (αφ. 06.00 του Σαββάτου 21.11.2020). Το Σάββατο 21.11.2020 εκτελέσθηκε δρομολόγιο ως εξής: Πειραιάς (αν. 08.00) -Κύθηρα (αφ. 14.30 – αν. 15.10) – Αντικύθηρα (αφ. 16.40 – αν. 16.55) – Κίσαμος (αφ. 19.00 – αν. 19.30) – Αντικύθηρα (αφ. 21.30 – αν. 21.45) – Κύθηρα (αφ. 23.25 –        αν. 23.55) – Πειραιάς (αφ. 06.30 της Κυριακής 22.11.2020). Τη Δευτέρα 23.11.2020 εκτελέσθηκε δρομολόγιο ως εξής: Πειραιάς (αν. 13.00) -Κύθηρα (αφ. 19.30 – αν. 20.00) – Κίσαμος (αφ. 23.15 – αν. 08.30 της Τρίτης 24.11.2020) – Αντικύθηρα (αφ. 10.25 – αν. 10.40) – Κύθηρα (αφ. 12.15 – αν. 12.55) – Γύθειο (αφ. 15.10 – 16.15) – Κύθηρα (αφ. 18.30 – αν. 19.10) – Αντικύθηρα (αφ. 20.45 – αν. 21.00) – Κίσσαμος (αφ. 22.45).

                Πίνακας Γ: Από 21.12.2020 έως 02.01.2021.
Δευτέρα 21.12 Τρίτη 22.12 Τετάρτη 23.12 Πέμπτη 24.12
ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ.
Πειραιάς   15.00 Κίσαμος 01.30 08.30 Κίσαμος   08.30 Πειραιάς   10.00
Κύθηρα 21.30 21.50 Αντικύθηρα 10.25 10.40 Κύθηρα 11.45 12.30 Κύθηρα 16.30 17.10
      Κύθηρα 12.15 12.55 Πειραιάς 19.00   Αντικύθηρα 18.40 18.55
      Γύθειο 15.10 16.15       Κίσαμος 21.00  
      Κύθηρα 18.30 19.10            
      Αντικύθηρα 20.45 21.00            
      Κίσαμος 22.45              
                       
Παρασκευή 25.12 Σάββατο 26.12 Κυριακή 27.12 και Τρίτη 29.12  
            Δευτέρα 28.12      
ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ.
Αργία – Παραμονή στην Κίσαμος   11.30 Παραμονή στον   Πειραιάς   10.00
Κίσαμο.     Αντικύθηρα 13.20 13.40 Πειραιά     Κύθηρα 16.30 17.10
      Κύθηρα 15.10 15.50       Κίσαμος 20.25  
      Πειραιάς 22.30              
 
Τετάρτη 30/12 Πέμπτη 31/12 Παρασκευή 1/1 Σάββατο 2/1
ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ. ΛΙΜΑΝΙ ΑΦ. ΑΝ.
Κίσαμος   08.30 Κίσαμος   08.30 Αργία – Παραμονή στον Πειραιάς   12.00
Αντικύθηρα 10.25 10.40 Κύθηρα 11.45 12.30 Πειραιά     Κύθηρα 18.30 19.00
Κύθηρα 12.15 12.55 Πειραιάς 19.00         Αντικύθηρα 20.30 20.45
Γύθειο 15.10 16.15             Κίσαμος 22.45  
Κύθηρα 18.30 19.10                  
Αντικύθηρα 20.45 21.00                  
Κίσαμος 22.45                    

Περαιτέρω, αναφορικά με τα αξιούμενα αγωγικά κονδύλια, λεκτέα τα εξής. Όπως τα μέρη συνομολογούν και όπως αυτό προκύπτει από την, κατά  τα ανωτέρω, εφαρμοστέα ΣΣΝΕ, για το χρονικό διάστημα από 03.3.2020 έως 31.3.2020 (29 ημέρες),  ενάγων δικαιούταν : α) μισθό ενεργείας από 1.588,98 μηνιαίως, για 29 ημέρες υπηρεσίας, 1.536,01 ευρώ), β) επίδομα Κυριακών από 349,58 μηνιαίως, για 29 ημέρες υπηρεσίας 337,93 ευρώ, γ) επίδομα αδείας με την τροφοδοσία από 540,48 ευρώ μηνιαίως, για 29 ημέρες υπηρεσίας 522,46 ευρώ, δ) επίδομα «άγονης γραμμής» του άρθρου 7 ΣΣΝΕ 111,23  ευρώ μηνιαίως, για 29 ημέρες υπηρεσίας 107,52 ευρώ, ε) επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας 36,64 ευρώ μηνιαίως, για 29 ημέρες υπηρεσίας 35,42 ευρώ, στ) επίδομα του μη παρεχόμενου σε είδος ιματισμού 58,78 ευρώ, για 29 ημέρες υπηρεσίας 55,85 ευρώ, και συνολικά για τις αιτίες αυτές 2.595,19. Ωστόσο, από τα με επίκληση προσκομιζόμενα έγγραφα και δη την κίνηση του τραπεζικού λογαριασμού του ενάγοντος που διατηρεί στην τράπεζα «…, προκύπτει ότι, από το οφειλόμενο στον ενάγοντα αυτό ποσό, για την αιτία αυτή, με δύο διαδοχικές καταβολές (η πρώτη, την 09.4.2020 800,00 ευρώ και η δεύτερη, την 29.4.2020, 885,30 ευρώ), έχει – στον ανωτέρω τραπεζικό του λογαριασμό – κατατεθεί, για την αιτία αυτή, μόνο το ποσό των 1.685,30 ευρώ, ενώ η καταβολή του ποσού των 957,59 ευρώ, όπως αυτό αποτυπώνεται στην από 31.3.2020 απόδειξη πληρωμής αποδοχών, για το επίδικο αυτό χρονικό διάστημα (03.3.2020-31.3.2020), δεν συνοδεύεται από αντίστοιχο παραστατικό τράπεζας, με αποτέλεσμα ο σχετικός περί εξόφλησης ισχυρισμός της εναγομένης να είναι απορριπτέος ως ουσία αβάσιμος και εντεύθεν, για την αιτία αυτή, οφείλεται στον ενάγοντα, το ποσό των (2.595,19 – 1.685,30=) 909,89 ευρώ. Προς επίρρωση των ανωτέρω, επισημαίνεται ότι, όπως ο μάρτυρας ανταπόδειξης κατέθεσε σχετικά, οι αποδοχές των πληρωμάτων του ομίλου των ναυτιλιακών εταιρειών που ο ενάγων εργαζόταν πληρώνονταν με εμβάσματα σε τραπεζικό λογαριασμό. Περαιτέρω, αναφορικά με τα κονδύλια που αφορούν σε υπερωριακή εργασία, εν προκειμένω, αποδείχθηκε ότι η απασχόληση των μελών του μαγειρείου του ένδικου πλοίου, συνίσταντο κυρίως στην παρασκευή τριών γευμάτων την ημέρα για τη σίτιση του πληρώματος, το οποίο αριθμούσε κατά μέσο περί τα 40 άτομα και γευμάτιζε στην τραπεζαρία του πληρώματος από ώρα 07:00 έως 08:30, κάθε πρωί, από ώρα 11:30 έως 13:00 κάθε μεσημέρι και από ώρα 18:30 έως 20:30 κάθε απόγευμα-βράδυ. Επιπλέον, το πλοίο, έχει μέγιστη επιτρεπόμενη μεταφορική ικανότητα 1.600 επιβατών, διαθέτοντας, προς εξυπηρέτηση των επιβατών, ένα εστιατόριο self service, όπου, υπό κανονικές συνθήκες, προσφέρεται ένα γεύμα κατά τη χειμερινή περίοδο και δυο κατά τη θερινή, οπότε το εστιατόριο άνοιγε και το μεσημέρι, ανάλογα με το δρομολόγιο, ενώ οι επιβάτες, κατά τις πρωινές ώρες, εξυπηρετούνταν στο κυλικείο του πλοίου. Στο πλαίσιο των αναγκών αυτών, ο ενάγων παρέμενε στο χώρο της κουζίνας του πλοίου, προς παραλαβή τροφοεφοδίων και προς επίβλεψη των εργασιών παρασκευής του πρωινού και του μεσημβρινού γεύματος του πληρώματος κάθε ημέρα από τις 06:00 έως τις 13:30, οπότε ολοκληρωνόταν το σερβίρισμα, επανερχόμενος σε αυτή, ώρα 17:30, προκειμένου να επιβλέψει την παρασκευή του βραδινού γεύματος του πληρώματος και παραμένοντας εκεί έως ώρα 22:00, οπότε ολοκληρωνόταν το σερβίρισμα. Οι εργασίες καθαρισμού του, περιορισμένης εκτάσεως χώρου της κουζίνας, εκτελούνταν από τα, τουλάχιστον δύο μέλη εκάστης βάρδιας, χωρίς την παρουσία του ενάγοντος, που διαπίστωνε το καλώς έχειν, κατά την επόμενη επάνοδό του στο μαγειρείο. Από τα ανωτέρω, συνάγεται ότι η διάρκεια εργασίας του ενάγοντος, κατά το επίδικο χρονικό διάστημα ναυτολόγησής του, στο άνω πλοίο, δεν ήταν επακριβώς καθορισμένη και ότι, προς κάλυψη των ποικίλλων και μεταβαλλόμενων αναλόγως των περιστάσεων, λειτουργικών αναγκών που προέκυπταν για τα γεύματα του πληρώματος, αλλά και των – κατά κανόνα – ευάριθμων επιβατών στο πλοίο κατά τη διάρκεια των ανωτέρω πολύωρων δρομολογίων του, ο ενάγων απασχολούταν επιπλέον ώρες πέραν του νόμιμου ωραρίου του, γεγονός άλλωστε που προκύπτει από τις αποδείξεις πληρωμής αποδοχών που με επίκληση προσκομίζει η εναγομένη, όπου υπάρχει καταβαλλόμενο κονδύλιο, υπό μορφή υπερωριακής αμοιβής καθημερινών/Σαββάτων/Κυριακών/αργιών. Περαιτέρω, ως προς την ημερήσια διάρκεια απασχόλησης του ενάγοντος, εκείνος ισχυρίζεται ότι εργαζόταν επί 14 ώρες ημερησίως, κατά μέσον όρο, η δε εναγόμενη ότι συνολικά η ημερήσια απασχόλησή του δεν ξεπερνούσε, σε καμία περίπτωση, τις 8 ώρες. Επίσης, ως προς τους μάρτυρες, λεκτέον ότι ο … (προϊστάμενος αρχιθαλαμηπόλος) εκτός του ότι έχει ειδικότητα μη σχετική με τα καθήκοντα του ενάγοντος, δεν έχει συνυπηρετήσει, ταυτόχρονα με εκείνον, στο ένδικο πλοίο, σε αντίθεση με τον έτερο μάρτυρα …, ο οποίος είναι ο μόνος που επιβεβαιώνει τους αγωγικούς ισχυρισμούς, καταθέτοντας ότι ο ενάγων εργαζόταν επί 14 ώρες ημερησίως τουλάχιστον, ήτοι από ώρα 05.00 έως ώρα 14:00 και από ώρα 16:00 έως ώρα 21:00, ενώ ο μάρτυρας ανταπόδειξης … (πλοίαρχος του ένδικου πλοίου, κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα), δίδει ολότελα διαφορετική εικόνα, σε σχέση με όσα καταθέτουν οι μάρτυρες απόδειξης αποκλείοντας την παροχή υπερωριακής εργασίας. Με βάση, λοιπόν, όλα τα προαναφερθέντα και ενόψει : α) των συνθηκών και περιστάσεων που επικρατούσαν κατά την απασχόληση του ενάγοντος επί του άνω πλοίου, το οποίο ήταν ενταγμένο στις ως άνω ακτοπλοϊκές γραμμές, με αρκετές προσεγγίσεις σε ενδιάμεσα λιμάνια, β) της σταθερής καταβολής κάθε μήνα ποσών για αμοιβή υπερωριακής εργασίας του ενάγοντος, τόσο τις καθημερινές και Κυριακές όσο και τα Σάββατα και τις αργίες, γ) της μη προσκόμισης από την εναγόμενη του βιβλίου υπερωριών και ιδιαίτερων αμοιβών του πληρώματος, το οποίο όφειλε να τηρεί, δια του αρμοδίου οργάνου της, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 107 του Κανονισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας Επιβατηγών Πλοίων και 19 των άνω ΣΣΝΕ Πληρωμάτων Επιβατηγών Ακτοπλοϊκών Πλοίων, δ) της λειτουργίας του εστιατορίου των επιβατών για δύο γεύματα ημερησίως μόνο κατά τη θερινή περίοδο, ε) του σταθερού αριθμού των σιτιζόμενων μελών του πληρώματος, τις σχετικές ανάγκες του οποίου ικανοποιούσε το μαγειρείο πάντοτε, ανεξαρτήτως δηλαδή αν το πλοίο ταξίδευε ή παρέμενε αργό στο λιμάνι, στ) της φύσης και του αντικειμένου της απασχόλησης του ενάγοντος, ζ) της μειωμένης, έναντι της προβλεπόμενης, σύνθεσης του προσωπικού του μαγειρείου, η) της αυξημένης ευθύνης του ενάγοντος για την άρτια λειτουργία της κουζίνας του ένδικου πλοίου, που απαιτούσε την παρουσία του και πέραν των χρονικών ορίων της βάρδιάς του, θ) του γεγονότος ότι κατά λογική αναγκαιότητα δεν ήταν απαραίτητη η επίβλεψη, εκ μέρους του ενάγοντος, των εργασιών καθαρισμού του μαγειρείου μετά το πέρας κάθε γεύματος, αφού η διαπίστωση της ολοκλήρωσης των σχετικών εργασιών μπορούσε να γίνει πριν την έναρξη της προετοιμασίας του επόμενου γεύματος και να καταλογιστούν από αυτόν, ως προϊστάμενο, ευθύνες τότε, ι) του γεγονότος ότι το πλοίο ταξίδευε, κατά κανόνα, με ευάριθμους επιβάτες, εκτελώντας δρομολόγια σε γραμμή δημόσιας υπηρεσίας (άγονης γραμμής) και δη και σε περιόδους όπου η κίνηση ήταν ακόμα πιο μειωμένη, λόγω των μέτρων για την αναχαίτηση της διασποράς της covid-19 και, τέλος, ια) των διδαγμάτων της κοινής πείρας, το Δικαστήριο οδηγείται στην κρίση ότι ο μέσος όρος της συνολικής ημερήσιας απασχόλησης του ενάγοντος ήταν 10 ώρες. Επομένως, ο ενάγων παρείχε, σύμφωνα με την ανωτέρω Σ.Σ.Ν.Ε, κατά τις καθημερινές και Κυριακές, δύο ώρες υπερωριακής εργασίας και κατά τα Σάββατα και τις αργίες, δέκα  ώρες τέτοιας εργασίας. Αντίστοιχα, η ανεπιφύλακτη, εκ μέρους του ενάγοντος, υπογραφή των μηνιαίων μισθοδοτικών του καταστάσεων δεν υποδηλώνει, άνευ άλλου τινός και σε αρμονία με όσα στη μείζονα πρόταση ανωτέρω αναφέρθηκαν υπό στοιχείο Γ.α., παραίτησή του από τα ως άνω νόμιμα δικαιώματά του. Έτσι, κατά τα 42 Σάββατα και τις 14 αργίες του ανωτέρω χρονικού διαστήματος (ήτοι, τα Σάββατα των 07, 14, 21 και 28.3, 04, 11, 18 και 25.4, 02, 09, 16, 23 και 30.5, 06, 13, 20, 27.6, 04, 11, 18 και 25.7, 01, 08, 22 και 29.8, 05, 12, 19 και 26.9, 03, 10, 17, 24 και 31.10, 07, 14, 21 και 28.11, 05, 12 και 19.12.2020, το Σάββατο 02.1.2021 και τις αργίες των 25.3.2020 (Ευαγγελισμός και Επέτειος Έναρξης Ελληνικής Επανάστασης), 17.4.2020 (Μεγάλη Παρασκευή), 20.4.2020 (Δεύτερη ημέρα του Πάσχα), 23.4.2020 (Εορτή του Αγίου Γεωργίου), 01.5.2020 (Πρωτομαγιά), 28.5.2020 (Της Αναλήψεως), 15.8.2020 (Κοίμηση της Θεοτόκου), 14.9.2020 (Ύψωση του Τιμίου Σταυρού), 28.10.2020 (Επέτειος του ΌΧΙ), 06.12.2020 (εορτή του Αγίου Νικολάου), 25.12.2020 (Χριστούγεννα), 26.12.2020 (Σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου), 01.01.2021 (Πρωτοχρονιά) και 06.01.2021 (Θεοφάνια), συνολικά επί 56 ημέρες, απασχολήθηκε επί 10 ώρες καθ’ εκάστη, που όλες αμείβονται υπερωριακά προς 13,77 ευρώ και συνολικά επί 560 ώρες, για τις οποίες δικαιούται, κατ’ αρχήν,  7.711,20 ευρώ, έναντι του οποίου έχει ήδη λάβει 6.381,25 ευρώ με αποτέλεσμα να οφείλεται η διαφορά (7.711,20-6.381,25=) 1.329,95 ευρώ. Τις υπόλοιπες 255 καθημερινές και Κυριακές του ανωτέρω χρονικού διαστήματος, εργάσθηκε επί 10 ώρες, πραγματοποιώντας 2 ώρες υπερωριακής εργασίας ημερησίως, αμειβόμενης προς 11,48/ώρα και συνολικά 2 Χ 255 = 510 ώρες, για τις οποίες δικαιούται 5.854,80 ευρώ. Αναφορικά με το υπό στοιχείο γ) αγωγικό κονδύλιο, με βάση όσα κατάθεσε ο μάρτυρας ανταπόδειξης αλλά και όσα προκύπτουν από τον πίνακα των δρομολογίων που ανωτέρω αναφέρθηκε και όσα αποτυπώνονται σχετικά στο ημερολόγιο γέφυρας, το πλοίο ναυλοχούσε στο λιμάνι του Πειραιά, επί ικανό αριθμό ημερών κάθε μήνα (φερ’ ειπείν, κάθε Πέμπτη και Κυριακή) καθ’ όλο το χρονικό διάστημα που ο ενάγων ήταν ναυτολογημένος, χωρίς να υπάρχει αποχρών λόγος με βάση τον οποίο να υποχρεώνεται ο ενάγων να υποχρεώνεται να διανυκτερεύει στο πλοίο, αιτία για την οποία συχνά, κατά τις ανωτέρω ημέρες, διανυκτέρευε στην οικία του, πολύ δεν περισσότερο αν ληφθεί υπόψη και ότι ο ενάγων κατοικεί σε απόσταση μικρότερη των δύο χιλιομέτρων από το σημείο όπου το πλοίο δένει. Ως εκ τούτου, το κονδύλιο είναι απορριπτέο ως ουσία αβάσιμο. Αναφορικά με το υπό στοιχείο δ) αγωγικό κονδύλιο, ως αναλογία δώρου Πάσχα 2020, δικαιούταν να λάβει ποσό ίσο με το 1/15 του μισού μηνιαίου μισθού του για κάθε 8 ημέρες εργασίας του χρονικού διαστήματος από 03.3.2020 έως 30.4.2020. Ειδικότερα, ο συνολικός μηνιαίος μισθός του ανερχόταν σε [(μισθός ενεργείας) 1.588,98 + (επίδομα Κυριακών) 349,58 + (επίδομα βαριάς και ανθυγιεινής εργασίας) 36,64 + επίδομα ιματισμού 58,78 +
(αντίτιμο τροφής) 599,40 + (επίδομα αδείας) 540,48 + (επίδομα άγονης γραμμής) 111,23 + (κατά μέσο όρο μηνιαία υπερωριακή αμοιβή) 871,04 + (μηνιαίο επιμίσθιο -bonus) 82,66 =] 4.238,79/2 = 2.119,39 Χ 1/15 = 141,29 ανά 8 ημέρες εργασίας, και επί τα 7,375 οκταήμερα του ανωτέρω διαστήματος, συνολικά δικαιούται 1.042,01. β) Ως αναλογία δώρου Χριστουγέννων 2020, και για το διάστημα της υπηρεσίας του από 1.5.2020 έως 31.12.2020, δικαιούται να λάβει ποσό ίσο με έναν πλήρη μηνιαίο μισθό, ο οποίος όπως προεκτέθηκε ανερχόταν σε 4.238,01. γ) Ως αναλογία δώρου Πάσχα 2021, ποσό ίσο με το 1/15 του μισού μηνιαίου μισθού του, για κάθε 8 ημέρες του χρονικού διαστήματος από 01.01.2021 έως 07.01.2021. Έτσι και εφόσον όπως  προεκτέθηκε, ο συνολικός μηνιαίος μισθός του ανερχόταν σε 4.238,01/2 Χ 1/15 =   141,29 ανά 8 ημέρες εργασίας και επί τα 0,875 οκταήμερα του ανωτέρω διαστήματος, συνολικά δικαιούται 123,62 ευρώ. Σύνολο 1.042,01 + 4.238,01 + 123,62 = 5.403,64 ευρώ, έναντι του οποίου έλαβε 3.940,88 ευρώ και, επομένως, δικαιούται διαφοράς 1.462,76 ευρώ. Τέλος, αναφορικά με το κονδύλιο που ζητείται ως αμοιβή για την εκτέλεση δρομολογίων «εξπρές», αυτό είναι απορριπτέο ως ουσία αβάσιμο, εφόσον το ένδικο πλοίο ήταν ημερόπλοιο, μη πραγματοποιώντας πλόες δηλαδή μεταξύ των ωρών 23:00 μέχρι 07:00, με αποτέλεσμα, κατ’ άρθρο 33 § 6 της εφαρμοζόμενης ως άνω ΣΣΕ, να μην δικαιούται το εν λόγω κονδύλιο ο ενάγων. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η αγωγή πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή, ούσα εν μέρει ουσία βάσιμη και να υποχρεωθεί η εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το συνολικό ποσό των (909,89 + 1.329,95 + 5.854,80=) 8.094,64 ευρώ, με το νόμιμο τόκο από την επομένη της επίδοσης της αγωγής και μέχρι την πλήρη και ολοσχερή εξόφληση και το ποσό των 1.462,76) ευρώ, με το νόμιμο τόκο από την επομένη της απόλυσής του (07.01.2021) και μέχρι την πλήρη και ολοσχερή εξόφληση. Περαιτέρω, θα πρέπει να κηρυχθεί προσωρινά εκτελεστή εν μέρει η απόφαση, ως προς την καταψηφιστική της διάταξη, μέχρι του ποσού των 3.000,00 ευρώ, ως προς το μεγαλύτερο ποσό, εφόσον κρίνεται ότι η καθυστέρηση στην εκτέλεση θα προκαλέσει σημαντική ζημία στον ενάγοντα και πρόκειται για διαφορά του άρθρου 614 αρ. 3 ΚΠολΔ (908 § 1 ε΄ ΚΠολΔ). Τέλος, θα πρέπει να επιβληθεί μέρος των δικαστικών εξόδων του ενάγοντος σε βάρος της εναγομένης, κατά το λόγο νίκης και ήττας των διαδίκων (178 § 1 ΚΠολΔ), κατά τα οριζόμενα ειδικότερα στο διατακτικό.

 

 ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

 

ΔΙΚΑΖΕΙ με παρόντες τους διαδίκους.

ΑΠΟΡΡΙΠΤΕΙ ό,τι στο σκεπτικό κρίθηκε απορριπτέο.

ΔΕΧΕΤΑΙ την αγωγή εν μέρει και κατά τα λοιπά.

ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ την εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το συνολικό ποσό των οχτώ χιλιάδων ενενήντα τεσσάρων ευρώ και εξήντα τεσσάρων λεπτών (8.094,64 €), με το νόμιμο τόκο από την επομένη της επίδοσης της αγωγής και μέχρι την πλήρη και ολοσχερή εξόφληση.

ΚΗΡΥΣΣΕΙ την παρούσα εν μέρει προσωρινά εκτελεστή ως προς την αμέσως ανωτέρω καταψηφιστική της διάταξη μέχρι του ποσού των τριών χιλιάδων (3.000,00) ευρώ.

ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ την εναγομένη να καταβάλει στον ενάγοντα το ποσό των χιλίων τετρακοσίων εξήντα δύο ευρώ και εβδομήντα έξι λεπτών (1.462,76 €) ευρώ, με το νόμιμο τόκο από την επομένη της απόλυσής του (07.01.2021) και μέχρι την πλήρη και ολοσχερή εξόφληση.

ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ σε βάρος της εναγομένης μέρος των δικαστικών εξόδων του ενάγοντος το ύψος των οποίων προσδιορίζει σε τετρακόσια (400,00) ευρώ.

 

Κρίθηκε και αποφασίστηκε στον Πειραιά και δημοσιεύτηκε σε έκτακτη, δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του τη           Απριλίου 2023.

 

Ο ΔΙΚΑΣΤΗΣ                                                            Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

 

 

Περίληψη

Συλλογική σύμβαση ναυτικής εργασίας πληρωμάτων ακτοπλοϊκών πλοίων – Α΄ Μάγειρος. Παραπομπή για εφαρμογή των όρων ακόμα και μη ισχύουσας ΣΣΝΕ. Χωρίς έννομη επιρροή η παραίτηση του εργαζομένου από τις νόμιμες αποδοχές του. Επιδίκαση τόκων βάσει της ΣΣΝΕ που εφαρμόζεται από τον χρόνο της απόλυσης μόνο για τα δώρα εορτών. Για τα λοιπά κονδύλια, επιδίκαση τόκων από την επίδοση της αγωγής. Εν μέρει νόμω και ουσία βάσιμη η αγωγή.